FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Cortado » 2019-06-05 22:33

MEN HEJ!

Fukdist hittar du här.

Fukdist och Fukbast - "bast" är alltså en slags bastardisering av "basstativ", så att det blir enhetligt och traditionsenligt. En bonus är att man inte googlar på dessa på arbetstid.

Med denna tråd är min avsikt att den är en öppen diskussion där vi/ni (eventuellt) tar fram en baslåda som agerar stativ till Fukdist. Jag donar förstainlägget i takt med att vi enas om olika beslut, som kan vara vad den ska få kosta, hur stor ska den få vara, ska den delas vid 80Hz mot topparna etc.

Jag tar gärna emot PM för sådant som bör läggas i förstainlägget - kan t.ex. vara frågor som måste diskuteras.



Riktlinjer, mål och krav - under uppbyggnad

- Höjd på lådan ska vara 550mm.
( Antar vi att lyssningsavståndet för Fukdisten är kring 3,5m och öronhöjd 750-850mm(?) så ska stativhöjden vara 50-60cm. )

- Fukbast ska kunna spela minst en halv oktav dupare än portade Fukdist. Helst ska vi nå 20Hz@-3dB i ett "normalt" rum och då använder vi denna roomgain i Basta!:

FukbastRoomGain.JPG
FukbastRoomGain.JPG (12.54 KiB) Visad 4597 gånger


- Fukbast ska kunna spela ca 10dB starkare än portade Fukdist i dess gemensamma register.



Sekundära riktlinjer/krav - nice features, också under uppbyggnad

- Lådan skall utformad någorlunda boxigt så att det går att placera flera i ett rum medan den är hyfsat WAF-kompliant.



Fortsättning följer.

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Kraniet » 2019-06-05 22:51

DanNorman skrev:Får jag föreslå att vi håller oss till en gemensam room gain i Basta!? Det är den jag konstruerat Fukdist utifrån. Det här är lite kontroversiellt, men den är lik (inom 1dB eller bättre tror jag) den room gain pi60 är konstruerad med. Framtagen genom bakvänt konstruerande.
Det funkar som så att så länge kurvan är rak neråt i frekvens överensstämmer tonkurvan med pi60.

Pole 20Hz@Q0,52 och Zero 29Hz@Q0,37.


Lådans yttermått 215x500x359mm
Ger med 19mm mdf innermåtten 177x462x321mm. Ger innervolym 26 liter.
Minus stag, port och element ca 24 liter.

Ett förslag på element SB23MFCL45-4
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 3mfcl45-4/

Simulerar enligt nedan i 24 liter med 25 Hz avstämning. Två 50 mm portar som antas klara 20 m/s
Bilagor
SB23MFCL45-4 23l 25hz.jpg
SB23MFCL45-4 23l 25hz.jpg (114.94 KiB) Visad 5077 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav DanNorman » 2019-06-05 22:57

Jag tror att du kan kosta på dig någon liter till om man bygger lådan i 16mm mdf eller 15mm plywood.
Vi kan utgå från att alla sidor är 15mm utom fronten som är 16mm. Då har vi 28,5L brutto.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav gopnik » 2019-06-06 01:32

Kraniet skrev:Simulerar enligt nedan i 24 liter med 25 Hz avstämning. Två 50 mm portar som antas klara 20 m/s

Alltså nästan 80 cm långa med trattar. 8O Hur ska de få plats? Och hur ska pipresonanserna hanteras? Blir en duktig tredjetonsdistorsionsförstärkning runt 70 hz, ca, om inget väldigt speciellt görs.
Imponerande MOL av en åttatummare, men jag har lite av samma invändningar som mot XLS-systemet. Det kommer blir en del distorsion. Lådan är för liten. Disten kommer förstärkas av porten. Bra känslighet men sämre verkningsgrad. Termisk kompression är ett orosmoln. Jag skulle vilja se en sprängskiss av hur du tänkt innanmätet. Att knöla ihop en skitlång port är jobbigt. Två måste vara en ordentlig utmaning.

Här kommer en fyra gånger så stor bänk med dubbelt så många element. Finns säkert billigare och bättre element. Och dyrare och sämre. Men dessa är särskilt intressanta för mig - då jag redan har dem. 8)
Simulerat med DNs rumskurva, 33% iso och 50° talspole. Nettovolym för vardera element 55 l och porten 70x400 mm plus trattar. Så slipper man kapa rörsatserna. :D Jag räknar med att portarna klarar 15 m/s. Ett bänkstativ är alltså 110 l och innehåller två lätt modifierade, parallellkopplade H1208.
H1192 simulerar nästan identiskt dessa avfaspluggade H1208, om man inte vill modda element.
InteStativ.png
InteStativ.png (24.56 KiB) Visad 5034 gånger


---

Men vad tänker vi oss egentligen för kravspec? Vilka maxmått och budgetrestriktioner finns?
Senast redigerad av gopnik 2019-06-06 01:46, redigerad totalt 1 gång.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav DanNorman » 2019-06-06 01:40

Egentligen inga restriktioner på något område än så länge. Jag är själv bara lite låst vid stativtanken med samma fotavtryck som Fukdist samt att jag likt dig redan har ett element som jag gillar.
Tänkande utanför lådan uppskattas!
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav DanNorman » 2019-06-06 01:51

Luddig kravspec. ska vara att det ska kännas värdefullt att uppgradera.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav gopnik » 2019-06-06 01:58

Jämfört med toppversionen av FukDist går alla förslag hittills betydligt djupare. 8)

Vad är nettovolym och filterserieresistans för de två varianterna? Så kan man lägga in en skuggkurva för FullstorleksDist och kapacitetsmatcha ToppDist.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Tangband » 2019-06-06 07:15

Kul initiativ med tråden :) .

Ett slavbasalternativ, väl medveten om att det har sina problem.
Slutna FUKDIST ska kunna placeras ovanpå.
Bilden visar reckhorn elementet och SB slaven från sidan av lådan- det finns alltså en likadan uppsättning element på andra sidan av basmodulen. Två 6,5 tum reckhorn samt två SB-slavar per kanal. Det blir ungefär 17-18 liter total inre volym om lådan är 21,5 cm bred framifrån.
Här är elementen:
https://www.hifikit.se/sb15sfcr-00.html
https://reckhorn.com/en/speaker/car-spe ... v-10?c=119

Here are the TSP parameters measured by Hobby-Hifi. I have more confidence in these than the ones provided by most trade houses:

Re = 3.9 ohm
Le = 1.9mH
fs = 23Hz
Qms = 4.3
Qts = 0.25
Qes = 0.27
Sd = 133cm2
Vas =31l
Cms =1.3mm/N
Mms = 39g
Rms = 1.3 kg/s
BL = 9 N/A

Totalpriset för två kanaler med fyra aktiva element, samt fyra slavar blir ca 2800:-

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Tangband » 2019-06-06 08:14

Kraniet skrev:
DanNorman skrev:Får jag föreslå att vi håller oss till en gemensam room gain i Basta!? Det är den jag konstruerat Fukdist utifrån. Det här är lite kontroversiellt, men den är lik (inom 1dB eller bättre tror jag) den room gain pi60 är konstruerad med. Framtagen genom bakvänt konstruerande.
Det funkar som så att så länge kurvan är rak neråt i frekvens överensstämmer tonkurvan med pi60.

Pole 20Hz@Q0,52 och Zero 29Hz@Q0,37.


Lådans yttermått 215x500x359mm
Ger med 19mm mdf innermåtten 177x462x321mm. Ger innervolym 26 liter.
Minus stag, port och element ca 24 liter.

Ett förslag på element SB23MFCL45-4
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 3mfcl45-4/

Simulerar enligt nedan i 24 liter med 25 Hz avstämning. Två 50 mm portar som antas klara 20 m/s


Det elementet med dubbla SB-slavar per kanal, slavarna placerade på höger och vänster sida kanske är ett alternativ ?
Det aktiva elementet har låg dist enligt dibirama.
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Tangband » 2019-06-06 08:23

En tanke till:
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Två av dessa element placerade på var sin sidan av vardera basmodulen under FUKDIST, alltså 4 element för två kanaler .
Slutet med LT.

Dyrare men kanske bra ?

Dibirama har även mätt upp TS för elementet, kolla länken.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav dewpo » 2019-06-06 10:00

Smög sig in lite fel i förra posten här är rätt bilder :|

( Tog bort inlägget då denna är rätt, så håller vi tråden någorlunda ren och fin. :) //Cortado )

Rättelse.png
Rättelse.png (331.87 KiB) Visad 4945 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-06 10:08

Fråga.... är vinsten (whatever it may be) från att vinkla de inre bafflarna större än att få en bättre vibrationsutsläckning? Som det är nu kommer det ju att införa en fysisk rörelse i den kortaste dimensionen ("djupledes" ? ).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-06 10:10

gopnik skrev:Alltså nästan 80 cm långa med trattar. 8O Hur ska de få plats?


Sätt dem på utsidan! 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav dewpo » 2019-06-06 10:23

Nattlorden skrev:Fråga.... är vinsten (whatever it may be) från att vinkla de inre bafflarna större än att få en bättre vibrationsutsläckning? Som det är nu kommer det ju att införa en fysisk rörelse i den kortaste dimensionen ("djupledes" ? ).


:oops: Ingen aning, Procella påstår sig ha funnit en ideal vinkel 12° ?
Men den kan nog bero på elementet, lådan, rummet?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Cortado » 2019-06-06 10:41

Nattlorden skrev:
gopnik skrev:Alltså nästan 80 cm långa med trattar. 8O Hur ska de få plats?


Sätt dem på utsidan! 8)


Väntar bara på att Kaminbasen™ ska slå igenom... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-06 10:47

Cortado skrev:
Nattlorden skrev:
gopnik skrev:Alltså nästan 80 cm långa med trattar. 8O Hur ska de få plats?


Sätt dem på utsidan! 8)


Väntar bara på att Kaminbasen™ ska slå igenom... :)


Går ju att ta ett böjligt rör, så folk kan positionera hur som. Stoppa in under stereobänken vore säker ganska oproblematiskt för många.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Tangband » 2019-06-06 11:58

DanNorman skrev:Egentligen inga restriktioner på något område än så länge. Jag är själv bara lite låst vid stativtanken med samma fotavtryck som Fukdist samt att jag likt dig redan har ett element som jag gillar.
Tänkande utanför lådan uppskattas!


Gopniks förslag är intressant, men jag undrar om en sådan nära-vägg placering av topparna ovanpå bas-bänken egentligen även kräver en annan konstruktion än det filter som FUKDIST i passiv form har ? Det blir ju lite som ett Carlsson-tänk där även väggen ingår i konstruktioner. Jag pratar tex om storleken på baffelstegskompensationen i det passiva filtret till FUKDIST. Det krävs nog olika mycket kompensation om högtalaren står 5 cm från väggen eller 80 cm. I de 100-tal experiment jag själv gjort med olika mängd kompensation till aktiva jbl 530 med dsp så anser jag att en skillnad i storlek på mindre än 0,5 db kan göra hörbar skillnad. Här borde de olika placeringarna av FUKDIST generera flera dB skillnad.

Kanske något att tänka på- baffelsteget måste kompenseras i rätt mängd och det är redan inräknat i FUKDIST med seriespolen på 2,2 mH. Troligen väl inte optimerat med högtalaren kloss mot bakre väggen ?
Det krävs mycket lyssning för att få fram rätt mängd kompensation, vid annan placering än den tänkta.

Med det sagt- jag kommer högst troligt prova Gopniks förslag eller göra ett liknande. Det är väldigt attraktivt med basmoduler som inte är så förbannat djupa om man som jag bor i lägenhet.
Senast redigerad av Tangband 2019-06-06 12:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav gopnik » 2019-06-06 12:05

Om jag inte missuppfattat något är FukDist redan tänkt att stå nära en dämpad vägg.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-06 12:17

Cortado skrev:
Nattlorden skrev:
gopnik skrev:Alltså nästan 80 cm långa med trattar. 8O Hur ska de få plats?


Sätt dem på utsidan! 8)


Väntar bara på att Kaminbasen™ ska slå igenom... :)


Såna har jag byggt för 25 år sedan! Jag brukar kalla dem för "Periskopen".
//Johan Lindroos

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Kraniet » 2019-06-06 20:32

gopnik skrev:
Kraniet skrev:Simulerar enligt nedan i 24 liter med 25 Hz avstämning. Två 50 mm portar som antas klara 20 m/s

Alltså nästan 80 cm långa med trattar. 8O Hur ska de få plats?


Basta visar en längd på 620 mm (actual port length) vilket väl även det är längre än vad porten brukar bli i verkligheten?

edit: 25 liter 25 Hz

edit2: men 2 50mm portar är kanske för klent. innesluten luft endast 2,5 liter.
Ska tumregeln "portens diameter lika elementets tum" följas blir det svårare. En 80mm port får längden 827mm i basta (vid 28 liter och 23 Hz avstämning)
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Kraniet » 2019-06-06 20:47

Såhär kan en böjd slitsport se ut i en låda. Det är något jag skissat på för mina (förhoppningsvis) kommande lådor.

Bild
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Tangband » 2019-06-06 21:34

Kraniet skrev:Såhär kan en böjd slitsport se ut i en låda. Det är något jag skissat på för mina (förhoppningsvis) kommande lådor.

[ Bild ]


Intressant. Hur har du tänkt realisera själva böjen på slitsen ?

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Kraniet » 2019-06-06 21:49

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Såhär kan en böjd slitsport se ut i en låda. Det är något jag skissat på för mina (förhoppningsvis) kommande lådor.

[ Bild ]


Intressant. Hur har du tänkt realisera själva böjen på slitsen ?


3mm plywood är väl ett alternativ. plexiglas går ju också att använda. Förmodligen får man använda några "ribbor" som den limmas emot så att formen fås.
Går ju också att fräsa spår i mdf-en som skivan stoppas i.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav paa » 2019-06-06 21:55

Genelec har väl byggt sin böjda port av plåt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav DanNorman » 2019-06-06 23:20

Det är inga problem att göra böjda slitsportar, inte ens med mycket liten radie. Blir det aktuellt kan vi diskutera hur, men låt inte sådana petitesser hindra spånandet.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav DanNorman » 2019-06-06 23:59

Så här kan man göra om man behöver aslånga portar och har en usel känsla för design samt en förkärlek för VVS.

fukbast vvs 1.PNG
fukbast vvs 1.PNG (143.1 KiB) Visad 4689 gånger


fukbast vvs 2.PNG
fukbast vvs 2.PNG (76.81 KiB) Visad 4689 gånger
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav gopnik » 2019-06-07 00:30

Vad "kostar" en krök i form av max lufthastighet?

---

Om vi ska spåna vidare på en kravspec tycker jag att:
- Det ska vara möblerbart i en normal lägenhet. Inga artontummare i femhundraliterslådor.
- I varje fall en halv oktav djupare än portade FukDist.
- Kunna spela i varje fall "dubbelt så starkt" - alltså ca 10 dB högre kapacitet än portade FukDist.
- Bra artikulation. Musikbas. Alltså, distorsion, grupplöptid, kompression och annat väl under kontroll.
- Möjlighet till flera utstrålningspunkter för att hålla artikulationen uppe även i normala rum. Helst utan en hel stapel av slutsteg. Alltså, ett eventuellt "stativ" bör vara parallellkopplingsbart med minst en till "låda".
- Kosta väsentligt mindre än att bara gå och köpa pX4 - annars är det liksom ingen poäng.
- Elementen ska gå köpa...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav gopnik » 2019-06-07 01:43

I väntan på en gemensam kravspec spånar jag på en annan grej... :D

Om man använder THX-filter och inte ställer alla basarna precis vid topphögtalarna får man en dipp i energikurvan vid delningen. Den skulle jag vilja kunna fylla i på ett smidigt sätt.
Och jag kanske kommit på ett. :idea:

Tager man ett stycke sluten FukDist-topp och stoppar i ett rör (jag gillar rör...) som stämmer av lådan till 40 hz ... så kommer inte elementet orka driva den. Men på ett bra sätt! Porten behöver inte vara grov. Den ska knappt pumpa någon luft. 25-35 mm räcker, och en sådan port borde man få plats med. Resultatet är i alla fall en precis lagom bred, lagom hög bulle som pressas upp ända till typ exakt 80 hz! :o
Den kompenserar inte riktigt hela energikurveunderskottet. Det saknas någon decibel. Men jag tror inte man vill kompensera riktigt fullt ut heller, på detta vis. :?

Frågan är om det är rimligt att göra detta i topparna, eller om det borde göras på basarna. Men visst justerar cr80 Q på högpassdelens flank? I så fall borde det inte vara helt tokigt.
Bilagor
DelningsBulle.png
DelningsBulle.png (31.97 KiB) Visad 4662 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav gopnik » 2019-06-07 02:08

Om man gör TopDist 9 l stor och använder ett Monacor BR-45TR ser det faktiskt oförskämt bra ut. 8O
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKBAST - Kanske ett OK basstativ till Fukdist?

Inläggav Tangband » 2019-06-07 08:39

Intressant Gopnik. Nej, som du skriver är det inte 100% optimalt med THX delning 12/24 om subbasarna inte står precis bredvid topparna. Ett upplagt alternativ om man vill slippa basröret i toppen du föreslog är annars 18/30 delning , likt det som finns möjlighet till i en del dsp filter och cr 80. Tyvärr är den delningen inte standard på film.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster