HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-07 20:59

rajapruk skrev:Ett tips, försök att undvika att göra korrigeringar uppåt + så att säga i dsp, gör hellre - på andra sidan istället. Om du fattar vad jag menar. Risk annars att det klipper digitalt i processingen.

Tack för tipset :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-09 18:24

Provade ett nytt mätprogram till iPad. Lavinia. Programmet har korrigering av den interna miken i iPad Pro. Fan trot. Men resultatet stämde väl med de mätningar jag gjort med audiotools. Jag har inte lärt mig detta program ännu, så ni får ha överseende med om vissa inställningar kan vara fel.

Här ses ivarjefall frekvenskurvan 1,3 meter från en högtalare i rummet. Delning aktivt för dsp korrigerad boomer vid 2,6 kHz 4:e ordningens filter.
Delning för diskanten= kondensatorn i HYBRIDboxen samt 3:e ordningens Butterworth i dsp:n, 2,6 akustiskt.
Tillsammans bildas det ett akustiskt 4:e ordningens delning vid 2,6 kHz. Allt i rätt fas. Nedre bilden- Ingen smoothing.
Övre bilden med 1/3 smoothing.
Diskanten är som det känns, ungefär 2 dB för stark. Ska dämpas. Baffelstegskompensationen ska nog upp någon eller några dB.
Ska även lägga i en liten BBC dipp med q= 3 på 1,5 dB vid 3 kHz.
Senast redigerad av Tangband 2019-07-09 18:50, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-09 18:35

Här ses mätning på en boomer med filter, 80 cm ifrån med eller utan två absorbenter på väggen bakom. Det blir viss skillnad men inte mycket.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-13 10:07

Nu har jag slutat optimera filtret. Tack vare Lavinia programmet så gick det snabbare med optimeringen till ett bra resultat. Några ljudtokar har varit här och lyssnat, och samtliga var mycket imponerade.

Jag visar de dsp kurvor i mitt Dbx filter som kompletterar HYBRIDboxen så att resultatet blir lyssningsmässigt jättebra.

Några saker att nämna.

1.Vid mätningar av individuella element 30 cm från högtalaren så är peaken vid 4,5 kHz i boomern on-axis ca 6 dB. Mäter man 20 grader åt sidan från samma avstånd försvinner nästan peaken. I dsp:n blev det därför lyssningsmässigt bäst med en kompensation på - 4 dB.

2. Delning vid 2,6 kHz med 4:e ordningens filter akustiskt visade sig låta bättre än 2:a ordningens filter akustiskt.
Delningen i Dbx inklusive HYBRIDbox för högpass blir då 3:e ordningen med delning 2,7 kHz. Och 4:e ordningens filter lågpass för boomern i Dbx vid 2,6 kHz. Då stämmer fasen och impulssvaret blir jättebra i Lavinia.

3. Ignorera gaininställningarna - de beror på olika slutsteg som används. Just nu kör jag 2 stycken t amp 40c för diskanterna . Lät det bättre än t amp 150 mkII ? Svaret är att det låter exakt lika bra.

4. Seas er18rnx har en liten puckel i frekvensgången vid mätning 30 cm ifrån mellan 1 till 2 kHz på ungefär 2,3 dB. Den puckeln kan även ses i oberoende mätningar på nätet. Det bör kompenseras för i dsp:n och det har jag gjort. Låter det bättre ? Svaret är ja.

5. Waveguiden i HYBRIDDIST är inget CD-horn. Toppdiskanten faller en aning med avståndet till högtalaren. Det innebär att om man mäter on axis 30 cm, 1 meter eller 2 meter ifrån så ser det lite olika ut.
Vill man att det ska upplevas rakt på lyssningsplats 3,5 meter ifrån måste frekvenskurvan upp en aning vid de högre registren jämfört med mätning 30 cm ifrån.

6. HYBRIDIST rätt inställt låter skitbra ! Bättre än aktiva Jbl 530, Jbl 305, Ino piP med absorbent och passiva Monitor audio rx6.
Kanske tål de en match i vissa avseenden mot Akudorik exakt.
Jag är väldigt nöjd med ljudet och jag rekommenderar alla att bygga ett par. För pengarna spelar de lika bra som köpe-högtalare för 60-70 000 kr. Stora ord javisst 8) .

7. Som ni ser i dsp inställningarna har jag lagt in en svag shelving från 310 Hz och nedåt. Den kompensationen kommer att se annorlunda ut beroende på närheten till bakväggen. För mig i mitt rum, med min högtalarplacering lät det bäst. Ni får laborera själva om ni bygger.

8. Låt DanNorman göra högtalarna och förborrningarna om du inte har en snickeriverkstad själv. Lådorna blev jättebra :)

Här två mätningar med Dayton imm6 i audiotools och LTS logaritmiska sinus-svep via AirPlay, 1,1 meter från en högtalare i lyssningsrummet. Den övre i rätt akustisk fas, den undre med fasvänd diskant.

Tack för mig :)
Senast redigerad av Tangband 2019-07-13 10:54, redigerad totalt 3 gånger.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav niclas_f » 2019-07-13 10:37

Kul att du har så mycket lovord om den. Idag skruvar jag ihop det sista så att jag kan provlyssna. Det kommer ju att krävas inspelning dock.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-13 10:50

niclas_f skrev:Kul att du har så mycket lovord om den. Idag skruvar jag ihop det sista så att jag kan provlyssna. Det kommer ju att krävas inspelning dock.

Ja, det tar en vecka innan ljudet låter betydligt bättre. :)
Här är fronterna , tyg och dubbelhäftande monteringstejp från biltema samt masonit 3mm . Kostnad 200 kr för båda. Sätts fast med två kardborrerondeller ( Claes Ohlsson ) i mitten av baffeln på högtalaren.
Används såklart inte vid finlyssning. 8)

Nedan ses två andra mätningar utan smoothing på samma avstånd, 1,1 meter med mikrofonen siktande mellan elementen på en högtalare. Den nedre bilden med fasvänd diskant. Ökas avståndet till 1,5 meter blir kurvan rakare.
Varje ändring i dsp filtret jag gör jämtemot detta upplevs som en försämring .

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav NADifierad » 2019-07-13 12:41

Kul att det blir bra, och att du är kvar på forumet :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-13 12:45

Slänger in en jämförelse mellan Akudorik exakt och HYBRIDDIST .
båda mätningarna gjord med LTS logaritmiska sinussvep 1,1 meter on axis, med imm6 på stativ , 1/12 okt smoothing men i olika rum i olika tidsspann.
Peak hold funktionen i audiotools. HYBRIDDIST överst .
(Bashöjningen i Akudorik märks inte alls , det är väggar av gips på sidorna i det lyssningsrummet och lyssningen görs på 6 meters avstånd. )
Sinussvepet gjort på betydligt högre volym i Akudorik.
Senast redigerad av Tangband 2019-07-13 12:56, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-13 12:52

NADifierad skrev:Kul att det blir bra, och att du är kvar på forumet :) .

Tack . :)
Jag kommer fortsätta läsa, men har nog tänkt lämna nu- det tar för mycket av min tid.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav MacBruce » 2019-07-13 13:19

Tangband skrev:Provade ett nytt mätprogram till iPad. Lavinia. Programmet har korrigering av den interna miken i iPad Pro. Fan trot. Men resultatet stämde väl med de mätningar jag gjort med audiotools. Jag har inte lärt mig detta program ännu, så ni får ha överseende med om vissa inställningar kan vara fel.


Tack för tipset, den hade jag missat! Köpte den till MacOS – för 40:- verkar den vara ett fynd. :-) Har bara hunnit att starta upp den, och nu måste jag ju rigga upp någonting så att jag kan börja att mäta någonting. Dessvärre har jag en del andra åtaganden att fullfölja först...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-18 10:28

Jo, Lavinia är ett riktigt bra program :)

Såhär ser högtalaren med front ut.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav MacBruce » 2019-07-18 15:33

Tangband skrev:Jo, Lavinia är ett riktigt bra program :)

Såhär ser högtalaren med front ut.


Tjusigt! Hoppas att den låter lika bra som den ser ut. :-)

Passade på att dammsuga AppleStore på program för högtalarutveckling. Mina gamla 60-talsinstrument från Brüel&Kjaer etc, blev lite för voluminösa i en "modern" tvåa utan "bi-utrymmen", så de hamnade på återvinningen...

Hittade ytterligare ett program, AENEAS, från Raphael Knoop. Det förefaller att vara ett simuleringsprogram med låd-dimensionering... ( Knoop har ju lindrigt sagt inte någon skrivklåda när det gäller manualer, vilket verkar vara det främsta argumentet för de låga betyg som hans appar har fått. Man får hänge sig åt upptäckarglädjen...) Kostar 75:- + "In App-köp" av en modul för filterutveckling, som kostar 50:-.

Hittade också SpeakerCalc av Jonathan Millen. Från hans hemsida:

"SpeakerCalc is a graphing calculator that supports do-it-yourself cabinet design for a woofer or subwoofer loudspeaker system. It makes use of the Thiele-Small parameters provided by speaker manufacturers, and displays various response curves such as sound intensity levels and cone excursion. Closed-box, ported, and passive radiator designs can be analyzed. The results help to evaluate driver selection, cabinet size, and other enclosure construction choices. Crossover design is not covered. There are several Web sites and commercial software products that offer similar analyses, but SpeakerCalc is meant to be particularly easy to use. "

Det verkar faktiskt emanera från samma artiklar av Lea & Lampton, Small, etc, varifrån jag "knyckte" och översatte några Fortran-program som jag körde på min 1MHz 6800-dator på 70-talet. Med SpeakerCalc vinner man dock lite snyggare plot-kurvor (de som läste mina artiklar i R&T förstår vad jag menar :-) ), + lite annat som var för "tungt" för min dator. Har bara "provstartat" programmet, och det verkar att fungera och ser snyggt ut. Kostar 209:-

Det skall bli kul att så småningom testa de här programmen lite mer ingående, och jag vill än en gång tacka dig för tipset!
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-18 17:32

Ingen orsak :)
Jag hade bara tur som ramlade på det där programmet. :)

Jag har de sista två dagarna kört helt utan subbasar och istället använt en form av LT under 80 Hz till HYBRIDDIST. Samt ett högpassfilter vid 18 Hz.
Resultatet blir förvånansvärt bra om man inte spelar väldigt högt. Jag tycker resultatet musikaliskt nu blir bättre helt utan subbasar än med dem, läs: subbasarna är för dåliga eller fel dimensionerade. :?

Med HYBRIDDIST utan subwoofers blir det full nivå till ungefär 40 Hz med LT, och basen blir väldigt artikulerad.
Det räcker väldigt långt vid normal användning.
Läser man Zaph ’:s tester av er18rnx så påstår han att disten i basområdet är i klass med scanspeak relevator.

Såhär ser inställningen för boomern i Dbx filtret ut med basförstärkningen inlagd .

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav MacBruce » 2019-07-18 18:20

För att få detta någorlunda sammanhängande – sedan lovar jag (med två fingrar i kors bakom ryggen) att inte skräpa ned den här tråden mera. När jag ändå var "i gasen" sas, passade jag på att titta efter nya Macprogram på Nätet. Hittade SpeakerSim här: https://www.diyaudio.com/forums/software-tools/314378-speakersim-speaker-simulation-software.html

Det är inte ett utpräglat Mac-program utan är skrivet för Java 7 (eller senare), och bör alltså fungera på alla datorer som begriper "industristandard". (Det finns en specialversion för Windows.) Gå till sista sidan i forumtråden ovan, så finns en länk till nedladdningssidan (på git) för senaste utgåvan med samtliga varianter. Programmet är gratis.

Filen levereras som en zippad .jar-fil. Då programmet inte är signerat, måste man (på Mac) första gången man startar det höger- eller CTRL-klicka på filen. Det kommer då upp en ruta där man godkänner eller förvägrar att programmet startas. Jag har själv inte gjort mycket mer än startat programmet, och då ser det ut så här (med demo) :
Bilagor
Skärmavbild 2019-07-18 kl. 17.00.40.jpg
Skärmavbild 2019-07-18 kl. 17.00.40.jpg (59.94 KiB) Visad 5674 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-23 20:56

Några förbättringar har skett de sista dagarna, några dsp korrigeringar på enstaka dB som visade sig komma från elementen oavsett mätavstånd. Ljudet blev bättre efter korrigeringarna. Jag återkommer mer ingående vilka förändringar som gjorts. Just nu kör jag helt utan subbasar och använder istället LT . Mätning 1,3 meter ifrån, on axis, 1/6 okt smoothing.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-27 22:26

En liten korrigering + 1,5 dB ovanför 10 kHz i dsp:n gör att inget i toppen fattas.
Mätmässigt ser det dock rakt ut on axis 1 meter ifrån, även utan korrigering.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Cortado » 2019-07-27 22:43

Tangband skrev:En liten korrigering + 1,5 dB ovanför 10 kHz i dsp:n gör att inget i toppen fattas.
Mätmässigt ser det dock rakt ut on axis 1 meter ifrån, även utan korrigering.


Tur att du postade bilden där, så man verkligen förstår! :mrgreen:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-28 07:47

Såhär ser de senaste inställningarna ut för boomern. LT:n har finjusterats en aning . En smalbandig peak vid 618 Hz som troligen beror på baffelsteget har korrigerats. Det syns då jag mäter en meter ifrån boomern. Men det ska utredas mera.
Jag kör 12 dB linkwitz delning vid 2,6 kHz åt båda hållen i dsp:n, elektriskt. Diskanten inverterad. HYBRIDboxen inkopplad.
Det låter jättefint :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Thomas_A » 2019-07-29 19:28

Tangband skrev:
niclas_f skrev:Kul att du har så mycket lovord om den. Idag skruvar jag ihop det sista så att jag kan provlyssna. Det kommer ju att krävas inspelning dock.

Ja, det tar en vecka innan ljudet låter betydligt bättre. :)
Här är fronterna , tyg och dubbelhäftande monteringstejp från biltema samt masonit 3mm . Kostnad 200 kr för båda. Sätts fast med två kardborrerondeller ( Claes Ohlsson ) i mitten av baffeln på högtalaren.
Används såklart inte vid finlyssning. 8)

Nedan ses två andra mätningar utan smoothing på samma avstånd, 1,1 meter med mikrofonen siktande mellan elementen på en högtalare. Den nedre bilden med fasvänd diskant. Ökas avståndet till 1,5 meter blir kurvan rakare.
Varje ändring i dsp filtret jag gör jämtemot detta upplevs som en försämring .


Dippen när du fasvänder verkar vara ganska grund. Lirar elementen i fas vid delningen?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-29 19:42

Tangband,

Är det dbx Driverack du använder? Måste man välja färdiga filterlutningar som Linkwitz-Riley, Butterworth etc? Det går inte att grafiskt ""rita" en egen kurva? Det är ju ett krux med aktiva filter att de inte kan modifieras till en önskad överföringsfunktion. Passiva filter kan fås att samverka med drivelementens impedanskurva.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-29 20:08

RogerGustavsson skrev:Tangband,

Är det dbx Driverack du använder? Måste man välja färdiga filterlutningar som Linkwitz-Riley, Butterworth etc? Det går inte att grafiskt ""rita" en egen kurva? Det är ju ett krux med aktiva filter att de inte kan modifieras till en önskad överföringsfunktion. Passiva filter kan fås att samverka med drivelementens impedanskurva.

Jo, ett driverack pa2 från Dbx.

Du kan få vilken lutning på delningen som helst genom att använda shelving filter med valfri avrullning och q i Dbx dsp:n. Kombinerat med de vanliga filtrena. Så du kan göra allt som du kan göra med passiv teknik, tex motverka en diskant-höjning pga impedanskurvan för ett diskantelement.
Detta görs med en precision på 0,1 dB.

Utvecklingen med dsp- filter har gått framåt :)
Senast redigerad av Tangband 2019-07-29 20:45, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-29 20:11

Thomas_A skrev:
Tangband skrev:
niclas_f skrev:Kul att du har så mycket lovord om den. Idag skruvar jag ihop det sista så att jag kan provlyssna. Det kommer ju att krävas inspelning dock.

Ja, det tar en vecka innan ljudet låter betydligt bättre. :)
Här är fronterna , tyg och dubbelhäftande monteringstejp från biltema samt masonit 3mm . Kostnad 200 kr för båda. Sätts fast med två kardborrerondeller ( Claes Ohlsson ) i mitten av baffeln på högtalaren.
Används såklart inte vid finlyssning. 8)

Nedan ses två andra mätningar utan smoothing på samma avstånd, 1,1 meter med mikrofonen siktande mellan elementen på en högtalare. Den nedre bilden med fasvänd diskant. Ökas avståndet till 1,5 meter blir kurvan rakare.
Varje ändring i dsp filtret jag gör jämtemot detta upplevs som en försämring .


Dippen när du fasvänder verkar vara ganska grund. Lirar elementen i fas vid delningen?

Ja det gör de. Jag mäter i rum så dippen blir aldrig lika djup som i ljuddämpad kammare eller utomhus. Men det går säkert att optimera ännu bättre. Tex genom att låta shelvingfunktionerna samverka med delningen så det akustiskt blir perfekt. Då kan man göra 9 dB/okt filter mm...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-29 20:23

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Tangband,

Är det dbx Driverack du använder? Måste man välja färdiga filterlutningar som Linkwitz-Riley, Butterworth etc? Det går inte att grafiskt ""rita" en egen kurva? Det är ju ett krux med aktiva filter att de inte kan modifieras till en önskad överföringsfunktion. Passiva filter kan fås att samverka med drivelementens impedanskurva.

Jo, ett driverack pa2 från Dbx.

Du kan få vilken lutning på delningen som helst genom att använda shelving filter med valfri avrullning och q. Kombinerat med de vanliga filtrena. Så du kan göra allt som du kan göra med passiv teknik, tex motverka en diskant-höjning pga impedanskurvan för ett diskantelement.
Detta görs med en precision på 0,1 dB.

Utvecklingen med dsp- filter har gått framåt :)



Nästa steg borde vara att man kan rita kurvan direkt utan flera steg med eq! IÖ ritade några önskade filterkurvor för delningsfiltren när LTS-högtalarna konsturerades.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-29 20:32

Jo det vore kul att kunna göra det för själva filterdelen- för individuella element. Men du kan faktiskt rita en önskad frekvenskurva med pekfingret på ipaden i menyn för dbx driverack pa2, men den inställning påverkar allting globalt ( jag använder inte den funktionen alls ) .

I praktiken, då man går in i menyerna i Dbx för individuella element, kan man ställa in precis som man vill ha det med rätt val att shelving, q-värde, branthet på filtren och Peq.

Största problemet för mig är att jag saknar en del kunskap för att göra det på rätt sätt, men lärandet är ju kul det också. :)
Senast redigerad av Tangband 2019-07-29 20:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Thomas_A » 2019-07-29 20:33

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:
Tangband skrev: Ja, det tar en vecka innan ljudet låter betydligt bättre. :)
Här är fronterna , tyg och dubbelhäftande monteringstejp från biltema samt masonit 3mm . Kostnad 200 kr för båda. Sätts fast med två kardborrerondeller ( Claes Ohlsson ) i mitten av baffeln på högtalaren.
Används såklart inte vid finlyssning. 8)

Nedan ses två andra mätningar utan smoothing på samma avstånd, 1,1 meter med mikrofonen siktande mellan elementen på en högtalare. Den nedre bilden med fasvänd diskant. Ökas avståndet till 1,5 meter blir kurvan rakare.
Varje ändring i dsp filtret jag gör jämtemot detta upplevs som en försämring .


Dippen när du fasvänder verkar vara ganska grund. Lirar elementen i fas vid delningen?

