EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-04 13:00

Kraniet skrev:Jag förstår nog inte vad du är ute efter. Trodde det var slät yta du vill ha?

Det är knappt jag förstår vad jag är ute efter! :oops: Det enda jag kan konstatera är att jag inte är helt nöjd med resultatet. Till viss del beror det förmodligen på färgvalet men det var ett "önskemål" från min fru. Ett alternativ vore en perfekt yta som på Kalejdokoms högtalare. Personligen så tycker jag att det fungerar bra men att ytan ser lite "billig och livlös" ut i vitt. Ett annat alternativ som jag funderar på att utforska är att slipa ytan matt och sedan lägga på ett lager vax. :idea:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Kraniet » 2019-06-04 13:10

Men fler lager klarlack då? Borde väl ge mer djup och liv? Det verkar ju dock riktigt drygt att få till med alla polering mellan lagren osv..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-04 16:46

Kraniet skrev:Men fler lager klarlack då? Borde väl ge mer djup och liv? Det verkar ju dock riktigt drygt att få till med alla polering mellan lagren osv..

Jag skall erkänna att jag är ute på hal is. Över den lösningsmedelsbaserade grundfärgen lackade jag med vattenbaserad grund och lackfärg (akrylat som bindemedel). Det var lite av en chansning och jag vet faktiskt inte exakt vad jag kan göra ovanpå den typen av färg. Jag tror inte klarlack är rätt lösning. Om det är tvåkomponent på Kalejdokoms lådor så kanske det hade varit ett bättre val? De val jag har är att behålla dem som de är eller att göra något. Frågan är vad detta något i så fall skulle kunna vara? Slipa ned alltihopa och börja om från början kanske... :?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-06 13:48

När jag läser min egen klagosång så inser jag att det måste vara riktigt svårt för någon som bara läser min text att göra sig en bild av problemet. Men låt oss utgå från Kalejdokoms bild med perfekt tvåkompslack, möbelfinish. Jag hade kunna sikta på något liknande men i så fall skulle jag ha slipat ned grundfärgen tills den var en helt slät yta. I stället hade jag en ide om att skapa någon form av struktur eftersom vitt lätt blir lite dött om det är helt slätt (som en vit Ikea-möbel typ). Så jag lade på fett med grundfärg och lät bli att slipa ned topparna innan jag lackade över med en halvblank lack. På bilden ser ni resultatet och jag har haft riktigt svårt för att bestämma mig om jag gillar den ytan eller om jag borde slipa ned den och börja om. På någon meters avstånd så ser ytan helt slät ut men går man nära och låter ljuset falla över ytan (som i bilden) så syns strukturen rätt väl (det lite tragikomiska är att det förmodligen hade gått lika bra att få fram den typen av struktur med en roller). Sen är jag inte helt säker på att jag gillar den halvblanka ytan heller. Det var snyggare när allt var lackat med matt grundfärg, men känner jag min fru rätt så kommer hon ställa diverse saker på högtalarna och då är det lättare att hålla en halvmatt yta ren. Har man inte problem så skaffar man sig... :oops:

IMG_1999.jpg
Yta med struktur
IMG_1999.jpg (36.67 KiB) Visad 5580 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Nattlorden » 2019-06-06 14:05

Personligen är jag ine med på vad som är problemet? Har den slutat låta?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-06 14:24

Nattlorden skrev:Personligen är jag ine med på vad som är problemet? Har den slutat låta?

Det här har inte så mycket med ljudet att göra Nattlorden. Det enda som låter är min klagosång! :D
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Nattlorden » 2019-06-06 14:56

EmuMannen skrev:
Nattlorden skrev:Personligen är jag ine med på vad som är problemet? Har den slutat låta?

Det här har inte så mycket med ljudet att göra Nattlorden. Det enda som låter är min klagosång! :D


ok, då är jag med.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav dewpo » 2019-06-06 15:19

Jag tycker ytan ser fin ut, Köpta möbler har ofta långt mycket sämre yta.
Så här ser tex luckorna på min köptaTV-bänk ut i närbild =>
7064103C-FCB0-462E-A880-DE2DA5DA53A9.jpeg
7064103C-FCB0-462E-A880-DE2DA5DA53A9.jpeg (148.29 KiB) Visad 5555 gånger

Ingen vacker syn, Men det är inget som stör om man inte använder lupp.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-06 21:21

dewpo skrev:Jag tycker ytan ser fin ut, Köpta möbler har ofta långt mycket sämre yta.

Tack dewpo. Jag funderar på att köra på men det känns lite surt att lägga ner arbete och pengar på bafflar om jag inte är helt nöjd med lådorna. Det blir betydligt jobbigare att ändra sig när väl bafflarna är på plats. Men jag tar nog ett steg tillbaka, tillverkar bafflarna och sen får jag se hur det känns innan jag limmar dem på plats...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-24 21:07

Jaha, det blev ju riktigt bra det här! Några mm mellan kontakt och botten och totalt bygger det bara 3 cm. :)

IMG_2079.jpg
SpeakON
IMG_2079.jpg (44.23 KiB) Visad 5364 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Kraniet » 2019-06-25 08:51

EmuMannen skrev:Jaha, det blev ju riktigt bra det här! Några mm mellan kontakt och botten och totalt bygger det bara 3 cm. :)

IMG_2079.jpg


Snyggt :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-30 13:09

Ibland glömmer jag bort att det inte bara är ett par tre-vägare som skall byggas. Det är två subbasar också som skall tjäna som stativ. Att kalla dem basmoduler vore lite väl ambitiöst för det är bara två 8-tums långslagiga element i två slutna lådor som drivs av egna plate amps. Tanken är att de bara skall fylla i med lite "muller" under 50 Hz vid filmtittande och att de inte lägger sig i allt för mycket vid musiklyssnade.

Som ni kanske kommer ihåg så är översidan av subbasarna nedsänkt 1 cm. Tanken är att jag förser 3-vägarna med en sockel som passar innanför den nedsänkta delen. På så sätt kan jag lyfta av 3-vägarna och ställa dem direkt på sockeln om jag vill köra dem utan subbasar eller så ställer jag upp dem på subbasarna som då får agera stativ.

Nedan syns bilder på sockeln nedpassad i försänkningen i överkant på subbasarna samt hur de är tänkta att sitta i botten på 3-vägarna. Delarna till socklarna är inte hoplimmade än för jag har en ide om att fräsa ut för fästen så jag kan fästa dem med skruvar i stället för att behöva limma dit dem.

IMG_2105.jpg
Sockeln nedpassad i toppen av subbasarna
IMG_2105.jpg (69.21 KiB) Visad 5249 gånger

IMG_2106.jpg
Hur sockeln kommer sitta i botten på 3-vägarna
IMG_2106.jpg (64.08 KiB) Visad 5249 gånger
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-30 13:17, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav NADifierad » 2019-06-30 13:12

Fiffigt!
Varför kan inte sub’sen agera stativ hela tiden?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-30 13:16

NADifierad skrev:Varför kan inte sub’sen agera stativ hela tiden?

Eftersom elementen är monterade nedåt och då har de hängt ned sig efter en obestämd men förmodligen kortare tid än man kan tänka sig. Då kommer det vara gött att bara lyfta av 3-vägarna och slippa de där hängmattorna till subbasar! :wink: :twisted: :lol:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-07-01 11:40

Det som skall bli ben till subbasarna vart rätt pilliga att såga till men nu är det gjort. Nu skall de bara limmas och fräsas för någon form av fastsättningsanordning...

IMG_2113.jpg
Ben till subbasarna
IMG_2113.jpg (118.3 KiB) Visad 5190 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Tangband » 2019-07-01 12:30

Kul med en 4-vägare. :)

Har du nån skiss hur allt kommer se ut med topparna ovanpå subbarna ?

Ett tips om du saknar externt filter men använder filtret i plate-amparna: har du möjlighet att dela 12 dB/okt lågpass i plate-förstärkarna så kan du prova köra boomern i sluten låda ofiltrerat. Detta om du saknar möjlighet till ett riktigt högpassfilter till boomern.

Då delar du precis där det lyssningsmässigt stämmer att topparna med boomern faller av 12 dB/okt. En bra utgångspunkt är att dela plateamparna vid 55 Hz. Man kan börja där ivartfall. Sedan inverterar du topp-högtalaren i förhållande till subbasarna. Sedan ändrar du delningen steg för steg tills allt spelar ihop.

Såhär gör Linn med sina bassreinforcement subbasar i de fall det saknas högpassfilter.
REL gör också så, delar 12 dB/okt men skriver inget om invertering av topparna vilket de borde göra :) .

Bäst är förstås både HP och LP-filter, gärna udda ordningens filter typ 18/30. I stereo.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-07-01 14:04

Tangband skrev:Har du nån skiss hur allt kommer se ut med topparna ovanpå subbarna ?

Ingen skiss men tänk dig Troels 3WC (SB Acoustics) men en 30x30x30 cm kub inunder som står på de där benen med elementet (gud förbjude) riktat nedåt. Dessa två enheter kommer separeras av 3 cm synlig svart sockel (i samma genomfärgade MDF som benen på subbasarna).

För övrigt bra förslag. Planen just nu är att bygga passiva filter mellan diskant och mellanregister och aktiva filter mellan bas och mellanregister. Det aktiva filtren kommer sitta integrerade i en fyrkanalsförstärkare (inte i eller nära högtalarna med andra ord) så subbasarna kommer matas med speaker level och jag tänkte dela dem runt 50 Hz med delningsfiltren i plate amparna. Exakt delningsfrekvens och förstärkning (precis som den aktiva baffelstegskorrektionen som kommer sitta i det aktiva filtret mellan bas och mellanregister) får jag trimma in när jag väl kan mäta upp hela härligheten. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-07-03 22:12

Jag behandlade några provbitar av svart MDF med vax, olja och Danish oil (olja blandad med lack). Om jag skall vara ärlig så är det inte så stor skillnad i färg. Olja är svartast men fyller inte ändträ. Vax fyller ändträ till viss del men blir inte riktigt lika mörk som olja. Danish oil är lika mörk som olja men flammig efter ett lager. Den kanske skulle se bättre ut efter många lager (men jag tvivlar). Den fyller ändträ lika dåligt som olja. Vad använder ni andra för ytbehandling för svart (eller färgad) MDF/Valchromat?

IMG_2139.jpg
Vax, olja, Danish oil och obehandlad.
IMG_2139.jpg (82.26 KiB) Visad 5084 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-07-03 22:37

Såhär gjorde jag för att kunna fästa ben och socklar med skruv mot botten av lådorna. Jag kapade till fyrkanter av 4 mm björkplywood. Sedan fräste jag en fals för dessa fyrkanter i ovankant av alla bitar innan jag limmade ihop dem till ben och socklar. Till sist limmade jag dit fyrkanterna mot falsen. Nu behöver jag bara borra hål i fyrkanterna för att fästa dem mot botten av lådorna med skruv.

IMG_2141.jpg
Ben och socklar
IMG_2141.jpg (93.54 KiB) Visad 5075 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav NADifierad » 2019-07-04 06:16

Snyggt fräst!
Har du någon sorts fräsjigg eller bord med skenor/ gejdrar?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-07-04 07:02

NADifierad skrev:Snyggt fräst! Har du någon sorts fräsjigg eller bord med skenor/ gejdrar?

Tack, jag har ett fräsbord som jag tillverkat själv. Inga skenor eller gejdrar, bara ett anhåll. Det funkar hyfsat men kan bli lite knepigt när man fräser på mindre delar som benen...

Ps. Såhär efteråt inser jag att det hade varit enklare att använda bordsågen! :oops:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-07-04 18:34

Såhär blev benen på subbasarna.

IMG_2144.jpg
Ben på subbas
IMG_2144.jpg (60.3 KiB) Visad 5017 gånger


Och såhär ser "skarven" mellan subbas och 3-vägare ut när 3-vägaren står med sin sockel ovanpå subbasen. "Skarven" är i själva verket 3-vägarens sockel som sticker ned 1 cm i subbasens ovansida. Om man vill använda 3-vägarna utan subbas så kan de lyftas ned och ställas direkt på sockeln.

IMG_2146.jpg
Skarv mellan subbas och 3-vägare
IMG_2146.jpg (35.51 KiB) Visad 5017 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav NADifierad » 2019-07-04 19:02

Det ser väldigt bra ut :) !
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-07-04 21:50

Som ni kanske kommer ihåg från början av den här tråden så valde jag VituixCAD framför XSim eftersom VituixCAD hade stöd för aktiva filter. När jag idag snubblade över XSim3D och insåg att Bill Waslo hade lagt till stöd för aktiva filter, PEQ med mera så var jag tvungen att köra samma simulering som jag kört med VituixCAD genom XSim3D för att jämföra resultaten. :)

XSim3D.jpeg
XSim3D med stöd för aktiva filter, PEQ med mera.
XSim3D.jpeg (59.51 KiB) Visad 4993 gånger


Såhär ser schemat ut i XSim3D (ni kan inte se delningsfrekvenser eller topologi i de aktiva filtren men de är de samma som de jag använde i VituixCAD):

XSim3D-1.jpeg
Schema i XSim3D
XSim3D-1.jpeg (230.57 KiB) Visad 4993 gånger


Såhär ser responsgrafen ut i XSim3D. Jag försökte matcha axlarna med den ursprungliga grafen från VituixCAD men det går inte att sätta min- och max-värdena på y-axeln i XSim3D så jag fick matcha storleken och sedan lägga till den röda rutan som motsvarar grafens område i ursprungssimuleringen.

XSim3D-2.jpeg
Responsgraf i XSim3D
XSim3D-2.jpeg (201.21 KiB) Visad 4993 gånger


Såhär såg den ursprungliga simuleringen ut i VituixCAD (de ser ut att simulera mycket lika):

VituixCAD.jpeg
Ursprung simulering i VituixCAD
VituixCAD.jpeg (234.12 KiB) Visad 4993 gånger


Ps. Om man tycker att det ser risigt ut så kan man alltid roa sig med att bara behålla systemkurvan, ändra skalan på y-axeln och dra ut grafen lite på bredden ;)

XSim3D-3.jpeg
Se så bra det blev ;)
XSim3D-3.jpeg (185.11 KiB) Visad 4989 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-07-07 14:26

Nu är fötter och socklar monterade och såhär ser lådorna ut var och en för sig (från sidan eftersom bafflarna fortfarande saknas på 3-vägarna).

IMG_2156.jpg
Var och en för sig
IMG_2156.jpg (118.75 KiB) Visad 4932 gånger


Och såhär ser de ut stackade på varandra. Totalt mäter de ganska precis en meter. Det blir precis som jag hade tänkt mig. :D

IMG_2157.jpg
Stackade
IMG_2157.jpg (114.44 KiB) Visad 4932 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav i » 2019-07-07 14:34

Snyggt!!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-07-14 11:35

För information:

Detta är en av de trådar jag påbörjade utan att jag hann avsluta den medan jag var en aktiv forummedlem. I stället planerar jag att successivt återskapa och avsluta den som en serie blogginlägg på EmuMannens blogg.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Tangband » 2019-07-18 21:32

EmuMannen skrev:För information:

Detta är en av de trådar jag påbörjade utan att jag hann avsluta den medan jag var en aktiv forummedlem. I stället planerar jag att successivt återskapa och avsluta den som en serie blogginlägg på EmuMannens blogg.


Följer bloggen :)

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst