HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-20 15:40

Tangband skrev:Här ses en mätning 30 cm från baselementet utan filter. Det finns liten puckel vid frekvensen 1220 Hz, samt membranresonanser vid 4423 Hz och 6161Hz.
Dessa resonansfrekvenser kommer antagligen ändras sig efter inspelning av elementet.
( hoppas grafen blev rättvänd )


Det blåmarkerade: Det tror inte jag (i alla fall inte särskilt mycket), men du kan ju gärna testa detta om någon månad eller så igen, så får vi se. ;)
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-20 15:51

goat76 skrev:Jag tycker även du senare även bör testa ifall det blir en hörbar skillnad med dina gamla stativ.
Gör det testet innan du bestämmer dig för att modifiera de nya ifall att det av någon orsak skulle låta bättre med de gamla.

Med modifiering menar jag om du får för dig att åtgärda färgen som du inte var helt nöjd med. :)


Jo, jag har själv märkt att olika underlag- även följaktligen olika stativ kan få högtalaren att låta en smula olika.
Ibland är det små skillnader, ibland saker som samverkar på positivt eller negativt sätt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-20 15:53

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:Här ses en mätning 30 cm från baselementet utan filter. Det finns liten puckel vid frekvensen 1220 Hz, samt membranresonanser vid 4423 Hz och 6161Hz.
Dessa resonansfrekvenser kommer antagligen ändras sig efter inspelning av elementet.
( hoppas grafen blev rättvänd )


Det blåmarkerade: Det tror inte jag (i alla fall inte särskilt mycket), men du kan ju gärna testa detta om någon månad eller så igen, så får vi se. ;)


Intressant :) ja, får göra om mätningarna igen om några veckor. Det är säkerligen individuella variationer från olika produktionsbatcher. De två Seas er18rnx jag köpte uppför sig snarlikt.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Frisk » 2019-06-20 16:02

Snyggt jobbat! Ser fram emot ytterligare intryck!

Jag funderar över stativet, är det verkligen ek du fått levererat? Jag tycker det både i färg och mönster mer ser ut som valnöt eller något åt det hållet, även om det var vinyl ska den ju motsvara vad du beställt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-20 19:45

Frisk skrev:Snyggt jobbat! Ser fram emot ytterligare intryck!

Jag funderar över stativet, är det verkligen ek du fått levererat? Jag tycker det både i färg och mönster mer ser ut som valnöt eller något åt det hållet, även om det var vinyl ska den ju motsvara vad du beställt.

Det står oak på kartongen... nåja jag är nöjd ändå :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-20 19:59

Frisk skrev:Jag funderar över stativet, är det verkligen ek du fått levererat? Jag tycker det både i färg och mönster mer ser ut som valnöt eller något åt det hållet, även om det var vinyl ska den ju motsvara vad du beställt.

Jag tror det beror på hur vana vi är vid den ek som normal säljs i Sverige. Om stativen är för den internationella marknaden så finns det rätt stor variation; American oak (white oak & red oak), European oak (French oak, English oak etc.), old oak osv.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav DanNorman » 2019-06-20 21:37

Tangband: Med ett så slätt underlag är det bättre att sprutlackera. Köp en sprayburk mattsvart på Biltema.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Ronnie » 2019-06-20 22:22

Flott! Gillar bananhonorna som högtalarterminaler.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-20 22:33

DanNorman skrev:Tangband: Med ett så slätt underlag är det bättre att sprutlackera. Köp en sprayburk mattsvart på Biltema.


Bra förslag :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav darkg » 2019-06-21 00:49

Plasti-dip spray är ett alternativ, matt svart eller kanske nån metallicvariant?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-21 08:04

darkg skrev:Plasti-dip spray är ett alternativ, matt svart eller kanske nån metallicvariant?

Ingen dum ide darkg! Det är enkelt att ta bort också om man vill ha tillbaka "trävinylen". Det finns de som säger att Biltemas Gummifärg fungerar precis lika bra som Plasti Dip (jag har inte själv provat Biltemas variant).
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-22 11:42

Idag på förmiddan har det provats lite med olika optioner med stativet. För att man ska kunna dra kablarna genom stativet måste högtalaren upp nån cm från topplattan. De medföljande spikarna är ganska långa för att kabel upp till 4 kvmm ska kunna användas.

Sagt och gjort- jag monterade allting och lyssnade på lite musik.
Resultatet blev klart nedslående, en klart resonant återgivning av tex piano musik men även basgångar påverkas- klart negativt. Mittpelaren på stativet ringer som en kyrkklocka i över en sekund om man provar att knäppa på det med en skruvmejsel. Hursomhelst blev det i detta fall en svag försämring på all musik och inga positiva synergier. :(
Lyssnade bla på denna låt av Kari Bremnes, det finns en sugande basgång i låten och den basgången gav bara ett odefinierat och oinspirerat intryck med spikar.
Här finns den: låten ”Glöm ikkje”.
https://open.spotify.com/album/1kZtcWoU ... lU-I5egr9w

Jag lyssnade en timme och konstaterade att det var en försämring på all musik, och monterade bort spikarna, samt tog bort kabeln genom röret i stativet .
Senast redigerad av Tangband 2019-06-22 11:58, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-22 11:50

....tog istället fram mirakelkuren- blutack.
Fyra små bitar på varje topplatta som högtalaren vilar på.
Satte igång musiken och nu är de färgningar jag hörde med spikarna som bortblåsta :)
En förbättring även jämfört med högtalarna direkt på topplattan.
https://www.stereophile.com/content/sou ... ace-page-4

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-22 12:18

Genom att studera de mätningar som redan gjorts av andra i FUKDIST-tråden och använt en online-kalkulator där impedansen vid delningen tas hänsyn till, så har jag provat med DSP-delning ganska lik den passiva delningen av Mawes.
Baffelstegskompensation och equalisering av waveguiden ingår i delningen med det passiva filtret.

I dsp:n blir det då ett butterwortfilter som högpass ungefär vid frekvensen 5,7 kHz på 12 dB okt. Samt ett linkwitz Riley filter ungefär vid 1 KHz lågpass, 12 dB okt. Samt en notch vid den första resonansen ovanför delningen.
Diskanten inverterad.

Det låter väldigt bra- spontant kanske bättre än att först equalisera alla element och sedan dela skolboksmässigt i dsp:n.
Det krävs mer lyssning och detta är bara ett första trevande försök. Hinner inte med mätningar idag.

Jag tänker senare prova att med 3,3 uF och 5,6 uF kondensatorn i serie med diskanten kombinera med ett 6 db butterwort dsp-filter som högpass . Det blir en senare historia. Först ska två små apparatlådor från Kjell &kompany köpas in för hybrid-filtret.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-22 16:22

Ronnie skrev:Flott! Gillar bananhonorna som högtalarterminaler.


Tack :)

Jo, jag kan rekommendera de där bananhonorna, mycket enkelt och bra, stabil förbindelse. Finns på bla Conrad.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-22 16:32

darkg skrev:Plasti-dip spray är ett alternativ, matt svart eller kanske nån metallicvariant?



Kanske det, fördelen är ju att man kan ta bort det om man vill ha den gamla ytan. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-22 18:06

Längst ned: Här en mätning 20 cm från ena baselementet - helt utan filter eller korrigering. Vänster högtalare på stativ.
Den övre bilden visar kurvan efter korrigeringen , miken på exakt samma ställe.
Senast redigerad av Tangband 2019-06-22 18:35, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-22 18:12

Höger baselement 20 cm ifrån efter samma dsp korrigering. Jag har ställt Dbx:en så den följer inställningarna i båda kanalerna. Högtalarna stod lite olika i rummet vid mätningen. Ingen delning vid 2,6 kHz påslagen.
Senast redigerad av Tangband 2019-06-22 18:37, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-22 18:16

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:Här ses en mätning 30 cm från baselementet utan filter. Det finns liten puckel vid frekvensen 1220 Hz, samt membranresonanser vid 4423 Hz och 6161Hz.
Dessa resonansfrekvenser kommer antagligen ändras sig efter inspelning av elementet.
( hoppas grafen blev rättvänd )


Det blåmarkerade: Det tror inte jag (i alla fall inte särskilt mycket), men du kan ju gärna testa detta om någon månad eller så igen, så får vi se. ;)

Samma bild igen men en intressant iakttagelse:
Efter en dags spelande har peaken på höger baselement vid 6161 Hz sjunkit till 6002 Hz. Höger kanal precis som mätningen för 1,5 dygn sedan.
(En skillnad är att denna bild visar en kompencering av baffelsteg samt att den nedre resonansen tagits ned. Men den kring 6 Khz är nedtagen i nivå, men inte helt bortagen.)
Senast redigerad av Tangband 2019-06-22 19:29, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-22 18:23

Diskantens/waveguidens frekvensgång, vänster kanal efter dsp-korrigering och miken 20 cm ifrån. Med filter Linkwitz Riley 12 dB/okt vid 2,6 kHz.
Senast redigerad av Tangband 2019-06-22 19:03, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-22 18:28

Efter dessa individuella mätningar av enskilda element- mätning på hela högtalaren:

Mätning 1,3 meter från vänster högtalare, med filter och korrigering. Delning 12 dB Linkwitz Riley vid 2,6 kHz. Diskanten inverterad. Miken placerad så den siktar mellan boomern och waveguiden. 24 dB smoothing.

Kraniet
 
Inlägg: 12539
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Kraniet » 2019-06-22 19:02

Ser ju inte så pjåkigt ut. :)
Hur ser det ut utan smoothing?

edit: kunde ju kanske vara intressant att se hur det blir som du skulle eqa bort peaken vid 6 kHz också. Men det har du kanske redan tänkt :)

edit2: ser också ut som att det är lite för "hett" kring 3kHz för mina öron. Men det beror ju på så mycket det där om det är ansträngande eller inte.
Intressant nog så upplevde jag att i32s lite besvärande när jag lyssnade hos bassman. Vet inte om jag blivit känsligare.
De gånger jag lyssnat på piP har jag inte upplevt några sådana problem, men det var ju nåt år sen.
Senast redigerad av Kraniet 2019-06-22 19:07, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-22 19:05

Kraniet skrev:Ser ju inte så pjåkigt ut. :)
Hur ser det ut utan smoothing?

edit: kunde ju kanske vara intressant att se hur det blir som du skulle eqa bort peaken vid 6 kHz också. Men det har du kanske redan tänkt :)


Jodå, har nog tänkt eqa bort den peaken också. En sak i taget :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-22 19:11

Kraniet skrev:Ser ju inte så pjåkigt ut. :)
Hur ser det ut utan smoothing?

edit: kunde ju kanske vara intressant att se hur det blir som du skulle eqa bort peaken vid 6 kHz också. Men det har du kanske redan tänkt :)

edit2: ser också ut som att det är lite för "hett" kring 3kHz för mina öron. Men det beror ju på så mycket det där om det är ansträngande eller inte.


Såg nu edit2: - det låter rent men jag kan ju testa lägga in en dip vid 3 kHz på kanske 2 db för att se hur det upplevs. :)
Jag har en rumsberoende peak ( troligen ) som ger lite för mycket energi vid kring 570 Hz då miken flyttas från 30 cm till 1,3 meter ifrån baselementet. Peaken syns inte vid mätning 30 cm ifrån.
Elementen är inte heller riktigt inspelade ännu.
Du får komma hit nån dag för lyssning :)
Senast redigerad av Tangband 2019-06-22 19:15, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet
 
Inlägg: 12539
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Kraniet » 2019-06-22 19:13

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Ser ju inte så pjåkigt ut. :)
Hur ser det ut utan smoothing?

edit: kunde ju kanske vara intressant att se hur det blir som du skulle eqa bort peaken vid 6 kHz också. Men det har du kanske redan tänkt :)

edit2: ser också ut som att det är lite för "hett" kring 3kHz för mina öron. Men det beror ju på så mycket det där om det är ansträngande eller inte.


Såg nu edit2: - det låter rent men jag kan ju testa lägga in en dip vid 3 kHz på kanske 2 db för att se hur det upplevs. :)
Jag har en rumsberoende peak som ger lite för mycket energi vid 570 Hz då miken flyttas från 30 cm till 1,3 meter ifrån baselementet. Den syns inte vid mätning 30 cm ifrån.


Kan nog räcka med 0,5 dB också. Det beror väl på det där.
Har inte utforskat det så mycket. På lådorna jag byggt så sköt jag från höften. Men det verkar ju funka ganska bra..
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-22 19:24

Ska även mäta från 1,3 meter ifrån olika vinklar, O grader, 15 och 30 grader. Men det blir inte idag.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-23 20:05

Tangband skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:Här ses en mätning 30 cm från baselementet utan filter. Det finns liten puckel vid frekvensen 1220 Hz, samt membranresonanser vid 4423 Hz och 6161Hz.
Dessa resonansfrekvenser kommer antagligen ändras sig efter inspelning av elementet.
( hoppas grafen blev rättvänd )


Det blåmarkerade: Det tror inte jag (i alla fall inte särskilt mycket), men du kan ju gärna testa detta om någon månad eller så igen, så får vi se. ;)

Samma bild igen men en intressant iakttagelse:
Efter en dags spelande har peaken på höger baselement vid 6161 Hz sjunkit till 6002 Hz. Höger kanal precis som mätningen för 1,5 dygn sedan.
(En skillnad är att denna bild visar en kompencering av baffelsteg samt att den nedre resonansen tagits ned. Men den kring 6 Khz är nedtagen i nivå, men inte helt bortagen.)


Där ser man! "Jag står korrigerad". ;) Det skulle kunna tänkas bero på någon av klockmoderna som är kopplad till yttre gummiupphängningen. Gummiupphängningen har nog mjuknat en smula.Eller inte, det kan vara något annat. I alla fall kan det vara lite trixigt att ta reda på.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav gopnik » 2019-06-23 21:18

Jag tror på triggerproblem. Att elementet på motstående sida inte ändrat på sig tyder på att det inte är ett verkligt fenomen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-23 21:23

Så kan det vara. Ska prova att mäta igen om någon vecka. Klart är att jag måste göra om mätningarna då elementen är helt inspelade. En undring: kan temperaturen i rummet göra så det skiljer i mätningarna ?

Jag måste säga att med den första peaken nedtagen ovanför delningen för basen samt en delning vid 2,6 kHz med diskanten inverterad låter väldigt fint. Jag tror inte jag haft såhär bra ljud hemma förr. :)
Jag är väldigt sugen på en OM 1:a och ett ljudkort men det är mycket annat som drar under semestern. Får se.
Senast redigerad av Tangband 2019-06-23 21:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav gopnik » 2019-06-23 21:27

Tangband skrev:En undring: kan temperaturen i rummet göra så det skiljer i mätningarna ?

Inte nämnvärt. Frekvensen på uppbrytningarna bestäms i huvudsak av elementet geometri, och den ändrar sig inte av inspelning.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster