Neutrik SpeakON?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Neutrik SpeakON?

Inläggav EmuMannen » 2019-04-23 21:56

Ni som använt Neutrik SpeakON-kontakter till högtalare, var har ni satt dem och använder ni dem med eller utan 90-graders vinkel? Anledningen att jag frågar är att jag brukar använda vanliga polskruvar försänkt i någon form av kontaktbrunn. Om jag använder SpeakON i stället så verkar det vettigast att montera typ en NL4MPR flush i botten eller på baksidan. Det känns dock som om kablaget riskerar att sticka ut en hel del utan en 90-graders vinkel. För placering under lådan kanske vinkel är en förutsättning eller? Är det någon som vet exakt hur mycket vinkeln bygger om kontakten i lådan monterats flush?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Neutrik SpeakON?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-24 07:45

De är stora de där Speakon, även den vinklade bygger en hel del.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Neutrik SpeakON?

Inläggav EmuMannen » 2019-04-24 07:52

RogerGustavsson skrev:De är stora de där Speakon, även den vinklade bygger en hel del.

Det är liksom det jag är orolig för Roger. Med slutsteg i BTL så vore det skönt att slippa oroa sig för att kortsluta polerna av misstag och fyra kanaler i en plugg är också tilltalande. Frågan är bara var jag kan montera dem så det inte blir allt för fult och otympligt? Jag funderar på att fräsa ned en NL4MPR mitt i botten på lådan och bygga en sockel som lådan kan stå på. Om sockeln är något högre än vad en 90-graders vinkel bygger så är kontakten dold under lådan bakom sockeln. Jag får givetvis fräsa ut sockeln på baksidan så kabeln kan passera mellan sockeln och golvet. Det är det bästa jag kan komma på men det vore intressant att veta hur andra gjort? För det finns väl medlemmar här på forumet som använder SpeakON till sina högtalare eller?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Neutrik SpeakON?

Inläggav Eri » 2019-04-24 09:00

Varför inte använda xlr i stället. Smidig och bra kontakt. Har använt sådana i alla år till mina egna byggen.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Neutrik SpeakON?

Inläggav Cortado » 2019-04-24 09:14

Jag kör speakon på mina fukdist, just för att få fyra poler och kunna labba filter utanför. Otymplig är den absolut men bra.

Om man vill ha 8 poler (eller fler) kanske man skulle kika efter nån Molexvariant?

Ja.. det är ju väldigt non-standard och o-audiofiliskt men kul att provocera lite också.. :)

EDIT: Kom på att TS sa fyrpol och jag tänkte nog fyra par som fyra element i en låda.. aja. Eri har en poäng med XLR, de finns vinklade också och behöver inte vridas för inkoppling.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Neutrik SpeakON?

Inläggav EmuMannen » 2019-04-24 12:58

Eri skrev:Varför inte använda xlr i stället. Smidig och bra kontakt. Har använt sådana i alla år till mina egna byggen.

Jag har övervägt XLR men är inte helt såld på att använda dem till högtalare. Dels är det lätt att blanda ihop hög- och lågnivå. Det förutsätter kanske tre-pinnars varianten där respektive pinne klarar 16A. Men högtalare är obalanserade och om jag skall mata mer än en kanal så krävs fler pinnar än tre om jag inte vill dela jord (vilket inte är möjligt med BTL och inte att föredra om högtalarna skall matas med fler än en förstärkare). Alternativet skulle vara fyra- eller sex-pinnars XLR men då är pinnarna klenare och klarar därför mindre effekt än tre-pinnars varianten. Dessutom verkar XLR bygga ungefär lika mycket som SpeakON så om jag tvingas välja mellan XLR eller SpeakON så lutar jag för tillfället åt SpeakON...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Neutrik SpeakON?

Inläggav EmuMannen » 2019-04-24 13:01

Cortado skrev:EDIT: Kom på att TS sa fyrpol och jag tänkte nog fyra par som fyra element i en låda.. aja. Eri har en poäng med XLR, de finns vinklade också och behöver inte vridas för inkoppling.

Jag uttryckte mig lite slarvigt för jag menade fyra poler och inte fyra kanaler (även om det finns SpeakON med åtta poler, men då är de ändå otympligare)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Neutrik SpeakON?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-24 14:39

Fyrpolig vinklad XLR tål 10A (vilket jag antar är kontinuerligt) och upp till 1.5 kvm ledare.
https://www.neutrik.com/media/8250/download/nc4mrx.pdf?v=1


Fyrpolig vinklad speakON SPX tål 40A kontinuerligt (blir till ha feta kablar...).
https://www.neutrik.com/media/8484/download/nl4frx-1.pdf?v=1


Själv har jag använt vinklade bananer, bygger inte mycket alls.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/MC%20SLS425-SW%20A.JPG

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Neutrik SpeakON?

Inläggav EmuMannen » 2019-04-24 16:03

RogerGustavsson skrev:Fyrpolig vinklad speakON SPX tål 40A kontinuerligt (blir till ha feta kablar...).

SPX-serien tar 1.5 - 4 mm2 med skruvförband (M4) och upp till 6 mm2 om du avlägsnar skruvarna och löder. 8O
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Neutrik SpeakON?

Inläggav radelius » 2019-04-24 16:32

Jag har använt speakon den senaste tio åren i så väl förstärkare som högtalare, funkar klanderfritt och är så grymt praktiskt.
På OA51 sitter de i sidan och samma sak på subbarna, stör inte mycket tycker jag.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Neutrik SpeakON?

Inläggav i » 2019-04-24 16:36

Hur är det med SpekOn och kontakttryck av kontaktytorna? M t p att t ex knivbananer rekommenderas pga fjäderbelastat tryck jämfört med deformativt tryck?

.
Mundus Vult Decipi

944_Driver
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2019-04-13

Re: Neutrik SpeakON?

Inläggav 944_Driver » 2019-04-26 21:10

Detta kanske inte tillhör den ursprungliga frågeställningen men jag kan konstatera att det är skillnad på SpeakON och SpeakON. Neutrik original är något helt annat än de kopior som tex Kjell&Co säljer.

// Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Neutrik SpeakON?

Inläggav EmuMannen » 2019-04-28 21:59

Till slut gjorde jag såhär.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster