Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:I ett vanligt rum är det nästan alltid golv/tak som är det kortaste avståndet. I Sverige med en byggnorm på 2:30-2:60 meter så innebär det att korrigering inte kan göras över 80 Hz. Ofta blir den första rumsresonansen vid omkring 72-75 Hz.
EmuMannen skrev:Tangband skrev:I ett vanligt rum är det nästan alltid golv/tak som är det kortaste avståndet. I Sverige med en byggnorm på 2:30-2:60 meter så innebär det att korrigering inte kan göras över 80 Hz. Ofta blir den första rumsresonansen vid omkring 72-75 Hz.
Intressant, skall jag tolka det som att det aldrig är aktuellt att rumskorrigera delningen mot diskanten? Jag tror jag får läsa Toole och jag tror jag har Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Room som pdf någonstans...
Tangband skrev:Det som kan göras mycket bättre skräddar-sytt än att lita på utomhusmätningar är baffelstegskompensationens storlek ...
RogerGustavsson skrev:Högtalare som passar överallt existerar inte. Vi har väl alla lyssnat på en och samma typ av högtalare i olika rum? Inte ens våra svenska högtalare som marknadsförts med slagon som ”högtalare för vanliga rum” passar överallt. Flera kända högtalarkonstruktörer har gjort rumsanpassade högtalare. Tidigt fanns det högtalare som hade rekommenderade placeringar i lyssningsrummet, t.ex. Quad, AR, ett antal planarhögtalare m.fl. Möjligen kan man hävda att det stora flertalet var mera anpassade till ljuddämpade mätrum. På mässor ser man ofta högtalare placerade långt ute i rummet, jobbar liksom lite emot naturlagarna och tar inte hjälp av rummet som t.ex. några svenska altser. Att anpassa högtalaren fullt ut till det egna rummet kanske är en väg men då blir det väl tal om en totalintegration där man ska ta hänsyn till rätt många faktorer, inte minst till rummets egenskaper? Krävs en hel del kunskap för det och antagligen en hel del experiment. Finns ju några som behärskar det hela men många är de nog inte, utan att nämna några namn. Ska man blanda in DSP, behöver högtalarna inte dimensioneras på samma sätt. Frekvensgången behöver t.ex. inte vara helt perfekt "från början".
EmuMannen skrev:Tangband skrev:Det som kan göras mycket bättre skräddar-sytt än att lita på utomhusmätningar är baffelstegskompensationens storlek ...
Om detta stämmer så ger det mig en hel del vägledning när det gäller konstruktionen av filter till mina 3WC. Jag övervägde ett tag att dela dem helt aktivt men jag har bestämt mig för att dela passivt mellan diskant och mellanregister och aktivt mellan bas och mellanregister. Om jag gör det aktiva filtret justerbart för baffelstegskompensation och gain så borde det innebära rätt stor flexibilitet. Jag kan mäta för det passiva filtret utomhus och även för det aktiva för att ha ett utgångsläge. Sen kan jag mäta från lyssningsposition och använda justeringen av gain och baffelsteg för att justera för rummet. Låter det som en vettig strategi?
Tangband skrev:Du borde kunna få båda fördelarna aktivt/ passivt med den där hybridlösningen med aktiv delning vid de lite lägre frekvenserna.
Tangband skrev:Det är ganska många aktiva högtalare som är konstruerade med för liten låda och som förlitar sig på eq istället. Speciellt basmoduler. Med sämre ljud än möjligt, som resultat.
EmuMannen skrev:En generisk högtalare kan placeras var som helst. Därför försöker vi eliminera rummets påverkan vid mätning och designa högtalaren så att den har en rak frekvensgång. När den sedan placeras i ett givet rum så gör rummets påverkan att frekvensgången inte längre är rak. Då kan man exempelvis introducera en DSP och korrigera för rummet. Fullt förståeligt för generella högtalare men när man bygger själv så borde det gå att "platsbygga" högtalarna så att säga. Lådan och elementens placering på baffeln kanske optimeras för det generella men med högtalarna placerade i lyssningsrummet och mätningar från lyssningsplatsen så borde det gå att optimera delningsfiltren för det aktuella rummet och då behövs ingen DSP (eller behovet att flytta runt högtalarna till det låter bra). Enda nackdelen jag kan se är att delningsfiltren måste byggas om om högtalarna flyttas till en annan plats, om man flyttar lyssningsplatsen eller om man möblerar om i rummet (ingen liten nackdel kanske?). Är det någon här på forumet som "platsbyggt" sina högtalare? Erfarenheter?
Tangband skrev:Beroende på HAAS effekten så är det, enligt min mening, viktigare med en rak frekvenskurva 1 meter från högtalaren än att det ser rakt ut på lyssningsplatsen. Det låter bättre om det mäter rakt 1 meter från högtalaren.
Tangband skrev:Det påstås att vissa Carlsson modeller ska klara både och, men jag har inte sett något oberoende bevis med sådana mätningar. Toole har tvärtom visat att en ”rak” frekvenskurva 1 meter från en högtalare genererar en mot diskanten svagt sluttande frekvenskurva vid lyssningsplats, då högtalaren placeras i rum. Mina egna experiment visar att det stämmer bra.
paa skrev:Enligt Earl Geddes så ska inte fronthögtalarna rumskompenseras annat än genom att deras utstrålning ska vara jämn i hela registret. Hörseln hör direktljudet, och detta ska inte förvrängas för att efterklangen är lite ojämn.
Subwoofrarna (plural) är det som ska jobba ihop med rummet i den del av registret där rumsmoderna helt dominerar. Hörseln tar lång tid på sig för att analysera dessa frekvenser och subwoofers och rum blir en integrerad ljudkälla som jobbar ihop. Subbarna ska placeras listigt i rummet och sedan kan man köra lite eq på de problem som är kvar i subregistret.
En baffelstegskompensering är ingen rumsanpassning utan en del i att ge högtalaren en jämn tonkurva.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Det påstås att vissa Carlsson modeller ska klara både och, men jag har inte sett något oberoende bevis med sådana mätningar. Toole har tvärtom visat att en ”rak” frekvenskurva 1 meter från en högtalare genererar en mot diskanten svagt sluttande frekvenskurva vid lyssningsplats, då högtalaren placeras i rum. Mina egna experiment visar att det stämmer bra.
Nja, det beror väl lite på vilken spridning högtalaren har och hur rummets akustik påverkar också? I många fall uppfattas ett fall på ca 1 dB/oktav från bas och uppåt som bra. Ju större lyssningsavstånd desto mindre spridning brukar väl hävdas.
Chriss på detta forum har väl gjort ett rätt rumsintegrerat högtalarsystem?
EmuMannen skrev:Tangband skrev:Beroende på HAAS effekten så är det, enligt min mening, viktigare med en rak frekvenskurva 1 meter från högtalaren än att det ser rakt ut på lyssningsplatsen. Det låter bättre om det mäter rakt 1 meter från högtalaren.
Intressant, jag förstår principen och det verkar vettigt. Nu finns det normalt en del prylar i rummet mellan 1 meter och lyssningsplatsen som säkert också påverkar. Å andra sidan så påverkar själva lyssningspositionen också (och soffan är bred) så det kanske är bättre att nöja sig med en approximation och interpolering...
Tangband skrev:Visa mig två oberoende mätningar att rak frekvensgång 1 meter från högtalaren och rak frekvensgång 4 meter ifrån på lyssningsplats går att kombinera. Jag har inte sett en sådan mätning och tror inte heller det är möjligt. Om man inte bor i ett kaklat badrum.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 32 gäster