EmuMannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

EmuMannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav EmuMannen » 2019-03-23 18:07

Ja köpte två 24-stegs vridomkopplare från Kina för att använda i mitt förstegsbygge. Dessa vridomkopplare är sjukt billiga jämfört med något motsvarande från elektronikhandlare i Europa och USA. Kvaliteten känns helt ok men motståndet (mellan klick-lägena) är på tok för stort för en volymkontroll. Efter att ha letat en hel del på nätet efter någon beskrivning på hur dessa kan moddas så hittade jag ingenting! Därför dokumenterar jag mitt moddande här på forumet.

Såhär ser vridomkopplarna ut och för att plocka isär dem behöver ni först skrapa bort lacken från muttrarna och skruvarna som håller ihop vridomkopplaren.

IMG_1681.jpg
Vridomkopplare
IMG_1681.jpg (52.93 KiB) Visad 3089 gånger


Såhär ser det ut bakom bakplåten. I det svarta hjulet sitter en enkel släpsko (som nu kan flyttas till valfri position). Plasthjulet sitter påtryckt på axeln. Använd försiktigt en skruvmejsel eller motsvarande för att försiktigt avlägsna hjulet från axeln. Håll reda på släpskon, den lossnar lätt och jag vågar inte tänka på vad som skulle hända om den trillade ned på golvet...

IMG_1682.jpg
Bakom bakplåten
IMG_1682.jpg (188.33 KiB) Visad 3089 gånger


Såhär ser det ut bakom hjulet. Det är den gemensamma banan som ena sidan av släpskon går mot. Den andra är de 24 tungorna på det avlägsnade däcket som ligger till vänster om hjulet.

IMG_1684.jpg
Hjulet lossat
IMG_1684.jpg (195.93 KiB) Visad 3089 gånger


När ni fått loss nästa däck och hjul så ser det ut såhär. En plåt med små fyrkantiga hål och mot dessa hål pressas två små kulor från baksidan. De är det som skapar klick-lägena. Plåten sitter fastpressad på axeln. FÖRSÖK INTE BÄNDA LOSS DEN!

IMG_1686.jpg
Försök inte bända loss denna plåt!
IMG_1686.jpg (166.27 KiB) Visad 3089 gånger


I stället vänder ni på huset och tar försiktigt bort det plåtbleck som håller fast axeln. Gör gärna detta inuti en stor genomskinlig plastpåse så att blecket inte riskerar att flyga genom rummet som en projektil. Då är det inte heller någon fara om ni tappar axeln och de små stålkulorna eller fjädrarna trillar ur huset.

IMG_1688.jpg
Ta bort låsblecket som håller fast axeln
IMG_1688.jpg (148.85 KiB) Visad 3089 gånger


Nu är de sista bitarna isär och ni kan se orsaken till de trista klick-lägena. Två rätt stumma fjädrar, 3 mm i diameter och 6 mm långa. Jag försökte trycka ihop dem (därför är de lite kortare på bilden) så de inte skulle trycka så hårt på kulorna. Det vart inget bättre och fjädrarna är av riktigt dålig kvalitet. Det var inga problem att trycka ihop dem men då blir de bara stummare. Men hur svårt skall det vara att hitta nya fjädrar? :wink:

IMG_1689.jpg
Helt isärtagen
IMG_1689.jpg (73.58 KiB) Visad 3089 gånger
Senast redigerad av EmuMannen 2019-03-23 20:18, redigerad totalt 3 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Emumannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav Kralle » 2019-03-23 18:11

Är det make-before-break?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Emumannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav darkg » 2019-03-23 18:24

Spännande!
I cigarrettändare under "rivstiftet" sitter det en fjäder som möjligen kunde klippas till och passa. Kan vara för smal.
Billiga kulspetspennor? Gäller i och för sig att få till ett par som är lika så att inte vartannat klick blir annorlunda... får det plats större kulor så kan det vara en möjlighet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Emumannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav EmuMannen » 2019-03-23 18:29

Min första tanke till lösning var att uppsöka någon RC-handlare för de brukar ha små fjädrar men alla verkar antingen ha slagit igen eller så har de inget på lager. Så jag var tvungen att börja fundera på alternativ. Efter att ha slaktat ett gäng pennor så hade jag fortfarande ingen fjäder som var så liten som 3 mm i diameter med rätt spänst. Det jag lärde mig från den övningen var att fjäderstålet förmodligen borde vara runt 0.2 mm i diameter. Hålen i huset är 3.2 mm i diameter och cirka 6 mm djupa. Efter lite ytterligare surfande på nätet snubblade jag över en inspirerande sida om hur man kan tillverka egna fjädrar.

Efter lite ytterligare funderande så insåg jag att vi har huset fullt av gitarrer och att en 0.0100 stålsträng är 0.2540 mm i diameter! Nu började bitarna falla på plats. Jag hade inga 010 strängar, bara 011 och 013. De såg rätt klena ut men jag tänkte att jag testar med 011 så får vi se hur det blir.

IMG_1691.jpg
Lite olika strängar
IMG_1691.jpg (72.62 KiB) Visad 3079 gånger


Hålet är 3.2 mm i diameter, tråden dryga 0.2 och när den släpper ämnet den viras runt så expanderar den något. Jag ville inte att den skulle ta mot väggarna i huset så jag tog en bit 2 mm rundstål som jag satte i skruvdragaren. Sen märkte jag rundstålet med 2 mm märken var 6:e mm för att ha något att gå på. Strängen klämde jag fast på tvären i chucken. Glöm inte handskar och skyddsglasögon!

IMG_1693.jpg
Fjädermakarutrustning
IMG_1693.jpg (58.71 KiB) Visad 3079 gånger


På låg fart virade jag sedan strängen runt staven, tätare vid märkena och glesare emellan. Det vart sjukt snyggt så länge jag höll strängen spänd och lite mindre snyggt när jag var klar och släppte på trycket.

IMG_1694.jpg
Färdig fjäder på första försöket
IMG_1694.jpg (46.37 KiB) Visad 3079 gånger


Tills sist var det bara att ta sidavbitaren och klippa till fjädrarna i lämpliga längder. Ett helt gäng på första försöket! Men kommer de ha rätt spänst?

IMG_1695.jpg
Avklippta fjädrar
IMG_1695.jpg (56.84 KiB) Visad 3079 gånger


En sista bild som visar de nya fjädrarna sida vid sida med originalfjädrarna samt hur kulorna vilar på två nya fjädrar som passar perfekt i huset. Till sist är det bara att sätta ihop vridomkopplaren i omvänd ordning mot hur ni tog isär den. Och hur blev resultatet? Perfekt, som natt och dag. Från ett hårt klock-ett-i-klock till ett sidenlent rasslande. Ett av de enklaste men bästa mod jag någonsin gjort. :D

IMG_1696.jpg
Perfekt!
IMG_1696.jpg (58.12 KiB) Visad 3079 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Emumannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-23 18:30

Är det någon vettig ytbehandling på de signalbärande delarna? Josef Svalander visade för väldigt många år sedan en liknande operation på Elma-omkopplare och betonade vikten av en ordentlig förgyllning för störningsfrihet över tid. Det fanns Elma-omkopplare med "transportförgyllning" som snabbt nöttes bort. Rekommendationen var att köpa de dyrare med ett rejält guldöverdrag.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Emumannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav darkg » 2019-03-23 18:31

MVG
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Emumannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav EmuMannen » 2019-03-23 18:39

darkg skrev:I cigarrettändare under "rivstiftet" sitter det en fjäder som möjligen kunde klippas till och passa. Kan vara för smal.

Faan darkg, självklart! Jag som tänkt som en tok på var det kan finnas passande fjädrar i vardagen. Nåja jag hittade en annan lösning även om den inte var lika enkel som din. ;)

Oavsett så är det en vettig mod. Jag gav 60 kronor styck för omkopplarna, plus 9 kr för strängen och några kronor till för motstånden. Så för runt 70 kr och lite eget arbete så har jag en stepped attenuator som faktiskt går att använda. :)

Jag funderar på att löda dit alla motstånd innan jag skruvar ihop däcken igen (axel, fjädrar och kulor kan dock sättas ihop till en egen enhet). Det måste vara enklare att löda motstånden på däcken när de är lösa var för sig. För att sedan sätta ihop allt igen. :idea:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Emumannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav EmuMannen » 2019-03-23 18:44

RogerGustavsson skrev:Är det någon vettig ytbehandling på de signalbärande delarna? Josef Svalander visade för väldigt många år sedan en liknande operation på Elma-omkopplare och betonade vikten av en ordentlig förgyllning för störningsfrihet över tid. Det fanns Elma-omkopplare med "transportförgyllning" som snabbt nöttes bort. Rekommendationen var att köpa de dyrare med ett rejält guldöverdrag.

Det är väl det som är skillnaden mellan omkopplare för 60 kr och 600 kr skulle jag tro. ;) Jag har funderat på det eftersom jag råkar ha en svåger som är guldsmed. Vi får se hur de håller. Om det blir problem så blir det en sväng till guldsmeden. :D

Ps. Jag är mer orolig för släpskorna (som ser riktigt klena ut) än för ledningsbanorna. I värsta fall får svågern tillverka nya släpskor i rent guld. :lol:
Senast redigerad av EmuMannen 2019-03-23 18:47, redigerad totalt 2 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Emumannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav EmuMannen » 2019-03-23 18:45

Kralle skrev:Är det make-before-break?

Ja, de är make-before-break.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
bja47
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2005-04-07
Ort: Växjö

Re: EmuMannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav bja47 » 2019-03-23 20:00

Jag har helt sonika tagit bort den ena kula med fjäder, när jag modifierat omkopplare.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav EmuMannen » 2019-03-23 20:02

Jag måste bara lägga till en sak när jag sitter här med ett fånigt leende på läpparna och jämför den omoddade med den moddade. Silkeslent rasslande är verkligen en passande beskrivning, som natt och dag helt enkelt. Från att kännas som en simpel strömbrytare till något med en riktigt skön taktil känsla. Den moddade påminner en hel del om volymkontrollen på min gamla Technics SU-8600. Måhända ett billigt innanmäte men med en riktigt skön känsla efter moddning. :D
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav EmuMannen » 2019-03-23 20:05

bja47 skrev:Jag har helt sonika tagit bort den ena kula med fjäder, när jag modifierat omkopplare.

Jag funderade på det först men de sitter med offset så att de tar vartannat steg (om du tittar på plåten med fyrkantiga hål så ser du att det bara är 12 hål). Om jag tagit bort den ena kulan så hade jag också tagit bort vartannat klicksteg. :(
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: EmuMannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav Conny » 2019-03-23 22:36

Trycket på kontaktblecken lär ju minska. Inte ett problem?
En annan lösning kunde ha varit en större ratt.
Om man gillar stora rattar! 8O

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav EmuMannen » 2019-03-23 22:57

Conny skrev:Trycket på kontaktblecken lär ju minska. Inte ett problem? En annan lösning kunde ha varit en större ratt. Om man gillar stora rattar! 8O

Trycket från de extremt små kontaktblecken påverkar motståndet och känslan minimalt. Det är fjädrarna mot kulorna som är helt dominerande. Med tunnare fjäderstål och spänstigare fjäder får man fortfarande känslan av diskreta lägen men med ett silkeslent flyt. Jag har en stor ratt till volymkontrollen och det gör bara känslan bättre. Jag har en mindre ratt till balanskontrollen och efter modifieringen så fungerar det även bra med mindre rattar. :D
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav darkg » 2019-03-24 00:33

Bygger du om balanskontrollen så att den får önskade 23 lägen?

Eller blir sista positionen ett hemligt superduperläge som kopplar in ett hysch-hysch™ filter med Nasa-kalibrerade Area 51-kristaller och holistoinduktiv-deduktisk chakrakompensation? :!:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav EmuMannen » 2019-03-24 00:43

darkg skrev:Bygger du om balanskontrollen så att den får önskade 23 lägen?

Jag funderar på det men har inte riktigt bestämt mig för hur jag skall göra med balanskontrollen. Jag har köpt motstånd så det räcker till båda däcken. Jag tänkte att det är lika bra att passa på när jag ändå sitter och löder. Då har jag en linjär 10k dual-gang också om jag kulle behöva någon gång. Men det finns så många olika alternativ när man löder ihop omkopplaren själv. Olika tapers eller att flippa ena däcket så de går i motsatt riktning osv. Det enklaste är säkert att hoppa ett motstånd men jag skall räkna lite för att se vart 5k hamnar...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav EmuMannen » 2019-03-25 09:40

Jag tror jag vet hur man bäst gör om man behöver ett centrumläge (som jag behöver för balanskontroll). Sedd framifrån i läget fullt motsols (CCW) så står omkopplaren i läge 1. Efter 12-klicklägen, dvs. läge 13 i bilden så står omkopplaren rakt upp så att säga (ett bra centrumläge). Då är det 12 lödöron till vänster/motsols (CCW) och 11 lödöron till höger/medsols (CW). Om man löder en länk mellan öra 1 och 2 och delar den totala resistansen med 22 i stället för 23 så får man ett mittläge vid öra 13 där resistansen är lika på båda sidor och ratten står rakt upp. Om ratten har D-axeln åt andra hållet så är det bara att montera omkopplaren upp och ned. Omkopplaren kommer ha ett extra läge åt vänster/motsols (CCW) men det kommer att ha samma resistans som öra 2 (noll eller fullt beroende på hur man väljer att se det).

sch_mv.gif
Bild tagen från www.goldpt.com
sch_mv.gif (7.62 KiB) Visad 2913 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav EmuMannen » 2019-04-03 19:55

Nu är den första helt klar. Det är den jag tänkte använda till balanskontroll. Egentligen behövs bara ett däck eftersom den skall fungera som spänningsdelare mellan kanalerna. Men när jag ändå var igång så tänkte jag att det är bästa att matcha och löda alla motstånden om jag någon gång vill använda båda däcken (i stället för en linjär dual gang pot). När jag beställde motstånd så tänkte jag mig linjär 10k. Så jag delade 10k med 23 -> 434.8. (23 st motstånd per däck). Det närmaste jag hittade var 442 Ohm så jag beställde 50 st (det går åt 46 st till två däck). Om någon vill göra något liknande och behöver ett centrumläge så gjorde jag såhär:

1. Mät upp alla motstånd och sortera dem efter uppmätt resistans.
2. Dela upp dem så du har lika många av samma sort mellan R2 till R12 (i bilden ovan) som mellan R13 till R23. Värdet på R1 är inte så noga men bör vara samma för R1 på varje däck (om du har fler än ett).
3. Löd R1 sedan R2 till R12 och sedan R13 till R23 i omvänd ordning mot R2 till R12 (om du har olika värden), exempelvis 443,443,443,442,442,442,442,442,442,442,442,441,441,442,442,442,442,442,442,442,442,443,443.
4. Löd nästa däck precis på samma sätt (och nästa, och nästa tills du lött alla däck).
5. Löd en länk mellan R1 och R2 om du vill ha ett centrumläge (det hamnar i läge 13, mellan R12 och R13).

Läge 1 och 2 kommer att ha samma resistans. Läge 1 är udda (finns ingen motsvarighet på andra sidan). Läge 13 är det som "pekar rakt upp". Resistansen kommer vara lika mellan IN-OUT och GND-OUT i läge 13 (om du fördelat värdena rätt).

Om du i framtiden vill använda alla 24 lägen och inte bryr dig om något mittläge så är det bara att klippa länken mellan R1 och R2.

Jag använde benen från motstånden både till länk mellan R1 och R2 och för att forma anslutningspunkter för IN/OUT/GND. Det är lite trångt mellan lödöronen för IN/OUT/GND, därför trädde jag lite krympslang runt benen.

Hur blev resultatet? Det fina flytet finns kvar även hopmonterat med två däck. Resistansen är givetvis perfekt i alla lägen. Jag är framförallt mycket nöjd med att den är perfekt i mittläget eftersom jag tänker använda den som spänningsdelare i balanskontrollen. Kvar är 1 centrumläge och 11 diskreta lägen åt vardera hållet. Inte lika trevligt som steglöst men med fördelen att de är exakta. Nu är det bara den logaritmiska kvar till volymkontrollen...

IMG_1846.jpg
Balanskontroll
IMG_1846.jpg (172.68 KiB) Visad 2815 gånger


Ps. När jag nu jämför känslan mellan den moddade och den omoddade så skulle jag inte kunna tänka mig att använda en omoddad, så stel är den och så stor är skillnaden. Bar så ni vet...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: EmuMannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav HenrikTornquist » 2019-04-21 17:57

Ett väldigt stiligt bygge. Jag är imponerad.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen moddar 24-stegs vridomkopplare från Kina

Inläggav EmuMannen » 2019-05-26 19:11

Om någon (som jag) letar efter måtten på dessa vridomkopplare...

24-rotary-sw.jpeg
Ritning
24-rotary-sw.jpeg (301.24 KiB) Visad 2534 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom och 8 gäster