Hur smal kan en kort slitsport vara?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

gumawi
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-01-17

Hur smal kan en kort slitsport vara?

Inläggav gumawi » 2019-08-04 12:04

BAkgrunden är följande:
Håller på att bygga en högtalare för uteplatsen bestyckad med element jag kommit över förmånligt.Det blir bägge kanalerna i samma låda, men basarna i olika kamrar och diskanterna bredvid varandra överst i lådan. Allt med måtten 30x30x75. Skall drivas med en liten digitalförstärkare ta2020 och mestadels via nätadapter, men ibland även på batteri. Elektronik och filter är tänkta att sitta i utrymmet bakom diskanterna, som alltså är en egen kammare ovanpå basarna. Allt byggs i 12mm formplyfa pga tillgången på det materialet.

Baselementen är 10-tummare som sitter i varsin 20l kammare som jag önskar stämma av till 50-55hz, lägre tror jag inte behövs eftersom de mestadels ska spela utomhus. Som diskanter hade jag tänkt mig två piezo element.

För att hålla lådan så kompakt som möjligt hade jag tänkt mig att ha slitsportar och winisd verkar inte vara det bästa programmet för just det, varpå jag sökt och hittat lite anda kalkylatorer på nätet. En slitsport som använder både golv, och sidoväggar av lådan, verkar ha en korrektionsfaktor på 2,227, vilket gör att en port avstämd där jag vill blir väldigt kort. Hittar dock inget starkare belägg för att det skall stämma, utan verkar mest komma från ett gammalt tyskt dokument, som för all del kan vara korrekt, bara dåligt med referenser.

Om jag gör slitsen hela lådans bredd 276mm och 12mm hög så blir porten med ovan nämnda korrektionsfaktor endast ca 25mm vid en avstämningsfrekvens på 54hz. Funkar detta? Enligt diverse trådar på olika forum verkar det vara önskvärt att en sltsport inte skall överstiga ration 8-1, eller 9-1 eller tom 12-1 när det gäller förhållanden längd till höjd. Min port hade ju blivit helt annorlunda, men väldigt kort jämfört med många av de baslådor med låga avstämningar som ofta nämns i de trådar jag hittat.

Lufthastigheten i porten verkar inte bli något problem iaf enligt winisd, som iofs bara verkar ta hänsyn till portens area, vilket i detta fall motsvarar ett 6,5cm rör. Är det problem om bägge slitsarna mynnar bredvid varandra (en i toppen på sin kammare,den andra i botten) eller bör de sitta i botten på sina egna kammare, så att det blir ett element i mellan också? Dvs en slits i botten och den andra ungefär mitt på lådan?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur smal kan en kort slitsport vara?

Inläggav Tangband » 2019-08-04 13:09

Läs allting som signaturen Isidor skrivit. :)
viewtopic.php?f=10&t=3140&hilit=Isidor+slits+port

gumawi
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-01-17

Re: Hur smal kan en kort slitsport vara?

Inläggav gumawi » 2019-08-04 14:25

Tackar för tipset - tråden gav mig delvis svar. Det är inga problem med en slits på 12 mm eller ännu smalare.

Tråden gav mig dok inte mycket info om huruvida vilken korrektionsfaktor som är den mest korrekta att använda vid dylik port.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur smal kan en kort slitsport vara?

Inläggav paa » 2019-08-04 16:59

Korrektionsfaktorn, är inte det en ändkorrektionsfaktor? Dvs att inte hela porten ska förkortas med faktorn, utan att längden ska förkortas med korrektionsfaktorn gånger slitsens höjd?
Om slitsen blir för bred i förhållande till längden är det bara att lägga in en list på mitten av slitsen som delar upp den i två (eller flera slitsar) med rätt höjd/breddförhållande.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster