HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-28 17:51

Det är semester och mycket annat som drar, men nu är det smältlimmat och locken påskruvade :)
Nu ska jag och två till se " The dark tower " senare ikväll- boxen inkopplad, dsp:n korrigerad med snabb sinusmätning innan filmen, men inget seriöst optimerande ännu. Så inga intryck föränn massiva mätningar gjorts.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-28 18:08

Inkopplat

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tell » 2019-06-29 01:37

Tangband skrev:Det är semester och mycket annat som drar, men nu är det smältlimmat och locken påskruvade :)
Nu ska jag och två till se " The dark tower " senare ikväll- boxen inkopplad, dsp:n korrigerad med snabb sinusmätning innan filmen, men inget seriöst optimerande ännu. Så inga intryck föränn massiva mätningar gjorts.


Du kan inte komma med några intryck innan mätningar gjorts då? Typ hur du rent subjektivt tycker det låter? :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav goat76 » 2019-06-29 07:44

Tell skrev:
Tangband skrev:Det är semester och mycket annat som drar, men nu är det smältlimmat och locken påskruvade :)
Nu ska jag och två till se " The dark tower " senare ikväll- boxen inkopplad, dsp:n korrigerad med snabb sinusmätning innan filmen, men inget seriöst optimerande ännu. Så inga intryck föränn massiva mätningar gjorts.


Du kan inte komma med några intryck innan mätningar gjorts då? Typ hur du rent subjektivt tycker det låter? :)


Det här är Faktiskt, forumet där många är rädda för att tycka något innan de fått det visuellt bevisat av en mätkurva att de tycker ”rätt”. Detta gäller såväl ljudsystem som musikalbum. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-29 10:29

goat76 skrev:Det här är Faktiskt, forumet där många är rädda för att tycka något innan de fått det visuellt bevisat av en mätkurva att de tycker ”rätt”. Detta gäller såväl ljudsystem som musikalbum. :)


Det där klassar jag som trams.... så länge man klassar något som personligt tyckande brukar vi sällan eller aldrig ha en uppfattning om det.... ( det är när man inte kvalificerar det, utan det ser ut som påstående som folk hoppar på det )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-29 11:07

Jag har från kl 9-10 gjort ett 20-tal mätningar med rätt låg volym.
Jag har mätt 30 cm från högtalaren och 1,3 meter ifrån. Jag har mätt diskanten individuellt med och utan filter.
Det visade sig att jag kan glömma allt vad heter skolboksfilter då man blandar passiv och aktiv teknik. :)

Inledningsvis var balansen, fasen och frekvensgången helt fel inställt. Blandar man in passiv teknik mellan slutstegen och högtalarelementet, i detta fall en diskant, så stämmer ingenting i DSP-filtret- för högpassdelen.

Efter 10 mätningar till så närmade jag mig målet och det målet var att en rak tonkurva on axis 1,3 meter ifrån skulle generera en stor dip vid delningen om diskanten kopplades in med felaktig akustisk fas- och frekvensgången skulle vara rak inroom inom +- 2dB 500 - 16000 Hz då allt var i rätt fas akustiskt. Detta som ett enkelt och grundläggande krav .

Eftersom det passiva filtret har ett motstånd på 3,3 ohm samt en kondensator på 5,6 uF i serie med diskanten, så passade ett dsp filter för diskanten på 6 dB Butterworth bra vid 3,13 KHz , inverterat , dvs detta gav det resultat jag ville ha. Och basen, som är frekvenskorrigerad aktivt och som delas aktivt, delades i dsp:n med 12 dB linkwitz Riley vid 2,6 kHz, i korrekt fas.
Nu hamnade den akustiska delningen vid mätningar vid 2,6 kHz.
Alla dessa värden kommer troligen att ändras en hel del då jag mäter och optimerar mera . :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-29 13:24

Några iakttagelser:

1. Elementen summerar inte korrekt om jag mäter båda elementen med filter från 30 cm avstånd. Det är då svårt att se på mätningarna vad som är korrekt fas vid delningen vid så nära placering av miken. Det fungerar mycket bättre på mer än 1,3 meters avstånd.

2. Toppdiskanten i HYBRIDDIST faller några dB då avståndet till högtalaren ökas vid mätningen. Detta är olikt CD-hornet på Jbl 530 som uppvisar ungefär samma frekvenskurva oberoende av avståndet. Detta måste alltså tas hänsyn till och man måste bestämma sig om man vill använda högtalaren som närfältsmonitor, eller för musiklyssning 3 meter ifrån. Med DSP.n kan jag optimera för längre avstånd genom att lyfta översta toppen över 10 kHz några få dB.
Det finns dock betydligt mer toppdiskant ( över 10 kHz ) i HYBRIDDIST än hos Jbl 530.

3. Det låter väldigt bra ! :) men det gjorde det innan med helaktiv delning också. Måste lyssna och mäta mera ... det känns också på nåt sätt tryggt att diskanten är skyddad med kondensatorn , vilket den inte var vid helaktiv koppling.

4. Slutsteget som driver diskanten blir mindre varmt med HYBRID-boxen ! Det skiljer säkert 10 grader efter två timmars drift. Det är ju en fördel...

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Kraniet » 2019-06-29 15:37

ett sätt att ta reda på korrekt fas utan att mäta fas är att

Mäta vardera element var för sig
mäta båda elementen kopplade parallellt i fas
mäta båda elementen parallellt ur fas

Sen importerar du kurvorna i ett simuleringsprogram. Stoppar in de uppmätta kurvorna för vardera element och låter programmet summera. Sen kan du ställa in respektive element i z-led i programmet tills den summerade kurvan ser ut som den uppmätta simulerade kurvan.

Det tipset kom från Naqref en gång i tiden.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav DanNorman » 2019-06-29 21:08

Tangband skrev:Det visade sig att jag kan glömma allt vad heter skolboksfilter då man blandar passiv och aktiv teknik. :)


Skolboksfilter har aldrig funkat bra, oavsett delningsteknik. Alla högtalarelement på valfri baffel har mycket olinjära tonkurvor.
Det är bara de akustiska tonkurvorna som är intressanta. Att låsa sig vid tumregelmässiga abstrakta idéer på den elektriska sidan är fullständigt menlöst. Kanske ett potentiellt problem med moderna dsp:er? Det är lättare att dra i reglar och klicka i listor än att ta reda på vad som verkligen behöver göras. Det kanske finns en viss charm med att göra det old school med passiva komponenter. Det är så tråkigt (och dyrt) att löda ihop och löda isär allehanda komponenter mellan varje mätning att man verkligen funderar ordentligt på vad det är man vill uppnå och hur det ska genomföras.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-29 21:43

DanNorman skrev:Det är så tråkigt (och dyrt) att löda ihop och löda isär allehanda komponenter mellan varje mätning att man verkligen funderar ordentligt på vad det är man vill uppnå och hur det ska genomföras.

Hur står sig simulering av passiva filter? Är de tillräckligt bra (förutsatt att de förses med korrekt indata) för att ersätta trial and error, eller åtminstone så bra att de ger en riktigt bra utgångspunkt?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav DanNorman » 2019-06-29 21:57

Ja, det duger bra eller tom. mycket bra som utgångspunkt, så man inte helt famlar i blindo. Man måste hela tiden verifiera sina simuleringar med mätningar. Det är dock svårt att få med alla intressanta parametrar, exempelvis spridning. Man måste ha en idé klart för sig först, som man sedan kommer få modda genom en massa mätningar (inte bara on axis, och fler mätningar än bara tonkurva, typ dist är nödvändigt) och filterförändringar och baffeljusteringar och elementbyten. Det är en iterativ process.
Det viktigaste är att man verkligen vet vad man vill uppnå. Det är det svåraste av allt. Resten löser sig med lite jobb :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav goat76 » 2019-06-30 00:40

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Det här är Faktiskt, forumet där många är rädda för att tycka något innan de fått det visuellt bevisat av en mätkurva att de tycker ”rätt”. Detta gäller såväl ljudsystem som musikalbum. :)


Det där klassar jag som trams.... så länge man klassar något som personligt tyckande brukar vi sällan eller aldrig ha en uppfattning om det.... ( det är när man inte kvalificerar det, utan det ser ut som påstående som folk hoppar på det )


Jag förstår inte vad du menar? Vilka är "vi" som klassar något, och vilka är folket som hoppar på påståendet, och varför gör dom det?

Jag står för det jag sa, jag har fått den uppfattningen att många på forumet inte litar på sin egen hörsel och vågar inte uttala sig om hur något låter utan att först se mätningar.

Tell skrev:
Tangband skrev:Nu ska jag och två till se " The dark tower " senare ikväll- boxen inkopplad, dsp:n korrigerad med snabb sinusmätning innan filmen, men inget seriöst optimerande ännu. Så inga intryck föränn massiva mätningar gjorts.


Du kan inte komma med några intryck innan mätningar gjorts då? Typ hur du rent subjektivt tycker det låter? :)


Jag förstår faktiskt inte alls varför man inte vill ge några intryck av hur det låter innan man gjort omfattande mätningar. Det är inget illa menat, det är en helt seriös fråga. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-30 01:15

Goat76, jag hade ju bara snabbt kopplat in boxen innan vi såg filmen :) . Då jag sedan gjorde lite mätningar på morgonen dagen efter så såg jag att frekvenskurvan var helt uppåt väggarna. Det blir ingen rättvis jämförelse då det helaktiva alternativet mätte nästan spikrakt , det hade bara blivit en subjektivt negativ recension av ljudet med HYBRIDboxen.

Grejer måste ha rätt förutsättningar för att kunna låta bra- det var därför jag inte uttalade mig om ljudet. Det innebär att jag måste lägga ned minst lika mycket tid för mätningar och lyssningsoptimeringar med boxen som utan den.

Jag tillhör dessutom dem som tror på detdär med inkörning av element, samt möjligen även inbränning av komponenter i vissa fall - kanske kondensatorn i hybridboxen låter bättre efter lite spelning ? Vem vet.
Du kan kanske jämföra med högtalare där man köpt ett par nya och sedan bara ställer upp dom i rummet utan att lyssna var de låter bäst- det blir ju svårt att ge rättvisa intryck innan optimering gjorts ? Det är samma med hybridboxen.

Med det sagt- jag har inte gjort några jämförelser alls mellan helaktivt eller aktivt med hybridboxen ännu. Inget av alternativen är optimerade, det kommer att ta flera dagar eller veckor med inställningar och lyssnande.

Hur är då en jämförelse med aktiva jbl 530?
Där kan jag säga direkt att aktiva HYBRIDDIST har möjlighet att spela djupare och starkare i basområdet. En delning nånstans mellan 2,5-2,7 kHz verkar låta bäst. Det låter väldigt lovande :) Men som sagt- baselementet behöver köras in, jag har redan sänkt baffelstegskompensationen från +6 dB till +4,5 dB...

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Cortado » 2019-06-30 02:15

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Det här är Faktiskt, forumet där många är rädda för att tycka något innan de fått det visuellt bevisat av en mätkurva att de tycker ”rätt”. Detta gäller såväl ljudsystem som musikalbum. :)


Det där klassar jag som trams.... så länge man klassar något som personligt tyckande brukar vi sällan eller aldrig ha en uppfattning om det.... ( det är när man inte kvalificerar det, utan det ser ut som påstående som folk hoppar på det )


Jag förstår inte vad du menar? Vilka är "vi" som klassar något, och vilka är folket som hoppar på påståendet, och varför gör dom det?


Jag tycker att det är rätt uppenbart vad Nattlorden menar. De "vi" du inte vet vilka som åsyftas är väl kanske samma som de du syftar på när du säger "många" och "de".

Som jag tolkar den första meningen i citatblocket är att medlemmar på faktiskt inte har egna åsikter utan värderar ljudkvalitet, musik och upplevelsen till mätningar och masvis-grafer. Jag tror dock att de som ofta går till mätningar och masvis gör det för att ha objektiv referens data att värdera och korrelera detta till det subjektiva datat.

goat76 skrev:Jag står för det jag sa, jag har fått den uppfattningen att många på forumet inte litar på sin egen hörsel och vågar inte uttala sig om hur något låter utan att först se mätningar.


Det är helt ok att du har den uppfattningen. Det är också helt ok att folk inte uttalar sig om hur något låter utan att först se mätningar. Kan var så att man har massor av åsikter men väljer att inte uttala sig - t.ex. för att man vet att det subjektiva intrycket är svårt att överföra till en annan människa, speciellt då man inte känner denna alls och det bara är en person på internet. Vilket enligt mig, kanske lite avstånd, knyter an till det andra Nattlorden skriver om att presentera en åsikt som objektiv fakta..


Men detta är ett sidospår som inte hör till tråden - jag låter Tangband avgöra om han vill tillåta denna diskussion i hans tråd.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-01 09:18

Goat76 och Tell- här kommer lite efterlängtade lyssningsintryck :D

Jag lyssnade två timmar igår kväll, kopplande mellan alternativen:

1. Utan HYBRIDboxen- alltså direktkoppling av diskanten till en av förstärkarna.
2. Med hybridboxen inkopplad mellan förstärkare och diskantelement.

Delningsfiltret är endast ändrat mellan alternativen i diskantflanken, dvs boomern har kört på exakt samma inställningar , alltså direktkopplat till en av förstärkarna, frekvenskorrigerad med dsp och med linkwitz Riley delning 12 dB vid 2,6 kHz.
Akustiskt sker delningen i båda fallen i diskantflanken vid 2,6 kHz , 12 dB okt. I båda fallen inverteras diskanten.

Jag har justerat så det mellan 500-14000Hz blev mindre än 1 dB skillnad i frekvensåtergivning och nivå mellan de båda alternativen. Dsp har använts för korrigering av diskanten ovanför 12 kHz , med plus några få db. Det helaktiva alternativet utan HYBRIDboxen behövde några dB mer korrigering- jag antar att det beror på diskantens impedanskurva.

Delningen sker i båda fallen vid 2,6 kHz , akustiskt. I båda fallen blir det en djup dipp vid delningen då diskanten kopplas in i ”fel” fas akustiskt, precis som det ska vara, mätt 1,3 meter on axis på högtalarna. Jag har naturligtvis lyssnat på musiken i rätt akustisk fas. Frekvenskurvan har då i båda alternativen varit rak on axis inom +- 1 dB mellan 500-14000 Hz.
Jag lyssnade naturligtvis på musiken i stereo sittande i sweetspot med högtalarna på rätt plats i lyssningsrummet, precis som jag brukar lyssna på musik.

lyssningsintryck

Jag lyssnade på första låten ”Human” på Lars Janssons trio skivan ” A Window towards being ”, rippat från min CD och avlyssnat genom min streamer med FLAC. Låten har några intrikata cymbalklanger som på vissa anläggningar hörs för mycket eller för lite.
Fortsatte även lyssningen till titellåten och kopplade om ett antal gånger efter jag lyssnat genom hela låten.

Resultat

jag upplever att ljudet låter en smula bättre med HYBRIDboxen :) . Det finns ingen tvekan. Diskanten låter lite luftigare och i jämförelse så saknas det lite toppdiskant i det helaktiva alternativet, trots att mätningarna on axis visar att nivån är precis lika vid sinussvep. Mycket märkligt.
Jag har ingen förklaring till fenomenet. I och med detta upplevs musiken som roligare att lyssna till med HYBRIDboxen.
Det finns således ingen anledning att köra med direktkopplad diskant.
I fortsättningen fortsätter jag optimerandet av ljudet med HYBRIDboxen inkopplad :)

Här är skivan jag lyssnade på, den fanns även på Spotify: https://open.spotify.com/album/57zi0CcB ... zlzd376QtA

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav goat76 » 2019-07-01 09:45

Kul med lyssningsintryck. :)

När du acklimatiserat dig ytterligare och fått till det helt med inställningarna så skulle det vara högintressant om du återigen kopplar in dina JBL och lyssnar på skillnaderna och vilken av högtalarna som presterar bäst i ditt lyssningsrum.
Men du måste nog som sagt acklimatisera dig ordentligt först så att inte nyhetens behag trumfar det gamla.
Vet dock inte om ett sådant test är besvärligt med alla de inställningar du gör för vad gäller delning m,m.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav rajapruk » 2019-07-01 09:57

Tangband skrev:Goat76 och Tell- här kommer lite efterlängtade lyssningsintryck :D

Jag lyssnade två timmar igår kväll, kopplande mellan alternativen:

1. Utan HYBRIDboxen- alltså direktkoppling av diskanten till en av förstärkarna.
2. Med hybridboxen inkopplad mellan förstärkare och diskantelement.

Delningsfiltret är endast ändrat mellan alternativen i diskantflanken, dvs boomern har kört på exakt samma inställningar , alltså direktkopplat till en av förstärkarna, frekvenskorrigerad med dsp och med linkwitz Riley delning 12 dB vid 2,6 kHz.
Akustiskt sker delningen i båda fallen i diskantflanken vid 2,6 kHz , 12 dB okt. I båda fallen inverteras diskanten.

Jag har justerat så det mellan 500-14000Hz blev mindre än 1 dB skillnad i frekvensåtergivning och nivå mellan de båda alternativen. Dsp har använts för korrigering av diskanten ovanför 12 kHz , med plus några få db. Det helaktiva alternativet utan HYBRIDboxen behövde några dB mer korrigering- jag antar att det beror på diskantens impedanskurva.

Delningen sker i båda fallen vid 2,6 kHz , akustiskt. I båda fallen blir det en djup dipp vid delningen då diskanten kopplas in i ”fel” fas akustiskt, precis som det ska vara, mätt 1,3 meter on axis på högtalarna. Jag har naturligtvis lyssnat på musiken i rätt akustisk fas. Frekvenskurvan har då i båda alternativen varit rak on axis inom +- 1 dB mellan 500-14000 Hz.
Jag lyssnade naturligtvis på musiken i stereo sittande i sweetspot med högtalarna på rätt plats i lyssningsrummet, precis som jag brukar lyssna på musik.

lyssningsintryck

Jag lyssnade på första låten ”Human” på Lars Janssons trio skivan ” A Window towards being ”, rippat från min CD och avlyssnat genom min streamer med FLAC. Låten har några intrikata cymbalklanger som på vissa anläggningar hörs för mycket eller för lite.
Fortsatte även lyssningen till titellåten och kopplade om ett antal gånger efter jag lyssnat genom hela låten.

Resultat

jag upplever att ljudet låter en smula bättre med HYBRIDboxen :) . Det finns ingen tvekan. Diskanten låter lite luftigare och i jämförelse så saknas det lite toppdiskant i det helaktiva alternativet, trots att mätningarna on axis visar att nivån är precis lika vid sinussvep. Mycket märkligt.
Jag har ingen förklaring till fenomenet. I och med detta upplevs musiken som roligare att lyssna till med HYBRIDboxen.
Det finns således ingen anledning att köra med direktkopplad diskant.
I fortsättningen fortsätter jag optimerandet av ljudet med HYBRIDboxen inkopplad :)

Här är skivan jag lyssnade på, den fanns även på Spotify: https://open.spotify.com/album/57zi0CcB ... zlzd376QtA


Jag skulle rekommendera att du blindtestar detta innan du drar slutsatser.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-01 10:07

Placebodjävulen finns ju förstås :P :)

Lyssnar just nu på Patricia Barber ”The beat goes on” . Med HYBRIDboxen så upptäcker jag detaljer jag inte lagt märke till förut, det finns några som klappar händerna till beatet i bakgrunden och även om jag har hört själva handklappet förut, så hör jag det nu som en tydlig holografisk avgränsad del i mixen- samtidigt som det upplevs som om det svänger om musiken mera nu.

Här finns skivan : https://open.spotify.com/album/039iBniO ... dUGhKTzAng

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-01 10:14

goat76 skrev:Kul med lyssningsintryck. :)

När du acklimatiserat dig ytterligare och fått till det helt med inställningarna så skulle det vara högintressant om du återigen kopplar in dina JBL och lyssnar på skillnaderna och vilken av högtalarna som presterar bäst i ditt lyssningsrum.
Men du måste nog som sagt acklimatisera dig ordentligt först så att inte nyhetens behag trumfar det gamla.
Vet dock inte om ett sådant test är besvärligt med alla de inställningar du gör för vad gäller delning m,m.


Det som är mest besvärligt är nog att montera upp högtalarna exakt på den plats i rummet där de var optimerade- jag har skrivit upp allting så det borde vara ganska enkelt. Men eftersom det även måste ändras i filtret så blir det ingen A/B lyssning, utan ett enda par högtalare i taget. Jag ska först optimera HYBRIDDIST i några veckor först, kanske även gå tillbaka till helaktiv drift några gånger för att vara säker att förändringarna i verkligheten blir förbättringar i roligheten att lyssna på musiken. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-02 16:20

Det är ju underbart sommarväder :) . Men mellan kl. 9-10 provade jag lite olika filterbrantheter, samt kontrollerade att frekvenskurvan var hyfsat rak i samtliga fall.

12 dB Butterworth i dsp:n som lågpass och 6 dB Butterworth som inverterat högpass , tillsammans med 3,3 ohms motstånd och 5,6uF kondingen i HYBRIDboxen verkar låta bäst hittills. I dsp:n delas det då vid 2,5 kHz lågpass och 3,3 kHz högpass . Då stämmer fasen hyfsat.
Detta låter bättre än helaktivt utan HYBRIDboxen med 24 dB linkwitz Riley eller 12 dB linkwitz Riley med equaliserade element, tycker jag.
Röster kommer svävande ut i rummet på goda inspelningar, samtidigt som perspektivet ändå känns fokuserat.

Det är lärorikt att en så gott som identisk frekvensgång on axis ändå kan låta ganska olika med olika filter med olika beteenden och olika branthet, trots att fasgången är hyfsat rätt. Det borde kanske skilja vid frekvensmätningar vid 15 grader och 30 graders vinkel om filtret har olika brantheter. Får se om jag hinner med lite sådana mätningar imorgon kväll.
Learning by doing :) .

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav rajapruk » 2019-07-02 17:21

Tar boxen bort något hörbart brus för dig i diskanten? Det borde kunna vara en positiv faktor med boxen i din setup.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav goat76 » 2019-07-02 18:33

Tangband skrev:Det är lärorikt att en så gott som identisk frekvensgång on axis ändå kan låta ganska olika med olika filter med olika beteenden och olika branthet, trots att fasgången är hyfsat rätt. Det borde kanske skilja vid frekvensmätningar vid 15 grader och 30 graders vinkel om filtret har olika brantheter. Får se om jag hinner med lite sådana mätningar imorgon kväll.
Learning by doing :) .


Jag förstår såklart varför man mäter när man gör korrigeringar av en egen-byggd högtalare, men det som inte förvånar mig är att enstaka mätningarna inte är representativa för hur det låter. Man behöver nog göra väldigt många mätningar från alla möjliga håll och vinklar och sedan ha en enorm kunskap i hur man ska väga alla dessa mätningar mot varandra, för att till sist få en hum om hur det verkligen låter.

Hörseln i kombination med den bearbetning hjärnan gör av ljud är helt enkelt totalt överlägsen en mikrofon. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-02 20:03

rajapruk skrev:Tar boxen bort något hörbart brus för dig i diskanten? Det borde kunna vara en positiv faktor med boxen i din setup.


Jag har aldrig stört mig på bruset med Dbx-filtret. Inte heller med jbl hornet som uppskattningsvis har ungefär 10 dB högre känslighet.
Största fördelen med HYBRIDboxen hittills är:
1. Bättre ljud med upplevd högre dynamik i diskanten ( men jag kommer att försöka förbättra den hel-aktiva lösningen ) .
2. Skyddskondensator för diskanten.

HYBRIDDIST behöver med eller utan boxen en svag eq i toppdiskanten, som annars avtar en aning med avståndet, olikt CD-hornet på jbl 530. Trots det är det betydligt mer toppdiskant i HYBRIDDIST än jbl utan eq. Jag beskriver bara en skillnad mellan ett CD-horn och denna waveguide.
Senast redigerad av Tangband 2019-07-02 20:30, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-02 20:06

goat76 skrev:
Tangband skrev:Det är lärorikt att en så gott som identisk frekvensgång on axis ändå kan låta ganska olika med olika filter med olika beteenden och olika branthet, trots att fasgången är hyfsat rätt. Det borde kanske skilja vid frekvensmätningar vid 15 grader och 30 graders vinkel om filtret har olika brantheter. Får se om jag hinner med lite sådana mätningar imorgon kväll.
Learning by doing :) .


Jag förstår såklart varför man mäter när man gör korrigeringar av en egen-byggd högtalare, men det som inte förvånar mig är att enstaka mätningarna inte är representativa för hur det låter. Man behöver nog göra väldigt många mätningar från alla möjliga håll och vinklar och sedan ha en enorm kunskap i hur man ska väga alla dessa mätningar mot varandra, för att till sist få en hum om hur det verkligen låter.

Hörseln i kombination med den bearbetning hjärnan gör av ljud är helt enkelt totalt överlägsen en mikrofon. :)

Hörseln är viktigast . Jag håller fullständigt med.
Mätning använder jag bara för att verifiera det jag hör :)
Jag står inte ut med att det mäter dåligt men låter bra. Stereo-nörden inom mig vill ha både och :D
Men det är intressant att sitta i sweetspot och göra ändringar i delningsfiltret i realtid från ipaden medan musiken spelas - det är rätt stora subjektiva skillnader som kommer fram. En skillnad mellan delning vid 2,5 kHz och 2,6 kHz är klart hörbar. 1 db ändring i nivåbalansen mellan diskant och boomer är klart hörbar. Jag blir mer och mer skeptisk till extremt branta filter. Det låter lite som en del av musiken blir " torrare" i brist på beskrivning. Jag vill att musiken ska flyta mer ohämmat och dynamiskt. Jag läser om Troelsgravesens bekännelse att han ofta gillar 12 dB filter bättre än 24 dB . Men- allt beror förstås på elementen och flacka filter med jbl 530 fungerade sämre .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-02 20:38

...så blev mittpelaren svart.
Har även köpt kardborre-rondeller ( runda ) på claesohlsson så hybridboxen kan fästas på den bakre högtalarväggen :) , strax ovanför terminalerna.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav goat76 » 2019-07-02 20:42

Jag tycker det ser bättre ut. Nu slipper du posta svartvita bilder. :D

(Skojas bara, svartvita bilder är snyggt!)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-07-02 20:48

goat76 skrev:Jag tycker det ser bättre ut. Nu slipper du posta svartvita bilder. :D

(Skojas bara, svartvita bilder är snyggt!)

Tack - jo det blev mycket snyggare med svart mittpelare :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav rajapruk » 2019-07-02 21:18

Väldigt snygga!

Vad är teorin bakom den vinklade baffeln (underbettet) på Ful-dist? ;) Varför är det så, DanNorman/Cortado?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Cortado » 2019-07-02 21:43

rajapruk skrev:Vad är teorin bakom den vinklade baffeln (underbettet) på Ful-dist? ;) Varför är det så, DanNorman/Cortado?


Nöjet av frågan, såklart.

:mrgreen:

Nä, men 12 grader lutning tillsammans med WG-djupet gör att de är i fas kring delningen. 0-axeln lutar med andra ord ned 12grader och är paralell med golvet.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav rajapruk » 2019-07-02 23:08

Cortado skrev:
rajapruk skrev:Vad är teorin bakom den vinklade baffeln (underbettet) på Ful-dist? ;) Varför är det så, DanNorman/Cortado?


Nöjet av frågan, såklart.

:mrgreen:

Nä, men 12 grader lutning tillsammans med WG-djupet gör att de är i fas kring delningen. 0-axeln lutar med andra ord ned 12grader och är paralell med golvet.


Känner mig dum nu... Men fattar inte. Rent fysiskt känns det som att diskanthornet borde sitta längre fram (närmare lyssnaren) än woofern för att de ska hamna i fas liksom, eftersom WG väl är djupare än woofern? Har det att göra med de passiva delningsfiltrens olika fördröjning i tid? Eller blir det i fas fast en hel cykel fel?
Går det att förklara "for dummies"? För mig känns det helskumt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster