HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 11:00

OBS! Färdigt resultat på sidan 7 !

Originalet är en FUKDIST med sluten låda, det finns några skillnader och därför blir det ett namnbyte till HYBRIDDIST.
Detta till hänsyn av originalkonstruktörerna.
Skillnaderna består av :

1. Fårull som dämpmaterial ( eget val )
2. HYBRIDDIST får ett kombinerat externt digitalt delningsfilter samt passiv teknik. Ett dbx driverack pa2 kompletterat mellan slutstegen och elementen med passiva komponenter, allt för att försöka få fördelarna med båda drivsätten- aktivt och passivt. Samt undvika nackdelarna.
De passiva komponenterna ( hittills ) består av ett motstånd på 3,3 ohm i serie med en polypropylenkondensator på 5,6 uF.
Dessa sitter på pluspolen innan diskantelementet. Dessa fördelar uppnås jämfört med aktiv drift av diskanten med direktkopplade slutsteg: minskad kompression, lägre brus samt ökad impedans från ganska låga 3,5ohm till 6,8 ohm. Kondensatorn är del av filtret samtidigt som den utgör skyddskondensator ifall något av slutstegen skulle gå sönder.
Baffelstegskompensation kommer att kunna justeras steglöst med dsp-filtret med en nogrannhet på 0,1 dB - så att högtalaren kan optimeras till det rum och placering de står i.

Edit: HYBRIDboxen är numera optimerad med värdena 2,2 ohm samt 3,9 uf.
Senast redigerad av Tangband 2020-05-11 20:08, redigerad totalt 11 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 11:06

Här ses en del av morgonens sysslor

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 11:10

Lådorna är oljade två gånger. Detta för att inte ekfaneret ska suga åt sig trälim från kontakterna.
Kontakterna passade perfekt ( Tack DanNorman ) och kunde bankas på plats med en hammare och en bit kartong emellan .
Trälim läggs på rillorna innan de slås in, efteråt torkas det rent direkt med en våt disktrasa så inget trälim suger fast i faneret.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 11:12

Såhär ser monteringen ut

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 11:16

3,3 ohm i serie med 5,6 uF utgör en del av HYBRID-konstruktionen. Dessa komponenter kommer att implementeras externt. Det går ju bra eftersom jag har 4 terminaler. Det innebär även att det blir busenkelt att komplettera i framtiden med ett helt passivt FUKDIST filter, om jag vill prova hel-passivt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 11:26

Baselementet Seas er18rnx

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 11:30

Kondensatorn equaliserar waveguiden så att resultatet blir såhär ( lånar DanNormans bild ). Motståndet höjer impedansen så slutsteget mår bättre, samtidigt som dynamisk kompression minskas. Motståndet och talspolen delar ju på uppvärmningen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 13:16

De bultar jag skruvade fast adaptern med var väldigt magnetiska, såna kan väl aldrig vara bra att ha nära diskantmotorn? :D köpte istället rostfria och bytte. Kostnad 29 :-.
Jag följer " attention to detail " av två anledningar.
1. Jag har tid och råd att göra det som DIY-are .
2. Lödningar av alla förbindelser är bra för långtidsållbarhet, kabelskor kan ge kontaktdistorsion efter några år.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 13:22

Hifikits fårull på plats

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Kraniet » 2019-06-19 13:43

Heja heja :)
Ser bra ut
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 13:46

Kraniet skrev:Heja heja :)
Ser bra ut


Tackar! :D
Du är välkommen på en provlyssning till veckan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 14:22

Lödning... sedan Hifikits tätlist

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 15:36

Det blev bra :)

Måste berömma DanNorman för precisionen i alla nedfräsningar- helt perfekt.
Nu blir det lödning av 8 banankontakter av fabrikat Deltron... sedan ska stativen hämtas på posten.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav DVD-ai » 2019-06-19 17:33

Spännande! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-19 20:08

Snyggt! Skall bli kul att se det färdiga resultatet. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav NADifierad » 2019-06-19 20:22

DVD-ai skrev:Spännande! :)

Och snyggt!
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 20:59

NADifierad skrev:
DVD-ai skrev:Spännande! :)

Och snyggt!


Det är DanNorman som gjort lådorna , men tack ändå :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 21:10

Tyvärr liiite olika nyanser på ekstativet och HYBRIDDIST, kanske svart stativ hade varit bättre ....

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav DanNorman » 2019-06-19 21:16

Slipa av ytbehandlingen och olja upp det hela.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav nuffe » 2019-06-19 22:30

Mycket snyggt! En eloge både till Tangband o Dan.

Henrik

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav dewpo » 2019-06-19 22:31

Tangband skrev:Tyvärr liiite olika nyanser på ekstativet och HYBRIDDIST, kanske svart stativ hade varit bättre ....


Jag tycker det ser ut som antik behandlad ek i stativen.
Du kan kanske köra en antikbehandling på lådorna också?

https://herdins.se/produkt/herdins-akta-bets/
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-20 10:17

dewpo skrev:Jag tycker det ser ut som antik behandlad ek i stativen. Du kan kanske köra en antikbehandling på lådorna också?

Jag tycker att faneren på högtalarna är så fin att jag skulle tänka mig för noga innan jag ens övervägde att betsa dem. Det är inte helt lätt att applicera äkta bets med rätt kulör (kan kräva en hel del test på provbitar) eller att applicera det jämt över ytan (rätt trist överraskning när delar av faneren inte tar upp betsen lika mycket som andra). När väl betsen applicerats så kan det vara mycket svårt (eller omöjligt) att återställa ytan så tänk efter riktigt noga.

Jag skulle ge mig på stativen i stället. Slipa ned dem trärena och se om du kan få till samma varma ton som i högtalarfaneren. Du kan exempelvis använda pigmenterad olja, sparsamt i flera lager, för att matcha kulören. Det är rätt knepigt att få det rätt men om du inte har tillgång till något annat pigment så kan du blanda oljan med konstnärsfärg för oljemålning. Ta det försiktigt bara för det är lätta att få för mycket av något pigment och det är inte alltid lätt att torka bort (om träet är poröst så lägger sig pigmenten i porerna och mellan fibrerna).

Om man absolut vill betsa faneren så kan man använda sanding sealer för att föst försegla faneren, slipa och sedan betsa ovanpå sanding sealern (mycket lättare att få ett jämt resultat) och till sist lacka, olja eller vaxa ovanpå. Ångrar man sig så kan man slipa ned sanding sealern och då finns inga spår av betsen kvar (eftersom den trängt in i sanding sealern i stället för i faneren). Är sanding sealern schellack-baserad så kan det gå att tvätta av den med alkohol (så slipper man slipa mer än nödvändigt på faneren). Risken är dock att faneren tar lite färg vid avtvättning (från den bets som sitter i sanding sealern). Lite beroende på träslag så går det förmodligen bort genom att tvätta med mera alkohol eller en lätt slipning av ytan.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-20 12:35

Tyvärr så är stativens ekfärg bara en vinylkopia :oops: Inget stort problem dock- får se om jag rollar själva rören mattsvarta istället. Jag har ju redan svarta stativ till Jbl 530 :)

Dessa norstone stylum1 har en bra finess- man kan dra kabeln genom själva röret.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-20 13:12

I dag har jag gjort frekvenssvep i 3 timmar. Mikrofonen 30 cm från varje element med högtalaren mitt i rummet.
Konstaterande: alla 4 elementen beter sig likadant, vilket ju är bra :)

Seas er18rnx behöver full baffelstegskompensation. Ingen överraskning , samma har konstaterats av många andra vid DIY byggen.

Har även den senaste timmen provat rajapruks tips- högtalaren mitt i rummet, mäta individuella element utan filter, korrigera frekvensgången individuellt med dsp:n så det blir rakt en bit över och under tänkt delningsfrekvens. Equalisera waveguiden så det ser rakt ut, utan filter. ( nåja, kopplade tillfälligt på ett 48 db filter med dsp:n vid 400 Hz så inte diskantelementet skulle gå sönder vid sinussvepen )
Efter detta förfarande kan man använda valfri delningstopologi i dsp:n . Det visar sig med denna metod att det är lätt att få elementen att spela i rätt fas vid delningsfrekvensen. Inverterar man ett element " fel" så blir det en stor frekvensdipp vid delningen- precis som det bör vara .

Inga passiva komponenter mellan slutsteg och element har kopplats in ännu. Jag kör alla elementen direktkopplade till slutstegen.

Baffeln på FUKDIST lådan stör frekvensgången betydligt mindre mellan 800-2000Hz än den gör med JBL 530.
Elementen är långtifrån inspelade än, men det låter lovande :)
Delning vid 2,5 kHz 36 dB/ Linkwitz riley just nu, men jag har inte börjat lyssningarna med att hitta den ljudmässigt bästa delningen ännu. Det blir säkerligen kompromisser mellan spridning vid delningsfrekvens, ljudtrycksförmåga och upplevd låg distorsion så det inte låter pressat.

Elementen är inte inspelade ännu, kommer säkerligen få göra om mätningarna igen om några dagar.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-20 14:14

Här ses en mätning 30 cm från baselementet utan filter. Det finns liten puckel vid frekvensen 1220 Hz, samt membranresonanser vid 4423 Hz och 6161Hz.
Dessa resonansfrekvenser kommer antagligen ändras sig efter inspelning av elementet.
( hoppas grafen blev rättvänd )

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav goat76 » 2019-06-20 14:52

Jag ser fram emot att läsa dina intryck vad gäller musiklyssning så småningom då du justerat in allt. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-20 15:00

Har roat mig en halvtimme att köra HYBRIDDIST fullrange med LT och helt utan subbasar vid 80 Hz. Plussar istället HYBRIDDIST med 4 dB stigande under 80 Hz. Räknar man med baffelstegsförstärkningen på 5 dB så blir det 9 dB förstärkning stigande under 80 Hz.
Elementen levererar. Helt otroligt vilken baskvalitet man kan få ur dessa :D .
Jag borde kanske inte bli förvånad eftersom Akudorik exakt har ett liknande baselement och den stativaren har den bäst artikulerade basåtergivning jag hört.

Med LT upplevs nivån linjär till ungefär 40 Hz och basen är verkligen förstklassig- spontant intryck är att dessa i basen låter mer artikulerat och med större dynamik än aktiva Jbl 530.

Helt klart måste jag bygga bättre subbasar ....
Senast redigerad av Tangband 2019-06-20 15:21, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-20 15:13

goat76 skrev:Jag ser fram emot att läsa dina intryck vad gäller musiklyssning så småningom då du justerat in allt. :)


Då allting är klart med filter, då blir det andra saker jag kommer att vara noggrann med- tex uppställningen av högtalarna, avstånd till bakväggen , baffelstegskompensations optimering, dämpplatta bakom högtalaren och utprovning av det underlag högtalarna ska vila på. Hittills har blutack under stativet låtit bäst med jbl, men jag håller allt öppet.
Allt spelar roll .

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav goat76 » 2019-06-20 15:25

Jag tycker även du senare även bör testa ifall det blir en hörbar skillnad med dina gamla stativ.
Gör det testet innan du bestämmer dig för att modifiera de nya ifall att det av någon orsak skulle låta bättre med de gamla.

Med modifiering menar jag om du får för dig att åtgärda färgen som du inte var helt nöjd med. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-20 15:37

Mätning av diskanten med waveguide från imorse- 50 cm ifrån elementet efter equalisering med DSP.
Ett 48 dB Linkwitz filter valdes nere vid 600 Hz så inte diskanten skulle gå sönder vid sinussvepet.
Ingen smoothing.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster