Hoffen leker med PA-element.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Hoffen leker med PA-element.

Inläggav Hoffen » 2019-05-12 10:35

Hej.
Jag har ett par 12" PA-element liggandes jag tänkt göra ngt kul med, e.v. en öppen baffel då jag vill testa det.

Elementen är tillverkade av Tayden Loudspeaker Systems, modell 1260, 8 Ohm impedans.

De kommer från ett par Leech PA-högtalare av enklaste sort med 12" bas och piezohorn.
Min tanke är att testa dem i en öppen baffel, tillsammans med hornen (inga delningsfilter :D )

Alla insikter tas tacksamt emot!
Senast redigerad av Hoffen 2019-06-30 10:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Info om PA-element

Inläggav Kalejdokom » 2019-05-12 11:48

Passar väldigt bra i öppen baffel då jag vill minnas att Tayden hade sina korgar lackade i British Racing green och klistermärken med brittisk flagga på. Tjusigt att titta på... :)
Kan tyvärr inte ge några råd gällande ljudet, men de kan säkert funka. Dock lär det bli begränsad bas med de elementen i öppen baffel. Sen är jag skeptisk till piezodiskant utan filter eller dämpning.

Men kör på - gör en testbaffel av någon gammal träskiva innan du snickrar till en mer permanent variant. Alltid lärorikt att testa sig fram.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Info om PA-element

Inläggav Hoffen » 2019-05-12 19:12

Tyvärr är de inte särskilt snygga, svart skrynkellack på korgarna och galler över konen (som förhoppningsvis går att peta bort).

Är det någon som sitter på ett fjärde element av lika kvalisort så är jag spekulant.
Dubbla 12" är kanske inte lika bra i OB som en 18", men det är bätte än ett 12".

@kalejdokom

än så länge är det bara ett expriment. nåt kanske jag lär mig på det hela :D

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Hoffen leker med PA-element.

Inläggav Hoffen » 2019-06-30 10:52

Efter en del funderande, lite letande efter delar, en del fulsnickeri och allmänt fulmeck byggde jag mig ett par öppna bafflar i 20mm laminerad spånskiva, med måtten 555x555mm. Måtten kommer sig av att jag har ett gäng sådana skivor liggande på jobbet.
Elementet centerades på skivan och byggdes även om till ful-koaxial.

Varför koax? Då mina ordinarie högtalare är av typen 4" bredbandare i kvartsvågspipa är jag väldigt förtjust i att allt ljud kommer från en och samma punkt...och för att jag kunde.

4st diskanter togs från ett par gamla oa5-kloner, men först var jag tvungen att laga ett par av dem pga spruckna membran.
eldorados ansiktsservetter bistod med tunt och smidigt papper, men vad skulle jag limma med?
Vad är klistrigt, men ändå relativt mjukt och behöver inte spädas med varken vatten eller lösningsmedel? hmm...det solklara (?) svaret är...Hårspray!

Fyra cirklar klipptes försiktigt ut, blöttes i hårspray och lades försiktigt på plats.
För att få någotsomnär lika beteende ur alla fyra diskanter fick alla samma lagning/modifikation.

Några dagar senare, när allt hade torkat, måttade jag upp hål i skyddsgallret över basarna och kapade ur två rektanglar med min dremel.
diskanterna monterades två och två (seriekopplade) i nämnda hål med hjälp av buntband och allt kopplades in i delningsfiltret.

Delningsfiltret är en historia för sig, det kommer från samma oa5-kloner som diskanterna, och det är kanske skitfel delningsfrekvenser, men det har tre fördelar. 1) Gratis! 2) afaik är diskanterna rätt högt och brant (12dB) delade i oa5 så det borde funka ok-ish här med 3) jag hade det hemma.

Summa summarum;
Allt monterades upp, löddes fast och kopplades sedemera in i min anläggning.

Till att börja med upplevde jag ljudet som vasst, men lite sänkning i övre diskanten med min eq lugnade ner det hela.

Intryck:

Svårt att säga, de funkar 'bäst' till aukustisk musik med 'ren' sång. t.ex Ella Fitzgerald eller Johnny Cash - Hurt (uj vad det blev levande.)
Stereobilden är snarlik mina andra högtalare, inte så konstigt då de står uppställda på ungefär samma plats.

