Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

JW77
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-01-31

Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav JW77 » 2019-03-21 12:44

Hej!

Jag ska bygga en liten desktophögtalare med hjälp av min 3D skrivare.
Är ute efter ett 4" bredbandselement som skulle passa bra i en sluten låda på uppskattningsvis 2.0 liter.
Förutsättningarna är vad de är så jag ser det som en utmaning att få det så bra som möjligt helt enkelt.

Vilka värden tittar man på hos ett element för att det ska bli så bra som möjligt i en liten, sluten låda?
Någon som kan tipsa om ett lämpligt element?

Med vänlig hälsning, Jörgen

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav Cortado » 2019-03-21 12:54

Hej och välkommen!

En första fråga för att få bollen i rullning;

Finns det något specifikt skäl till varför du vill ha en sluten låda?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav paa » 2019-03-21 13:36

Ken Kantor som skapade NHT menade att element upp till ca 10" presterar bäst i basreflex, men från 12" och uppåt kan man dra nytta av vissa egenskaper hos slutna lådor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav Erik_Johansson » 2019-03-21 14:14

Scan-Speak 10F/4424G00 är ett fantastiskt litet element. I något större basreflexlåda (3 liter ca) dock. Blir rätt obefintlig basåtergivning i sluten låda dock.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

JW77
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-01-31

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav JW77 » 2019-03-21 14:24

Cortado skrev:Hej och välkommen!

En första fråga för att få bollen i rullning;

Finns det något specifikt skäl till varför du vill ha en sluten låda?

Hej och tack! :)
Jag såg en 3D printad högtalare liknande en Nautilus snäcka och fick iden att göra ngt liknande för att uppgradera ljudet på jobbet.
Tanken var att detta projektet inte skulle spåra ur och att döma av Youtubevideon jag såg verkade det som att skaparen ändå byggt något bra trots förutsättningarna.

Har alltid trott att vissa element helt enkelt passar bättre i antingen sluten eller portad låda. Med tanke på den lilla lådvolymen vi pratar om här så är det ju ändå trevligt om man kan få till så bra basregister som möjligt. Har aldrig använt bredbandselement innan så det kunde vara kul att testa.

Tanken slår mig att man kunde göra en kopia av Bowers & Wilkins Nautilushögtalare och använda designen för att integrera en port ifall det är dumt att bygga utan.

JW77
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-01-31

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav JW77 » 2019-03-21 14:25

Erik_Johansson skrev:Scan-Speak 10F/4424G00 är ett fantastiskt litet element. I något större basreflexlåda (3 liter ca) dock. Blir rätt obefintlig basåtergivning i sluten låda dock.

/Erik

Intressant, tack!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav Cortado » 2019-03-21 14:42

JW77 skrev:Jag såg en 3D printad högtalare liknande en Nautilus snäcka och fick iden att göra ngt liknande för att uppgradera ljudet på jobbet.
Tanken var att detta projektet inte skulle spåra ur och att döma av Youtubevideon jag såg verkade det som att skaparen ändå byggt något bra trots förutsättningarna.


Låter som en lite intressant video, kan du länka den? :)

JW77 skrev:Har alltid trott att vissa element helt enkelt passar bättre i antingen sluten eller portad låda. Med tanke på den lilla lådvolymen vi pratar om här så är det ju ändå trevligt om man kan få till så bra basregister som möjligt. Har aldrig använt bredbandselement innan så det kunde vara kul att testa.


Jo, du tror rätt med att olika element är olika lämpliga för slutet och portat. När det är så små högtalare vi pratar om som troligen kommer sakna sub så är det nog läge att välja basreflex. Det är knepigare såklart och eftersom du ska printa så kanske man får räkna med att det får bli lite av en ungefär rätt konstruktion (eftersom du troligen inte vill/kan skriva ut flera prototyper).

JW77 skrev:Tanken slår mig att man kunde göra en kopia av Bowers & Wilkins Nautilushögtalare och använda designen för att integrera en port ifall det är dumt att bygga utan.


Man kan ju göra den externa designen lite hur man vill medan insidan är hyfsat konventionell.

Vad använder du för program för att göra modellen?

JW77
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-01-31

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav JW77 » 2019-03-21 15:58

Cortado skrev:
JW77 skrev:Jag såg en 3D printad högtalare liknande en Nautilus snäcka och fick iden att göra ngt liknande för att uppgradera ljudet på jobbet.
Tanken var att detta projektet inte skulle spåra ur och att döma av Youtubevideon jag såg verkade det som att skaparen ändå byggt något bra trots förutsättningarna.


Låter som en lite intressant video, kan du länka den? :)

JW77 skrev:Har alltid trott att vissa element helt enkelt passar bättre i antingen sluten eller portad låda. Med tanke på den lilla lådvolymen vi pratar om här så är det ju ändå trevligt om man kan få till så bra basregister som möjligt. Har aldrig använt bredbandselement innan så det kunde vara kul att testa.


Jo, du tror rätt med att olika element är olika lämpliga för slutet och portat. När det är så små högtalare vi pratar om som troligen kommer sakna sub så är det nog läge att välja basreflex. Det är knepigare såklart och eftersom du ska printa så kanske man får räkna med att det får bli lite av en ungefär rätt konstruktion (eftersom du troligen inte vill/kan skriva ut flera prototyper).

JW77 skrev:Tanken slår mig att man kunde göra en kopia av Bowers & Wilkins Nautilushögtalare och använda designen för att integrera en port ifall det är dumt att bygga utan.


Man kan ju göra den externa designen lite hur man vill medan insidan är hyfsat konventionell.

Vad använder du för program för att göra modellen?


Här kommer länken!
Man får ta det för vad det är men det var tillräckligt intressant för att prova tänkte jag.
https://www.youtube.com/watch?v=h-RSm97lkOU

Jag ritar i Fusion 360.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav EmuMannen » 2019-03-21 17:03

Roligt bygge och en knepig fråga. Jag är rätt nöjd med min Tangband W5-2143 men den är tyvärr 5-tum. Fostex FE126En verkar ha en hängiven skara men formen kanske inte är optimal för denna typ av bygge? Dayton Audio RS100-4 (finns även som 8 ohm) är säkert ett prisvärt alternativ men jag har inte testat det själv. Knepig fråga som sagt. Lycka till med bygget! :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

JW77
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-01-31

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav JW77 » 2019-03-21 17:16

EmuMannen skrev:Roligt bygge och en knepig fråga. Jag är rätt nöjd med min Tangband W5-2143 men den är tyvärr 5-tum. Fostex FE126En verkar ha en hängiven skara men formen kanske inte är optimal för denna typ av bygge? Dayton Audio RS100-4 (finns även som 8 ohm) är säkert ett prisvärt alternativ men jag har inte testat det själv. Knepig fråga som sagt. Lycka till med bygget! :)

Tack, ska kolla upp dem! :)

JW77
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-01-31

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav JW77 » 2019-03-21 17:20

Läste på lite om transmissionslinjehögtalare och att Bowers & Wilkins Nautilus är en dito.
Jag trodde att de var tvungna att vara portade?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav PerStromgren » 2019-03-21 17:30

Här kan du vad en 3-tummare i portad låda kan åstadkomma!

http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf

Konstruktören går under aliaset Naqref (han hette Anders Eriksson) här på faktiskt, men han har tyvärr loggat ut för gott. På riktigt, typ. :cry:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav Cortado » 2019-03-21 18:03

JW77 skrev:
Här kommer länken!
Man får ta det för vad det är men det var tillräckligt intressant för att prova tänkte jag.
https://www.youtube.com/watch?v=h-RSm97lkOU

Jag ritar i Fusion 360.


Dem var rätt balla. Gillade finishen på dem. :)

Hur stort kan du printa och vad hade du tänkt för filament etc?

Ett elementtips är väl Dayton ND90-4. och den kan du köpa t.ex. här.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav darkg » 2019-03-21 20:24

En idé är att köpa två Ikea Eneby 20 (3.2") så får du allt i ett, aktivt och klart, för en tusenlapp och kan lägga all energi på lustiga lådvarianter. Basport krävs antagligen, men den kan du kanske bara flytta över. Ja, så stänger de av sig också förstås.
Don’t just do something, sit there.

JW77
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-01-31

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav JW77 » 2019-03-21 20:41

PerStromgren skrev:Här kan du vad en 3-tummare i portad låda kan åstadkomma!

http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf

Konstruktören går under aliaset Naqref (han hette Anders Eriksson) här på faktiskt, men han har tyvärr loggat ut för gott. På riktigt, typ. :cry:


Lite häftigt. Nästan som en sport att se vad man kan göra med ett litet element.
Tråkigt att höra om Anders E. Har sett hans avatar lite här och var på forumet. :(

JW77
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-01-31

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav JW77 » 2019-03-21 20:46

Cortado skrev:
JW77 skrev:
Här kommer länken!
Man får ta det för vad det är men det var tillräckligt intressant för att prova tänkte jag.
https://www.youtube.com/watch?v=h-RSm97lkOU

Jag ritar i Fusion 360.


Dem var rätt balla. Gillade finishen på dem. :)

Hur stort kan du printa och vad hade du tänkt för filament etc?

Ett elementtips är väl Dayton ND90-4. och den kan du köpa t.ex. här.


Ja de är coola. Beställde precis elementen på AliExpress.
Folk verkar nöjda med dem så det är värt ett test. Billigt blev det med.

Jag har en Prusa MK3 skrivare och den kan printa 220 x 220 x 250.
Har printat en RC båt på ca 1 meter och det funkade riktigt bra att limma delarna med Epoxy.
Köpte ett filament från AddNorth som heter Textura. Det är mycket växtfibrer (trä) i det filamentet så det blir lättslipat efteråt och ger en mkt fin yta.

JW77
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-01-31

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav JW77 » 2019-03-21 20:47

darkg skrev:En idé är att köpa två Ikea Eneby 20 (3.2") så får du allt i ett, aktivt och klart, för en tusenlapp och kan lägga all energi på lustiga lådvarianter. Basport krävs antagligen, men den kan du kanske bara flytta över. Ja, så stänger de av sig också förstås.


Sant men då går jag ifrån grundidén, det är skitkul att 3D printa... :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav darkg » 2019-03-21 21:00

JW77 skrev:
darkg skrev:En idé är att köpa två Ikea Eneby 20 (3.2") så får du allt i ett, aktivt och klart, för en tusenlapp och kan lägga all energi på lustiga lådvarianter. Basport krävs antagligen, men den kan du kanske bara flytta över. Ja, så stänger de av sig också förstås.


Sant men då går jag ifrån grundidén, det är skitkul att 3D printa... :D


Tvärtom, menade jag, skrota lådorna och printa nya! Slipp filter och förstärkare-funderingar, finn friheten fort, fördelar finns faktiskt.io! Färdigt, fungerande - finurligt.

Prusa MK3, samma som Solhaga här på forumet kör tror jag. Verkar fin! Kul med trä i tråden dessutom. Nån kommer nog att fråga om du inte ska skriva ut en waveguide eller två.
Don’t just do something, sit there.

JW77
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-01-31

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav JW77 » 2019-03-21 21:14

darkg skrev:
JW77 skrev:
darkg skrev:En idé är att köpa två Ikea Eneby 20 (3.2") så får du allt i ett, aktivt och klart, för en tusenlapp och kan lägga all energi på lustiga lådvarianter. Basport krävs antagligen, men den kan du kanske bara flytta över. Ja, så stänger de av sig också förstås.


Sant men då går jag ifrån grundidén, det är skitkul att 3D printa... :D


Tvärtom, menade jag, skrota lådorna och printa nya! Slipp filter och förstärkare-funderingar, finn friheten fort, fördelar finns faktiskt.io! Färdigt, fungerande - finurligt.

Prusa MK3, samma som Solhaga här på forumet kör tror jag. Verkar fin! Kul med trä i tråden dessutom. Nån kommer nog att fråga om du inte ska skriva ut en waveguide eller två.


Trodde Eneby var en låda av ngt slag haha...
Nej, jag gillar byggandet. Tänkte faktiskt använda en LM1875 krets och egenbyggd PSU om det blir bra. :)

Waveguide??

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav EmuMannen » 2019-03-21 21:20

darkg skrev:Tvärtom, menade jag, skrota lådorna och printa nya!

Jag gillar hur du tänker darkg! :D Här hittar ni lite intressanta bilder och mått (är det tänkt att de skall vara tillgängliga för allmänheten?):

https://fccid.io/FHO-E1730/Internal-Pho ... os-3627246

Ps. Om högtalarnas form med fyra "öron" är för fult så kanske det går att 3D-printa en snygg kåpa som en ring som kan täcka över både öron och skruvar. Skulle även kunna fungera som en fortsättning på hornet för lite hornladdning... :idea:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tips på 4" bredbandselement för liten låda.

Inläggav darkg » 2019-03-21 22:02

EmuMannen skrev:
darkg skrev:Tvärtom, menade jag, skrota lådorna och printa nya!

Jag gillar hur du tänker darkg! :D Här hittar ni lite intressanta bilder och mått (är det tänkt att de skall vara tillgängliga för allmänheten?):

https://fccid.io/FHO-E1730/Internal-Pho ... os-3627246

Ps. Om högtalarnas form med fyra "öron" är för fult så kanske det går att 3D-printa en snygg kåpa som en ring som kan täcka över både öron och skruvar. Skulle även kunna fungera som en fortsättning på hornet för lite hornladdning... :idea:


Bra, men jag har ingen printer och JW77 vill bygga från scratch. Men det är ju bara en tidsfråga innan nån bygger om en Eneby, kan jag tro... undrar hur en trekantig baffel skulle se ut?
Don’t just do something, sit there.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster