HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav dewpo » 2019-09-06 20:29

Mitt råd är att skippa DSP grunkor och använda en dator till delningen!

Jag tror inte att det går att få till bättre delning än att dela i en dator med HQPlayer.
FIR är grejen om man vill dela digitalt.

HQPlyern driver även riktigt tunga filter med många tap oproblematiskt, Om man har en kraftfull dator förstås.
Filter genereras med fördel i rePhase. Den generar alla typer av filter med valfri fördröjning.
Det enda som behövs i form av extra hårdvara är en flerkanalsDAC.

Om man inte tycker sig ha råd med HQPlayer, Vilket jag ännu inte tyckt!
Så finns det gratis program som även de kan användas med FIR filter - jConvolver & BruteFIR tex.
Både jConvolver och BruteFIR fungerar som de ska, Men kan inte driva lika tunga filter som HQPlayer klarar.
FIR filter ger en helt annan nivå av kontroll än IIR filter, Fasen och fördröjningen av elementen kan justeras perfekt.

Men FIR kräver mycket mer beräknings kapacitet än IIR. En beräkningskapacitet miniDSP och liknande småenheter saknar.
Om man begränsas till att använda få tap i filterna så går hela vinsten ”den fantastiska kontrollen” förlorad!

HQ.png
Konfigurering av HQPlayer, Enkelt men lite spartanskt!
HQ.png (159.17 KiB) Visad 7144 gånger


Brute.png
BruteFIR konfigureras i valfri texteditor, Lite krångligt innan man lärt sig!
Brute.png (1.53 MiB) Visad 7144 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-09-06 20:41

Tack för tipset :)

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Lassen » 2019-09-08 09:20

En MiniDSP 2x4 HD använder väl FIR-filter? Står så på deras sida.
Dewpro, vad använder du för multikanal-dac?
Jag lockas av dator, säkert mer möjligheter så, men lockas kanske än mer av en färdig burk som fixar det.
Pc-världens alla varianter av hårdvara och drivrutiner brukar inte underlätta.

Tack för tipset säger jag också.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav dewpo » 2019-09-08 16:55

Lassen skrev:En MiniDSP 2x4 HD använder väl FIR-filter? Står så på deras sida.
Dewpro, vad använder du för multikanal-dac?
Jag lockas av dator, säkert mer möjligheter så, men lockas kanske än mer av en färdig burk som fixar det.
Pc-världens alla varianter av hårdvara och drivrutiner brukar inte underlätta.

Tack för tipset säger jag också.


Visst en miniDSP kan använda FIR-filter men bara korta filter.

FIR.jpg
HQPlayer vs BruteFIR vs MiniDSP
FIR.jpg (1.41 MiB) Visad 7048 gånger


En dator ger helt andra möjligheter :D
Men flerkanals DA omvandlare är svåra att finna :evil:
Jag är på jakt, Och i väntan på en riktig lösning så kör jag en fullösning "zita-j2a",
Ett litet linux program som kan synkroniserar två vanliga ljudkällor.
Det fungerar okej men inte hundra.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav dewpo » 2019-09-08 17:41

Det hade blivit lite fel i bilden ovan. Här är en korrigerad version.

FIR.jpg
HQPlayer vs BruteFIR vs miniDSP
FIR.jpg (1.41 MiB) Visad 7036 gånger


Nu blir det kanske ingen remarkabel skillnad på ljudet men jag tror att de flesta hör skillnad på filter som summerar så här olika.

FIR_SUM.jpg
FIR_SUM.jpg (256.14 KiB) Visad 7036 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Grahnbarr » 2019-09-08 17:52

dewpo skrev:Men flerkanals DA omvandlare är svåra att finna :evil:

En hemmabioreciever kan ju användas eller om man vill ha lite bättre kvalité ett bra studio ljudkort t.ex. https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_18i20_2nd_gen.htm
AndreasArvidssons grymma program WinDSP har också stöd för FIR så är ett bra alternativ om man vill köra Windows istället.
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-09-09 07:17

ESI gigaport HD + ska enligt uppgift låta väldigt bra.
https://www.thomann.de/se/esi_gigaport_hd_293895.htm

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-09-12 14:13

Jag lägger ned tankarna på hypexförstärkare pga buggig mjukvara och inser att det nog bara är uggraderingsdjävulen som spökar. :)
Det låter så snuskigt bra med de förstärkare jag redan har, så jag bör kanske vara nöjd. :) Med den musik jag lyssnar till och på den volymen så saknar jag inget. Och mina subbasar står oanvända.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-09-30 11:54

Kopplade igår så HYBRIDDIST drevs helaktivt, dvs utan HYBRIDboxen. Efter alla nödvändig eq för waveguiden är gjord, rätt nivå, samt justering så elementen spelar i fas i helaktivt drift, så kan jag konstatera då jag kopplar tillbaka att HYBRIDboxen förbättrar ljudet :)
Så ingen placebo .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-09-30 11:58

Har nu provat med pink noice 2 meter ifrån HYBRIDdist med average-inställningen i audiotools . Högtalaren i mitten av rummet. Vevade med miken i en 50 cm omkrets omväxlande som en 8:a , samt vågrätt och lodrätt . Fick ett stabilt resultat som sparades efter ungefär 1 minut.
Noicesignalen som användes verkar vara bandbegränsad vid 16 kHz. Ska testa med en annan senare.
Här kan man kanske utläsas att HYBRIDDIST är konstruerad för att stå med baffeln 43 cm från bakväggen. Placeras högtalaren mitt i rummet , som vid mätningen, så blir baffelstegsförstärkningen för sparsam.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-09-30 12:47

Hybriddist mitt i rummet , on axis mätning 1,2 meter ifrån högtalaren . Logaritmiskt sinussvep med audiotools , peak hold funktionen och LTS testsignal . Mikrofonen på stativ siktande mellan boomern och diskanten. Översta bilden utan smoothing, nedre med 1/3 okt smoothing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-09-30 13:22

Något som jag märkt är att jag konsekvent får en lite förhöjd nivå på mätningen kring 3,6-4,2 kHz. Den beror höst troligen på avståndet mikrofonkapsel till iphonen , som är 4,5 cm.
0,343 / 0,045 / 2 = 3,81 = puckel vid 3,81 KHz .

Akudorik exakt överst.
Jbl 305 mkII
HYBRIDDIST
Jbl 530 passiv

Alla fyra mätningarna som visas är med 1/3 smoothing samt 1,2 meter ifrån, förutom akudorik som är mätt 1 meter ifrån och i ett helt annat rum.
Lts logaritmiska sinussvep och peak hold funktionen i audiotools.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-09-30 13:59

...och ”gamla” Jbl 305 mätt på samma sätt, i ett tredje rum. Denna högtalare stod på ett skrivbord därav bashöjningen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-10-10 11:02

Några mindre förbättringar har skett sen sist. Mittpelarna i stativet från Norstone stylum har packats fulla med fårull. Pelaren är nu helt stum utan ringning . Blutacken mellan stativ/högtalare har ändrats. Jag följde stereophiles rekommendation med 3 tjockare blutackbitar, av samma fabrikat.

Mätningar med sinussvep visar inga som helst förändringar. Ljudmässigt hörs det direkt. Det upplevs som att området mellan 500-10000 Hz låter renare och ”snällare”. Akustisk musik låter definitivt bättre.
Mätningarna stereophile gjort med blutack under högtalarna visar att HF-störningarna från kabinetten minskas radikalt.

”The winner in this comparison, however, is the cheapest: the three pads of Blu-Tack, squashed flat between the base of the speaker and the stand top-plate. As can be seen in fig.3, not only do these pads reduce the amplitude of the main mode by more than 6dB, and almost zap the 156Hz and 344Hz modes out of existence, they significantly clean up the cabinet wall's HF vibrations. Their improvement on the cabinet's vibrational behavior can also be seen in the time domain.
Read more at https://www.stereophile.com/content/sou ... mqAAr3U.99

Detta har i sin tur lett till en minskning i dsp:n på 1 dB mellan 100-200 Hz för att få bassångarna lika tydliga i melodierna som förr. Fråga mig inte varför . :)
Högtalarna är placerade på uppmärkt, exakt samma ställe som förr.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav goat76 » 2019-10-10 11:35

Har du testat att fylla stativen med sand och lyssnat på vad de ger för skillnader för det hörbara ljudet?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-10-10 13:27

Jag har testat sand i stativ för rätt länge sedan och hade då inga positiva upplevelser av det.
Senare tids kunskap visar på att man bör veta VILKA frekvenser som bör dämpas och konsekvenserna av det. Dämpar man med sand minskar resonanserna, massan ökar och resonanserna som finns kvar flyttas ned i frekvens. Bra eller dåligt ?
Det beror på. Vad gällande röret i Norstone-stativet så dämpas " kyrkklocke " ljudet från pelaren med fårullen packad. Fårullen ökar inte heller massan nämnvärt. Det blir helt stumt utan utklingning om man tex slår lite lätt med en skruvmejsel på stativet. Jag antar att liknande resultat skulle kunna uppnås med packad skumgummi eller acusto Q ull.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-10-11 07:33

Jag har även optimerat värdet på notchfiltret som ligger vid 4,5 kHz för boomern. Individuella mätningar på endast boomern utan filter visar att nivån på notchen bör vara -7 dB med q = 4,48 , inte - 6 dB som jag använt förut.

Resultatet kan höras som en förbättring vid längre lyssning.
Nedan ses korrigeringarna för Seas er18rnx . Även en svag rumskorrektion ligger vid 71 Hz ( tak/golv ).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-10-12 09:50

Tillägg: diskanten körs nu helt utan Peq därför att equaliseringen av diskanten blir tillräckligt bra med endast HYBRIDboxen. .
Den lilla puckel jag försökt korrigera förut kring 3,5 kHz beror på min mikrofon-och avståndet till iphonen. Den lilla puckeln finns på alla mätningar av olika högtalare jag har gjort. Jag kommer senare kunna mäta med högre precision med OM 1 och steinberg u12.

Jag lägger in DanNormans mer korrekta mätning på fukdistdiskanten med waveguide som ser ut såhär med 3,3 ohm och 5,6 uF som eq.
Som man kan se är det väldigt rakt.

Själva delningen av diskanten görs nu av mig med linkwitz Riley 12 dB i dsp:n vid 2,6 kHz.
Boomern delas nu elektriskt 12 dB linkwitz Riley vid 2,6 kHz.
Akustiskt blir det då: Maximal dipp i delningen med symmetriska flanker görs med fördröjning av boomern med 5 cm och diskanten inverterad.
Med både boomer (fortfarande fördröjd ) och diskant oinverterade blir frekvenskurvan då väldigt rak både on axis och vid 30 grader åt sidan.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-10-26 08:58

Såhär ser den sist gjorda HYBRIDDIST inställningen i dsp-filtret, för själva boomern utan filter ut. :)

Det som gjort att ytterligare magi infunnit sig i ljudet, var IÖ:s tips med en höjning vid 1,4 kHz för att kompensera stereosystemfelet ( ett av dem ). Det är nu plussat med 2 dB vid den frekvensen. Högtalarna försvinner nu helt vid goda inspelningar. :) .
Ytterligare mätningar och lyssning har gjort att smärre ändringar införts, bla är rumskorrigeringen tak/golv borttagen.
Förstärkning av baffelstegskompensationen sker vid en lägre frekvens. Q:t till LT:n har höjts.

Nu tar jag paus från faktiskt.io som aktiv medlem, men fortsätter läsa. Jag tackar för all kunskap jag fått.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Perfector » 2019-10-26 09:12

Tangband skrev:Såhär ser den sist gjorda HYBRIDDIST inställningen i dsp-filtret, för själva boomern utan filter ut. :)

Det som gjort att ytterligare magi infunnit sig i ljudet, var IÖ:s tips med en höjning vid 1,4 kHz för att kompensera stereosystemfelet ( ett av dem ). Det är nu plussat med 2 dB vid den frekvensen. Högtalarna försvinner nu helt vid goda inspelningar. :) .
Ytterligare mätningar och lyssning har gjort att smärre ändringar införts, bla är rumskorrigeringen tak/golv borttagen.
Förstärkning av baffelstegskompensationen sker vid en lägre frekvens. Q:t till LT:n har höjts.

Nu tar jag paus från faktiskt.io som aktiv medlem, men fortsätter läsa. Jag tackar för all kunskap jag fått.

Vi kommer att sakna dig när du pausar, och ser fram emot ditt återinträde.
Må väl.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav RSG » 2019-10-26 10:17

Sug nu på karamellen Hybriddist ett tag, så återkommer du om en vecka när funderingarna över nya baslådor blir övermäktiga :wink:
Och tack för alla tipsen på element och steg!

/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-11-11 12:26

Jag har fortsatt fundera på HUR utvidgningen av basförmåga och ljudtryck skulle kunna förbättras med mina HYBRIDDIST .
Just nu kör jag alltså med LT under 80 Hz. Det innebär att jag inte har några integrationsproblem alls till några subbasar, men ändå hörbar bas ned till 30 Hz ungefär. Naturligtvis innebär detta teoretiskt en högre dist i det lägre området med endast en Seas er18rnx per högtalare. Förvånande nog så hörs eller upplevs det inte så. Basen är supertight, går djupt och jag kan spela rätt starkt.

Ett upplagt alternativ vore förstås att köpa större FUKDIST-lådor, dvs basreflexvarianten . Jag är dock inte så övertygad om basreflex upplevs bättre på alla sätt än slutet med LT . Seas er18rnx är verkligen potent i basen och klarar LT vid 90 % av de nivåer jag vill spela på.

Därför har tankarna gått till att eventuellt köpa 4 st Seas er18 rnx till, och göra en baspelare med vardera 2 element som placeras nära topparna. :)
Dessa skulle bli slutna, kompenseras med LT , drivas aktivt med ett separat slutsteg och vara lika höga som HYBRIDDIST är med stativ.

Delning tänkte jag udda ordningens 6 dB /okt eller 18 dB okt högpass och lågpass vid kring 250 Hz. Detta skulle innebära avlastning av boomern i HYBRIDDIST.

Vilka fallgropar finns det i detta tänk , och bör jag tänka ett varv till ?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav DVD-ai » 2019-11-12 09:07

Om vi utgår från just det element du är inne på.

Jag hade byggt en låda med så många jag kan få plats med på fronten i en linje från golvet och upp till toppen, om lådvolymen kräver mer djup än topparna så skulle jag bygga lådan med en hylla längst upp så att den går upp bakom dina slutna och fyller ut lådan bakåt.

Det känns som om du borde kunna få in i alla fall 3st i varje bottendel ?
Kanske 4st?

Den höga delningen kan vara bra, det blir en del integrering men med alla element på samma plan så kunde det blir bra ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-11-12 11:51

Tack för tips ! Då blir det meridian style 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav DVD-ai » 2019-11-12 12:15

Har inte dom basarna på sidorna?
Med en sådan placering bör du nog undersöka samverkan mycket noga innan, en delning så högt som 250Hz kanske inte fungerar något vidare.
Eller så kan du arbeta fram gynnsamma egenskaper som hanterar utsläckningar pga bakomvarande vägg osv... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-11-12 14:02

DVD-ai skrev:Har inte dom basarna på sidorna?
Med en sådan placering bör du nog undersöka samverkan mycket noga innan, en delning så högt som 250Hz kanske inte fungerar något vidare.
Eller så kan du arbeta fram gynnsamma egenskaper som hanterar utsläckningar pga bakomvarande vägg osv... :)


Nej, du har rätt i att jag bör tänka några varv till - kanske en delning vid 125 Hz eller lägre skulle vara bättre isådanafall.
Klart är att placering av basar i omedelbar närhet under hybriddist har vissa fördelar genom att man kan dela lite högre än 80 Hz.

1/4 -dels våglängd vid 125 Hz blir max ca 68 cm avstånd mellan boomer och basar om dessa placeras på sidorna. Om jag skulle följa Linkwitz rekommendation. Låter görligt :) . Hmm...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-11-21 18:19

Har nu gjort ett 20-tal mätningar 30 cm ifrån, 1 meter ifrån, on axis, off axis , brus, sinussvep, mätningar på individuella element helt separat, studerat och granskat kurvorna

Om jag använder 24 dB/okt Linkwitz Riley filter så ska flankerna vara exakt - 6 dB vid delningsfrekvenspunkten, på vardera element . Dvs den akustiska kurvan som man mäter ska visa det.

Har finjusterat detta och visst, det mäter ännu bättre med djupare dipp vid delningfrekvens-punkten om jag fasvänder ett element. Symmetrin i dippen blir nästan perfekt. :)

Det ljudmässiga resultatet efter lyssning en timme säger att det möjligen, kanske, är bättre än förr, men inte helt säkert. Det är små skillnader nu.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2020-01-18 18:28

Har nu testat med flacka 6 dB filter elektriskt i Dbx filtret. I kombination med Peq för att bl.a. ta bort peaken i Seas er18 rnx vid 4,5 kHz. Även diskantflanken har fått 6 dB elektriskt i kombination med hybridboxens serie kondensator, denna gång Butterworth istället för linkwitz Riley 12 dB okt.
Delningsflankerna dras isär något i Dbx:en med Butterworth för att undvika en peak vid delningsfrekvensen.
Naturligtvis är allting mätt akustiskt ett 20-tal mätningar på individuella element 30 cm ifrån och 1 meter ifrån, i olika vinklar. Jag byggde in en svag dipp mellan 2300- 4000 Hz, on axis rakt framför högtalaren.

Resultatet är att musiken återges med mer ”ös och klös” än med brantare filter. Det blir roligare att lyssna på musik och det låter som att det blir mer energi och mer kraft.
Denna inställning är nu på långtidsutvärdering. Hittills bara positivt, det upplevs alltså lyssningsmässigt som en förbättring. :)

Mätmässigt är det dock något sämre än linkwitz Riley 24 dB okt ( akustiskt ) . Det blir inte lika suverränt rakt on/off axis och kopplar man elementen avsiktligt med ”fel” polarisering så blir dippen vid delningsfrekvensen inte lika djup.

Överst ses Peq inställningarna för Seas er18 rnx med LT och stereosystemfel-kompensation vid 1,4 kHz.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Lasse- » 2020-01-18 21:06

Hej micken som du pluggar in i mobiltelefonen på en av bilderna vad är det för någonting ?

Mvh Lasse

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2020-01-18 21:13

Jo, det är en Dayton imm6 med programmet audiotools jag använder. Miken är specialgjord för iOS -grejor.
Med apples hörlurs dongel (A/D-D/A omvandlare ) som kopplas in via digitalingången på Apple-telefonen har jag senare lyckats få micken 5 cm längre bort från telefonen och det blir lite mera exakta mätresultat med den. :)
Jag kommer under slutet av februari börja med en OM1:a med fantommatning istället, den ska visst vara noggrannare :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster