Hörnabsorbent/diffusor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hörnabsorbent/diffusor

Inläggav avr7000 » 2019-07-03 15:46

Grahnbarr skrev:Intressant exempel Adhoc. Är mycket som spelar in som du säger och man(jag) kan aldrig riktigt veta hur det kommer bli utan är testa som gäller. :)

Enda skillnaden i mina mätningar är att jag satt upp/plockat bort avr7000s hörnabsorbenter.
Här är RT60, med och utan hörnabsorbent och vänster högtalare som spelar. Där visar det väldigt stor skillnad i 100-200hz
rt60boli.jpg


Ska försöka mäta och testa lite mer under veckan.



Kan man tolka denna bild som att dessa absorbenter i just ditt rum äter duktigt med ljud i området 100-200 Hz?

Har du testa att bara köra 2 st?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Hörnabsorbent/diffusor

Inläggav Grahnbarr » 2019-07-03 21:43

avr7000 skrev:Kan man tolka denna bild som att dessa absorbenter i just ditt rum äter duktigt med ljud i området 100-200 Hz?

Har du testa att bara köra 2 st?

Jag tolkar det som att den tar ner efterklangen rejält men gör inte mycket på ljudnivån.

Har gjort några nya mätningar idag.
Mätte i sweetspot med 4st fram, 2st fram, 2st fram och 1st bak och utan alls.
Här finns REW/mdat-filen om någon vill kolla själv. https://www.dropbox.com/s/95tjwx050w04j97/boli2.mdat?dl=0

boli2.jpg
boli2.jpg (304.94 KiB) Visad 1854 gånger

boli2rt60.jpg
boli2rt60.jpg (130.24 KiB) Visad 1854 gånger


Lyssnade även en del mellan 4 fram och inga fram.
Testade med Norah Jones - Little Room och ljudbilden förändrades inte nämnvärt vilket är bra då jag sist tyckte att det släppte sämre från högtalarna med hörnabsorbenterna.
Provade basen med Avratz och framför allt Billie Eilish - Bad Guy där det blev renare och mindre bråkigt med absorbenterna.

Ska kolla decaytiden i REW som Adhoc skrev om också när jag får tid över.
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hörnabsorbent/diffusor

Inläggav Nattlorden » 2019-07-03 22:01

Grahnbarr skrev:Jag tolkar det som att den tar ner efterklangen rejält men gör inte mycket på ljudnivån.


Det som den gör med första omgången ljud, gör den X ggr med efterklangen.... där X är hur många ggr ljudet skvalpar runt innan det inte hörs.... så inget konstigt där teoretiskt sett. Men man kan ju ha invändningar på balansen.....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hörnabsorbent/diffusor

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-07-04 13:46

Nattlorden skrev:
Grahnbarr skrev:Jag tolkar det som att den tar ner efterklangen rejält men gör inte mycket på ljudnivån.


Det som den gör med första omgången ljud, gör den X ggr med efterklangen.... där X är hur många ggr ljudet skvalpar runt innan det inte hörs.... så inget konstigt där teoretiskt sett. Men man kan ju ha invändningar på balansen.....


Ditt inlägg är svårt att förstå. Kan du förklara mer ingående vad du egentligen menar?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hörnabsorbent/diffusor

Inläggav avr7000 » 2019-07-06 17:44

Adhoc....

Vad tror du om att klä den med billig fleece filt från rusta....

https://www.rusta.com/se/plad-flisan-p50221089.aspx

Vi har klätt en uppsättning med biltemas högtalartyg och jag har köpt filt...

Skall bli kul o se om det blir nån skillnad..

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Hörnabsorbent/diffusor

Inläggav Adhoc » 2019-07-06 20:11

Om man gillar något lurvigt så :) Fleece brukar också vara fluffigt och luftgenomsläppligt, någon skillnad kanske det blir men någon jätteskillnad vete tusan.

Om man ska rikta in sig på enstaka moder eller begränsat frekvensområde kan det vara ide' att experimentera med hålade paneler eller någon gummiduk eller vinylplastmatta över en avtätat låda. Gummiduk ligger kring 1,1-1,2 kg/m² vid 1 mm tjocklek, "lite tjockare" golvmatta i vinyl har jag för mig ligger kring 1,8 kg/m², MLV (massloaded vinyl) ofta kring 3 kg/m². Luftspalt typ 5-10 mm mellan duken och isoleringen ger en skarpare absorbtionspeak än om den ligger dikt emot. Något mjukt som kan flexa är lämpligare än tex plywood som ger en styvare inspänning kring kanterna. Gummi och plast ger även bättre inre dämpning än plywood. Lägre värde för gasflödesresistiviteten är ofta lämpligare än ett högre om man vill ha en smalare peak. I exempelbilden är 5000 Pa.s/m² = Isover Piano, 8800 Pa.s/m² = Rockwool Flexibatts. Flexibattsen är lättare än rockwoolen som ni använt, gissningsvis ligger den ni använt kring 15 000 Pa.s/m²

Byggena ni gjort nu har inte avtätande bakstycken plus att djupet bakom fronten varierar pga kurvformen. Exempelbilden en tät fyrkantlåda. Simueringarna kommer från http://www.acousticmodelling.com/multi.php det finns även en sida för hålade helmholtzar och en för rena resistiva absorbenter att leka med: http://www.acousticmodelling.com/
AVR7000 absorbent 4 exempel.JPG
AVR7000 absorbent 4 exempel.JPG (102.55 KiB) Visad 1732 gånger


AVR7000 reflektion från absorbent 4 exempel.JPG
AVR7000 reflektion från absorbent 4 exempel.JPG (99.45 KiB) Visad 1732 gånger

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Hörnabsorbent/diffusor

Inläggav Grahnbarr » 2019-07-07 22:12

Hade några från GÖK-Väst hemma och lyssnade ikväll och även fast det mäter lite märkligt med absorbenterna så är dom i övervikt till godo när man lyssnar.
Städar upp ringningar i basregistret vilket gör att hela registret låter mer detaljerat.

Alltid kul och lärorikt med akustik-experiment :D

Dock behövs det mer åtgärder i basen i min lilla betongbunker. Har hittills bara använt resistiva absorbenter med ribbor framför men ska försöka mig på några helmholtzar. Men det blir en egen tråd.
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hörnabsorbent/diffusor

Inläggav darkg » 2019-07-08 04:21

Grahnbarr skrev:
Kraniet skrev:Kanske funkar bättre att ha dom(absorbenterna) i de andra hörnen istället?


Hela bakväggen är en stor absorbent så får inte plats där.
Kan se min medlemssida för mer bilder på rummet: viewtopic.php?f=16&t=15664&p=1971346#p1971344


Kanske i vinkeln vägg-tak då?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Hörnabsorbent/diffusor

Inläggav Grahnbarr » 2019-07-08 08:14

darkg skrev:Kanske i vinkeln vägg-tak då?

Har funderat på det med men kräver lite mer jobb för att testa. Inte omöjligt jag gör ett försök framöver dock.
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hörnabsorbent/diffusor

Inläggav avr7000 » 2019-07-08 14:17

Såga till en trästötta och kläm upp dem...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: xmag och 6 gäster