Absorbent för 150:- DIY

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Absorbent för 150:- DIY

Inläggav Tangband » 2019-07-05 15:06

Inspirerad av denna video https://youtu.be/pABvTWSxOes så beslöt jag mig att bygga två liknande . Eftersom jag är lat och inte vill snickra allt själv så åkte jag till Biltema och köpte två Pannå paneler, kostnad 89:- styck. Storlek 50*70 cm.
På Ikea inköptes sedan två stora vita handdukar , en för vardera högtalare. Kostnad under 100:- för båda.

Handdukar i flera lager verkar fungera bättre akustiskt än skumplast. Åtminstone enligt testerna i videon :)
Senast redigerad av Tangband 2019-07-05 15:27, redigerad totalt 5 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Absorbenter för 150:- DIY

Inläggav Tangband » 2019-07-05 15:10

Mäta....

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Absorbenter för 150:- DIY

Inläggav Tangband » 2019-07-05 15:12

4 lager av handuken

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Absorbenter för 150:- DIY

Inläggav Tangband » 2019-07-05 15:15

Med hjälp av häftstift ( biltema 100-pack ) sätts handuken fast på träramen . Det går lätt att trycka med fingret, ingen häftpistol behövs. :) Det gick åt drygt 30 häftstift per absorbent.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Absorbenter för 150:- DIY

Inläggav Tangband » 2019-07-05 15:19

Nu är absorbenten klar och kan enkelt hängas upp på väggen med hjälp av två spikar eller skruv som träramen vilar på.
Panelerna är ju vita. Ett alternativ: eftersom panelerna är målardukar så fungerar det ju utmärkt med roller och valfri färg.
Det finns även möjlighet att klistra på motiv som är 50*70 cm. Tex dessa från ikea. Men då blir det 79:- dyrare, om man väljer det nedre alternativet- för två paneler. :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav Adhoc » 2019-07-05 16:33

Visst, allt du ser och läser på youtube och nätet är sant. Välkommen som gratismedlem till Flat Earth Society om du tror det. "High Performance Sound Absorption Panels for $5", -vilket jävla trams. Vid 2:18 nämns att det är frekvenserna 5 kHz upp till 17 kHz som "absorbentmaterialen" testas mot. Vanliga bomullsgardiner som veckas ihop lite och hängs på vanliga gardinskenor 10 cm ut från väggen fungerar bättre som absorbenter och över ett bredare spektrum. Video-"absorbenterna" duger endast att dämpa ned en del av skrälligheten i rum som är som kala munkceller, annars av noll värde.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav niclas_f » 2019-07-05 16:57

Jag tycker att detta är ett utmärkt tips till de som gillar att fixa själva.
Det var ju en uppenbar hörbar förbättring när han pratade i mikrofonen i sovrummet, med och utan dämpning, och det är väl ändå det som räknas?
Många, ja i alla fall jag, tycker det är helt uteslutet att köpa dämpmaterial för 5-600kr kvm.

Återkom gärna med intrycken @Tangband.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav niclas_f » 2019-07-05 17:02

@Tangband: Blir det förresten inte stor skillnad om det främsta tygstycket är i ett annat material än bomullshandduk.
Jag tänker att om ljudet inte går igenom det materialet, så spelar det ju ingen roll vad som är bakom.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav Tangband » 2019-07-05 18:01

Adhoc skrev:Visst, allt du ser och läser på youtube och nätet är sant. Välkommen som gratismedlem till Flat Earth Society om du tror det. "High Performance Sound Absorption Panels for $5", -vilket jävla trams. Vid 2:18 nämns att det är frekvenserna 5 kHz upp till 17 kHz som "absorbentmaterialen" testas mot. Vanliga bomullsgardiner som veckas ihop lite och hängs på vanliga gardinskenor 10 cm ut från väggen fungerar bättre som absorbenter och över ett bredare spektrum. Video-"absorbenterna" duger endast att dämpa ned en del av skrälligheten i rum som är som kala munkceller, annars av noll värde.


Har inte en ihopvikt handduk teoretiskt en fördel att det är lite luft mellan varje lager ? Jämför med 2-glas fönster vs 3- glas. Det är väl luften mellan lagren som dämpar ?
Ditt inlägg har sporrat mig till att göra lite egna mätningar med en ihopvikt handduk- mikrofonen i iPhone kloss mot materialet vs 5 cm rockwool . Ska testa 500 Hz, 3 Khz och 10 kHz med sinustoner :) .

Självklart borde rockwoolen vara bättre ...
Återkommer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav Tangband » 2019-07-05 18:04

niclas_f skrev:@Tangband: Blir det förresten inte stor skillnad om det främsta tygstycket är i ett annat material än bomullshandduk.
Jag tänker att om ljudet inte går igenom det materialet, så spelar det ju ingen roll vad som är bakom.

Jo, det borde nog bli risk för reflektion för höga frekvenser - men det kanske saknar betydelse under typ 5 kHz ?
Absorbenten ska hängas precis bakom varje HYBRIDDIST.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav Kribban » 2019-07-05 18:57

Spännande :) 150:- är väl spenderade pengar för ett roligt projekt!
Miljö-alarmist

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav Tangband » 2019-07-05 19:17

Ja, det här är ju inget vetenskapligt test alls, jag har använt audiolabs testtoner på spotify. Jag uppmanar alla att göra samma test hemma om man är skeptisk. De flesta har ju en smartphone ( ladda hem en dB-app ) , en ihoprullad handduk och lite rockwool.

Först sinustoner. IPhonens mik lätt tryckt mot rockwoolen eller handduken 5 cm från elementen. Jag använde funktionen " slow " i db mätaren i audiotools, då ser man ungefär var db - mätaren stannar. Eftersom det blir viss variation beroende på hur mätningen gjordes så gjorde jag den två gånger - för att se att det stämde något sånär.

Rockwoolen 5 cm tjock och den hoprullade handduken är 6 cm tjock , vilket är ca 8 lager handduk. Ett lägre dB värde = bättre dämpning. Ikea handuken är av märke HÄREN.

400 Hz rockwool 86,5 dB Handduk 83,9 dB

800 Hz rockwool 83,8 dB Handduk 80,2 dB

1000 Hz rockwool 81,3 dB Handuk 77,8 dB

3150 Hz rockwool 82,4 dB Handduk 71,6 dB

6000 Hz rockwool 81,8 dB Handduk 67,8 dB

Den hoprullade handduken dämpade alltså bättre . Nästa test blir med handduken bara med 4 lager, det borde bli sämre .
Senast redigerad av Tangband 2019-07-05 19:30, redigerad totalt 2 gånger.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav Kraniet » 2019-07-05 19:25

Fast det är ju inte ett test av absorption du mäter på det där sättet.

Prova att lägga en hård skiva emellan och du ser att ljudnivån sänks ganska rejält. Mätningen visar isolering inte absorption

Absorption mäts i en ekokammare eller impedansrör

https://realtraps.com/art_measure.htm

https://asa.scitation.org/doi/10.1121/1.4881321
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav Tangband » 2019-07-05 19:46

Hmm ... det där har du nog rätt i, Isådanafall är det väldigt mycket svårare att mäta absorptionen i ett vanligt rum. Man skulle behöva klä in väggarna med rockwool samt handdukar i flera lager :D.

Mina DIY paneler kostade nästan inget för mig, jag upplever ändå en förbättring i ljudbilden jämfört med förr. Det blir nog 4 eller 5 absorbenter .

Jag är ändå lite fundersam om inte de många lagren av handuken gör att ljudet blir absorberat på ett bra sätt. Jämför med ett draperi med endast ett tyg . Sätter du då dit 4 lager tyg med 1 mm luftspalt mellan, så blir absorptionen dramatiskt förbättrad. Den borde bli det?

Kraniet- finns det mätningar med handdukar som du hittat , angående absorption ? Det vore väldigt intressant.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav niclas_f » 2019-07-05 20:06

Då borde man väl kunna lägga handduken och mic i en låda och mäta ljudnivån utanför lådan.
Om man jämför den ljudnivån med den som blir utan handduk så borde det ge absorbtionen eller?
Grovt sett alltså.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav Tangband » 2019-07-05 20:07

niclas_f skrev:Då borde man väl kunna lägga handduken och mic i en låda och mäta ljudnivån utanför lådan.
Om man jämför den ljudnivån med den som blir utan handduk så borde det ge absorbtionen eller?
Grovt sett alltså.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det där var ingen dum ide.
Det motsvarar väl lite hur bra absorptionen i en högtalare skulle bli med flera lager handdukar eller rockwool.
Jag tar paus i denna intressanta fråga nu :)
http://www.acoustic.ua/st/web_absorption_data_eng.pdf

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav Tangband » 2019-07-06 09:21

Uppdatering: jag kommer att använda bomullstyg som front som liknar tapeterna- detta: https://www.ikea.com/se/sv/p/bomull-met ... -51725112/

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav rajapruk » 2019-07-06 12:11

Det är väl 10-12cm tjocklek som brukar rekommenderas som minst på resistiv dämpning, för att det skall dämpa bra nog bredbandigt. Jag tycker dessa ser alldeles för tunna ut.
Prova rejäl dämpning, typ hela vägen från vägg till högtalare, med dubbla dubbelvikta sängmadrasser eller nått, då blir det nog en rejäl förbättring av SBIR från den väggen. Säger inte att du ska ha det så i vardagsrummet, men som lärande test, och när du mäter på högtalarna.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav Tell » 2019-07-06 13:53

I många fall kan youtube-kommentarer bara vara blaj, men folk som skriver på såna här videos kan ibland ha rätt bra saker att säga ;) Vill minnas att redan när jag såg det här klippet för några år sen så var det många som kommenterade just att hans paneler för att isolera ljud, men för reflektioner är det inte lika optimalt. O det framgår inte heller av ditt eget test vad det är du testar? Har du mic och högtalare på samma sida av det du testar eller har du det på olika sidor?
Sen är ju även en canvasduk kanske inte heller den bästa för dom här typer av paneler då dom ändå är rätt hårda för att kunna måla på. Och så pratade du om att måla på dom, då kommer dom funka ännu sämre.
Men visst att dom här grejerna du byggt kommer förbättra ljudet hemma hos dig något och att det är ett lite småkul enkelt o billigt bygge :) Men jag tror att om du bara klipper bort canvas-tyget o häftar fast nåt mer ljudgenomsläppligt tyg och sen tar typ skummet från nån gammal sittdyna istället för handdukarna så lär dom funka snäppet bättre, o still ganska billigt. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav Tangband » 2019-07-06 14:13

Tell skrev:I många fall kan youtube-kommentarer bara vara blaj, men folk som skriver på såna här videos kan ibland ha rätt bra saker att säga ;) Vill minnas att redan när jag såg det här klippet för några år sen så var det många som kommenterade just att hans paneler för att isolera ljud, men för reflektioner är det inte lika optimalt. O det framgår inte heller av ditt eget test vad det är du testar? Har du mic och högtalare på samma sida av det du testar eller har du det på olika sidor?
Sen är ju även en canvasduk kanske inte heller den bästa för dom här typer av paneler då dom ändå är rätt hårda för att kunna måla på. Och så pratade du om att måla på dom, då kommer dom funka ännu sämre.
Men visst att dom här grejerna du byggt kommer förbättra ljudet hemma hos dig något och att det är ett lite småkul enkelt o billigt bygge :) Men jag tror att om du bara klipper bort canvas-tyget o häftar fast nåt mer ljudgenomsläppligt tyg och sen tar typ skummet från nån gammal sittdyna istället för handdukarna så lär dom funka snäppet bättre, o still ganska billigt. :)


Tack ! Jo, jag har redan tagit dig på orden. :) Fyra stora hål i canvasduken :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Absorbent för 150:- DIY

Inläggav Tangband » 2019-07-06 15:56

Såhär blev det.
Tyget framför är dubbelt lager. Canvasen har fyra stora hål 20 cm i diameter.
Totalt 4 handukslager och två tyglager med luft mellan varje lager.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster