Bästa lådan till em subwoofer med 2 8" element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Bästa lådan till em subwoofer med 2 8" element

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-26 17:02

Frågan är hur mycket "riktig" subwoofer man kan åstadkomma oavsett vilket 8-tums element man använder? Visst finns det några fläskiga bilbasar med jättesurrounder som kan gräva djupt, men man tappar snart SPL om man försöker driva dem över dess förmåga. Min erfarenhet generellt är att mediokra hifi-element inte duger till partyhögtalare. Mina 8-tummare räcker rätt långt, men som jag skrev i din andra tråd om subbasar så har jag förstås ett par 12-tummare som stöd till dessa om man verkligen behöver mer botten. Jag vill bara reflektera över den begränsning i kapacitet som dina basar förmodligen har.

Missförstå mig inte - visst är det jättekul att ta vara på sånt som skrotar i gömmorna och ännu roligare om det funkar till det man önskar. Men ibland kanske målet ligger lite bortom det rimliga...

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Bästa lådan till em subwoofer med 2 8" element

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-26 17:21

Dom elementen är riktigt långslagiga så i rätt låda så lär man nog kunna komma ner till 40hz utan besvär.
Med rätt låda så kan man lyckas med mycket, har exempelvis gjort en annan subwoofer med 2 st 12" basar som ger lika mycket tryck som 2 st 18" portade lådor
Men det är ju mest fester hemma hos morsan dessa ska va till, är det fester med ungdomar som vill att man drar på järnet får det bli systemet med 2x12" subben. Eller rentav 2 av 2x22" Danley-hornen på 4000wRMS st o de tillhörande 18" topparna, så kan dom blåsa byxorna av sig om dom vill :D

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster