Rekommenderade subelement?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav steveo1234 » 2019-07-04 13:56

paa skrev:
steveo1234 skrev:
Kraniet skrev:
Ja precis. Är pengar ingen begränsning så. Skulle väl gissa att 15st UM18 är bättre i det fallet


Just nu lutar jag mest åt B&C IPAL 21". 5 stycken men hoppas att jag hittar ett något mer prisvärt element och hellre ett icke-21", menmen. Mäter fantastiskt trevligt dock:

https://www.data-bass.com/data?page=sys ... 0&mset=142

Dom där är ju isobarik-monterade, det betyder 10 st element för 5 lådor.


Med mätningarna menar jag inte ljudtrycket utan snarare distorsionsprofil etc. Att halvera ineffekt kan jag göra själv :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav paa » 2019-07-04 14:01

steveo1234 skrev:
paa skrev:
steveo1234 skrev:
Just nu lutar jag mest åt B&C IPAL 21". 5 stycken men hoppas att jag hittar ett något mer prisvärt element och hellre ett icke-21", menmen. Mäter fantastiskt trevligt dock:

https://www.data-bass.com/data?page=sys ... 0&mset=142

Dom där är ju isobarik-monterade, det betyder 10 st element för 5 lådor.


Med mätningarna menar jag inte ljudtrycket utan snarare distorsionsprofil etc. Att halvera ineffekt kan jag göra själv :)

Men isobarkmonterade element ger minskad distorsion pga att olinjäriteterna för rörelse utåt resp inåt jämnar ut varann. Det kan man inte gissa hur mycket det ger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav steveo1234 » 2019-07-04 14:21

paa skrev:
steveo1234 skrev:
paa skrev:Dom där är ju isobarik-monterade, det betyder 10 st element för 5 lådor.


Med mätningarna menar jag inte ljudtrycket utan snarare distorsionsprofil etc. Att halvera ineffekt kan jag göra själv :)

Men isobarkmonterade element ger minskad distorsion pga att olinjäriteterna för rörelse utåt resp inåt jämnar ut varann. Det kan man inte gissa hur mycket det ger.


Tja, givet de mätningar jag sett tidigare så ger isobariklösningar ganska små förbättringar av dist. Men, är verkligen data-bass standardlåda en isobariklösning? Jag trodde bara det var två motkopplade element i samma låda?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav Kalejdokom » 2019-07-04 16:38

steveo1234 skrev:...kör svep 3-80hz...
EDIT: Förresten nej, gör det inte. Elementen kommer antagligen att gå sönder.

Vi har förstås helt olika preferenser. Infrabas har aldrig tilltalat mig de gånger jag (tror att jag) lyssnat på sådana system. Jag är fullt nöjd om basen rullar av strax under 30Hz.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav steveo1234 » 2019-07-04 16:41

Kalejdokom skrev:
steveo1234 skrev:...kör svep 3-80hz...
EDIT: Förresten nej, gör det inte. Elementen kommer antagligen att gå sönder.

Vi har förstås helt olika preferenser. Infrabas har aldrig tilltalat mig de gånger jag (tror att) lyssnat på sådana system. Jag är fullt nöjd om basen rullar av strax under 30Hz.


Då är vår dialog här ungefär som två blinda personer som försöker beskriva färgen blå för varandra.

Jag skulle inte kunna ha någon behållning av ett system som rullar av vid 30hz. Det hade för mig varit som att äta en riktigt schysst biff när jag är förkyld..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav Kalejdokom » 2019-07-04 17:12

Och om man är vegan så väljer man kanske inte biff även om man inte är förkyld... :-)
Ja, vi har olika preferenser. Och därför är jag nyfiken på hur andra tänker/upplever/relaterar (inte bara gällande baskapacitet). Kul och intressant att veta helt enkelt. Det är ingen tävling, jag bara undrar...

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav philipbtz » 2019-07-04 17:14

Infra är trevligt speciellt med nearfield-basar så att hela soffan skakar exakt i takt vid 7Hz. Fin effekt som utan tvekan bidrar till njutning av film.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav Alexi » 2019-07-04 20:53

philipbtz skrev:Jag kollade runt väldigt länge efter 18" element och jag hittade inget bättre än detta. Sedan blev det Ino w121x ändå pga storleken av mitt rum och att jag visste vad jag skulle få för ljud.

Edit: Innan jag köpte mina Ino så visade jag honom speccen på detta element och han tyckte att BMS egna mätningar på elementet såg riktigt dåliga ut med hög distorsion. Jag vet inte riktigt vad han menade men han kan ju sjukt mycket mer om det här än vad jag kan iaf. Om jag minns rätt var det denna han kollade http://www.bmsspeakers.com/fileadmin/bm ... 012-02.pdf

Disten ligger bara 20dB under grundtonen, inte direkt strålande.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9633
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-07-04 21:15

Alexi skrev:
philipbtz skrev:Jag kollade runt väldigt länge efter 18" element och jag hittade inget bättre än detta. Sedan blev det Ino w121x ändå pga storleken av mitt rum och att jag visste vad jag skulle få för ljud.

Edit: Innan jag köpte mina Ino så visade jag honom speccen på detta element och han tyckte att BMS egna mätningar på elementet såg riktigt dåliga ut med hög distorsion. Jag vet inte riktigt vad han menade men han kan ju sjukt mycket mer om det här än vad jag kan iaf. Om jag minns rätt var det denna han kollade http://www.bmsspeakers.com/fileadmin/bm ... 012-02.pdf

Disten ligger bara 20dB under grundtonen, inte direkt strålande.


Visst, men kolla ineffekten hos kurvan; 1000 watt (i 8 ohm)! Många element skulle helt gå sönder och då ha "oändligt" hög distorsion.

Det man skulle ha önskat vore att se även mätningar vid låga och medelhöga ljudnivåer.

Men jag kan tillägga att jag inte heller skulle vilja ha element med så hög dist vid den innivå som visas på kurvan. Bättre då att ha fler element där vart och ett inte behöver jobba så hårt.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav paa » 2019-07-05 00:25

steveo1234 skrev:
paa skrev:
steveo1234 skrev:
Med mätningarna menar jag inte ljudtrycket utan snarare distorsionsprofil etc. Att halvera ineffekt kan jag göra själv :)

Men isobarkmonterade element ger minskad distorsion pga att olinjäriteterna för rörelse utåt resp inåt jämnar ut varann. Det kan man inte gissa hur mycket det ger.


Tja, givet de mätningar jag sett tidigare så ger isobariklösningar ganska små förbättringar av dist. Men, är verkligen data-bass standardlåda en isobariklösning? Jag trodde bara det var två motkopplade element i samma låda?

Efter lite noggrannare koll så verkar det som du har rätt, det sitter nog ett element i vardera ändan av lådan, mitt emot varann.
Kan nog vara väldigt värdefullt när man matar in flera tusen watt i lådan, att den står still.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav steveo1234 » 2019-07-05 09:48

Kalejdokom skrev:Och om man är vegan så väljer man kanske inte biff även om man inte är förkyld... :-)
Ja, vi har olika preferenser. Och därför är jag nyfiken på hur andra tänker/upplever/relaterar (inte bara gällande baskapacitet). Kul och intressant att veta helt enkelt. Det är ingen tävling, jag bara undrar...


Ja, det kanske är en fråga om preferens, men , jag är inte säker. Ingen av de runt dussintalet personer som lyssnat hemma hos mig har tyckt att infra varit ett störande moment, snarare tvärtom. Men, det är supersvårt att diskutera på ett forum när man inte har en gemensam upplevelse att diskutera runt. Med det sagt, så, jag kan absolut förstå de som lyssnat på lågkvalitativa basar och inte tycker att det är värt den kvalitetsuppoffringen som infrakapacitet innebär.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav steveo1234 » 2019-07-05 09:50

paa skrev:
steveo1234 skrev:
paa skrev:Men isobarkmonterade element ger minskad distorsion pga att olinjäriteterna för rörelse utåt resp inåt jämnar ut varann. Det kan man inte gissa hur mycket det ger.


Tja, givet de mätningar jag sett tidigare så ger isobariklösningar ganska små förbättringar av dist. Men, är verkligen data-bass standardlåda en isobariklösning? Jag trodde bara det var två motkopplade element i samma låda?

Efter lite noggrannare koll så verkar det som du har rätt, det sitter nog ett element i vardera ändan av lådan, mitt emot varann.
Kan nog vara väldigt värdefullt när man matar in flera tusen watt i lådan, att den står still.



Ok, jag misstänker att testaren ville undersöka hur en såpass liten lådvolym påverkade resultatet då elementets motorkapacitet är rätt imponerande. Ca 60liter för en 21" borde inte fungera särskilt bra men gör det i alla fall. För användare med hårt styrda begränsningar på hur stora lådor som kan användas är det elementet nog ett av de abslut bästa valen....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav steveo1234 » 2019-07-05 09:52

Alexi skrev:
philipbtz skrev:Jag kollade runt väldigt länge efter 18" element och jag hittade inget bättre än detta. Sedan blev det Ino w121x ändå pga storleken av mitt rum och att jag visste vad jag skulle få för ljud.

Edit: Innan jag köpte mina Ino så visade jag honom speccen på detta element och han tyckte att BMS egna mätningar på elementet såg riktigt dåliga ut med hög distorsion. Jag vet inte riktigt vad han menade men han kan ju sjukt mycket mer om det här än vad jag kan iaf. Om jag minns rätt var det denna han kollade http://www.bmsspeakers.com/fileadmin/bm ... 012-02.pdf

Disten ligger bara 20dB under grundtonen, inte direkt strålande.


Hur tänker du här?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav philipbtz » 2019-07-05 10:28

Under omständigheterna så kanske det inte är så illa tänker jag :P Kollar man på databass så ser man att det blir lite problem med så mycket effekt in i elementet.

Frequency response measured 1000 W (89.4 V) at 1 m in a vented
enclosure of 170 liter tuned 32 Hz incl. 2nd and 3rd harmonic
distortion raised 10 dB.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav UnholyRishna » 2019-07-05 11:05

steveo1234 skrev:
Kalejdokom skrev:
steveo1234 skrev:...kör svep 3-80hz...
EDIT: Förresten nej, gör det inte. Elementen kommer antagligen att gå sönder.

Vi har förstås helt olika preferenser. Infrabas har aldrig tilltalat mig de gånger jag (tror att) lyssnat på sådana system. Jag är fullt nöjd om basen rullar av strax under 30Hz.


Då är vår dialog här ungefär som två blinda personer som försöker beskriva färgen blå för varandra.

Jag skulle inte kunna ha någon behållning av ett system som rullar av vid 30hz. Det hade för mig varit som att äta en riktigt schysst biff när jag är förkyld..


Om man nu ändå ska ha ett separat bassystem, så borde väl nästan lägsta tonen i en kyrkorgel (16Hz) vara minimum att kunna återge på ett någerlunda trovärdigt sätt? :D Det är i alla fall mitt mål!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57226
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav Nattlorden » 2019-07-05 11:31

UnholyRishna skrev:Om man nu ändå ska ha ett separat bassystem, så borde väl nästan lägsta tonen i en kyrkorgel (16Hz) vara minimum att kunna återge på ett någerlunda trovärdigt sätt? :D Det är i alla fall mitt mål!


Det var min målsättning också när jag byggde mina LTS-basar. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav steveo1234 » 2019-07-05 11:43

UnholyRishna skrev:
steveo1234 skrev:
Kalejdokom skrev:Vi har förstås helt olika preferenser. Infrabas har aldrig tilltalat mig de gånger jag (tror att) lyssnat på sådana system. Jag är fullt nöjd om basen rullar av strax under 30Hz.


Då är vår dialog här ungefär som två blinda personer som försöker beskriva färgen blå för varandra.

Jag skulle inte kunna ha någon behållning av ett system som rullar av vid 30hz. Det hade för mig varit som att äta en riktigt schysst biff när jag är förkyld..


Om man nu ändå ska ha ett separat bassystem, så borde väl nästan lägsta tonen i en kyrkorgel (16Hz) vara minimum att kunna återge på ett någerlunda trovärdigt sätt? :D Det är i alla fall mitt mål!


Tja, det är ju ett sätt att dimensionera på. Speciellt om man lyssnar på kyrkorglar. Jag gör inte det, utan, det är nästan bara film för min del och då ser jag inte någon anledning att inte gå "hela vägen" ner. Det är inte svårare utan behöver bara lite fler element, lite större lådor och lite mer effekt...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav steveo1234 » 2019-07-05 11:43

steveo1234 skrev:
UnholyRishna skrev:
steveo1234 skrev:
Då är vår dialog här ungefär som två blinda personer som försöker beskriva färgen blå för varandra.

Jag skulle inte kunna ha någon behållning av ett system som rullar av vid 30hz. Det hade för mig varit som att äta en riktigt schysst biff när jag är förkyld..


Om man nu ändå ska ha ett separat bassystem, så borde väl nästan lägsta tonen i en kyrkorgel (16Hz) vara minimum att kunna återge på ett någerlunda trovärdigt sätt? :D Det är i alla fall mitt mål!


Tja, det är ju ett sätt att dimensionera på. Speciellt om man lyssnar på kyrkorglar. Jag gör inte det, utan, det är nästan bara film för min del och då ser jag inte någon anledning att inte gå "hela vägen" ner. Det är inte svårare utan behöver bara lite fler element, lite större lådor och lite mer effekt...


EDIT: Och lite PEQ eller motsvarande såklart med hjälp av mic och EQ:.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav UnholyRishna » 2019-07-05 11:49

steveo1234 skrev:
UnholyRishna skrev:
steveo1234 skrev:
Då är vår dialog här ungefär som två blinda personer som försöker beskriva färgen blå för varandra.

Jag skulle inte kunna ha någon behållning av ett system som rullar av vid 30hz. Det hade för mig varit som att äta en riktigt schysst biff när jag är förkyld..


Om man nu ändå ska ha ett separat bassystem, så borde väl nästan lägsta tonen i en kyrkorgel (16Hz) vara minimum att kunna återge på ett någerlunda trovärdigt sätt? :D Det är i alla fall mitt mål!


Tja, det är ju ett sätt att dimensionera på. Speciellt om man lyssnar på kyrkorglar. Jag gör inte det, utan, det är nästan bara film för min del och då ser jag inte någon anledning att inte gå "hela vägen" ner. Det är inte svårare utan behöver bara lite fler element, lite större lådor och lite mer effekt...


jag skrev: "borde väl nästan lägsta tonen i en kyrkorgel (16Hz) vara minimum". Med det menar jag att det är minimum vad ett system bör klara av enligt mina preferenser. Hade jag haft obegränsat med plats/pengar etc. så hade jag byggt ännu större, precis som du. :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav Adhoc » 2019-07-05 13:08

Har du funderat på hur stort rum / vilka proportioner du vill bygga? Det är en fördel om rummet inte är alltför långt om du vill komma ned till ”pressure mode” och ”gratis” nå lågbas och infra med starka ljudtryck. Mitt rum är 7,86 m mellan betongväggarna, lägsta rumsmode 21,8 Hz alltså. Därunder börjar ”pressure mode” och rummet trycksätts i ökande grad vid lägre frekvenser med konutslaget från slutna basar (högre SPL av låga toner). Med längd tex 5,61 m är lägsta rumsmoden 30,6 Hz och med ”gratisförstärkningen” från rummets trycksättning vid den här högre frekvensen behövs mindre av förstärkareffekt => mindre värme i elementet och lägre distorsion.

Jag skulle gå på 4+2 basar, 4 därfram vid ¼ av ytterskalets inre bredd och höjd och 2 därbak vid ¼ av ytterskalets inre bredd och ½ höjden. Fördelen med placeringarna och antalen är att de 3 lägsta moderna i bredd och höjd jämnas ut. Om dom 2 bakre kopplas i motfas förstärks 1:a och 3:e längsmoden, i fas den 2:a kring halva rumslängden. Om dom bakre kopplas i motfas och tidsfördröjs med längdavståndet kan längsmoder jämnas ut.

Bäst utgångsproportioner för rummet hittar du här: http://www.acoustics.salford.ac.uk/acou ... ntent=best För att få lämplig bredd på rummet och samtidigt enklare nå höga SPL av lågbas och infra (= ”kort längd”) bör du ha ganska högt i tak. Inre mått på det yttre skalet tex 3,00 x 4,65 x 5,61 m (1,00 :1,55 : 1,87). Andra ”ideala proportioner” gör att önskemål om stor filmduk / rumsbredd tillsammans med höga SPL av lågbas och infra blir svårare att nå / optimera. Avsätts 25 cm per långsida för isolering och gips/MDF/plywood innerväggar (som släpper igenom bas men reflekterar från mellanregister och uppåt) har du kvar 4,11 m bredd som fysiska innermått mot filmduk och högtalare. Soffan skulle jag placera ca 2 m från bakre väggens innermått av ytterskalet. Om främre väggen byggs med djup ”typ” 30 cm mellan ytterskalet och framsidan på innerväggarna kan du bygga in baslådorna. Du kan vinkla hörnen långvägg <=> kortvägg så mycket som behövs för att du även med marginal ska kunna vinkla om frontarna mot lyssningsplats. Djupet på frontarna och lyssningsavstånd kommer bestämma lämplig vinkel vid hörnen. Fördel: Med lådorna inbyggda i frontväggen får du ingen SBIR från väggen bakom högtalaren och minskad SBIR från sidoväggarna. Gör en stor skalenlig ritning med några lösa papperslappar som symboliserar frontar och bioduk så är det enklare att visualisera vilken invinkling som är lämplig för lyssningsavstånd i kombination med dukbredden och önskad synvinkel mot den.

Innermåttet på det yttre skalet ger 78,3 m³. Med 6 st 18”:are a’ 1220 mm² och x-max enkelväg 19 mm får du total-VD på 27,8 L. Mot rumsvolymen 78,3 m³ lär du teoretiskt hamna vid 128 dB. Den där BMS:en 18n862 har just x-max 19 mm. För andra dB, VD och x-max med 6 st 18”:are i ett rum om 78,3 m²;
125 dB / 19,7 L / ca 13 mm
126 dB / 22,1 L / ca 15 mm
127 dB / 24,8 L / ca 17 mm
128 dB / 27,8 L / ca 19 mm
129 dB / 31,2 L / ca 21,3 mm
130 dB / 35,1 L / ca 24 mm
Ovanstående är givetvis teoretiskt med ett helt bomtätt oeftergivligt yttre skal som har hög massa.

Steveo 1234 spelar subbas.JPG
Steveo 1234 spelar subbas.JPG (63.39 KiB) Visad 3825 gånger

Steveo1234.JPG
Steveo1234.JPG (165.14 KiB) Visad 3825 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav Kalejdokom » 2019-07-05 14:02

steveo1234 skrev:Det är inte svårare utan behöver bara lite fler element, lite större lådor och lite mer effekt...

...och lite mer plats och lite mer pengar. :-)

Jag brukar ofta landa i att livet är fullt av kompromisser. Jag har försökt att tänja min ljudanläggning så långt det går i ett hus och vardagsrum som skall fungera för inte bara film&musik utan ge rum för flexibelt nyttjande och möblering för social samvaro inte bara för ljud&bild. Jag tycker att jag kommit ganska långt men visst hade det varit kul med ett rum utan hänsyn till annat - då hade även jag förstås velat gå några steg vidare mot det optimala :) .

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav Alexi » 2019-07-05 16:22

steveo1234 skrev:
Alexi skrev:
philipbtz skrev:Jag kollade runt väldigt länge efter 18" element och jag hittade inget bättre än detta. Sedan blev det Ino w121x ändå pga storleken av mitt rum och att jag visste vad jag skulle få för ljud.

Edit: Innan jag köpte mina Ino så visade jag honom speccen på detta element och han tyckte att BMS egna mätningar på elementet såg riktigt dåliga ut med hög distorsion. Jag vet inte riktigt vad han menade men han kan ju sjukt mycket mer om det här än vad jag kan iaf. Om jag minns rätt var det denna han kollade http://www.bmsspeakers.com/fileadmin/bm ... 012-02.pdf

Disten ligger bara 20dB under grundtonen, inte direkt strålande.


Hur tänker du här?

Såhär:
BD9AE671-6D4B-425D-AFEE-35933DE38830.jpeg
BD9AE671-6D4B-425D-AFEE-35933DE38830.jpeg (509.49 KiB) Visad 3791 gånger
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav philipbtz » 2019-07-05 16:25

Men kommer verkligen disten se ut så med 4-500W in i elementet? @Alexi vad säger du om mätningarna på data-bass och de dom skriver där?

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav steveo1234 » 2019-07-05 17:21

Adhoc skrev:Har du funderat på hur stort rum / vilka proportioner du vill bygga? Det är en fördel om rummet inte är alltför långt om du vill komma ned till ”pressure mode” och ”gratis” nå lågbas och infra med starka ljudtryck. Mitt rum är 7,86 m mellan betongväggarna, lägsta rumsmode 21,8 Hz alltså. Därunder börjar ”pressure mode” och rummet trycksätts i ökande grad vid lägre frekvenser med konutslaget från slutna basar (högre SPL av låga toner). Med längd tex 5,61 m är lägsta rumsmoden 30,6 Hz och med ”gratisförstärkningen” från rummets trycksättning vid den här högre frekvensen behövs mindre av förstärkareffekt => mindre värme i elementet och lägre distorsion.

Jag skulle gå på 4+2 basar, 4 därfram vid ¼ av ytterskalets inre bredd och höjd och 2 därbak vid ¼ av ytterskalets inre bredd och ½ höjden. Fördelen med placeringarna och antalen är att de 3 lägsta moderna i bredd och höjd jämnas ut. Om dom 2 bakre kopplas i motfas förstärks 1:a och 3:e längsmoden, i fas den 2:a kring halva rumslängden. Om dom bakre kopplas i motfas och tidsfördröjs med längdavståndet kan längsmoder jämnas ut.

Bäst utgångsproportioner för rummet hittar du här: http://www.acoustics.salford.ac.uk/acou ... ntent=best För att få lämplig bredd på rummet och samtidigt enklare nå höga SPL av lågbas och infra (= ”kort längd”) bör du ha ganska högt i tak. Inre mått på det yttre skalet tex 3,00 x 4,65 x 5,61 m (1,00 :1,55 : 1,87). Andra ”ideala proportioner” gör att önskemål om stor filmduk / rumsbredd tillsammans med höga SPL av lågbas och infra blir svårare att nå / optimera. Avsätts 25 cm per långsida för isolering och gips/MDF/plywood innerväggar (som släpper igenom bas men reflekterar från mellanregister och uppåt) har du kvar 4,11 m bredd som fysiska innermått mot filmduk och högtalare. Soffan skulle jag placera ca 2 m från bakre väggens innermått av ytterskalet. Om främre väggen byggs med djup ”typ” 30 cm mellan ytterskalet och framsidan på innerväggarna kan du bygga in baslådorna. Du kan vinkla hörnen långvägg <=> kortvägg så mycket som behövs för att du även med marginal ska kunna vinkla om frontarna mot lyssningsplats. Djupet på frontarna och lyssningsavstånd kommer bestämma lämplig vinkel vid hörnen. Fördel: Med lådorna inbyggda i frontväggen får du ingen SBIR från väggen bakom högtalaren och minskad SBIR från sidoväggarna. Gör en stor skalenlig ritning med några lösa papperslappar som symboliserar frontar och bioduk så är det enklare att visualisera vilken invinkling som är lämplig för lyssningsavstånd i kombination med dukbredden och önskad synvinkel mot den.

Innermåttet på det yttre skalet ger 78,3 m³. Med 6 st 18”:are a’ 1220 mm² och x-max enkelväg 19 mm får du total-VD på 27,8 L. Mot rumsvolymen 78,3 m³ lär du teoretiskt hamna vid 128 dB. Den där BMS:en 18n862 har just x-max 19 mm. För andra dB, VD och x-max med 6 st 18”:are i ett rum om 78,3 m²;
125 dB / 19,7 L / ca 13 mm
126 dB / 22,1 L / ca 15 mm
127 dB / 24,8 L / ca 17 mm
128 dB / 27,8 L / ca 19 mm
129 dB / 31,2 L / ca 21,3 mm
130 dB / 35,1 L / ca 24 mm
Ovanstående är givetvis teoretiskt med ett helt bomtätt oeftergivligt yttre skal som har hög massa.

Steveo 1234 spelar subbas.JPG

Steveo1234.JPG


Ok, då ska vi se. Först och främst, tack för ett otroligt genomarbetat inlägg. Här var det mycket att beta av.

Jag tänker mig ett rum någonstans runt 35m^2, där jag kan i stort sett själv välja proportionerna även om det blir klurigt med takhöjd över 2.40m. Men, kanske någonstans 5,5*6.5m eller så. Jag har inte tittat alls på längdration utan det tänkte jag ta in hjälp för.

Planen är ganska lik vad du säger, dvs, antingen 4 fram och 2 bak (precis som jag har idag) men kanske 8 fram och 2 bak är ett alternativ också. Någonstans åt det hållet precis som du beskriver. MiniDSP får hantera PEQ och tidsfördröjningar så att slutresultatet på lyssningsplats blir som jag vill ha det.

Däremot kommer jag inte att bygga in fronthögtalarna utan gömma dem bakom duken (alternativt ljudtransparent tyg vid sidan om duken istället. Jag har en känsla av att jag kommer att genomföra en massiv högtalaruppgradering när bygget är klart och vill inte låsa in mig. Jag har börjat knåpa lite i Sketchup för att få en liten känsla för vinklar och avstånd men är fortfarande ganska mycket på planeringsstadiet.

Jag kommer att dimensionera för ca referens+6db i hela registret, så, givet att du räknat rätt (det har du säkert) så är jag nog ganska nära målet. Kan dock nämna att jag även kommer att bygga en B.O.S.S plattform med mina två SI DS4 18” vilket kommer att hjälpa till med taktilkänslan samt utsläckning av tak-golvresonansen. Jag håller dock verkligen på att vackla vad gäller lösningen. Jag har mycket svårt att släppa min IB-lösning, då den verkligen passar mig helt perfekt. Och, jag har 10 stycken Acoustic elegance IB15” elementen som jag kan använda. Enda problemet är ju att hålla ljudet innanför rummet, men, det kanske är vettigt att titta på att dimensionera ytterskiktet istället för att köpa andra basar. Kostnaden för slutsteg samt säg, 6 IPAL är närmare 100k. Det går att bygga ganska mycket för de pengarna……
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav steveo1234 » 2019-07-05 17:23

Kalejdokom skrev:
steveo1234 skrev:Det är inte svårare utan behöver bara lite fler element, lite större lådor och lite mer effekt...

...och lite mer plats och lite mer pengar. :-)

Jag brukar ofta landa i att livet är fullt av kompromisser. Jag har försökt att tänja min ljudanläggning så långt det går i ett hus och vardagsrum som skall fungera för inte bara film&musik utan ge rum för flexibelt nyttjande och möblering för social samvaro inte bara för ljud&bild. Jag tycker att jag kommit ganska långt men visst hade det varit kul med ett rum utan hänsyn till annat - då hade även jag förstås velat gå några steg vidare mot det optimala :) .


Well, blandar man in att ha prylarna i vardagsrum med allt vad de innebär så blir det ju svårt att få det nära kompromisslöst. Jag har valt en annan väg, jag har helt eget rum och kan göra vad jag vill därinne utan att ta hänsyn till estetik, design eller mental hälsa ::)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav steveo1234 » 2019-07-05 17:25

Alexi skrev:
steveo1234 skrev:
Alexi skrev:Disten ligger bara 20dB under grundtonen, inte direkt strålande.


Hur tänker du här?

Såhär:
BD9AE671-6D4B-425D-AFEE-35933DE38830.jpeg


Alltså, siffrorna ser ju vid första överblick inte bra ut. Men, titta på vad elementet faktiskt gör, det spelar ju på nivåer som de flesta andra element inte skulle kunna göra alls, ens med flera hundra procent distorsion. För mig är det rimligare att jämföra med tillgängliga alternativ, inte mot en önskad nivå.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57226
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav Nattlorden » 2019-07-05 18:05

steveo1234 skrev:Well, blandar man in att ha prylarna i vardagsrum med allt vad de innebär så blir det ju svårt att få det nära kompromisslöst.


Det beror ju på hur mycket man kan inkräkta sidanom... Baslådor eller IB går ju att fälla in i vägg och inkräkta på annat rum. Elektroniken behöver inte vara i samma rum om den kan fjärrstyras. Och går det inte ens att ha stående högtalare så tror jag man kommer extremt långt med Inos stora cimena-vägghögtalare.... Så, jo... man kan nog i princip få det kompromisslöst utan att det ens tar golvplats om man accepterar lite tyg/designtyg istället för tapet på .... en fondvägg?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav Alexi » 2019-07-05 18:57

philipbtz skrev:Men kommer verkligen disten se ut så med 4-500W in i elementet? @Alexi vad säger du om mätningarna på data-bass och de dom skriver där?

De mätningarna är gjorda på två element, så varje element ser bara halva lasten. Så inte jämförbart med hur ett ensamt element mäter. En sak som inga av dessa mätningar visar och som är viktigast är hur tyst elementet är. Ett idealt element har inga mekaniska ljud när det rör sig nära Xmax. Sen vill man också att det ska klara av att bottna utan att gå sönder, men mycket effekt verkar det klara.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav philipbtz » 2019-07-05 20:17

Alexi skrev:
philipbtz skrev:Men kommer verkligen disten se ut så med 4-500W in i elementet? @Alexi vad säger du om mätningarna på data-bass och de dom skriver där?

De mätningarna är gjorda på två element, så varje element ser bara halva lasten. Så inte jämförbart med hur ett ensamt element mäter. En sak som inga av dessa mätningar visar och som är viktigast är hur tyst elementet är. Ett idealt element har inga mekaniska ljud när det rör sig nära Xmax. Sen vill man också att det ska klara av att bottna utan att gå sönder, men mycket effekt verkar det klara.


Varför skulle de vara gjorda med två element? Du måste läsa på någon helt annan sida. https://legacy.data-bass.com/data?page= ... 2&mset=124

Bild

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav Alexi » 2019-07-05 20:52

philipbtz skrev:
Alexi skrev:
philipbtz skrev:Men kommer verkligen disten se ut så med 4-500W in i elementet? @Alexi vad säger du om mätningarna på data-bass och de dom skriver där?

De mätningarna är gjorda på två element, så varje element ser bara halva lasten. Så inte jämförbart med hur ett ensamt element mäter. En sak som inga av dessa mätningar visar och som är viktigast är hur tyst elementet är. Ett idealt element har inga mekaniska ljud när det rör sig nära Xmax. Sen vill man också att det ska klara av att bottna utan att gå sönder, men mycket effekt verkar det klara.


Varför skulle de vara gjorda med två element? Du måste läsa på någon helt annan sida. https://legacy.data-bass.com/data?page= ... 2&mset=124

[ Bild ]

Ja var denna jag kikade på: https://www.data-bass.com/data?page=sys ... 0&mset=142
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Froggy och 7 gäster