Större ljudbild än tidigare, lägre- men 'renare' bas (förklaras antagligen av membranyta/storlek på baffel)

Framtida planer:

Konstruera en OB-på 'rätt' sätt med större element, alternativt, bygga ett par basmoduler (slutna/portade eller varför inte h-frame) och montera de här på dem.

Avslutningsvis så är ju alla trådar utan bilder tråkiga, så här kommer ett par bilder på missfostren.

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hoffen leker med PA-element.

Inläggav Perfector » 2019-06-30 11:08

Det är nog inte piezo utan dubbla seasdiskanter av äldre modell.
Filtret visar en 6/12 dB branthet
Men om dom redan låter nöjaktigt kanske du ska klä fronten med något genomsläppligt tyg så du inte ser framsidan.
Då slipper du se det och kan lyssna utan intryck av konstruktionens utseende.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Hoffen leker med PA-element.

Inläggav Hoffen » 2019-06-30 13:19

Det stämmer bra,Perfector.
6/12dB i filtret och gamla äckliga seas diskanter. (t20?) :P

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hoffen leker med PA-element.

Inläggav Perfector » 2019-06-30 14:09

Hoffen skrev:Det stämmer bra,Perfector.
6/12dB i filtret och gamla äckliga seas diskanter. (t20?) :P

Ser ut som 5 tv-hf med skärmade magneter.
Data i dessa bilder
Bilagor
Seas sida 2.jpg
Seas sida 2.jpg (386.09 KiB) Visad 1598 gånger
Seas sida 3.jpg
Seas sida 3.jpg (373.19 KiB) Visad 1598 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hoffen leker med PA-element.

Inläggav EmuMannen » 2019-06-30 16:12

Det är inte ofta jag blir mållös men "missfostren" känns inte helt fel. 8O
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Hoffen leker med PA-element.

Inläggav Hoffen » 2019-06-30 16:59

EmuMannen skrev:Det är inte ofta jag blir mållös men "missfostren" känns inte helt fel. 8O


Jaså? Du får väldigt gärna vidareutveckla för någon som gärna lär sig.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hoffen leker med PA-element.

Inläggav EmuMannen » 2019-06-30 18:41

Hoffen skrev:
EmuMannen skrev:Det är inte ofta jag blir mållös men "missfostren" känns inte helt fel. 8O

Jaså? Du får väldigt gärna vidareutveckla för någon som gärna lär sig.

Jag tycker att de är sjukt charmiga! Inte helt snygga kanske men fulsnygga på något galet sätt. Så jag vet inte riktigt vad jag skall säga. Inget illa ment med andra ord. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Hoffen leker med PA-element.

Inläggav Hoffen » 2019-06-30 20:34

EmuMannen skrev:Jag tycker att de är sjukt charmiga! Inte helt snygga kanske men fulsnygga på något galet sätt. Så jag vet inte riktigt vad jag skall säga. Inget illa ment med andra ord. :)


Tack! Det tar jag som en stor komplimang med tanke på vilket jobb du lagt ner på ditt försteg!

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hoffen leker med PA-element.

Inläggav EmuMannen » 2019-06-30 21:52

Hoffen skrev:Tack! Det tar jag som en stor komplimang med tanke på vilket jobb du lagt ner på ditt försteg!

Men allvarligt, jag har svårt att ta ögonen ifrån dem. Visst finns det utrymme för bättre finish men utseendemässigt så ser de sådär galna ut att det blir bra på något sätt. :D
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Hoffen leker med PA-element.

Inläggav Hoffen » 2019-07-15 13:03

Nu har jag levt med de här fulbyggena ett tag nu och öronen har vant sig vid dem (tror inte så mkt på att spela in saker som att de måste 'nötas in' som ett par skor, utan mer att hjärnan måste vänja sig..)

En tweak var att bygga om stöden, så att de fick en svag bakåtlutning, men de måste fortfarande upp en bit/vinklas mer bakåt.
Ett annat tweak var att skruva isär min onkyo eq och köra biltemas oxidrengöring på alla skjutpottar.
Justerade upp tonkurvan (svårt att säga med hur många dB) i 32-, 64- och 125Hz områdena samt en sänkning i 4-, 8- och 16KHz områdena.
Resultatet blev en mer närvarande bas och en mindre vass diskant. För att citera Perfector, nu låter många sorters musik riktigt njutbart.

tl;dr - skoj expriment som inte kostat mig mer än tid. är riktigt nyfiken på vad ett par eminence 15a i u-frame kan åstadkomma ihop med de här som toppar...


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster