HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-03 07:05

rajapruk skrev:
Cortado skrev:
rajapruk skrev:Vad är teorin bakom den vinklade baffeln (underbettet) på Ful-dist? ;) Varför är det så, DanNorman/Cortado?


Nöjet av frågan, såklart.

:mrgreen:

Nä, men 12 grader lutning tillsammans med WG-djupet gör att de är i fas kring delningen. 0-axeln lutar med andra ord ned 12grader och är paralell med golvet.


Känner mig dum nu... Men fattar inte. Rent fysiskt känns det som att diskanthornet borde sitta längre fram (närmare lyssnaren) än woofern för att de ska hamna i fas liksom, eftersom WG väl är djupare än woofern? Har det att göra med de passiva delningsfiltrens olika fördröjning i tid? Eller blir det i fas fast en hel cykel fel?
Går det att förklara "for dummies"? För mig känns det helskumt.


Rajapruk- inga frågor är för dumma att ställa. :)
Jag kan prova att koppla om till helaktivt utan HYBRIDbox fast med equaliserade element, lägga på ett skolboks 48 dB linkwitz Riley filter vid 2,6 kHz samt med delay av boomern i 1 cm steg göra mätningar med LTS logaritmiska sinussvep. Då kommer dippen vid delningen om jag fasvänder diskanten att blir som djupast vid korrekt avstånd. Jag använde den metoden med Jbl 530, det är väldigt avslöjande.
Om jag använder ett väldigt brant filter så kommer det synas väldigt tydligt på mätningarna.
Miken bör då placeras på minst 1,3 meters avstånd och parallellt med golvnivån, siktande mellan waveguiden och boomern.

En annan sak som inte har med det tekniska att göra, är att jag gillar ljudet från en högtalare som är lite vinklad uppåt :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav rajapruk » 2019-07-03 08:47

Ja, jag trodde vinkeln hade med minskad golvreflex att göra, eller nått, eftersom den känns fasmässigt fel för mitt öga.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav rajapruk » 2019-07-03 09:45

Woofern överst och Diskant-WG nederst hade känts mer naturligt för mig på Fukdist, men jag kan vara helt ute och cykla :D WG är kanske inte så djup som den ser ut.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav rajapruk » 2019-07-03 09:50

Jag stör mig lite på skruvskallarna som sticker ut olika på woofer och WG. Liten löjlig detalj, men ändå. Ska det vara attention to details så...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-03 10:20

rajapruk skrev:Woofern överst och Diskant-WG nederst hade känts mer naturligt för mig på Fukdist, men jag kan vara helt ute och cykla :D WG är kanske inte så djup som den ser ut.


Jag har folk som bor här just nu, inte möjlighet med några kraftigare mätningar men jag hann göra några prov med olika fördröjning av boomern.
Kort story: elementen är i akustisk fas med varandra.

Metod :ingen hybridbox. Diskanten inverterad, 24 dB Linkwitz Riley filter. Elementen equaliserade så de presterar rakt vid individuella mätningar. Jag testade succesivt upp till 7 cm fördröjning av boomern men det behövs betydligt mer för att komma " runt " ett helt varv till i fasen. Våglängden är 13,2 cm vid 2,6 kHz i rumstemperatur .
1 cm fördröjning av boomern uppvisade en mindre djup dipp med diskanten fasvänd än 0 cm, sedan blir det succesivt bara värre med större fördröjning av boomern- dvs dippen blir mindre och mindre .

Fortfarande fasvänd diskant: Provade även fördröja diskanten 1 cm och det blev ingen skillnad i dippen. 2 cm fördröjning = mindre dip, sedan succesivt mindre och mindre.

Case closed.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-03 10:34

rajapruk skrev:Jag stör mig lite på skruvskallarna som sticker ut olika på woofer och WG. Liten löjlig detalj, men ändå. Ska det vara attention to details så...

Ja, det skulle kanske kunna förbättras

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Cortado » 2019-07-03 10:48

Fas-grejjen kan väl ses som utredd.. eventuellt.. :)

Skruvskallarna är svåra att göra något åt utan att göra ingrepp på elementkorgen. Iofs kanske det inte är så farligt att försänka hålen lite och använda en annan skruv. Försänker man inte hela skruven så kanske skruvskallen kan täcka själva fasytan..? :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-03 12:49

Edit : fel kurvor
Senast redigerad av Tangband 2019-07-03 13:04, redigerad totalt 3 gånger.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav rajapruk » 2019-07-03 12:51

Tangband skrev:Case closed.

Tummen upp!

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav rajapruk » 2019-07-03 12:53

Ser ut som riktigt snygg färgmatch mellan wooferns kon och den genomfärgade mdf:n? Jag hade nog inte oljat eller behandlat den. Ska du det? Å andra sidan kanske waveguiden blir mer färgmatchad med olja eller vax på mdf:n.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-03 14:55

rajapruk skrev:Ser ut som riktigt snygg färgmatch mellan wooferns kon och den genomfärgade mdf:n? Jag hade nog inte oljat eller behandlat den. Ska du det? Å andra sidan kanske waveguiden blir mer färgmatchad med olja eller vax på mdf:n.


Jag tycker det är bra som det är :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-03 21:10

En stor fördel med kondensatorn och motståndet i HYBRIDBoxen är att man kan klara sig helt utan eq av toppdiskanten i dsp:n och det förbättrar ljudet- åtminstone känns det så . Det är basen som däremot behöver lite eq från dsp:n , baffelsteget och framförallt den första notchen.
Den har jag lyckats få bort helt tack vare möjlighet till mätningarna. :)

Jag ser fram emot att framöver bygga det passiva filtret som blir externt i en extern trälåda.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-04 16:01

Helaktivt med frekvenskorrigerade individuella element delat vid 2,3 KHz låter skitbra.
Delat 24 dB/okt Linkwitz Riley.
Har testat nu en timme helaktivt med olika delningsfrekvenser och delar man brant kan man gå ned till 2,3 kHz . Delar man lägre så låter det en aning sämre- det låter som att waveguiden "ger upp" under 2 kHz.
En fördel med helaktivt med branta filter vid 2,3 kHz är att inget notchfilter behövs.

Ska en noggran jämförelse ske mellan helaktivt och med HYBRIDboxen måste olika delningar användas - där de olika drivsätten låter bäst.

Helaktivt : 24 dB/okt Linkwitz Riley vid 2,3 kHz utan notchfilter.
HYBRIDboxen: 12 dB okt akustiskt vid 2,6 kHz med notchfilter.

En möjlighet är kanske att dela tredje ordningens dsp filter vid 2,3 kHz högpass , som tillsammans ( möjligen ) med kondensatorn i HYBRIDboxen kan bilda ett 4:e ordningens filter vid den frekvensen. Har inte testat än.

Edit: är medveten om att homogeniteten i spridningen mellan boomern och waveguiden blir bäst med delning mellan 2,5-2,7 kHz.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-06 10:09

Lite mätningar med Dayton imm6 med högtalarna placerade som vid lyssning, en högtalare , helaktivt 12 dB Linkwitz , diskanten inverterad och elementen individuellt frekvenskorrigerade från mätavstånd 30 cm. Delningsfrekvens akustiskt vid 2,3 kHz. Notchfilter för baselementet i dsp:n. ( den första resonansen )
Mätningen är on axis från 1,3 meter med miken riktad mellan boomer och diskant.
Överst 1/3 okt smoothing.
Underst utan smoothing.
LTS logaritmiska sinussvep på rätt låg nivå ( grannsämjan )
Senast redigerad av Tangband 2019-07-06 10:31, redigerad totalt 4 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-06 10:14

Då jag ändå var igång, samma helaktiva drivning med samma delningsfrekvens 2,3 kHz men i vinkeln 20 grader. LTS logaritmiska sinussvep. Peak hold funktionen i audiotools.
Överst 1/3 okt smoothing.
Underst ingen smoothing.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-06 21:03

Såhär gjorde jag med blutack- små bollar placerade exakt där spikarna skulle ha varit. Sedan på med högtalarna exakt placerade utan att trycka fast dem. Högtalarna blir väldigt stabila och det kan rent av bli besvärligt att ta loss dem. Tänk efter noga om ni tänker använda materialet . Eftersom blutacken placerats precis där stativhålen är, så kan man trycka försiktigt med ett föremål underifrån för att ta loss högtalarna.
Jag tycker denna lösning ofta låter subjektivt bättre än SD fötter eller spikes.

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav mhr1229 » 2019-07-06 21:29

Är fläkten som syns i bild en variant på dämpning? Vi vet alla att ljud är flyttad luft och fläkten blåser helt enkelt tillbaka/tar ut ljudvågorna i vissa frekvenser innan de når väggen och ger upphov oönskade sidoreflexer. :wink:
Frilansskribent i Hifi & Musik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-06 22:14

mhr1229 skrev:Är fläkten som syns i bild en variant på dämpning? Vi vet alla att ljud är flyttad luft och fläkten blåser helt enkelt tillbaka/tar ut ljudvågorna i vissa frekvenser innan de når väggen och ger upphov oönskade sidoreflexer. :wink:


Jovisst, vill jag maximera ljudkvaliteten så sätter jag fläkten på maximal volym så slipper jag hörnreflexen :)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Maccis » 2019-07-06 22:28

Tangband skrev:
mhr1229 skrev:Är fläkten som syns i bild en variant på dämpning? Vi vet alla att ljud är flyttad luft och fläkten blåser helt enkelt tillbaka/tar ut ljudvågorna i vissa frekvenser innan de når väggen och ger upphov oönskade sidoreflexer. :wink:


Jovisst, vill jag maximera ljudkvaliteten så sätter jag fläkten på maximal volym så slipper jag hörnreflexen :)


Låter som en "blåsning".....??!!

:D
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-07 09:26

Har provat en enklare delning hel-aktivt i HYBRIDDIST. Högtalaren närmare absorbenten- baffeln är bara 29 cm från den bakre väggen.
5,6 kHz 12 dB okt butterworth, högpass inverterat, samt 2,1 kHz 12 dB okt butterworth lågpass, inte inverterat.
Ingen baffelstegskompensation alls och endast ett notchfilter. Ingen eq alls på diskanten.

Resultatet mätt med individuella och båda elementen på 1,3 meters avstånd on axis blir såhär.
Den andra bilden utan smoothing. Övriga med 1/6 okt smoothing.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav goat76 » 2019-07-07 10:02

Av vilken anledning har du flyttat högtalaren närmare väggen, hur har du kommit fram till den förändringen?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Cortado » 2019-07-07 12:32

Hur tjock är absorbenten du har på bakväggen?

Jag tror nämnligen att de eventuella ljuden den skulle kunna vara effektiv för inte alls kommer åt det hållet. Du kan mäta ljudet (svepa t.ex.) bakom högtalaren och jämföra det onaxis ljudet - bakom-ljudet borde falla kraftigt mot högre frekvenser. Det är liksom en av tankarna med waveguiden.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-07 12:45

goat76 skrev:Av vilken anledning har du flyttat högtalaren närmare väggen, hur har du kommit fram till den förändringen?


Tänkte bara prova om det går bättre med väggnära placering. Har flyttat tillbaka högtalarna igen, 173 cm mellan och 43 cm från baffelkant till bakvägg.

Det lät inte bättre med placering nära väggen. Mina absorbenter är troligen för små och för tunna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-07 12:53

Cortado skrev:Hur tjock är absorbenten du har på bakväggen?

Jag tror nämnligen att de eventuella ljuden den skulle kunna vara effektiv för inte alls kommer åt det hållet. Du kan mäta ljudet (svepa t.ex.) bakom högtalaren och jämföra det onaxis ljudet - bakom-ljudet borde falla kraftigt mot högre frekvenser. Det är liksom en av tankarna med waveguiden.


Nej precis.
Byggandet av absorbenter gör jag bara för att jag haft tid till det 8) . Och de blev tunna, kan endast fungera bra att ta bort lite högre frekvenser.
Klart är att 4 absorbenter på väggarna i rummet inte gör det roligare att lyssna till musik. 2 kanske passar bättre. Frågan är var de bör sitta. Min tjocka golvmatta tar bort väldigt mycket dåliga reflexer.
Jag har märkt att jag gillar ljudet från högtalare en bit ut i rummet , pga den illusion ( falsk ) av 3D djup som kan uppnås.
Dämpar jag väggen bakom högtalaren så tar jag bort en del av reflexen, som jag kanske tyckte om, eller har vant mig vid.

Jo, idéen med en waveguide är ju bla att diskantljudet inte ska studsa runt i rummet.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Cortado » 2019-07-07 12:55

Tangband skrev:
goat76 skrev:Av vilken anledning har du flyttat högtalaren närmare väggen, hur har du kommit fram till den förändringen?


Tänkte bara prova om det går bättre med väggnära placering. Har flyttat tillbaka högtalarna igen, 173 cm mellan och 43 cm från baffelkant till bakvägg.

Det lät inte bättre med placering nära väggen. Mina absorbenter är troligen för små och för tunna.


Hade du haft en rundstrålande högtalare så hade den tunna absorbenten kanske gjort något men med Fukdist så är spridningen väldigt smal vid höga frekvenser så absorbenterna måste istället vara mycket tjockare än de du har för att göra skillnad. Eftersom det är lägre frekvenser vi då pratar om så behöver de även vara större. Jag skulle väl säga att du skaffar ett par sånadär jyskmadrasser av tjockare snitt och ser ifall du får någon skillnad då.

Du verkar ha ett rätt kalt rum i överlag så jag kan tänka mig att det är mycket interferenser och annat "mystiskt" som sker där. Om du testar att klappa händerna på lite olika platser i rummet, hur låter efterklangen? .. (du kan ju spela in det på olika platser i rummet och kika på hur det ser ut i något lämpligt program eller posta ljudfiler)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Cortado » 2019-07-07 13:01

Tangband skrev:
Cortado skrev:Hur tjock är absorbenten du har på bakväggen?

Jag tror nämnligen att de eventuella ljuden den skulle kunna vara effektiv för inte alls kommer åt det hållet. Du kan mäta ljudet (svepa t.ex.) bakom högtalaren och jämföra det onaxis ljudet - bakom-ljudet borde falla kraftigt mot högre frekvenser. Det är liksom en av tankarna med waveguiden.


Nej precis.
Byggandet av absorbenter gör jag bara för att jag haft tid till det 8) . Och de blev tunna, kan endast fungera bra att ta bort lite högre frekvenser.
Klart är att 4 absorbenter på väggarna i rummet inte gör det roligare att lyssna till musik. 2 kanske passar bättre. Frågan är var de bör sitta. Min tjocka golvmatta tar bort väldigt mycket dåliga reflexer.
Jag har märkt att jag gillar ljudet från högtalare en bit ut i rummet , pga den illusion ( falsk ) av 3D djup som kan uppnås.
Dämpar jag väggen bakom högtalaren så tar jag bort en del av reflexen, som jag kanske tyckte om, eller har vant mig vid.

Jo, idéen med en waveguide är ju bla att diskantljudet inte ska studsa runt i rummet.


En av de uppenbara nackdelarna med just den kombon (diskant och wg främst) så som den är utformad spridningen är att det vid de högsta frekvenserna är väldigt smalspridande. Det är så att man hör skillnaderna när man vinklar högtalarna bara lite. Åtminstone om man har någotlunda frisk hörsel.

Jag tror att det kan ske en hel del placebo och att man lurar sig själv när man låter sig dra mycket subjektiva slutsatser utan att korrelera dem med mätningar. Iofs är väl placebo något riktigt det med som till och med kan bota folk som tror sig vara sjuka. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-07 19:45

Nu är HYBRIDboxen permanent inkopplat och förankrad med en kardborrerondell, och jag har ägnat två timmar åt att få 4:e ordningens filter att fungera bra vid 2,6 kHz, akustiskt.

Resultatet blev bäst lyssningsmässigt hittills av de inställningar jag gjort .

Eftersom vi har en passiv kondensator inblandat samt ett motstånd så blev det jättebra lyssningsresultat med 3:e ordningens inverterat filter vid 2,5 kHz i dsp:n högpass, samt lågpass 4:e ordningens delning vid 2,6 kHz.
Samt en hel del justeringar med eq för boomern. Diskanten lämnas helt utan eq i dsp:n.
Högtalarna är nu placerade en halvmeter ut i rummet. Bilden visar Eq för seas er18rnx.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav rajapruk » 2019-07-07 20:27

Sjysst med de passiva delarna så på baksidan, snyggt. Jag tror du är helt rätt ute med att göra hybrid aktiv/passiv. Nu är det ”bara” att få till dsp-inställningarna rätt kvar.

Kan du försöka jämföra de exakta teoretiska akustiska målkurvorna du vill ha per element med det du mäter fram?
Jag tycker det har sett med blotta ögat ut att ligga en bra bit från perfekt.
Du kan skapa skolbokskurvorna i t.ex REW eller rePhase.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-07 20:38

Jo det är ju inte alls perfekt, än .
Det tar tid allt sånt här. Lyssning är ju en sak men helst vill man ju att det ska mäta hyfsat också.
Tack för tipset om REW.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav rajapruk » 2019-07-07 20:48

Ett tips, försök att undvika att göra korrigeringar uppåt + så att säga i dsp, gör hellre - på andra sidan istället. Om du fattar vad jag menar. Risk annars att det klipper digitalt i processingen.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael och 9 gäster