Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav MathiasJK » 2019-08-02 12:01

Hehe, ja dialogen kan tänkas kännas snurrig.. Därav att jag ställt frågorna här. Kag står nog för den stora snurrigheten, blir lätt så när man inte har koll på allt.

Men det är ingenting mot hur det kändes i mitt huvud efter idogt läsande på engelsktalande forum ett tag med den ena körandes si eller så kopplat, den andre påståendes detta eller det där problemet uppstår och sen en annan som skriver att inga problem uppstår alls med liknande setup som det är på väg att bli hos mig. Och då har jag absolut inga problem med varesig akrift eller tal på engelska, och tänker generellt sett på engelska, hur man nu kan göra det med enbart nordisk härkomst. Men jag tycker iallafall att jag äntligen fått svar på frågor och bättre insikt på hur det ligger till med de hära eventuella problemen.

Jaa, anledningen till att jag köpte just en Dac Magic Plus liggdr bu i dess flexibilitet. Både digitalt och flera av dem in och ut, rca och XLR ut. Dessutom för en en 3/4 del av nypris, för min ekonomi rätt pris, dessutom för en hemmapryl hög signalnivå, max 4,2V, dock nog bara via XLR.
Det känns ju synd att inte använda den, när den dessutom får min setup att låta mycket bättre, och då menar jag mycket. Men jag är beredd på att koppla ur den om det inte skulle fungera tillfredsställande och titta på en lösning med volymkontroll efter DCX om det inte skulle fungera bra. Detta är som ssgt ändå inte en långtida lösning.

När det gäller uppställning av högtalare så bor jag i en 25m2 källarlägenhet med blandat betong och gips/träväggar, som dessutom inte någonstans i närheten har två liknande väggar, så uppställning är inte så värst flexibel, men jag har en annan vinkel att vrida saker i jag ska testa. Som det står nu så står högtalare ca 1m ut från bakvägg, med 2m mellan högtalare och 2 m fram från en mittpunkt mellan högtalarna till mitt huvud som sedan sitter i en soffa som står 30 cm ut från bakvägg. Vänster högtalare nära sidovägg, den andra inte. Det säger ju sig själv att detta är som gjort för att ljudstrykan ska känna ojämn från högtalarna med tankd på reflektioner och det gör den. Men när käre mor var här och tyckte vi skulle möbldra så blev det så och jag har inte orkat ändra än. Ser helt klart bäst ut utan soffor migt ute i rummet.

När jag vrider på allt kommer jag kunna ha större avstånd mellan högtalarna, men dom kommer å amdra sidan stå med ryggarna mot ett par garderober, som är ca 40cm djupa i full höjd som innehåller husets alla proppar och elcentral. Detra utrymme kan jag proppa med ljuddämpande om jag skulle vilja. Det borde kunna bli bra tycker jag. Har även möjlighet att dämpa utanföe garderobsdörrarna om jag vill. Tänkte ge mig in på agt bygga sådana, någon som har en bra pdf bok i ämnet eller uttömmande hemsida?

Tack än en gång för era svar, jag älskar denna sidan och dess medlemmar. Det man inte hittar svar på här hittar man inte svar på någon annanstans. Men jag gillar även diyaudio, dock får man sålla ut det vettiga från mycket rappakalja där, medlemmar är inte rättande i samma utsträckning och därför kan de vara smart att ställa frågor här istället.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav 2-ch » 2019-08-02 12:36

PekkaJohansson skrev:Är det bara jag som tycker att diskussionen börjar bli lite snurrig? Flera D/A-omvandlare före DCX2496 och analogt in med påföljande A/D-omvandling, processering och D/A-omvandling?

Nej då, snurrigt är det Pekka.
Jag har stoppat in en DCX för att kunna dela mellan frontar och bas + lite rumsfix.
Inte för att det är det optimala, utan för att det var en ekonomiskt möjlig lösning på mitt problem.

Vilka vettiga analoga försteg finns det med 4 kanaler (för det är väl det som behövs för 2-ch). Hamnar jag på någon PA-mixer då eller?
Fjärr är ett krav men egentligen bara för volymen.
Jag vill helst ha möjligheten RIAA kvar även om skivspelaren mest samlar damm.
Så för min del skulle det betyda en ny dac med fler ingångar, nytt försteg, samt ev ett RIAA med digital utgång.

Feelgood skulle naturligtvis öka några snäpp av att veta om att man slipper onödiga omvandlingar.
Frågan är bara om det är värt det.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav 2-ch » 2019-08-02 12:49

MathiasJK skrev:Detra utrymme kan jag proppa med ljuddämpande om jag skulle vilja. Det borde kunna bli bra tycker jag. Har även möjlighet att dämpa utanföe garderobsdörrarna om jag vill. Tänkte ge mig in på agt bygga sådana, någon som har en bra pdf bok i ämnet eller uttömmande hemsida?

Oj. Det där är ett stort ämne så något tips på en uttömmande hemsida har jag inte.
Tror inte du får någon större effekt av att bara fylla en garderob. Luft måste kunna passera in och ut på rätt sätt.
Där slutar jag ha åsikter om dess eventuella funktion :wink:
Men grunden borde vara att först analysera ditt problem och därefter söka efter lämplig åtgärd. Inte tvärt om.
Däremot finns det många duktiga människor här. Något jag nyttjade mig av när jag byggde mitt ljudrum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-02 14:14

2-ch skrev:Feelgood skulle naturligtvis öka några snäpp av att veta om att man slipper onödiga omvandlingar.
Frågan är bara om det är värt det.


Med tanke vilka omdömen vi sett om olika DAC:ar undrar man förstås om det omvandlarna i sig eller det är den analoga signalvägen som gör skillnad eller allt tillsammans? Det är i regel inte så stora skillnader som att flytta högtalarna eller lyssningspositionen någon dm...

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav 2-ch » 2019-08-02 14:33

RogerGustavsson skrev:
2-ch skrev:Feelgood skulle naturligtvis öka några snäpp av att veta om att man slipper onödiga omvandlingar.
Frågan är bara om det är värt det.


Med tanke vilka omdömen vi sett om olika DAC:ar undrar man förstås om det omvandlarna i sig eller det är den analoga signalvägen som gör skillnad eller allt tillsammans? Det är i regel inte så stora skillnader som att flytta högtalarna eller lyssningspositionen någon dm...

Puh... så jag kan lyssna på musik i helgen. Tack Roger :)

Men nu skaver det ändå i sinnet... :roll:
Det är ju enorm skillnad att flytta högtalarna någon dm!!!
Jag var nere långt under det när jag justerade in mina.

audiofilia nervosa, here i come.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav NADifierad » 2019-08-02 14:51

Och mitt i nervosan ska man dessutom ta höjd för självsuggestion och placebo :D .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav 2-ch » 2019-08-02 15:05

NADifierad skrev:Och mitt i nervosan ska man dessutom ta höjd för självsuggestion och placebo :D .

+1

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav MathiasJK » 2019-08-05 16:07

2-ch skrev:
MathiasJK skrev:Detra utrymme kan jag proppa med ljuddämpande om jag skulle vilja. Det borde kunna bli bra tycker jag. Har även möjlighet att dämpa utanföe garderobsdörrarna om jag vill. Tänkte ge mig in på agt bygga sådana, någon som har en bra pdf bok i ämnet eller uttömmande hemsida?

Oj. Det där är ett stort ämne så något tips på en uttömmande hemsida har jag inte.
Tror inte du får någon större effekt av att bara fylla en garderob. Luft måste kunna passera in och ut på rätt sätt.
Där slutar jag ha åsikter om dess eventuella funktion :wink:
Men grunden borde vara att först analysera ditt problem och därefter söka efter lämplig åtgärd. Inte tvärt om.
Däremot finns det många duktiga människor här. Något jag nyttjade mig av när jag byggde mitt ljudrum.


Att kalla det en garderob är inte speciellt rättvisande, det är en hel kortsida i rummet som innehåller husets alla proppar som är ca 2,50x0,3x2 BxDxH. Hur det fungerar med adsorption när man inte har en styv vägg bakom högtalarna, och hur man gör det bäst vore roligt att veta. Det är nog inte så vanligt att man har en sådan situation.

Men, det ska göras en hel del med lägenheten/rummet, som inte nödvändigtvis har med ljud att göra, dock med levnadsstandard och utnyttjande av yta, som i sig bör påverka ljudet positivt. Gardiner för avskärmning med mera ska upp.

Men det kommer ev en tråd om det längre fram, eller inte.
Hittade boken master Handbook Of Acoustics jag tänkt läsa igenom på pdf, första intrycket är dock att den är lite feltitlad, känns ganska basic så. Något mer uttömmande att läsa efteråt hade vart intressant. Dock ett helt annat ämne. Finns det möjligtvis någon tråd med bra boktips på forumet?
Dags att fortsätta googla :)

Tycker mig iallafall ha fått insikt i vad för eventuella problem jag kan stöta på när det gäller DCX. Tack för det!

Nu har jag dock börjat ögna minidsp balanced lite noggrannare, missat att även den finns att köpa som kit.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-05 19:37

2-ch skrev:
RogerGustavsson skrev:
2-ch skrev:Feelgood skulle naturligtvis öka några snäpp av att veta om att man slipper onödiga omvandlingar.
Frågan är bara om det är värt det.


Med tanke vilka omdömen vi sett om olika DAC:ar undrar man förstås om det omvandlarna i sig eller det är den analoga signalvägen som gör skillnad eller allt tillsammans? Det är i regel inte så stora skillnader som att flytta högtalarna eller lyssningspositionen någon dm...

Puh... så jag kan lyssna på musik i helgen. Tack Roger :)

Men nu skaver det ändå i sinnet... :roll:
Det är ju enorm skillnad att flytta högtalarna någon dm!!!
Jag var nere långt under det när jag justerade in mina.

audiofilia nervosa, here i come.


Minns dock att olika fel i apparater inte kan jämföras med skillnader mellan högtalare och rum!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav 2-ch » 2019-08-06 07:44

PekkaJohansson skrev:Minns dock att olika fel i apparater inte kan jämföras med skillnader mellan högtalare och rum!

Så sant.
Men jag tror ändå jag förstår vad Roger menade.

Men vad behöver jag för att koppla Cambride koaxiala S/PDIF till Behringers AES/EBU XLR-kontakt?
Är det så här enkelt?
Bild

Nu vill jag löda ihop en egen och göra en test.
Har ju en lämplig kabelstump liggande som jag fick av Johan Lindroos.
Är det något speciellt jag bör tänka på?

Ska den kopplas som det nedre exemplet?
2 hot -> tip och 1+3 -> jord.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRZuGDNJ90jusAt4xAcEGUfCg4fnS3j9Xn_f0rqV6Hlm-2dO56sSg

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-06 13:00

Måste det inte till någon form av impedansomvandling typ transformator? S/PDIF är väl 75 Ohm och AES/EBU 110 Ohm? Signalnivån är väl också annorlunda?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-06 13:25

Ja, att bara koppla samman är ingen bra ide. Här är en länk som förklarar/reder ut:
https://www.rane.com/note149.html

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav 2-ch » 2019-08-06 13:32

RogerGustavsson skrev:Måste det inte till någon form av impedansomvandling typ transformator? S/PDIF är väl 75 Ohm och AES/EBU 110 Ohm? Signalnivån är väl också annorlunda?

Så borde det ju vara. Då landar man på en sån här kanske.
https://www.neutrik.com/en/product/na2m-d0b-tx
Nu blev det lite tråkigare.

Såg den här varianten. Men jag är osäker på vad den gör. Dumt att chansa.
Bild

Fast å andra sidan vet jag inte så här på direkten vad XLR-kontakterna bak på Dac Magic är till för.
Måste läsa på mer.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav 2-ch » 2019-08-06 13:42

Kalejdokom skrev:Ja, att bara koppla samman är ingen bra ide. Här är en länk som förklarar/reder ut:
https://www.rane.com/note149.html

Tack för länken.

Meningar som
but the protocol used in AES3 and S/PDIF is not exactly the same and that can cause problems

och
and S/PDIF converted to XLR balanced is not AES3. Nor is AES3id 75-ohm BNC the same as 75-ohm RCA S/PDIF -- it may work, but it is not the same.

Gör att jag nog avstår och kör vidare på mitt "felaktiga" sätt.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav Emanuelgbg » 2019-08-06 13:49

En dum fråga kanske? men spelar impedansen verkligen så stor roll vid digital överföring i detta fallet, 75 eller 110 Ohm? Tänker mig att det är viktigare vid analog överföring.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-06 14:20

Emanuelgbg skrev:En dum fråga kanske? men spelar impedansen verkligen så stor roll vid digital överföring i detta fallet, 75 eller 110 Ohm? Tänker mig att det är viktigare vid analog överföring.



Nu har vi länkat två gånger till samma Rane-dokument och där finns bl.a. detta att läsa:

"Therefore the following passive circuits convert only the signal level and impedance, and not other protocol details (e.g., sample rate, consumer/professional status, nor correct any block errors in the data stream)."

Utgår ifrån att det trots allt finns en del fallgropar.


2-ch skrev:Fast å andra sidan vet jag inte så här på direkten vad XLR-kontakterna bak på Dac Magic är till för.
Måste läsa på mer.


Det är väl vanliga balanserade/differentiella analoga utgångar på linjenivå?

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav 2-ch » 2019-08-06 14:28

RogerGustavsson skrev:
Emanuelgbg skrev:
2-ch skrev:Fast å andra sidan vet jag inte så här på direkten vad XLR-kontakterna bak på Dac Magic är till för.
Måste läsa på mer.


Det är väl vanliga balanserade/differentiella analoga utgångar på linjenivå?

Stämmer, nu har jag kollat upp det.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-06 20:38

Som sagt, jag och många med mig har kört med bara rak anslutning från SP/DIF till AES. Det fungerar även om det inte är optimalt med avseende på nivåer och impedanser. Det kostar nästan ingenting att prova och du bör absolut göra dig själv den tjänsten för att höra vad du förlorar på att koppla som du gör nu. Kan tillägga att jag senare mest för ordningens skull har skaffat en liten 75/110 Ohm trafo från Canare som sitter på AES-ingången. Vill du låna trafon och prova även med den kan du få göra det - ser att även du finns i Stockholmsområdet. Skicka i så fall ett pm.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav Harryup » 2019-08-06 21:39

Kabellyftare??
Skillnad på kabellyftare för analogt och digitalt?

Personligen så har jag kört BSS-filter analogt in och analogt ut. Hade en ingenjör att mäta på den och när det gäller den A/D-D/A omvandlingen så var skillnaden tveksamt om den var hörbar. Och fullständigt försumbar jämfört med en suboptimerad inställning av filtret med avseende på timing och de justeringar man kan behöva göra på frekvensgången.
Men visst är det tilltalande att slippa övergången men det kommer inte vara skillnaden mellan onjutbart och njutbart.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-08 10:38

2-ch skrev:
PekkaJohansson skrev:Minns dock att olika fel i apparater inte kan jämföras med skillnader mellan högtalare och rum!

Så sant.
Men jag tror ändå jag förstår vad Roger menade.

Men vad behöver jag för att koppla Cambride koaxiala S/PDIF till Behringers AES/EBU XLR-kontakt?
Är det så här enkelt?
[ Bild ]

Nu vill jag löda ihop en egen och göra en test.
Har ju en lämplig kabelstump liggande som jag fick av Johan Lindroos.
Är det något speciellt jag bör tänka på?

Ska den kopplas som det nedre exemplet?
2 hot -> tip och 1+3 -> jord.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRZuGDNJ90jusAt4xAcEGUfCg4fnS3j9Xn_f0rqV6Hlm-2dO56sSg


Det brukar fungera bra.

Du och några andra behöver sluta att vara så audiophilia nervosiska. ;)
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav Tangband » 2019-08-08 11:30

Harryup skrev:Kabellyftare??
Skillnad på kabellyftare för analogt och digitalt?

Personligen så har jag kört BSS-filter analogt in och analogt ut. Hade en ingenjör att mäta på den och när det gäller den A/D-D/A omvandlingen så var skillnaden tveksamt om den var hörbar. Och fullständigt försumbar jämfört med en suboptimerad inställning av filtret med avseende på timing och de justeringar man kan behöva göra på frekvensgången.
Men visst är det tilltalande att slippa övergången men det kommer inte vara skillnaden mellan onjutbart och njutbart.

mvh/Harry


Detdär beror väl helt på hur bra A/D omvandlaren är ? Det kan bli försumbara skillnader, sant. Det finns säkert en möjlighet att digital koppling blir sämre också. Man får prova sig fram. Hade jag en digital ingång på mitt Dbx pa2 så hade jag testat det. Skulle en sådan koppling låta sämre skulle jag inte använda den.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav Tell » 2019-08-08 13:36

Alltså om nu ohm-talet inte stämmer så kommer ju det väl ändå inte låta lite sämre? För jag tänker mer att om det är fel motstånd i kabeln så kommer den digitala signalen antingen komma fram eller inte komma fram vilket ger fel av väldigt digital karaktär, inte att musiken på nåt sätt låter musikaliskt sämre. Eller vad exakt menar ni med "sämre"?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav Michael » 2019-08-09 00:39

Ett 240ohms motstånd kan man allt kosta på sig, inne i xlr-kontakten. Parallellt över 110ohms ingången, så det blir 75ohm. Glöm inte att det skall vara en 75ohms kabel.

PS. En bild ovan är ju åt andra hållet, alltså fel!

//Michael

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav 2-ch » 2019-08-09 10:15

Johan_Lindroos skrev:Du och några andra behöver sluta att vara så audiophilia nervosiska. ;)

Hur gör jag det!?

Att jag nu är nöjd med hur det låter hemma tar inte bort min nyfikenhet.
Det kanske kan bli ännu en smula lite bättre :)

Det är (för mig) just den nyfikenheten som tagit mig från min första stereo till det jag har idag.
Så lite gott för den med sig också... eller ganska mycket förresten.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster