EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Morello » 2019-03-25 11:26

Använder man OP's med bipolär ingång bör ingången AC-kopplas då biasströmmen på ingångarna medför en viss offset. Det gör att schemat blir påtagligt annorlunda om man väljer tex NE5532 snarare än TL072.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-03-25 13:53

Morello skrev:Använder man OP's med bipolär ingång bör ingången AC-kopplas då biasströmmen på ingångarna medför en viss offset. Det gör att schemat blir påtagligt annorlunda om man väljer tex NE5532 snarare än TL072.

Så kan det mycket väl bli men om det behövs eller ej är en annan femma. Först och främst är det en fråga om hur stor offset vi talar om och om den kan påverka föregående steg eller hur? NE5532 har förvisso en förhållandevis stor offset men om filtret kopplas mot ett försteg med AC-kopplade utgångar så innebär en AC-kopplad ingång en extra kondensator i signalvägen som vi kunde klara oss utan. Dessutom fungerar ofta AC-kopplingen som ett högpassfilter så det kan finnas all anledning att fundera på om det behövs och i så fall hur det bäst implementeras (se bland annat jansch konstruktiva kritik i början av tråden). Tidigare var ingången AC-kopplad (när jansch kommenterade) men nu är den kopplingen borta. Ingångsbuffern har i stället samma resistorvärden i serie för den inverterade som den icke inverterade ingången samt mot jord (se det som "input bias compensation"). Med denna koppling borde ingen modern op-amp i föregående steg ha problem även om det sitter en NE5532 som inbuffer i filtret (notera dock att jag föreslog NJM2068). Mitt försteg har även AC-kopplade utgångar men om du råkar ha ett försteg som ställer mycket specifika krav på nästkommande steg då kanske schemat måste ändras något, så långt är jag med. Att det skulle bli påtagligt annorlunda har jag svårt att se men utveckla gärna ditt resonemang.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Morello » 2019-03-25 14:30

Ser nu att även LP-filter saknar på ingångarna. Sådana måste finnas för att förhindra RF som sedan demoduleras.
AC-koppla gör man med fördel med en stor elektrolyt - den skall vara stor så att inte den olinjära kapacitansen ger sig tillkänna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-03-25 15:13

Morello skrev:Ser nu att även LP-filter saknar på ingångarna. Sådana måste finnas för att förhindra RF som sedan demoduleras.

Jag kör för tillfället ett par aktiva filter designade av Rod Elliott. De har vare sig kondensatorer för AC-koppling eller några LP-filter på ingångarna men de filtren fungerar ypperligt utan störande RF eller problem med input offset (trots att de har NE5532 som ingångsbuffer och är monterade i en trälåda). Så att hävda att det måste finnas är lite magstarkt. Själv är jag dessutom lite allergisk mot svepande eller dogmatiska generaliseringar. Jag är dock mycket mottaglig för ändringsförslag där en signifikant förbättring kan verifieras med hjälp av exempelvis en simulering av en alternativ design eller andra komponentvärden. Ett bra exempel är jansch tidigare kommentar där han till och med föreslog andra vettigare komponentvärden. De föreslagna ändringarna var enkla att förstå och simulera effekten av (om man tvivlar). Men det är väl det som är skönheten med att bygga själv. Du väljer dina egna husgudar och så länge det fungerar så är i alla fall jag nöjd. :D
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Morello » 2019-03-25 15:34

Jag använder mig aldrig av husgudar.
Om du och dina husgudar tror att inte RF demoduleras av olinjära element (som tex halvledarna i en OP) så kan jag varmt rekommendera någon introduktionsbok till radioteknik. Tills vidare avviker från den här tråden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-03-25 15:50

Morello skrev:Om du och dina husgudar tror att inte RF demoduleras av olinjära element (som tex halvledarna i en OP) så kan jag varmt rekommendera någon introduktionsbok till radioteknik.

Jag kan inte svara för mina husgudar men jag tror att de, precis som jag, tror att RF demoduleras av olinjära element. Men det var inte den generella fysikaliska principen jag ifrågasatte utan snarare om AC-koppling med hjälp av en kondensator eller LP-filter på ingången var ett måste eller ej? I den frågan är i alla fall jag inte lika tvärsäker som du... :?
Morello skrev:Tills vidare avviker från den här tråden.

Trist, eller så hänger du kvar och övertygar mig med mer konkreta exempel. Ditt val... :(
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav DQ-20 » 2019-03-26 13:04

EmuMannen skrev:Men det var inte den generella fysikaliska principen jag ifrågasatte utan snarare om AC-koppling med hjälp av en kondensator eller LP-filter på ingången var ett måste eller ej? I den frågan är i alla fall jag inte lika tvärsäker som du... :?


Måste och måste. När man bygger själv för en specifik anläggning kan man göra som man vill och hoppas på det bästa. Den som skall sälja sina alster måste skydda mot dc och rf med en ellyt i serie och en liten keramisk konding över ingångarna. Det kostar väldigt lite och de potentiella problemen kan inte ens uppstå, så varför inte? Har man otur kan man annars få in grannens komradio (talar från egen erfarenhet, dilettante que je suis). Inte så roligt i längden, men lärorikt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-03-26 16:20

DQ-20 skrev:Måste och måste. När man bygger själv för en specifik anläggning kan man göra som man vill och hoppas på det bästa. Den som skall sälja sina alster måste skydda mot dc och rf med en ellyt i serie och en liten keramisk konding över ingångarna.

Eftersom detta är ett DIY-forum så utgår jag ifrån att det inte är alster som skall säljas till tredje part vi diskuterar. Jag bygger åt mig själv och diskuterar gärna mina erfarenheter med likasinnade. Ofta lär jag mig av andras erfarenheter och förhoppningsvis kan jag också bidra med något. I annat fall vore det rätt meningslöst att göra inlägg över huvud taget...
DQ-20 skrev:Det kostar väldigt lite och de potentiella problemen kan inte ens uppstå, så varför inte? Har man otur kan man annars få in grannens komradio (talar från egen erfarenhet, dilettante que je suis). Inte så roligt i längden, men lärorikt.

En konstruktiv och tänkvärd kommentar. Det jag vänder mig emot är givetvis inte en konding för AC-koppling eller RF-skydd. Precis som du säger så är det en billig försäkring som inte bör påverka ljudkvaliteten nämnvärt om det är rätt utfört. Det jag vände mig emot är svepande kommentarer av typen "OP's med bipolär ingång bör ingången AC-kopplas då biasströmmen på ingångarna medför en viss offset. Det gör att schemat blir påtagligt annorlunda om man väljer tex NE5532 snarare än TL072". Det är mest ett kallt konstaterande utan förklaring eller vägledning. Det är säkert självklart för Morello men kunde ha följts av en utvikning med motiv och exempel. I alla fall om intentionen är att jag skall lära mig något nytt från Morello. Eller så var det bara en uppmaning om att jag borde söka upp svaret själv. :?

Detsamma gäller en kommentar som "LP-filter saknar på ingångarna. Sådana måste finnas för att förhindra RF som sedan demoduleras". På sätt och vis har Morello helt rätt så tillvida att om de inte finns där så finns det inget som förhindrar att eventuell RF tränger in. Men jag tycker att det hade varit bättre att nyansera svaret något. Skyddet kanske inte behöver vara en integrerad del av kretsen och själva mönsterkortet? Det kanske är bättre att realisera det som en del av kontaktering och chassi till exempel? Om det finns fler än ett sätt att lösa ett problem så tycker jag att det är värdefullt att det framgår. Därför tycker jag att man skall vara försiktig med påstående av typen alltid, aldrig, måste, får inte osv. Jag tycker det är bättre att förklara varför man inte borde eller under vilka omständigheter något bör undvikas osv. Kanske är det bara en fråga om personlig stil och tyvärr så är det inte alltid så lätt att entydigt kommunicera skriftligt i publika forum.

Jag vill tro att Morello bara ville väl och ser gärna att han fortsätter att kommentera mina trådar. På samma gång kan jag inte låta bli att lägga märket till hur exempelvis Perfector fick kritik (i tråden om två-vägare med 8-tums bas) för att inte ge tillräckligt "konkret råd på element" och "gärna kompletterat med argument för varför just det element som denna någon rekommenderar, är bra" osv. Det var precis det jag hoppades att jag skulle få av Morello, konkreta råd. Om Morello eller någon annan tog illa vid sig så ber jag om ursäkt för det... :cry:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-26 16:44

Det du tar upp är ett välkänt dilemma på Internet-forum. Följdfrågor kan ta mycket tid i anspråk och därför kan det bli korta kommentarer och inte uttömmande svar. Vet att några tillverkare medvetet håller si borta från forum likt detta av den anledningen att det tar tid från annat. Ibland finns det även andra skäl som att man inte vill avslöja för mycket om sina produkter. Visst vill vi alla lära oss mer?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-03-26 22:28

Tillbaka till byggandet av högtalarna. Tanken var att göra något som tre-vägarna lätt kunde ställas upp på för att få rätt höjd. Eftersom jag tänkte komplettera högtalarna med två subbasar så tänkte jag att de kunde få tjäna som "stativ". Basen på Troels SB Acoustics 3WC är 30 x 30 cm. Så jag sågade upp MDF för två kuber: 30 x 30 x 30 cm stora. Iden är att förse kuberna med små ben och rikta elementet nedåt. Locket på kuben sänks sedan 1 cm så sidorna bildar en ram runt det nedsänkta locket. Tre-vägarna förses med en sockel som passar precis i denna nedsänkning. På så sätt hoppas jag att de står stadigt och bildar en sömlös enhet som enkelt kan sättas ihop och tas isär om jag vill använda tre-vägarna för sig själva.

Jag insåg att det skulle bli svårt att få till en perfekt skarv mellan lock och sidor om jag till exempel använde kex så jag sågade en "not" i sidorna och en "fjäder" runt locket.

IMG_1703.jpg
Sidor med not och lock med fjäder
IMG_1703.jpg (113.7 KiB) Visad 5845 gånger


Såhär är locket tänkt att fogas till sidorna.

IMG_1705.jpg
Lock mot sida
IMG_1705.jpg (62.01 KiB) Visad 5845 gånger


Det bildar en snygg skarv mellan lock och sidor även om passformen mellan sidor och lock inte är perfekt.

IMG_1709.jpg
Ihopsatt
IMG_1709.jpg (105.88 KiB) Visad 5845 gånger


Såhär ser lådan ut uppifrån när den är hoplimmad.

IMG_1716.jpg
Låda uppifrån
IMG_1716.jpg (87.06 KiB) Visad 5845 gånger


Baffeln är fräst men inte limmad mot lådan. Först skall limmet i lådan torka så att jag kan täta den inifrån med akrylfog.

IMG_1715.jpg
Baffel
IMG_1715.jpg (86.72 KiB) Visad 5845 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav DQ-20 » 2019-03-26 23:06

EmuMannen skrev:Skyddet kanske inte behöver vara en integrerad del av kretsen och själva mönsterkortet? Det kanske är bättre att realisera det som en del av kontaktering och chassi till exempel?


Har inget att invända i sak mot det citerade inlägget mer än att RF-filtret helst bör vara lött så nära kontaktbenet som möjligt. Om man breadboardar - direkt på. Men jag är som sagt amatör (inte radio dito) och RF är rena magin för mig.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-03-27 07:50

DQ-20 skrev:Men jag är som sagt amatör (inte radio dito) och RF är rena magin för mig.

Jag är också amatör annars skulle jag inte behövt fråga. Men vi har en elektronikavdelning i världsklass på jobbet. Jag brukar undvika att störa dem men den här gången tänker jag fråga dem om råd. För det de inte vet om konstruktion och RF är nog inte värt att veta...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-03-27 22:04

Det var jag som frågade efter feedback på det aktiva filtret. Morrelo svarade och jag ifrågasatte. Därför känner jag ett ansvar gentemot Morrelo och alla er andra att inte bara lämna frågan hängande. Så idag tog jag hjälp av en kollega som jag vet konstruerat testutrustning för flygradiosystem. Anledningen att jag frågade just honom var att dels är kraven på design för flyggodkännande (att utrustningen inte stör andra system ombord) extremt höga men även kraven på att testutrustningen inte störs av annan utrustning (då det inte får finnas risk att testresultaten påverkas). Och dels att flygradiotillämpningen arbetade inom det hörbara spektrumet, inte direkt Hi-Fi men inte långt ifrån.

De jag ville ha svar på var dels:
Blir schemat påtagligt annorlunda på grund av den offset som bias-strömmen ger upphov till på ingångarna om man väljer till exempel NE5532 (bipolär) i stället för TL072 (JFET)?
Måste det finnas LP-filter på ingångarna för att förhindra att RF sedan demoduleras?

Och dels några övriga frågor som jag funderat på. Det schema jag bad honom utgå ifrån var det som är bifogat nedan. Mina första frågor handlade om den offset som bias-strömmen från en bipolär op-amp som NE5532 ger upphov till. Första frågan var om det skulle kräva en påtagligt annorlunda schema. För att göra en lång historia kort så var svaret på den frågan nej, varför återkommer jag till. Vi gick igenom kretsen del för del. Jag frågade om risken att denna offset skulle skada föregående steg (källan)? Svaret var nej. Även om C4/C7 på utgångarna plockar bort denna offset så ligger den på genom filtret. Jag frågade om det var ett problem. Svaret var inte nödvändigtvis och att det beror på, vi återkommer till det. Jag frågade även om (något jag bara läst mig till) lika värden på R1/R2/R3/R4 kunde fungera som bias-kompensation? Svaret var att han hade svårt att se det för annat än möjligen balanserad konfiguration och sedan fick jag en fråga. Har du simulerat kretsen? Svaret var ja MEN inte ur ett bias-offset-perspektiv och bara med ideala op-ampar. Sen fick jag rådet att gå hem och simulera med bipolär och JFET, med olika värden på R1/R2/R3/R4, för att på så sätt bilda mig en uppfattning om hur R1/R2/R3/R4 påverkade bias-offset. Självklart eller hur och något jag tänker göra så snart jag får lite tid över.

Nästa fråga var om LP-filter på ingångarna och RF. Svaret var att det vanliga var att lägga en kondensator parallellt med R4, inte bara för RF utan även för att stabilisera op-ampen, MEN att det förmodligen inte behövdes i det här fallet, jag återkommer till varför. Jag frågade om de inte måste finnas? Ännu ett långt resonemang och svaret inte nödvändigtvis, att det beror på och nu kommer jag till varför. Låg förstärkning i U1.1 i kombination med förhållandevis låg spänning som skall förstärkas. Det ledde till slutsatsen att kretsen med största sannolikhet kommer fungera som den är. Det var precis den typen av svar jag sökte. Inget svart eller vitt utan snarare att det beror på men framförallt vad det beror på. Nu tänker jag lägga det aktiva filtret åt sidan ett tag. Jag känner mig personligen tillräckligt säker på att det kommer fungera med både NJM2068 och NE5532. Känner man sig osäker över bias-offset så rekommenderar jag OPA2134. AC-koppling och LP-filter på ingångarna är säkert värt att överväga, det lär inte göra kretsen sämre.

S1.jpeg
Granskat schema
S1.jpeg (151.5 KiB) Visad 5764 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Morello » 2019-03-27 23:02

Eftersom inlägget ovan riskerar att sprida en del desinformation tar jag mig tid att reda ut detta:

Ingångsfilter

Detta filter fyller primärt två funktioner:

1. Förhindra att RF når olinjära element (läs halvledare) och konturavkodas. Alla har säkert hört hur det låter när GSM kommer in audioapparatur och avkodas med hörbara ljud som följd. Vid RF har audio-OP's ingen förstärkning allls så det är helt egalt huruvida förstärkningen vid audiofrekvenser är 10 eller 20 dB

2. Kondingen som sitter efter serie-R mot jord fungerar som ett skydd mot elektrostatisk urladdning, då kondensatorn absorberar en del laddning.

(Eventuell kondensator över R4 har inget med RF-instrålning att göra, utan finns ibland där för att säkerställa adekvat fasmarginal)

AC-koppling vid bipolär OP

AC-kopplingen behövs av flera orsaker (om man är noggrann vid konstruktionsarbetet dvs!!)

1. En bipolär OP kan drar cirka 100 nA-1µA bias-ström på ingångarna. Denna ström måste ha en väg mot jord och dessa vägar bör vara lika så att spänningsfallet blir lika. Dvs R mot jord och återkopplingsmotståndet bör vara lika. Detta tarvar typiskt en AC-koppling.

2. Om det första steget i apparaten är byggt runt en bipolär OP som inte AC-kopplas mot den fysiska ingången medför detta att ingången inte kommer att vara 0V, vilket kan ge upphov till klickljud om tex föregående steg har ett relä som mute etc.

Tror inte någon hävdad att något tar skada, men lite högre krav än att prylarna inte går sönder tycker jag man kan kosta på sig.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Morello » 2019-03-27 23:08

DQ-20 skrev:
EmuMannen skrev:Men det var inte den generella fysikaliska principen jag ifrågasatte utan snarare om AC-koppling med hjälp av en kondensator eller LP-filter på ingången var ett måste eller ej? I den frågan är i alla fall jag inte lika tvärsäker som du... :?


Måste och måste. När man bygger själv för en specifik anläggning kan man göra som man vill och hoppas på det bästa. Den som skall sälja sina alster måste skydda mot dc och rf med en ellyt i serie och en liten keramisk konding över ingångarna. Det kostar väldigt lite och de potentiella problemen kan inte ens uppstå, så varför inte? Har man otur kan man annars få in grannens komradio (talar från egen erfarenhet, dilettante que je suis). Inte så roligt i längden, men lärorikt.

/DQ-20


Ja, ungefär så.

Har faktiskt under veckan hjälpt en klient med RF-avkodning i en mikrofon. RF nåddde elektretkapseln och avkodades av JFET-trissan och sedan var 1 kHz-ton som inte går att plocka bort.
Jag testade alltså ett RF-svep som amplitudmodulerats med 1 kHz (80%) ch en fältstyrka om 10 V/m i registret 10 MHz till 0,5 GHz.
Ett RF-filter mellan mikrofon och kablaget avhjälpte det hela. Givetvis måste det även finnas RF-filter på andra sidan kablaget där mikrofonförstärkaren sitter.

Allt detta är fullkomligt trivialt för den med mångårig erfarenhet av elektronikkonstruktion. Varför TS är så ovillig att ta till sig detta har jag svårt att förstå.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-03-28 00:02

Morello skrev:Tror inte någon hävdad att något tar skada, men lite högre krav än att prylarna inte går sönder tycker jag man kan kosta på sig.

Tack Morrelo för en lång och tänkvärd lista. Precis den typ av information jag kan följa upp och lära mig något nytt av. Och det sista, det kan jag hålla med om. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-03-28 00:24

Morello skrev:Har faktiskt under veckan hjälpt en klient med RF-avkodning i en mikrofon.

Men det är väl viss skillnad på tillämpning? RF-avkodning i en mikrofon och ett delningsfilter? :?
Morello skrev:Varför TS är så ovillig att ta till sig detta har jag svårt att förstå.

Om det är mig du syftar på så är jag inte ett dugg ovillig att ta till mig någonting. Det jag har svårt för är att blint acceptera påståenden jag inte förstår. Du kan antingen se min okunskap som en möjlighet att dela med dig av din kunskap eller som en möjlighet att slå mig i huvudet med den. Det är ditt val men i det senare fallet så får du ursäkta om jag framstår som ovillig att ta det till mig.

Nu tänker jag släppa det här. Jag har den information jag behöver och jag tror alla andra läsare själva kan göra sig en uppfattning om de ändringar de eventuell bör göra om de skulle ge sig på och designa ett eget kort med samma delningsfrekvenser etc. Jag skall bli betydligt försiktigare med att fråga om råd på detta forum framöver eftersom det verkar känsligt och jag vill definitivt inte bli anklagad för att vara ovillig att ta till mig något... :|
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-03-28 00:44

Morello skrev:Kondingen som sitter efter serie-R mot jord fungerar som ett skydd mot elektrostatisk urladdning, då kondensatorn absorberar en del laddning.
Om det första steget i apparaten är byggt runt en bipolär OP som inte AC-kopplas mot den fysiska ingången medför detta att ingången inte kommer att vara 0V, vilket kan ge upphov till klickljud om tex föregående steg har ett relä som mute

Ps. Ovanstående två argument är riktigt bra. Jag förstår dem och jag kan tydligt göra mig en bild av vilka problem som kan uppstå (lite beroende på situation och annan utrustning). Det var dessutom något jag inte lagt någon vikt vid så det tackar jag extra för.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Morello » 2019-03-28 08:38

EmuMannen skrev:
Morello skrev:Har faktiskt under veckan hjälpt en klient med RF-avkodning i en mikrofon.

Men det är väl viss skillnad på tillämpning? RF-avkodning i en mikrofon och ett delningsfilter? :?
|


Absolut ingen skillnad. Jag har inte att tid att skriva en längre uppsats nu, men dina svar får mig att misstänka att du inte vet vad som händer när amplitudmodulerad RF når olinjära element. Sök på "konturavkodare" eller studera hur en klassisk kristallmottagare fungerar.


Att beakta RF-instrålning är viktigare än någonsin då vi har trådlösa enheter (blåtand, wifi, GSM etc) överallt. Så var det inte på tex 1950-talet och då kunde man kanske göra som du gjort utan större problem.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-03-28 13:56

Morello skrev:Sök på "konturavkodare" eller studera hur en klassisk kristallmottagare fungerar.

Will do och om du får tid att skriva en längre uppsats så läser jag gärna den. :)

Ps. Du råkar inte veta vad konturavkodare heter i engelsk facklitteratur? Den enda vettiga träff jag får via Google är någon Morello på ett forum som heter faktiskt i en tråd om ofrivillig radio ur aktiva högtalare...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Morello » 2019-03-28 21:05

"envelope deocoder"
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav petersteindl » 2019-03-29 02:53

Det finns något som heter envelope detector.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-04-09 07:54

Arbetet med högtalarna går vidare så sakteliga. Jag försöker att inte stressa för att undvika slarvfel. Nu är i alla fall alla delar färdigkapade förutom bafflarna...

Morello skrev:Eftersom inlägget ovan riskerar att sprida en del desinformation tar jag mig tid att reda ut detta:

Jag har dock haft svårt att skaka av mig Morellos kommentarer. Dels blev det lite trist stämning men även starka ord som "påtagligt", "måste", "noggrann", "ovillig att ta till sig" och "desinformation". Det Morello efterfrågade, AC-koppling och LP-filter på ingången, det är säkert bra men det var som sagt inte det jag ifrågasatte utan snarare Morellos kommentar att det måste se annorlunda ut, att det skulle vara trivialt för den med mångårig erfarenhet av elektronikkonstruktion och att andra åsikter skulle vara desinformation. Det är i alla fall så jag skulle kunna tolka det som skrivits om jag surfade förbi detta forum och försökte ta till mig det som står i detta inlägg. Så hur är det då egentligen? Vem skall man lita på?

Om det hade varit jag (som saknar mångårig erfarenhet av elektronikkonstruktion) som designat ingången så skulle jag förstå om ni inte litade på mig. Men för att förhindra desinformation så skall ni veta att jag lånade designen av ingången från Rod Elliotts P09, det kort han säljer mest av (och bipolära op-ampar som NE5532 är en av de han rekommenderar för dessa kort). Till att börja med så är det svårt att hävda att Rod Elliott saknar erfarenhet av elektronikkonstruktion. Dessutom är det så många som byggt P09 med bipolära op-ampar att om designen inte fungerade så borde det vara allmänt känt. Men för säkerhets skull så skickade jag ett mail till Rod och frågade. Jag förklarade kort vad kritiken mot ingången bestod av samt frågade honom rakt på sak: "Why not AC-coupled? Why no LP-filter?". Det här är vad han svarade:

Rod Elliott skrev:He obviously missed the fact that there is a series resistor at the input which suppresses radio frequency pickup, and there's no sensible reason that the input must be AC coupled. The outputs are AC coupled, so nothing bad gets to power amps. Even if there is some DC offset in the circuit, it doesn't matter. No-one has ever reported a problem of RF pickup or 'pops and clicks' from P09, even from the earliest version. If there were any issues, I most certainly would have heard comments/ complaints from customers.

I princip samma svar som jag fick på jobbet men denna gång från designern själv. Jag sökte mig till faktiskt.io för att jag tror att medlemmarna är måna om fakta. Det är därför jag tycker det är viktigt att jag redovisar så mycket fakta som möjligt så att alla som läser detta har bästa tänkbara underlag att bilda sig en egen uppfattning. Nu vet ni i alla fall varifrån designen kom, att den är beprövad och bevisligen fungerar som den är. Om ni sedan vill följa Morellos råd och lägga till AC-koppling och LP-filter är upp till er. Själv kommer jag inte posta några fler scheman eller utkast till mönsterkort här på forumet eftersom det verkar så känsligt. Jag kommer dock fortsätta att dokumentera mina byggen i övrigt.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Morello » 2019-04-09 10:12

Var och en är salig i sin tro brukar man säga. Du tror på auktoriteter och auktoriteten själv tror att resistiva element filtrerar RF. Gott så.

Vi andra försöker förstå hur saker och ting fungerar.

Den som vill göra ett litet finare RF-filter än vad jag föreslog kan ersätta serie-R med en ferritpärla för störe RF-undertryckning och lägre brustillskott.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav DVD-ai » 2019-04-09 16:09

Jag får intrycket att Morello inte alls menade det där på något negativt eller spydigt vis mot någon i tråden, utan kort och gott tog upp hur han upplevde diskussionen och ämnet.
Men det är ibland svårt att få skriven information att inte framstå på ett vis som kan tas på ett tråkigt vis. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav BosseS » 2019-04-09 17:01

Det vore ett nederlag att sluta posta bara för risken att få korta kommentarer på hur det "ska" vara som vederbörande sedan inte vill förklara. Det är väl bara att strunta i det till dess att de eventuella "problemen" gör sig synliga - då lär man sig något också. Det finns fler läsare som följer byggena med intresse.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Morello » 2019-04-09 22:16

Vem är denna vederbörande som inte förklarar?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-04-13 09:57

20 hål x 6 pass per hål (inklusive kantfräsning) = 120 pass med fräsen. Skönt att det är över, för den här gången...

IMG_1859.jpg
Hål...
IMG_1859.jpg (107 KiB) Visad 5237 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-04-13 15:19

Nu börjar det så sakteliga likna något...

IMG_1860.jpg
Nu börjar det likna något.
IMG_1860.jpg (89.07 KiB) Visad 5202 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-04-22 16:45

Efter altanbygge och allsköns annan distraktion så går nu bygget av högtalarna sakta framåt igen. Först tänkte jag limma ihop lådorna fullständigt men sen bestämde jag mig för att göra bakstyckena öppningsbara (det kommer nog labbas med en del olika filter och annat framöver). Så falsen runt lådornas baksida förstärktes med furulist att dra i och bakstycket försågs med en liten fals (3x3mm). Även om passformen är perfekt så tycker jag att det ser bättre ut med en fals än en tunn springa runt bakstycket.

IMG_1874.jpg
Fals runt backstycket
IMG_1874.jpg (94.31 KiB) Visad 5088 gånger


Lådorna är nu i det närmaste klara förutom baffel. Nästa steg är att måla dem och då har vi problemet med ändträ på MDF (jag tänkte spruta lådorna). Jag har provat det mesta, utspätt vitlim, shellack, sprutspackel osv. (det senare fungerar riktigt bra). En metod som ofta nämns i amerikanska forum är att använda drywall putty (jag gissar att det motsvarar gipsspackel på svenska) för att försegla ändträet. Det känns helt kontraproduktivt eftersom det är vattenbaserat men alla verkar överens om att det fungerar så jag tänkte ta tillfället i akt och testa. Jag har läst om olika metoder att applicera spacklet. Allt från spackelspade till att använda fingrarna. Jag har testat på en provbit och jag fastande för fingermetoden. Spacklet känns som gips men är öppet förvånansvärt länge (typ 90 minuter). Jag använde latexhandske och arbetade in spacklet i ändträet med ett finger. Först känns ytan grov men efter en liten stund blir den alldeles glatt. Jag gissar att tanken är att fylla alla porer i ändträet med spackel och att det på så sätt blir ungefär lika slätt som övriga ytor när det grundas. Spacklet är i alla fall sjukt lätt att slipa ned. Det blir nästan ingenting kvar av det men ytan känns jämn jämfört med obehandlat ändträ. Det skall bli kul att se resultatet när jag väl lagt några lager grundfärg...

IMG_1872.jpg
Låda med bestruket ändträ
IMG_1872.jpg (87.92 KiB) Visad 5088 gånger

IMG_1873.jpg
Jobba in spacklet med fingret till ytan känns glatt
IMG_1873.jpg (61.81 KiB) Visad 5088 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster