HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-15 16:26

Överst ses frekvensgången med LTS logaritmiska frekvenssvep 20 cm ifrån, on axis, för endast Seas er18rnx i låda helt utan filter eller korrigering. Ganska ojämnt. Högtalaren på stativ. Dayton imm6 med audiotools.

Nivån mellan 1.1 kHz och 2,4 KHz är 3,2 db för hög, samt det finns en peak på +7 db vid 4,5 kHz.

Korrigering av båda dessa fel med dsp:n gör ljudet klart bättre på lyssningsplats.

Överst innan korrigering i dsp, utan filter.
Underst efter korrigering, + baffelstegskorrigering, fortfarande utan filter. ( nivån på Lts sinussvep lite lägre här, med hänsyn till grannarna )
1/24 dB okt smoothing.
Högtalaren på stativ.

Det här är den stora fördelen med Dsp. Korrigeringar kan göras enkelt, utan att sänka känsligheten för hela systemet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-15 17:12

Varför använder du svept sinuston när analysen sker med FFT?
Varför använder du logaritmiskt frekvenssvep när mätbandbredden hos FFT-analysatorn är (normalt sett) konstant?
Varför använder du inte vitt brus och integrerar över tid bara?
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-15 18:24

Audiotools fungerar utmärkt med externt LTS logaritmiska sinussvep- med peak hold funktionen i programmet. Jag använder AirPlay från iPad-Yamaha wxc50 . Kurvan ritas upp medan svepet tas. Det fungerar inte riktigt som du tror att det gör ( tror jag ) . För att kunna köra gating används den interna generatorn i audiotools. Eller så använder jag lavinia som är väldigt likt HOLM.
Jag kan göra en vanlig brus-mätning om du vill ( också ) :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-17 16:27

Mätning med 1/3 okt smoothing med brus istället för sinussvep från 1,5 meters avstånd, on axis med högtalarna på stativ .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-17 17:49

Ska senare prova mäta med Lts sinussvep utan smoothing från lyssningsplats 3.5 meter ifrån en högtalare. Kurvan blir säkerligen då betydligt oroligare eftersom jag från ett sådant avstånd mäter mera det som reflekteras i rummet än det som kommer direkt från högtalaren.

Det har skett en ytterligare förbättring av ljudet sedan senaste korrigeringarna. Delningsfrekvensen är sänkt från 2,6 kHz 12 dB linkwitz Riley till 2,5 kHz 24 dB linkwitz Riley- akustiskt . Boomern är fördröjd motsvarande 6 cm i dsp:n . Detta beror på att den passiva kondensatorn i serie med diskanten i HYBRIDboxen fördröjer signalen. Naturligtvis uppmätt och verifierat att det nu även mäter bättre. Väldigt små skillnader, men bättre. :)

Jag har provat att även dela lägre vid 2,3 kHz med alla register i fas och mätmässigt ser det jättebra ut- on axis. Men sitter man en meter snett från högtalaren låter det då marginellt sämre vid lyssningsplats än en delning vid 2,5 kHz.

Bygget av HYBRIDDIST har gjort att jag succesivt lär mig mer- men fortfarande är jag nybörjare känns det som. Då man tror att man löst ett problem dyker nya upp. Det är attans svårt att bygga en bra högtalare

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-19 03:45

Jag postar de ändringar som hittills presterat de bästa mätresultaten och även lyssningsintrycken.
Den lite för höga nivån med Seas er18rnx mellan 1 kHz - 2,4 kHz är åtgärdad så resultatet blir rakt.
Baffelstegsförstärkningen är ökad en aning. LT:n minskad .
Har man tex en minidsp kan man prova att knappa in de värden jag visar för att testa.
HYBRIDboxen inkopplad på +-polen till diskanten.

Först Peq för diskanten
Senast redigerad av Tangband 2019-08-19 04:16, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-19 04:01

Peq på boomern, som även är fördröjd 6 cm.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-19 04:11

Delningen diskant och boomer. Observera inverteringen av diskanten, som är en kombination av HYBRIDboxens fördröjning och boomerns fördröjning på 6 cm. Ignorera gain-inställningen, den beror på att olika slutsteg används för diskant och boomer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Nattlorden » 2019-08-19 06:35

det där dbx-programmer ritar förbannat SNYGGA kurvor!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-19 10:55

Mätning från lyssningsplats 3,5 meter ifrån på vänster högtalare. LTS sinussvep, on axis via AirPlay från iPad till Yamaha wxc50. http://www.lts.a.se/pub/test_tones/20-2 ... 0s_log.wav
Kalibrerad Dayton imm6 på stativ. Audiotools peak hold funktion. Kurvan ritas upp i realtid medan svepet görs.
Dämpplattor på väggen strax bakom lyssningsplatsen.
Denna högtalare mäter nu bättre vid lyssningsplats än aktiva jbl 530. Endast toppdiskanten är något nedtonad pga den stora mattan i rummet
Övre kurvan utan smoothing
Mellersta kurvan 1/12 okt smoothing.
Nedre kurvan 1/3 okt smoothing.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-26 07:23

Lite tankar om fördröjningen av boomern med 6 cm med HYBRIDboxen. Utan fördröjning blir dippen vid delningen betydligt grundare om jag kopplar in diskanten med fel polaritet-akustiskt. 6 cm fördröjning gjorde däremot dippen maximalt djup.

Detta är något som kan höras då man sedan kopplar allt så det spelar i akustisk fas vid delningen. Speciellt på tv- serier med mycket dialog tycker jag fördröjd boomer får sss-ljuden vid tal att återges som " ett knappnålsstick " och helt obesvärat jämfört med ofördröjd boomer där sss-ljuden kan bli en smula irriterande eller utsmetade i brist på beskrivning. :)

24 dB Linkwitz Riley vid 2,5 KHz eller 12 dB Linkwitz Riley vid 2,6 kHz låter båda väldigt bra ( diskanten kopplas in med olika polaritet vid de olika delningarna inga andra ändringar behövs )

Brantare filter låter mer exakt och möjligen tråkigare,perspektivet på goda inspelningar är fastspikat med hög precision. Flackare filter får musiken att flöda bättre . Jag vet inte riktigt vad jag föredrar. I jämförelse med Linn Akudorik exakt kommer 12 dB okt alternativet närmast.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-27 07:10

Inköp av en OM 1 står närmast på inköpslistan, tänker sedan testa HOLM. Ska läsa den där tråden igen om ljudkort, det verkar vara en djungel :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-27 07:40

Tangband skrev:Inköp av en OM 1 står närmast på inköpslistan, tänker sedan testa HOLM. Ska läsa den där tråden igen om ljudkort, det verkar vara en djungel :P


Till OM 1 behöver du ett ljudkort/mikrofonförstärkare med fantommatning. Lite mera pill än t.ex. miniDSP Umik-1 där allt är integrerat.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav dewpo » 2019-08-27 17:34

Tangband skrev:Inköp av en OM 1 står närmast på inköpslistan, tänker sedan testa HOLM. Ska läsa den där tråden igen om ljudkort, det verkar vara en djungel :P

+1 Jag vågar lova att med bra möjligheter att mäta fas och löptid, Så får du till integreringen med dina Subwoofers.
Och slipper byta,,, Förutsett att du har bra möjligheter att justera i DSP´n förstås!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-28 14:26

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Inköp av en OM 1 står närmast på inköpslistan, tänker sedan testa HOLM. Ska läsa den där tråden igen om ljudkort, det verkar vara en djungel :P


Till OM 1 behöver du ett ljudkort/mikrofonförstärkare med fantommatning. Lite mera pill än t.ex. miniDSP Umik-1 där allt är integrerat.

Umik 1 med REW är bra, men otaliga tester på nätet visar att den inte är bättre än Dayton imm6. Ska det bli en aning bättre verkar det vara OM 1, ett bra ljudkort och HOLM som är nästa steg på raketen.
Senast redigerad av Tangband 2019-08-28 14:31, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-28 14:28

dewpo skrev:
Tangband skrev:Inköp av en OM 1 står närmast på inköpslistan, tänker sedan testa HOLM. Ska läsa den där tråden igen om ljudkort, det verkar vara en djungel :P

+1 Jag vågar lova att med bra möjligheter att mäta fas och löptid, Så får du till integreringen med dina Subwoofers.
Och slipper byta,,, Förutsett att du har bra möjligheter att justera i DSP´n förstås!


Jag är inte så säker på det - jag är fruktansvärt allergisk mot minsta tendens till missanpassning. Jag tror helt enkelt att mina subbaselement inte är bra nog. Eller, att Seas er18rnx är för bra :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-28 17:34

Har återställt Jbl 530 till passiv drift.
Gjorde ett sinussvep med LTS signal via AirPlay till yamahan och peak holdfunktionen aktiverad i audiotools. Mikrofonen 1,2 meter ifrån. 200-20000Hz. Högtalarna mitt i rummet. Dämplattor bakom mikrofonen.

Inte så pjåkigt för att vara passiva burkar 8) . Mätningen är ju inroom.
Översta kurvan utan smoothing.
Mellersta 1/12 dB okt smoothing
Nedersta 1/3 dB okt smoothing

Lyssnade en timme och ur minnet låter aktiva Jbl 530 klart renare och klarare . Den passiva versionen är klart sämre, utan att vara dålig. Det mesta under 5000 :- låter sämre.
Det innebär också att passiva Jbl 530 inte har en suck mot aktiva HYBRIDDIST.

Precis som väntat.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-28 18:16

Kanske orättvis jämförelse- aktiva HYBRIDDIST med LT vs passiva Jbl 530. Dessutom Jbl på troligen sub-optimal placering.

HYBRIDDIST har Yamaha wxc50 och dsp filtret från dbx som signalkälla. Crown 1500 på boomern samt 2 st. t amp 40c på diskanterna.

Jbl har en AirPort express direkt via ett t amp 150 mkII som källa.

Spelade samma musik ”Tomorrow is my turn ” med Rhiannon Giddens samt ” Dear prudence” med Beatles remix från 2018.

Jbl 530 passivt låter charmigt och stort- tyvärr med lite sämre precision i basregistret och mindre detaljer i mellan/diskantområdet än HYBRIDDIST.
Senast redigerad av Tangband 2019-08-28 19:09, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-28 18:22

Har du skaffat Dolby Atmos med takhögtalare? :wink:
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-08-28 18:58

Johan_Lindroos skrev:Har du skaffat Dolby Atmos med takhögtalare? :wink:

Ajaj. Jag tog bilden med ipaden - antog att den visades upp och ned? :? , så jag tog bort den. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-09-06 07:22

Inga ändringar i filtret är gjorda sedan sist. Allting låter bara så vansinnigt bra och mina numera slutna Tangband-subbar står oanvända eftersom HYBRIDDIST klarar LT så pass bra .

Så nu har tankarna istället gått till detta steg :)
https://www.madisoundspeakerstore.com/s ... amp-fa122/
en Hypex modul med inbyggda dsp filter - man kan köra digitalt in i dsp:n från yamahan. :) det sätter fantasin i gungning. Tänk om jag skulle slippa alla tunga slutsteg och den separata Dbx modulen och istället bygga in två sådana i stativen till högtalaren istället ? ” The source is in the speaker” som reklamen sa ... :D

Stativen till HYBRIDDIST är ett par Norstone stylum 1 , - de har en ca 50 cm lång pelare. Den går att skruva loss och kan ersättas av en DIY pelare i svart och oljad ek med måtten 50 * 15* 15 cm. Då ryms stegen inbyggda på baksidan, eftersom dessa är 12 cm breda.

Måste säga att jag är väldigt frestad. En lösning med Yamaha spelaren digitalt kopplad till hypexmodulerna vore mycket smutt. De digitala dsp inställningarna har jag dokumenterat så det vore enkelt att bara föra över värdena till Hypex-dsp:n.

Vad tror ni- skulle det bli lika bra ljud eller kanske bättre än nuvarande ?
Senast redigerad av Tangband 2019-09-06 07:54, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-09-06 07:46

Goda nyheter, den fanns på hifikit : https://www.hifikit.se/fusionamp-fa251-11946.html

Jag har stort förtroende för hifikit- handlar man utomlands så kan man bli blåst , eller risken är större ( egen erfarenhet )

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Kurben » 2019-09-06 08:45

Direkt från leverantören https://www.diyclassd.com/product/fusionamp-fa122/92 betydligt billigare 272€ = 2900:-
Då skickas de från Nederländerna.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Kurben » 2019-09-06 08:53


rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav rajapruk » 2019-09-06 08:56

Jag hade dubbelkollat att man kan mata in "vanliga" filter i den. I alla fall förr i tiden så kunde man bara mata in biquads i hypex dsp:ar.

Digitalt in i bra slutsteg med inbyggd dsp och dac i tror jag är helt rätt konceptuellt. Gäller bara att du kan splitta den digitala signalen till så många du behöver ha in (om du ska ha subbar och sådant på sikt).

Jag tror detta skulle bli hörbart bättre ljud än det du har nu. Du slipper ett onödigt AD-DA omvandlingsled, bland annat.

Jag är dock skeptiskt till Hypex kompetens att göra bra mjukvara. Förvänta dig inget under av användbarhet eller stabilitet, mer att du ska vara glad om det funkar. Jag vet att de haft väldigt mycket strul med sina mjukvaror.
Det är en gammal sanning att bra mjukvaruföretag inte kan göra bra hårdvara, och tvärtom. Jag vet bara Apple som lyckats med det (brandfackla??) :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-09-06 10:29

Hmm... det är det som är osäkert . Dbx har suverän mjukvara så jag förväntar mig ett rejält nerköp i det fallet. Däremot, om Hypex bara kan köra med fasta delningar och utan möjlighet att köra icke skolboksfilter med helt variabla shelving funktioner samt variabla q - värden på alla filter- då är Hypex modulen totalt ointressant.

Jag tycker det är märkligt hur lite information de ger om dsp -delen .
Ska försöka hitta mer info

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-09-06 11:20

Kurben skrev:Här är en av dessa mätt , ser mycket bra ut för en plateamp: https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1780914-measuring-amplifiers-48.html#post56439070


Tack för info :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-06 16:43

miniDSP har också liknande steg med ICEpower-moduler och DSP.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-09-06 19:01

Jo jag har sett det :)
Och där är det väl snarast det omvända, bra mjukvara och sämre slutsteg ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-09-06 19:16

rajapruk skrev:Jag hade dubbelkollat att man kan mata in "vanliga" filter i den. I alla fall förr i tiden så kunde man bara mata in biquads i hypex dsp:ar.

Digitalt in i bra slutsteg med inbyggd dsp och dac i tror jag är helt rätt konceptuellt. Gäller bara att du kan splitta den digitala signalen till så många du behöver ha in (om du ska ha subbar och sådant på sikt).

Jag tror detta skulle bli hörbart bättre ljud än det du har nu. Du slipper ett onödigt AD-DA omvandlingsled, bland annat.

Jag är dock skeptiskt till Hypex kompetens att göra bra mjukvara. Förvänta dig inget under av användbarhet eller stabilitet, mer att du ska vara glad om det funkar. Jag vet att de haft väldigt mycket strul med sina mjukvaror.
Det är en gammal sanning att bra mjukvaruföretag inte kan göra bra hårdvara, och tvärtom. Jag vet bara Apple som lyckats med det (brandfackla??) :)


Hittade en test av Hypex crossover och slutsteg här . Som du beskriver verkar slutstegen skitbra, men dsp:n verkar inte stabil.
https://www.tnt-audio.com/ampli/hypex_dlcp_n400_e.html

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PAL14 och 9 gäster