Ja det gör de. Jag mäter i rum så dippen blir aldrig lika djup som i ljuddämpad kammare eller utomhus. Men det går säkert att optimera ännu bättre. Tex genom att låta shelvingfunktionerna samverka med delningen så det akustiskt blir perfekt. Då kan man göra 9 dB/okt filter mm...


Ok så detta är inte mätt med fönster/gating? Annars borde det vara djupare även om det är mätt i rum.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-29 20:37

Thomas_A skrev:
Tangband skrev:
Thomas_A skrev:
Dippen när du fasvänder verkar vara ganska grund. Lirar elementen i fas vid delningen?

Ja det gör de. Jag mäter i rum så dippen blir aldrig lika djup som i ljuddämpad kammare eller utomhus. Men det går säkert att optimera ännu bättre. Tex genom att låta shelvingfunktionerna samverka med delningen så det akustiskt blir perfekt. Då kan man göra 9 dB/okt filter mm...


Ok så detta är inte mätt med fönster/gating? Annars borde det vara djupare även om det är mätt i rum.

Nej precis. De senaste mätningarna har jag använt LTS logaritmiska sinussvep med högtalaren placerad i mitten av rummet, på stativ. Alltså inte med gating.
Denna: http://www.lts.a.se/pub/test_tones/20-2 ... 0s_log.wav

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-30 08:07

Såg film igår, och satt snett eftersom vi var flera. Fantastiskt att HYBRIDDIST låter klangligt lika även vid vinklar typ 35 grader åt sidan :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-07 17:03

Kopplade om till helaktiv drift. Det låter väldigt bra men med HYBRIDBOXEN låter det en aning bättre. Luftigare, mindre ansträngt i diskanten. Fantastiskt. DanNorman och IÖ verkar ha rätt i detta, att resistanser kan förbättra ljudet. Åtminstone i detta fall.

Lyssnade igenom denna skiva från början till slut. Helt trollbunden. Efter inspelning av elementen och med LT i basområdet låter HYBRIDDIST som en smekning eller som ett frustande lokomotiv- allt beroende på musiken.
Seriös basåtergivning från 40 Hz och uppåt.

Här syns frekvenskurvan på en högtalare inroom på den vanliga placeringen, on axis, 1,2 meter ifrån, 1/6 okt smoothing , Dayton imm6 på stativ, LTS logaritmiska sinussvep.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-09 20:32

Såhär ser de senaste små ändringarna ut- denna inställning har det spelats i över en vecka och det verkar som att elementen spelats in nu :) . LT-kompenseringen har stabiliserats, ingreppscentrum ändrats från 67 Hz till 63 Hz och det har skett en sänkning av kompensationen med en halv dB för en vecka sedan.

För er som eventuellt tänker bygga så finns infon här:
Eftersom installationen och placeringen i cm av högtalaren är extremt viktig för högsta prestanda, skriver jag den här.

HYBRIDDIST har den slutna lådversionen av FUKDIST.
Stativ : Norstone stylum 1, 51 cm höga. Blutack mellan stativ/högtalare, spikes mot golvet.
Avstånd mellan högtalarna- från insidan av baffelns kant = 173 cm.
Avstånd insidan av högtalaren, kanten på baffeln till bakväggen = 43 cm.
Lyssningsavstånd till högtalarna = 3,4 meter
Avstånd från högtalare till sidoväggar = mer än 2 meter.
Väggmaterial: betong .
HYBRIDboxen inkopplad på diskantens pluspol.

Delningsfrekvens :
elektriskt i Dbx pa2= 2,6 kHz linkwitz Riley 12 dB in phase för boomern, 2,6 kHz linkwitz Riley 12 dB inverted för diskanten.
Dsp eq , LT och baffelstegskompensation enligt följande bilder ( diskanten de tre översta bilderna, boomern den understa )

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-13 08:13

Ingreppsfrekvensen för LT:n har ändrats i dsp:n igår från 63 Hz till 62 Hz. Detta beror på ytterligare inspelning- ändringar för boomern vilket kan ses med närfältsmätning 1 cm ifrån.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster