EmuMannen försökte bygga Linuxbaserad mätdator...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

EmuMannen försökte bygga Linuxbaserad mätdator...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-05 18:26

Jag har en gammal laptop med Windows XP som används sparsamt eftersom den är så gammal och slö. Nu råkar jag ha en nyare Dell Latitude som jag tänkte bygga något nytt av. Problemet är att jag inte har något OS till denna laptop och att jag inte är intresserad av att installera något piratkopierad Windows på den. Så frågan är om man kan bygga en vettig mätdator baserad på Linux? Det mest primära är någon programvara för att mäta högtalare och gärna något som kan ersätta Windows-programvaran till en Hantek 6212BE. Under sommaren hoppas jag att jag kan plocka upp en UMIK-1 i USA och jag har redan installerat REW under Linux. Så långt allt väl även om det var onödigt krångligt att installera REW med OpenJDK 11 i stället för Oracle Java. Jag har inte hunnit testa om OpenHantek fungerar med 6212BE men risken är väl att det bara fungerar med 6022BE/BL.

Jag skulle gärna vilja ha andras erfarenheter av verktyg för att konstruera och mäta högtalare (samt elektronik) under Linux. Jag kör redan idag en hel radda Windows-program (AkAbak, BassBox6Pro, Basta, DipTrace, HornResp, TINA-Ti, VituixCAD, WinISD, XSim) med hjälp av Wine på min Mac och det fungerar över förväntan. Jag har dock inte kört dessa program tillsammans med hårdvara såsom en mätmikrofon eller ett oscilloskop. Dessutom kommer jag inte behöva alla de programmen på en mätdator men det kan finnas andra som definitivt bör finnas med. Så några frågor:

  • Vilka program finns det som fungerar bra native på Linux?
  • Vilka program fungerar bra på Linux med hjälp av Wine?
  • Vilka program fungerar bra på Linux med hjälp av virtualisering (KVM, VirtualBox etc.)?
  • Vilken hårdvara fungerar tillsammans med dessa program och Linux?
  • Vilka program är ovärderliga och som jag därför borde testa om jag kan få att fungera under Linux?
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-06 10:00, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: EmuMannen bygger Linuxbaserad mätdator...

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-05 19:01

Umik-1 kommer från HongKong. Finns även att köpa i Sverige hos Högtalarshoppen, betalade 1300 kr med frakt.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: EmuMannen bygger Linuxbaserad mätdator...

Inläggav niclas_f » 2019-06-05 20:12

När det gäller mönsterkortsprogram så har jag själv kört DipTrace några år. Gillar enkelheten i DipTrace men gick över till KiCad för öppenheten och möjligheten att kunna köra native på både Mac och linux.
Kan rekommendera det. En liten tröskel att lära om men helt överkomligt.
Finns bra tutorials på youtube.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger Linuxbaserad mätdator...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-05 20:42

niclas_f skrev:Kan rekommendera det. En liten tröskel att lära om men helt överkomligt.

Tro mig, jag har försökt (eftersom killarna på jobbet kör KiCad). Kanske dags att göra ett nytt försök...

Ps. Tack för att du pekade ut KiCad för det är ett bra exempel på en applikation som fungera lika bra under Linux som Windows. :D
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-05 20:57, redigerad totalt 2 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger Linuxbaserad mätdator...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-05 20:51

RogerGustavsson skrev:Umik-1 kommer från HongKong. Finns även att köpa i Sverige hos Högtalarshoppen, betalade 1300 kr med frakt.

Jag vet Roger men familjen bor en stor del av sommaren i NY så jag gör en lista över saker som är värda att ta med hem. UMIC-1 får jag för $75 i USA och det är ganska stor skillnad trots vår Svenska peseta...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: EmuMannen bygger Linuxbaserad mätdator...

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-05 21:08

EmuMannen skrev:
RogerGustavsson skrev:Umik-1 kommer från HongKong. Finns även att köpa i Sverige hos Högtalarshoppen, betalade 1300 kr med frakt.

Jag vet Roger men familjen bor en stor del av sommaren i NY så jag gör en lista över saker som är värda att ta med hem. UMIC-1 får jag för $75 i USA och det är ganska stor skillnad trots vår Svenska peseta...



Men är priset verkligen samma i USA som i HongKong? $75 år ju innan frakt och eventuella införelseavgifter i USA. Amazon vill ha $99.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: EmuMannen bygger Linuxbaserad mätdator...

Inläggav Kraniet » 2019-06-05 22:34

Vill inte förstöra skaparlustan men kan ändå informera om att Windows 10 pro kan köpas på ebay för 40 kr.

edit: inget fuffens alltså. det är oem-licenser som säljs. Ebay har strikta regler kring stöldgods så det är legit. Har köpt tre licenser själv.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger Linuxbaserad mätdator...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-05 22:56

RogerGustavsson skrev:Men är priset verkligen samma i USA som i HongKong? $75 år ju innan frakt och eventuella införelseavgifter i USA. Amazon vill ha $99.

OMG, du har rätt Roger, det blir närmare $100 i NY. 8O Tack för i så fall vet jag ett bättre sätt att ta hem den direkt från HK utan några extra kostnader. :) Men nog om UMIK-1. Jag nämde den bara för att ni skall förstå vad det är för typ av mick och mätdator jag tänker mig. Något enkelt, som inte kostar en förmögenhet men som ändå gör ett hyfsat jobb, utan en massa extra burkar och sladdar att hålla reda på, typ...
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-05 23:05, redigerad totalt 2 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger Linuxbaserad mätdator...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-05 23:04

Kraniet skrev:Windows 10 pro kan köpas på ebay för 40 kr.

Det skulle kunna vara ett alternativ om jag inte får det att fungera tillräckligt bra med Linux. Jag har ingenting emot Windows rent principiellt men kör mest Mac och Linux privat. Sen gillar jag Open Source så om det går att bygga något som fungerar med hjälp av FOSS så är det något jag personligen skulle föredra (utan att för den skull hävda att något är bättre än något annat och därmed dra igång ett Windows/Mac/Linux flame war).
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger Linuxbaserad mätdator...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-06 09:59

Jag skall erkänna att detta redan är något av ett fiasko! REW fungerar och så långt allt väl men sen vill jag bra gärna ha något som fungerar med Hantek 6212BE också. Så jag provade att kompilera OpenHantek och det gick utmärkt. Den hittade dock inte 6212BE out-of-the-box. Efter att ha skapat en ny udev-regel så dök i alla fall 6212BE upp som okänt device i OpenHantec men sen kom jag inte mycket längre. Så jag dök ned i källkoden och konstaterade att det inte finns något stöd för 6212. Det verkar inte allt för svårt att lägga till men jag har annat jag behöver lägga min tid på. Dessutom verkar det inte vara något aktivitet i OpenHantek på github längre så jag räknar inte med att någon annan skall fixa mitt problem heller. Nästa hugskott var att installera wine och Hanteks egna Windows-programvara. Installationen fungerade perfekt men programvaran hittade inte heller något device. Så jag brände ytterligare lite tid på att läsa in mig på statusen för usb i wine och gav upp. Så nu funderar jag på att rota fram någon gammal Windows XP-skiva... :oops:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
kimmen
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2008-10-16

Re: EmuMannen försökte bygga Linuxbaserad mätdator...

Inläggav kimmen » 2019-06-06 11:52

Jag kör Linux på min dator och har några VM i VirtualBox med Windows 7. Även Windows 10 fungerar fint. Hårdvaruenheter med USB brukar fungera bra tycker jag och de kan man "skicka vidare" till VM:en just som USB och då behövs bara drivrutiner i Windows.

En av de första grejerna jag började använda var en BankID-läsare ansluten via kabel efter att stödet för Linux togs bort.

Jag har också kört ljudkort tillsammans med Tolvan-data-programmen, t.ex Sirp.
Det jag provade med senast var ett Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 (SB1095). Först hade jag lite problem med klick och repetitioner i ljudet, men det löste sig genom att välja "USB 3.0 (xHCI) Controller" som emulerad USB-controller. De äldre sorterna OHCI och EHCI är inte så lämpade att virtualisera och gav för dålig prestanda för att strömma ljud. Detta gäller alltså även för enheter som inte är USB3 eller om värddatorn inte ens har USB3.

Av de program du nämner har jag kört Basta, VituixCAD och XSim i en Windows 7-VM utan problem.
Jag kan inte tänka mig att det skall vara något problem med de andra heller.
Det som kanske kan vara svårare är om programmen behöver snabb grafikacceleration eller vissa sorters hårdvara annan än USB.
Eftersom Hantek-grunkan är USB-ansluten skulle jag vara förvånad om den inte fungerade.

I Wine kör jag LTspice som fungerar fint.

Windows XP var länge sedan jag körde i VM men det går visst att få XHCI att fungera även där. Där har jag nog bara provat BankID-läsaren med USB1.1 (OHCI)-kontroller virtualiserad.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen försökte bygga Linuxbaserad mätdator...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-06 13:35

kimmen skrev:Jag kör Linux på min dator och har några VM i VirtualBox med Windows 7. ...

Tack kimmen för dina erfarenheter. Om något som Hantek använder sig av en ren serieport över USB så fungerar det nog under wine men om de har en egen USB-drivrutin så verkar det knepigare. Lösningen är att köra programvaran virtualiserat under exempelvis KVM eller VirtualBox med USB pass-through (som du redan påpekat). Men om jag ändå tvingas installera Windows i en VM så kan jag lika gärna installera det på "metallen". Jag har hittat två gamla Windows 7 DVD och en bunt Windows XP i gömmorna så jag försöker väl installera någon av dem. Tyvärr saknar laptoppen CD/DVD-läsare så det blir lite meck att få över median på en bootbar USB-sticka. :(
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: EmuMannen försökte bygga Linuxbaserad mätdator...

Inläggav Kraniet » 2019-06-06 20:27

Windows 10 har ju numera en riktig linuxkärna inbyggd :)
https://techworld.idg.se/2.2524/1.71849 ... inux-karna
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen försökte bygga Linuxbaserad mätdator...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-06 21:18

Tack alla för er omtänksamhet men nu är Windows 7 installerat och uppdaterat. Alla favoritapplikationer också. Hantek-oscilloskopet fungerar bättre än någonsin och jag tror jag börjar med HOLMImpulse för att mäta. Är det någon som vet om UMIK-1 fungerar med HOLMImpulse? Jag tycker UMIK-1 verkar smidig som USB-mick men om något annat (till ungefär samma pris) fungerar bättre så är jag beredd att tänka om. Framförallt om det fungerar bra med HOLMImpulse. :D
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster