En analog förförstärkare är född..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-08-02 01:45

Hej,

Tänkte skriva några rader - kanske finns intresse att påverka kommande versioner?

Bakgrunden är att jag och säkert många andra kör med en eller kanske två ljudkällor och ofta styr ljudvolymen vid källan (Spotify, Tidal, osv). Jag kör idag med Chord 2Qute DAC via 20dB passiv dämning till ett Nord One NC500 slutsteg. Det funkar ju ok, men jag vill ha en mastervolym, impedansanpassning och helst ett DC-servo.

Så detta var input till det analoga försteget jag filat på en tid. Jag vill göra det enkelt men ändå med en del flexibilitet. Resultaten för den första versionen blev:
- Två ingångar. Stödjer single ended eller differentiella ingångar.
- Ingångsväljare med relä.
- Modulariserad opamp. Första test görs med OPA1602 på moduler (se bild via länk nedan). Stöder även en mängd diskreta opampar för tycke o smak.
- Volymkontrollösning med arv från Bruno P. Han har gjort en lösning för ett antal år sedan som var rätt bra.
- Utgång single ended eller differentiell.
- Möjlighet till trigger-utgång med delay.
- Helt DC-kopplad signalväg och DC-servo
- O lite annat smågodis...

Byggde första kortet idag. Initiala mätningar ser bra ut. Mäter något bättre än -110dB THD vid 1kHz (når gränsen för mitt mätinstrument)
https://www.flickr.com/photos/182987349 ... ed-public/

Tar gärna emot synpunkter, idéer och frågor!

Hälsningar, Anders

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav rikkitikkitavi » 2019-08-04 08:20

Kul med lite DIY, snyggt litet bygge :)

Vad innebär modulariserad opamp?
Hur ser volymkontrollösningen ut?

Imponerande THD, har du några svep map THD?

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-08-04 13:57

rikkitikkitavi skrev:Kul med lite DIY, snyggt litet bygge :)


Tack :-)

rikkitikkitavi skrev: Vad innebär modulariserad opamp?


OPamparna (en dubbel OP per kanal) sitter på DIL-socklar, så det är väldigt enkelt att byta ut dem för att på så sätt kunna påverka karaktären på ljudet. Liknande lösning finns exempelvis för ingångssteget i förstärkaren Nord One NC500, som jag fick idén ifrån :-)

rikkitikkitavi skrev: Hur ser volymkontrollösningen ut?


Volymkontrollen är baserad på en traditionell dubbel resistiv potentiometer, men som jag använder på ett annorlunda sätt. Audiosignalen går inte igenom glidkonkakten utan den är kopplad till en kall referens. En rätt elegant lösning som delvis lånats från Bruno P. men som jag modifierat en del för att passa in i min konstruktion. Principen att ha glidkontakten till en kall punkt är lånad vilket gör att man undviker de problem potentiometrar normalt för med sig.

rikkitikkitavi skrev: Imponerande THD, har du några svep map THD?


Gjorde ett svep med THD+N. Se länken. Mätningen påverkas tyvärr delvis av mätinstrumentets begränsningar. Den undre kurvan är en direkt loopback på instrumentet.
https://www.flickr.com/photos/182987349 ... ed-public/

/Anders

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav paa » 2019-08-04 18:04

Funderat på en peq-länk för rumsanpassning i basen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-08-04 18:27

paa skrev:Funderat på en peq-länk för rumsanpassning i basen?


Kul att du frågar!

Jo, jag har kollat en del på det, men i ett annat projekt där jag har en DAC, USB-interface, S/PDIF- och Coax-interface. Där har jag möjlighet att ta digital audio från fiber alt. coax till PC/NUC via USB där man kan köra ex DIRAC för digital rumskorrektion. Ljudet skickas sedan tillbaka till DACen till en sample-rate-converter som ser till att DAC-chippet har bästa förutsättningar att jobba. Men... detta projekt är bara på schemanivå (95% klart av den delen). Behövs seriöst layoutande och lite kodning av en programmerbar logikkrets. En fråga om tid är det.. :-)

/Anders

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-08-10 14:58

Väntar fortfarande på mekaniken, men kör steget i cabbat läge inkopplat mellan DAC och slutsteg. Steget mäter bra och jag upplever det som väldigt transparent, vilket egentligen var målet. Känns som det är bra bas att utgå ifrån inför kommande utveckling.

Men dels har jag ett par buggar i schemat som behöver fixas och dels börjar jag fundera på om ett rör-baserat ingångssteg vore en bra väg framåt. Såg en intressant presentation:
http://www.bartola.co.uk/valves/wp-cont ... -notes.pdf

/Anders

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav Nattlorden » 2019-08-10 16:01

Även om du inte tänker dig i nuläget bygga in en sådan funktion... du kanske kan rita in en bygling på rätt ställe som du kan ta vidare till ett annat kort den dagen lusten infinner sig?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-08-10 18:28

Nattlorden skrev:Även om du inte tänker dig i nuläget bygga in en sådan funktion... du kanske kan rita in en bygling på rätt ställe som du kan ta vidare till ett annat kort den dagen lusten infinner sig?


En god tanke. Man kanske skulle addera en relästyrd signalväg så det är enkelt att välja rör-steg eller inte. Gör det dessutom lite snabbare att komma till v2 av nuvarande kort.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-08-11 17:56

Dagens beställning - 4st ryska DHT rör av modell 2P29L. Ännu så länge billiga rör som fått mycket uppmärksamhet den sista tiden. Blir nog en bra start för ett rörbaserat buffersteg. En bra motivering till att tanka hem SPICE modell o börja resan :)

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-08-14 23:21

Det visade sig inte vara "bara" att tanka hem en SPICE-modell. Hittade ingen model som stämde med de kurvor jag lyckats hitta för de rör jag beställt :-( Men jag hittade kanske något ännu bättre. En fantastisk java-app där man kan generera SPICE modeller baserat på en graf plus lite data. Efter att ha testat och felsökt en del (tack till Dmitry Nizhegorodov som gjort programmaet) har jag nu skapat SPICE modell för de rör jag beställt som fungerar i TINA (TI simulator). Har tagit fram en kretslösning som jag håller på att optimera med TINA för att få att få till en tänkt arbetspunkt för rören. Ett första försök, men jag har ingen tidigare erfarenhet av design med rör så detta är ny mark för mig. Det finns säkert mycket att klura på kring en bra arbetspunkt för dessa rör... kul detta!!
Men just nu ser det ut som bilden nedan..
Bilagor
2P27L operating point v1.PNG
Arbetspunkt för 2P29L
2P27L operating point v1.PNG (80.15 KiB) Visad 4742 gånger

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-08-18 23:21

Funderar allt mer kring arbetslinjen o harmonisk distortion. Frågan är hur man vill att distributionen av övertoner ska se ut eller hur man vill att den inte ska se ut antaget att detta kan bidra till en "bättre" musikalisk upplevelse. Grundtanken jag har är att utgå ifrån en så informationstransparent signalväg som möjligt men att ha möjlighet att koppla in en funktion för distribution av övertoner som kan höja upplevelsen. Jag har dock inte lyckats hitta så mycket skrivet kring detta. Att denna typ av distortion i mångas mening kan vara positivt för upplevelsen är tydligt även om finns olika åsikter i området. Men vilka egenskaper till distributionen av övertoner kan kopplas till en positiv upplevelse?

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav Fostex » 2019-08-19 10:53

Kul! Hittade också, till min stora glädje, PaintKIT till ett rörprojekt jag filar på. Mycket smidigt program!

Hur ser schemat ut så här långt?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-08-19 19:59

Fostex skrev:Hur ser schemat ut så här långt?


Jag bytte precis från TINA till ORCAD för simulering så det har inte hänt så mycket på schemafronten. Det jag har är en katodföljarkoppling där jag försöker få så bra förutsättningar för röret som möjligt. Kommer nog lägga upp schema här så småningom för kommentarer. Jag har en förförstärkare som jag anpassar för att kunna koppla in rörmodulen som en alternativ signalväg när man vill ha den karaktären på ljudet. Det blir förstås en egen trafo för rörmodulen som kommer innehålla spänningsreglering, filamentströmgenerator, katodföljare mm. Jag skulle gärna vilja ha DC-kopplad signalväg med servo men vi får se hur det blir... har DC-servo i nuvarande försteg men har inte hunnit kollat på den delen här ännu.

Hur långt har du kommit?

/Anders

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav Fostex » 2019-08-19 22:40

Låter spännande! Ser fram emot fortsättningen. Din loadline skvallrar om triodkoppling, och jag tycker att kurvorna ser väldigt trevliga ut. Kanske borde jag försöka få tag i några sådana rör. :)

Kanske blir det en egen tråd om mitt lilla projekt någon dag, men kortfattat är det en diffrentialförstärkare som matar en katodföljare, och ganska generöst med motkoppling. Detta med subminiatyrtrioder, och arbetspunkterna sätter jag med konstantströmskällor. Jag försöker få den så "orörig" som möjligt. Just nu håller jag på att utvärdera kretsen, och filar på nätdelen som är av SMPS-typ.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersP » 2019-08-20 12:15

Vad fantastiskt kunniga ni är!

Fostex: Hur motiverar du en SMPS-nätdel i ditt projek i stället för en konventionell?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-08-20 18:28

Fostex skrev:Låter spännande! Ser fram emot fortsättningen. Din loadline skvallrar om triodkoppling, och jag tycker att kurvorna ser väldigt trevliga ut. Kanske borde jag försöka få tag i några sådana rör. :)


Kanske blir det en egen tråd om mitt lilla projekt någon dag, men kortfattat är det en diffrentialförstärkare som matar en katodföljare, och ganska generöst med motkoppling. Detta med subminiatyrtrioder, och arbetspunkterna sätter jag med konstantströmskällor. Jag försöker få den så "orörig" som möjligt. Just nu håller jag på att utvärdera kretsen, och filar på nätdelen som är av SMPS-typ.


Rören är fortfarande billiga på ebay :-)

Även jag har differentialförstärkare som matar katodföljaren... och jag har en konstantströmkälla med TL431 för A-K-strömmen samt en koppling som gör att spänningen över röret inte påverkas av variationer i matningen. Vill isolera rörets funktion och arbetspunkt från "omgivningen" så mycket som möjligt. Mina simuleringar närmsta tiden kommer nog fokusera mest på H2 distorsion och DC-servo. Jag vill hitta ett vettigt sätt att justera H2 och ev dess fas men vi får se hur långt jag kommer.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav Fostex » 2019-08-21 14:29

AndersP: Främst för att jag har en SMPS från Ebay som jag har modifierat lite och vill testa, och jag vill gärna hålla vikt, storlek och pris nere. Vi får se hur det går i slutändan. :)

AndersHa: Vad roligt! Det ska bli väldigt spännande att se ditt schema. Det låter som att vi har lite liknande idéer. Jag använder dock en "Cascode-CCS" med BC337 (och MJE340 för att ta hand om den högre spänningen i katodföljaren) istället. Det var spännande att kunna justera in arbetspunkten genom att studera FFT-grafen i realtid, hittade en tydlig punkt där H2 var som lägst. DC-servo har jag inte snubblat in på ännu dock... :idea:
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-08-22 22:15

Fostex skrev:Det var spännande att kunna justera in arbetspunkten genom att studera FFT-grafen i realtid, hittade en tydlig punkt där H2 var som lägst. DC-servo har jag inte snubblat in på ännu dock... :idea:


jag tänker så här... det är rätt mycket diskussioner i olika forum om ett mått av H2 (negativ fas jmf med grundton) bidrar positivt till musikuppleverelsen - när det gäller mindre komplex musik. En intressant väg att utforska! Finns en hel del inspiration från Nelson Pass:
http://www.firstwatt.com/articles.html

/Anders

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-09-01 13:03

RegalValveH2.PNG
RegalValveH2.PNG (18.64 KiB) Visad 4283 gånger


Det finns två typer av mål med designen. Dels att isolera arbetspunkten för röret från V1 och dels att skapa en lösning där man kan ha god kontroll över och justera H2 distortion men samtidigt inte införa en massa komponenter i signalvägen utan istället nyttja X4. Motivet till att jag vill minimera antalet komponenter i signalvägen är att varje komponent har en eller flera funktioner. Men för varje komponent i signalvägen tillför dessutom alltid en eller flera oönskade egenskaper. C1 och C3 är egentligen inte önskade i signalvägen, men de alternativ som finns är transformatorer, DC-skift eller DC-servo. Många förordar nog transformatorer, men problemet är att ska de vara riktigt bra blir de dyra. DC-skift har problemet att de tillför brus. DC-servo eller bra kondensatorer tror jag är vägen framåt. Men jag har inte haft tid att undersöka DC-servo fullt ut ännu, så därför finns C1 och C3 kvar. För att minimera oönskad effekter av C1 och C3 rekommenderar jag polypropylen-kondensatorer av god kvalité.

Det som är nytt med denna lösning är metoden att isolera arbetspunkten Ip för X4. Här har X5, TL431, en nyckelroll. TL431 är en billig och välkänd shuntregulator som har väldigt många användningsområden. Bruset från X5 kan tänkas vara ett problem, men enligt mina simuleringar ligger nivån under vad som kan ses som ett problem. Men X5 uppnås bra isolation av Ip (strömmen genom X4) avseende spänningen V1. Detta är centralt eftersom V1-spänningen i praktiken inte är ren - eller det kostar mycket att få den ren. X5 har referensspänningen 2.49V vilket med R4 definierar arbetspunkten för X4 avseende Ip. R9 är satt så att X5 får drygt 1mA, vilket motsvarar den högsta katodström som TL431 kräver för reglering. X3, R8,R7 och C2 sätter DC-spänningen över X4 vilket är en konstruktion av Ale Moglia som ger bra PSRR, 60-70dB i audiobandet. R3 sätter Vg till -4V vilket tillsammans med Ip på 11mA skapar DC-arbetspunkten för X4.

Genom en återkoppling av VOUT till X5 fås en ren och kontrollerbar amplitudmodulation av arbetspunkten för X4 anseende Ip. Modulationsgraden kan enkelt justeras med R12 som dock inte får sättas högre än 12k, men då detta ge en H2-nivå på -30dB vid 2Vpp (VIN) så är detta inte ett problem. Önskad nivå på H2 ligger enligt Nelson Pass kring -40dB vilket fås då R12 sätts till 10k. Enligt många tillför en viss mängd H2 distorsion "musikalitet" och en bättre ljudupplevelse medan H3 ger andra effekter. Det man vill är att uppnå en önskad nivå av H2 men att H3 och efterföljande övertoner ska ligga på en så låg nivå som möjligt. Med denna lösning ligger vid H2 på -40dB och H3 27dB lägre, vilket står sig bra jämfört med andra lösningar som ex använder en JFET-transistor (J112) för motsvarande funktion. Kretsen tillför minimal fasvridning och påverkan på frekvensgången inom 20-200kHz. Distortionen med denna lösning är oberoende av frekvens inom audioområdet, vilket är önskvärt.

Nu fortsätter designarbetet :-)

/Anders

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav peterh » 2019-09-01 13:51

Om du nu gör en katodföljare, vad gör X3 i anodkretsen ??
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-09-01 14:17

peterh skrev:Om du nu gör en katodföljare, vad gör X3 i anodkretsen ??


Enligt konstruktören av den delen minimeras distorsionen från röret i motsvarande katodföljarkoppling.
http://www.bartola.co.uk/valves/tag/cathode-follower/

Kan tyckas konstigt att jag använder den lösningen, men jag vill ha så god kontroll på distorsionen och arbetspunkten för röret som möjligt. Gav det svar på din fråga?

/Anders

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav peterh » 2019-09-01 15:43

AndersHa skrev:
peterh skrev:Om du nu gör en katodföljare, vad gör X3 i anodkretsen ??


Enligt konstruktören av den delen minimeras distorsionen från röret i motsvarande katodföljarkoppling.
http://www.bartola.co.uk/valves/tag/cathode-follower/

Kan tyckas konstigt att jag använder den lösningen, men jag vill ha så god kontroll på distorsionen och arbetspunkten för röret som möjligt. Gav det svar på din fråga?

/Anders

Nja, tycker fortfarande att det är en konstlad lösning som höjer utgångsimpedansen hos katodföljaren.
Det riktiga frågan : vad säger mätningar och vad säger ett lyssningstest ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-09-01 16:17

peterh skrev:Det riktiga frågan : vad säger mätningar och vad säger ett lyssningstest ?


Jo, och det är den svåra biten, att förstå hur en blandning av egenskaper faktiskt påverkar upplevelsen. Alltför många parametrar i kedjan påverkar, men jag tror det går att komma en bit på vägen genom att isolera olika egenskaper mera från varandra. Då skapas i alla fall en något bättre möjlighet att prova på ett strukturerat sett - genom simulering, mätning och lyssning.

Jag kommer att ta fram en modul där man har möjlighet att justera H2 med syfte att göra lyssningstest. Med det är en hel del konstruktionsjobb kvar innan det riktiga schemat kan göras. Än så länge är det simuleringar i Micro-Cap som gäller. Himla bra simuleringsprogram faktiskt - MicroCap 12 och gratis :-) Har tidigare kört TINA, testat LTSPICE och ORCAD men Micro-Cap är en klar favorit.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-09-05 21:13

Äntligen fick jag de sista bitarna till första versionen av försteget :-) Så här blev den..
Bilagor
20190905_PreampS.jpg
20190905_PreampS.jpg (102.62 KiB) Visad 4159 gånger
Senast redigerad av AndersHa 2019-09-05 22:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav RSG » 2019-09-05 22:05

Snyggt!!!

Tumme upp!

/Johan

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav Lassej » 2019-09-05 23:36

Imponerande!

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-09-07 12:56

Jag har beslutsångest inför specen på nästa version... det slog mig att man kanske kunde få några synpunkter härifrån så jag gjorde ett webformular (goolge formulär, så det är ingen "farlig" länk). Det tar max 1min att klicka igenom det. Vore kul att få era tankar och så påverkar du ju nästa version.

https://forms.gle/enJKfjREHVmywFeg9

/Anders

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-09-07 16:56

Väldigt kul att det börjar komma in lite svar på undersökningen!

En extra intressant kommentar - möjlighet att kunna invertera absolut fas på ingången.

Läste en intressant tråd som IÖ skapat kring absolut fas. Eftersom högtalare i allmänhet fasvrider väldigt mycket inom audioområdet, ofta flera varv så, bli begreppet ur lyssnarens perspektiv svårhanterligt. Men en gynnsam egenskap verkar ändå vara att känsligheten för oss (enligt IÖ-tråden) är mest påtaglig inom ett begränsat frekvensområde - 100-250Hz. Hur mycket ett system (elektronik och högtalare) fasvrider i det området kan jag tycka borde ha mest att göra med högtalarna och dess delningsfilter. Jag ser ingen anledning till att det borde vara någon större fasvridning orsakad av (vettig) elektronik i det området. Som jag ser det kan det finns två skäl till att vilja ha möjlighet att invertera fasen:

1. Fasen har blivit inverterad någonstans i kedjan från mikrofon till högtalare.
2. Olinjäritet i högtalarna på grund av delningsfilter påverkar fasen i det känsliga området 100-250Hz.

Antag att nummer 2 är problemet så lär fasen vridas inom det känsliga området och att den då kan ligga inom 0-360grader fel. Att invertera fasen kan hjälpa, men det enda som ger kontroll på fasen i hela det området är kanske signalprocessning och att man behöver mäta upp systemet för att kalibrera det till rätt fas. Men trots allt kan man nog komma närmare rätt fas med möjligheten att invertera och det kanske var det som var målet?

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-09-12 19:15

Här är några av resultaten från webformulären - tack för er medverkan! Resultaten kommer från detta forum och euphonia-audioforum.se och de kommer givetvis påverka specen på version 2 :)

AnalogaIngångar.PNG
AnalogaIngångar.PNG (13.13 KiB) Visad 3934 gånger


Anpassningsbarhet.PNG
Anpassningsbarhet.PNG (15.89 KiB) Visad 3934 gånger

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-09-15 22:18

Då börjar specen för v2 ta form :-)

- Färgkodat klangval med touchkontroll och relästyrning (transparent, rör, H2+rör)
- Katodföljarsteg med pentode-rör och valbar H2 kontroll. Integreras i v1 kretslösning för bästa möjliga prestanda.
- 2 par RCA ingångar med stöd för XLR-ingångar på kretskortsnivå. Relästyrning för ingångsval. Samma lösning som v1.
- OPA1602 Opampar på modul. Stödjer flertalet diskreta dubbla opampar om man vill testa alternativ. Samma design som v1.
- Balanserad XLR utgång som v1.
- Volymkontroll som v1.
- Samma mekanik som v1. Power switch flyttar till baksidan och ersätts med touchlösning för klangval (eller vad man ska kalla det?).
- Möjlighet till triggerutgång för automatiskt påslag (med fördröjning) av ex slutsteg.

I dagsläget inget invertering av absolut fas. Men det kan ändra sig så småningom.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster