Edit 220528: Se sista sidan. Tappade en av lådorna i betongtrappan vid sommarstugan. End of story! Kul projekt och erfarenhet som jag bär med mig, men till hösten blir det en ny byggtråd, när jag slickat såren och tänkt ut ännu en perfekt DIY-högtalare. Vi ses på andra sidan, trevlig sommar! Lite trångt bara med åtta 10-tummare under vardagsrumsbordet. Får se hur länge dom får ligga kvar...
---
Ja, så har stunden kommit då jag (äntligen) gått från tanke till handling. Efter år av tankemöda för att få till en fulländad högtalare trots alla begränsningar som kommer av rummets storlek och användning. Mitt bio-/musikrum är ju också ett vardagsrum med vinklar och möblering som sätter de fysiska ramarna för högtalarnas placering och storlek. Eftersom jag prioriterat så stor filmduk som möjligt får jag också acceptera att maxhöjd på högtalarna är 97 cm för att inte skymma bilden i underkant. Det om det. Nu blickar vi framåt!
DPH-4221 anger att det är en dipolhybrid med fyra basar i dipol (dubbel ripol), två midbasar i en avsmalnande transmission line samt en topp med två mellanregister och en banddiskant i MTM.
Dessa konstruktioner är lika ovetenskapliga som tidigare byggen, men med åren har jag byggt på min erfarenhetsbank så att jag är rätt säker på vart jag kommer landa - jag har höga förväntningar på att bli nöjd med slutresultatet
.
Här är några exempel på vad jag tittat på för att få inspiration till detta projekt:
Basarna liknar en klassisk ripol med elementen symmetrisk kopplade mot varandra. Linkwitz har också liknande modeller och förordar att man kan vända ett av paren 180 grader för att få minskad distorsion. Min konstruktion medger dock inte det så de blir två lika par stackade ovanpå varandra, typ så här (bortse från de fula topparna):
Midbasarna kan jag tyvärr inte ha i öppen baffel då de placeras framför subbasarna, men jag har länge velat prova transmission line men inte gillat de stora lådor som följer därav. Nu ska dom ju inte återge någon djupbas så jag testar en lite kortare ljudledning, så som t.ex. EgglestonWorks Viginti. Där har dom dämpat ut alla lådresonanser via en "tapered, heavily damped tube that terminate in opening at the cabinet's rear". Öppningen bak är lika stor som Sd på elementen:
Toppen består av två små midbasar och en banddiskant i MTM, där det nedre elementet spelar i en sluten låda och det övre elementet i öppen baffel. Denna idé har jag fått från Nola by Accent Trio Brio - ett sätt att få båda fördelarna från den slutna lådan och den öppna baffeln. Vi får väl se hur bra det blir:
Elementen jag ska använda är en mix av kända trotjänare och nya wildcard:
Peerless XLS-10 som basar (upp till ca 100Hz)
Scanspeak Revelator 15S (upp till ca 900Hz)
Dayton Audio RS125P-8 (upp till ca 3000Hz)
Fountek NeoCD2.0 (över 3000Hz)
Preliminära delningsfrekvenser, baserade på elementens kurvor i datablad: 100/900/3000 Hz. Jag kommer förstås att mäta upp och lyssna mig fram till lämplig delning. Målet är att få till ett passivt filter för allt ovan basarna som förstås kommer att delas aktivt med DSP.
Och så här är det tänkt att se ut. Front, bakstycke, bottenplatta och inre sidostycken i mörkgrå Valchromat. Gavlar och toppskiva i limfog i bok. Olja och bivax enligt tidigare byggprojekt.