DPH-4221 - ett fullständigt misslyckande

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav nuffe » 2019-09-01 20:17

Intressanta funderingar Tangband. Kan var kul att prova även i mina dipoler, både i bas och toppregister.

Henrik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Tangband » 2019-09-01 20:29

nuffe skrev:Intressanta funderingar Tangband. Kan var kul att prova även i mina dipoler, både i bas och toppregister.

Henrik


Jag blir väldigt sugen på att bygga ett par dipoler :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-01 22:50

Just hemkommen från en barockkonsert i Gbg konserthus. Fantastik musik! Och nästan som att sitta hemma och lyssna... :)

Tangband, du tar upp flera intressanta frågor, flera som jag redan har i tankarna. Jag kan göra långa in- och utlägg om detta. Min resa har nog bara börjat med dessa högtalare. Samtidigt som jag gärna vill "hålla det enkelt". Jag har ju både MiniDSP och en Behringer DCX2496 så det går dock att laborera i det oändliga.

Jag får återkomma successivt med redovisning men ķan ge några snabba om det du frågar.

Lite osäker på vad du menar med resonansfrekvensen för den slutna lådan med Revelatorbasarna, men det är ju inte meningen att dom skall spela någon lågbas. Lådan är alldeles för liten för det och det syns tydligt vid närfältsmätning, en rejäl puckel runt 100-200Hz. Så att låta dom spela ofiltrerat är inte aktuellt. Dock rullar dom av ganska synkat med den övre gränsfrekvensen som verkar lämplig för subbasarna. Alla ripoler har ju en ganska stygg resonanspeak runt 200-300Hz, beroende på storlek. Detta är t.ex en anledning till den avgränsande horisontella "vingen" längs sidorna, som delar av övre och nedre basparen. Utan den hade jag fått resonanser med onödigt låga frekvenser.

Som det är nu börjar det låta illa strax över 100Hz, så det gäller att dela ganska brant strax därunder. Just nu har jag provat ut en delning som verkar "låta" riktigt bra:
LP till subbarna, 48dB/okt@80 Hz
HP till frontarna, 12dB/okt@120Hz (inverterad polaritet)
Då får jag en utjämning av puckeln på midbasarna och en i princip sömlös övergång till basarna. Nästa steg är som du skriver att prova ut delay för bästa synk.

Subbarna ska absolut ha HP-filter för att inte balla ur vid filmtittande. Vi får se var det landar men troligen runt 30Hz. Jag har två slutna subsubar på gång för lägsta oktaven. Dom ska avlasta dipolsubbarna och ta hand om LFE-spåret.

Jag har ju också nämnt att jag är på G med Atmos, så det blir strax att packa upp ny receiver som snällt fått vänta på en hylla i garaget sedan i våras... I samband med bytet funderar jag mycket på hur de nya högtalarna skall drivas och delas. Helst vill jag använda receiverns slutsteg till frontarna men om jag skall kunna driva dipolsubbarna i stereo så går det ju inte att köra LARGE på lågnivåutgången och SMALL på högtalarutgången för frontarna. Fattar ni hur jag menar?! Som jag skrev vill jag ju inte driva frontarna full range. Nåväl, jag återkommer om detta.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Tangband » 2019-09-01 22:55

Väldigt intressant alltsammans och jag följer med intresse :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-03 17:18

Lite update gällande tänkt delning och drivning. Först lite förtydligande om midbasarnas användning. I mätningen nedan redovisas närfältsmätning av Revelatorbasarna (en av dom), dels helt utan filter och dels med AV-receiverns interna delning vid inställning FRONT=SMALL och delning vid 140Hz.

Bild

I den tänkta setupen behåller jag delningen till frontarna i receivern och driver med de inbyggda slutstegen i receivern. LX701 har två separata subwoofer-utgångar, som kan konfigureras helt oberoende av varandra (delning, delay, fas, EQ m.m.). För ytterligare anpassning av respektive dipolbasar och slutna subbar nyttjar jag MiniDSP för att t.ex. ställa in rumsanpassning, subsonicfilter (HP) för dipolbasarna och LT-krets för de slutna subbarna. Så här ser schemat ut för detta (surround- och Atmoskanaler redovisas ej, men de kommer också att drivas i mix av inbyggda steg i receivern och externa slutsteg).

Bild

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Tangband » 2019-09-03 17:41

En fråga bara - du delar ganska högt i frekvens med subbarna och varför kör du dessa i mono ? Är det för att du använder din receiver som skickar basen i mono via sub ut ?

Jag skulle istället ( om jag får tycka :) ) förorda att ta signalen från pre out på receivern ställd på large , sedan till mini dsp:n som sköter delningen både mellan subbasar och toppar- därifrån till separata stereoslutsteg för subbarna och topparna .

Våglängdsfelen med monobas med delning vid 100-140 Hz blir kanske problematiska eftersom det blir fel på flera meter ( vänster subbas i mono - avståndet till höger topp )
Jag tror det kan höras.

Vill inte vara nån messersmith utan ditt bygge är ju helt outstanding :)

Edit : du kan ju testa lägre delningar och koppla som du tänkt och prova alternativ ? Om du skulle dela vid under 80 Hz med monokoppling av subbasarna så tror jag det blir betydligt svårare att höra några delningsfel.
Senast redigerad av Tangband 2019-09-03 17:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav nuffe » 2019-09-03 17:52

Tangband skrev:En fråga bara - du delar ganska högt i frekvens med subbarna och varför kör du dessa i mono ? Är det för att du använder din receiver som skickar basen i mono ?

Jag skulle istället ( om jag får tycka :) ) förorda att ta signalen från pre out på receivern ställd på large , sedan till mini dsp:n som sköter delningen både mellan subbasar och toppar- därifrån till separata stereoslutsteg för subbarna och topparna .

Våglängdsfelen med monobas med delning vid 100-140 Hz blir problematiska eftersom det blir fel på flera meter ( vänster subbas i mono - avståndet till höger topp )
Jag tror det kan höras.

Vill inte vara nån messersmith utan ditt bygge är ju helt outstanding :)



Tror du har rätt, Tangband
Jag sköter min delning enl. ditt andra stycke (förutom att jag inte använder receiver)
Just nu är delning på 100 Hz och i stereo även till basarna. Skall sänkas när mina nya toppar är klara.

Henrik

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav DVD-ai » 2019-09-03 19:58

Jag upplever också en bättre integrering när jag kör mina basmoduler i stereo, detta gäller såväl vid 78Hz delning som vid 104Hz delning som jag kör i dagsläget. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-03 20:42

Det finns sina rutiga och randiga skäl till min (föreslagna) setup.

Först, så har ni nog missuppfattat att jag delar så högt till subbarna. Läs i min föregående post där jag skriver att jag delar LP 48dB/okt@80Hz till dipolbasarna för att dom ska integrera (akustiskt) mot topparna som delas HP vid 140Hz (tidigare 120 Hz) i receivern. Det blir inget glapp emellan även om det kan se ut så i teorin.

Enklast vore förstås att skrota de passiva filtren och köra som tidigare, med helt aktiv delning och drivning rakt igenom. Och såklart kan jag gödsla med externa slutsteg, men hela detta projekt med passiva filter i fronterna, syftar till att få en renare signalväg med så få burkar som möjligt.
En anledning är att jag tröttnat på det lilla brus som faktiskt är svårt att bli av med helt och hållet och som orsakas av mina digitala filter, både MiniDSP och DCX2496, i kombination med de slutsteg som jag har; NAD 275BEE och 245BEE. 245BEE är ett 4-kanals steg med rätt hög känslighet på 270mV för full uteffekt som dessutom saknar nivårattar för dämpning av insignalen. Tidigare har jag haft diverse extra burkar (mixer och aktiva nivåadaptrar) för att lösa detta, men ändå fått ett visst tomgångsbrus. Nu har jag bestämt att det måste vara absolut tyst om man lägger örat mot diskanten. 8) Punkt.

Den nya receivern har rätt kraftiga steg och jag vill gärna använda dom till frontarna - om det funkar med den delning som finns i receivern (vi får se, än så länge kör jag med min gamla Marantz).

Visst hade det varit najz att köra dipolsubbarna i stereo, men det skulle alltså kräva att jag måste köra frontarna full range och sköta delning och drivning via line out och då är vi tillbaka i problemen jag nyss nämnt. Jag är inte orolig för ev problem med integrationen med basarna i mono. Det finns rätt bra möjligheter till justering både via MiniDSP:n och via receiverns processor. Det är ju inte Audyssey i Pioneer utan deras egna MCACC Pro, som t.ex. har justering för stående vågor, grupplöptid, efterklang, fas/delay, EQ m.m. Visst är jag skeptisk till automatisk mätning/inställning, men kanske finns där något användbart? :) Allt är också möjligt att ställa in manuellt.

De slutna subbarna är tänkta som biokomplement och bara jobba riktigt lågt - och i mono förstås då det mest handlar om LFE-kanalen.

Dock är inget hugget i sten. När jag fixat klart subbarna och fått upp takhögtalarna kommer jag att slutföra den tänkta permanenta setup:en - och det är då de skarpa testerna börjar!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Nattlorden » 2019-09-03 20:46

( MCACC slår Audyssey med hästlängder i alla rum jag provat båda i. Har inte provad Dirac Live, så jag vill inte påstå den är bäst.... men det bästa jag testat i alla fall. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Kraniet » 2019-09-04 15:46

Hur löser du fördröjningen som blir i minidspn gentemot front ut? Känns som att det blir lurigt att synka signalerna? Varför kör du inte front large (sub off) och delar både frontarna och basarna i minidspn?

Audyssey är riktig skit (tänkte bara få det sagt.. :) )
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-04 17:22

Kraniet skrev:Hur löser du fördröjningen som blir i minidspn gentemot front ut? Känns som att det blir lurigt att synka signalerna? Varför kör du inte front large (sub off) och delar både frontarna och basarna i minidspn?

Jag försökte ju svara på den frågan i mitt senaste inlägg. Och som jag också skrev så får jag återkomma om detta när allt är på plats.

Frågan om delay går väl att lösa i receivern i kombination med MiniDSPn. Där finns ju inställningar för delay för alla kanaler indiviuduellt. Antar att det går att mäta sig fram till bästa integration eller låta MCACC hjälpa till med inställningen.

Jag har dock en vild ide. När nya receivern är på plats har jag ju möjlighet att köra FRONT LARGE och NO SUBWOOFER men driva fronterna via line out till gamla receivern och köra den bara till fronterna med FRONT SMALL @ 140Hz. Då kan jag dela och driva subbarna i stereo. Känn på den! 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 17:37

I lööv it! :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-10 16:20

Front Height - Check! :)

Bild

Rear Height - Check! :)

Bild

Dolby Atmos - Check! 8)

Bild

Jag ville verkligen ha så diskreta takinstallationer som möjligt - så det fick bli lite omdisponering av ett par Bose 161 och ett par Bose Acoustimass-dubbelkuber - och det låter lovande redan efter en första grovinställning. Nu återstår att få till balans och integration mellan frontarnarnas "toppar" och basar innan hela biosetup:en kan ställas in permanent.

Det lite sorgliga är att jag just nu inte har några biosubbar och mina nya dipoler gillar inte riktigt att ta hand om LFE-spåret.
Tills vidare låter jag LFE-spåret bara rinna ut ur lågnivåutgången bakom receivern... Det får bli ett positivt återhörande den dagen jag har nya biosubbar på plats. :)

Första testen blir att köra frontarna fullrange (LARGE) och driva basarna via MiniDSP och separat slutsteg i stereo. Kanske går det att få till med lite hjälp av receiverns EQ.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav nuffe » 2019-09-10 16:43

Konstigt det med basen... Vi har lika många baselement i våra dipol/ripol basar, du har "finare" element men upplever ändå att det saknas bas.
Jag upplever inta att bas saknas. Har vi olika krav? Eller har jag inte förstått vad jag missar :?

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-10 17:28

Njae, jag saknar inte bas, det är snarare så att dessa dipoler klarar att leverera den bas jag behöver för musik, i princip utan någon dipolkompensation (EQ). Då rullar dom av naturligt under ca 40 Hz och det är fine.
Men om jag dundrar på med ett effektfyllt LFE-spår på referensnivå - då kroknar dom. Det som händer är väl att dom bottnar utan att kunna leverera något ljudtryck i lägsta oktaverna. Så borde nog dina också reagera... :?

Detta sagt så återstår mycket rattande innan jag är nöjd. Det handlar t.ex. om att hitta rätt inställning på ett lågt högpassfilter, som förmodligen medger högre SPL i registren över 30 Hz någonstans.

Edit: jag inser att det kanske inte är helt enkelt att följa mina tankemässiga irrfärder och vad jag syftar på. Kanske bäst att låta denna tråd bara avhandla bygget av nya fronthögtalare så får jag väl starta en medlemstråd där jag kan älta mina övriga idéer och tankar kring biosetup m.m. Vi glömmer subbarna tills vidare. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Tangband » 2019-09-10 21:53

Tips: Betänk att upplevelsen av riktigt bra bas inte bara beror på basregistret utan på hela registret. En elbasists övertoner sträcker sig över 8 KHz. Därtill är det viktigt att alla register kommer fram i rätt tid.

Jag tror att en betydligt bättre basåtergivning kan bli verklighet om du kör dina dipolbasar i stereo. Och delar lägre och mindre brant, kanske 24 dB Linkwitz Riley vid 70-80 Hz. Du kan equalisera dina relevator-basar så de ger jämn mid-bas. Så finns ju alltid LT för subbasarna om du saknar djupet. Min erfarenhet är att q- värdet vid shelvingfiltret vid LT bör vara ganska brant.

Subjektivt tyckande: Branta filter ( typ 36 eller 48 dB/okt ) genererar en viss ”torrhet ” i återgivningen tycker jag, vilket jag antar beror på dålig impulsåtergivning

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-10 22:13

Tangband skrev:Jag tror att en betydligt bättre basåtergivning kan bli verklighet om du kör dina dipolbasar i stereo.

Kalejdokom skrev:Första testen blir att köra frontarna fullrange (LARGE) och driva basarna via MiniDSP och separat slutsteg i stereo.


:wink:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Tangband » 2019-09-11 07:23

Kalejdokom skrev:
Tangband skrev:Jag tror att en betydligt bättre basåtergivning kan bli verklighet om du kör dina dipolbasar i stereo.

Kalejdokom skrev:Första testen blir att köra frontarna fullrange (LARGE) och driva basarna via MiniDSP och separat slutsteg i stereo.


:wink:

Aha :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-12 17:10

Dags att redovisa lite om hur dipolbasarna presterar. 8)

Men först om hur jag gjort med "fronterna". De driver jag med receiverns inbyggda slutsteg och ställda på LARGE, så att de spelar fullfrekvens. Som redovisat tidigare är ju lådan lite för liten, så jag får en tydlig puckel runt 100Hz. Den är dock enkel att tämja med receiverns inbyggda EQ. Så här ser det ut före och efter inställning av EQ:

Bild

Så till dipolbasarna. Dom jobbar nu i stereo och drivs från receiverns FRONT LINE OUT via MiniDSP till ett NAD 275BEE slutsteg.
Jag har ju följt principen för Ripolpatentet när jag dimensionerat volym och öppningsarea på portarna fram och bak - och det skall ju i teorin göra att fs sjunker och att kompressionen i öppningarna ger en lägre utsträckning i frekvens än vid montage i traditionell öppen baffel.
Detta tycker jag mig kunna se vid mätning vid dipolöppningen utan någon EQ (och i jämförelse med mina förra dipoler, där jag hade tre element monterade i trekant). Nu går de djupare och resonanstoppen ligger en bit över delningen som vid denna mätning är 48dB/okt@200Hz. Jag får alltså nästan full respons ända ner till 25Hz utan någon EQ. Det överträffar mina förväntningar!

Bild

För att få till integrationen med frontarna har jag provat mig fram till LP-delningen, som landande på 48dB/okt@75Hz. I REW har jag lagt ihop mätningarna från frontarna (blå) och dipolbasarna (röd) till den gröna kurvan. För att jämna till den lägsta oktaven har jag också lagt på ett shelving LP-filter på +3dB som griper in från 50Hz med ett q=0,7. Än så länge kör jag utan HP-filter på dipolbasarna, men senare ska jag nog dela av lite av det lägsta böset.

Bild

Och hur låter det då? Jo, alldeles fantastiskt bra - mjuk, djup och ren bas, men på gränsen till lite tam och tråkig. Akustisk musik, typ jazz, orkester mm låter jättenajz, men drar jag på med lite trummor och bas blir det för tunt och mesigt. Jag kommer ihåg och känner igen upplevelsen från mina förra trekanter. Att mäta sig fram till en rak kurva säger inget om hur man upplever ljudet i rummet. Så i dag har jag ägnat lite tid åt att boosta bottenkurvan och då visar ju basarna att dom faktiskt är rätt så potenta. Det går att få fram både en kännbar baskagge och imponerande effektbas från filmspår. Som jag nämnt tidigare planerar jag dock för separata biosubbar, så jag nöjer mig med att konstatera att det finns potential. :)

Som ett sidospår kan jag säga att Atmos blev ett rejält lyft för bioupplevelsen! Jag har inte sett någon film ännu, men lyssnat kritiskt på ett urval av sekvenser från filmer som stått inplastade i hyllan ett tag (Mumien, Ready player one, San Andreas, Jurassic Park m.fl.).
Även filmer utan Atmos gör sig otroligt bra i läge DTS:X eller Dolby Surround. T.ex. helikopterscenen i inledningen av Spectre (Bond) återges väldigt realistiskt med panorering både vertikalt och horisontellt. Riktigt kul!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-13 16:55

Det har väl blivit dags att runda av den här byggtråden. Ibland undrar jag hur mina byggen hade sett ut idag, om inte Faktiskt.io funnits. Visst gnisslar det lite i en del trådar, men jag har lärt mig ofantligt mycket sedan jag hittade hit för snart 12 år sedan. Och ärligt talat finns det inte särskilt många i min närhet som delar min nördiga passion och som kan komma med kreativ kritik och goda idéer - som ni på forat gör och har gjort i alla mina tidigare byggprojekt. Tack!

Mina närmsta följeslagare har tyvärr inte så mycket att tillföra, men dom ler alltid lika inställsamt varje gång jag konfronterar dem med mina vedermödor:

Bild

Jag bjuder avslutningsvis på några bilder som bl.a. visar hur det ser ut från "sweet spot" i biosalongen. Ha överseende med vissa perspektiv, som förvrängts av vidvinkellinsen. :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav RSG » 2019-09-13 17:03

Mycket vackert bygge!
Synd att du bor så långt bort det dessa skulle jag verkligen vilja lyssna på.

/Johan

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav juanth » 2019-09-13 18:15

Håller med. Vackert och spännande. Vill också höra.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Nattlorden » 2019-09-13 18:26

Nästan så man tror att yttersidorna tillhör något annat bakom och att högtalarna själva är mycket smalare.

Och de blev naturligtvis väldigt mycket bättre med Quackti på! *tummen upp*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav matssvensson » 2019-09-13 19:22

Riktigt proffssnyggt! Hoppas de låter minst lika bra som de ser ut. Kul att följa dina trådar. Mycket nöje. :D :D

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav BosseS » 2019-09-13 20:05

Jag bugar mig djupt för detta verk.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-13 20:09

Nattlorden skrev:Nästan så man tror att yttersidorna tillhör något annat bakom och att högtalarna själva är mycket smalare.

Kul att du noterar det. Det var en av mina designkriterier - att det inte skulle bli för klumpigt. Alternativet med en 35 cm bred frontbaffel var helt otänkbart.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2014-04-03

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Kurben » 2019-09-13 21:27

Det blev verkligen snyggt och framförallt stilrent! Definitivt det snyggaste hittills på faktiskt.io
Nu önskar jag bara att få höra dessa. Framförallt basen, det är en intressant lösning .

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Eri » 2019-09-14 08:49

Kan bara sälla mig till hyllningskören. Ett verkligt snyggt och kreativt bygge. Grattis.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Belker » 2019-09-14 09:41

Det här hade jag missat. Imponerande bygge, hatt av!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster