Inte svårare än såhär...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inte svårare än såhär...

Inläggav MichaelG » 2019-08-04 12:08

...eller hade jag bara svinröta?

Jag hade fått över två gamla SVS 12-tums baselement som jag inte visste vad jag skulle göra med. Jag försökte sälja dem men buden jag fick gjorde att jag behöll dem. Eftersom jag har tummen mitt i handen så funderade jag inte på allvar på att bygga något med dem. Men så såg jag att det finns ju färdiga baslådor (för billjud) och så började jag fundera. Jag laddade ner ett simuleringsprogram för högtalare och matade in alla parametrar jag lyckades googla fram om 12-tummarna.

Resultatet - med så rak frekvensgång och djup bas som möjligt - gav en viss ministorlek på lådan och en viss storlek på basreflexportarna. Jag lyckades hitta en lagom stor, tung och välbyggd bilbaslåda för ändamålet till ett bra pris, monterade in de två basarna, fyllde 3/4-delar av basreflexöppningen (för att få rekommenderad area), kopplade till ett bryggkopplat Crownslutsteg på massa hundra watt. Och voila - det inte bara låter suveränt bra, det mäter riktigt fint också. Infrabas en bra bit nedanför 20 Hz och riktigt jämn och fin upp till några hundra Hz. Jag hade tänkt att den skulle funka som biobas, men den gör sig alldeles utmärkt även när jag lyssnar på musik.

Är det verkligen inte svårare än så här - eller hade jag bara svinröta?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Inte svårare än såhär...

Inläggav NADifierad » 2019-08-04 15:50

Flax ska inte underskattas! :D
Kul att det blev bra.
Nu saknas bara bilder på verket 8)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inte svårare än såhär...

Inläggav Tangband » 2019-08-04 16:26

Jag är övertygad att man kan göra bättre själv än vad tex SVS gör i original. Just pga att SVS inte vet hur ens rum ser ut.
Visst kan det även bli sämre än fabriksbyggt men är man lite envis så kan man ju bygga om subbasen tills det blir precis som man vill ha det 8)

Det där crownsteget på flera hundra watt är nog bättre än de flesta klass D historier som sitter inuti de flesta köpesubbar, ibland inte ens i en egen låda

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Inte svårare än såhär...

Inläggav hifikg » 2019-08-04 16:42

MichaelG skrev:...eller hade jag bara svinröta?

Jag hade fått över två gamla SVS 12-tums baselement som jag inte visste vad jag skulle göra med. Jag försökte sälja dem men buden jag fick gjorde att jag behöll dem. Eftersom jag har tummen mitt i handen så funderade jag inte på allvar på att bygga något med dem. Men så såg jag att det finns ju färdiga baslådor (för billjud) och så började jag fundera. Jag laddade ner ett simuleringsprogram för högtalare och matade in alla parametrar jag lyckades googla fram om 12-tummarna.

Resultatet - med så rak frekvensgång och djup bas som möjligt - gav en viss ministorlek på lådan och en viss storlek på basreflexportarna. Jag lyckades hitta en lagom stor, tung och välbyggd bilbaslåda för ändamålet till ett bra pris, monterade in de två basarna, fyllde 3/4-delar av basreflexöppningen (för att få rekommenderad area), kopplade till ett bryggkopplat Crownslutsteg på massa hundra watt. Och voila - det inte bara låter suveränt bra, det mäter riktigt fint också. Infrabas en bra bit nedanför 20 Hz och riktigt jämn och fin upp till några hundra Hz. Jag hade tänkt att den skulle funka som biobas, men den gör sig alldeles utmärkt även när jag lyssnar på musik.

Är det verkligen inte svårare än så här - eller hade jag bara svinröta?


Grattis! Klart det är röta, plötsligt händer det :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Inte svårare än såhär...

Inläggav MichaelG » 2019-08-04 20:51

Jag har fått för mig att det är väldigt svårt att bygga bra sub-basar, särskilt med basreflex och att det är svårare med 2 element än med 1 att få det bra. Trodde jag. Men kanske är det bra element som är svårt att bygga (och det hade ju redan SVS fixat) och resten fixar man med ett bra simulationsprogram.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte svårare än såhär...

Inläggav dewpo » 2019-08-05 23:51

MichaelG skrev:Jag har fått för mig att det är väldigt svårt att bygga bra sub-basar, särskilt med basreflex och att det är svårare med 2 element än med 1 att få det bra. Trodde jag. Men kanske är det bra element som är svårt att bygga (och det hade ju redan SVS fixat) och resten fixar man med ett bra simulationsprogram.


Jag kastar ur mig en kill gissning, Mest eftersom det är det enda jag kan :oops:

Jag tror att anledningen till att komersiellare aktörer misslyckas med att bygga bra basar är enkel.
Deras ingenjörer blir helt enkelt ombedda att koka soppa på en spik.
Eller i klar språk vi konsumenter vill ha en Bas som spelar högt -
Samt är liten och diskret, Och väger lätt så den går enkelt att flytta.
Det är helt enkelt en omöjlig kombination.
Men kan man tänka sig en stor och tung pjäs, Så tror jag inte det är så komplicerat :|
Bara elementet håller måtten.

OT har du några mätningar på bygget?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Inte svårare än såhär...

Inläggav MichaelG » 2019-08-10 16:00

"OT har du några mätningar på bygget?"

Jag köpte som sagt en färdig låda för 2 12-tumsbasar. Den heter GAS GV212COMP. Måtten är:

Yttermått: 935x480x547/427mm (BxHxD)
Volym: 150 liter
Portarea: 370cm2
Portlängd: 46cm
Vikt: 51 Kg (tomlåda)

Jag stoppade igen ungefär 2/3 av porten med packat skumgummi för att få så rak kurva och låg gränsfrekvens som möjligt med mina SVS-element (enligt simuleringsprogrammet). Eftersom det funkade bra i praktiken, har jag inte experimenterat med andra storlekar på porten. Jag bara kollade för skojs skull hur det funkade med full (=ostoppad) port. Och det blev en betydligt bumligare och svulstigare bas.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Inte svårare än såhär...

Inläggav NADifierad » 2019-08-10 16:28

51kg? 8O
Vad är den byggd av?
Har för mig att mina 180 liters, med element i, väger ca 45kg styck.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Inte svårare än såhär...

Inläggav Nattlorden » 2019-08-10 17:16

Dubbla lager 25mm MDF låter det som.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Inte svårare än såhär...

Inläggav MichaelG » 2019-08-11 12:10

25 mm MDF, dubbla frontbafflar och en del interna stag. Vikten stämmer säkert, för den var rejält tung när jag släpade in den i biorummet (där jag monterade elementen som även de går loss på ett antal kg styck).


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster