En fråga om kvartsvågsrör

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Simna
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2019-08-05

En fråga om kvartsvågsrör

Inläggav Simna » 2019-08-06 17:59

Hej

Jag har läst lite om kvartsvågsrör och har några funderingar.

Är det längden på röret som avgör var i frekvensområdet röret kommer att påverka?
Är det diametern på röret som avgör hur många dB som röret sänker frekvensområdet?
Har det någon betydelse om rörets mynning pekar upp, ner eller åt någon sida?
Kan man förlänga ett rör med en böj ? Säg att man bara har plats med en meter rör, men behöver två meter. Kan man då sätta på en böj så att man får ytterligare en meter som löper parallellt med den första metern?
Kan man överhuvudtaget förlänga med en böj?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: En fråga om kvartsvågsrör

Inläggav NADifierad » 2019-08-06 18:28

Intressant :) !
Kan inte svara på dina frågor.
Jag provade principen själv för några år sedan. Använde papprör med innerdiameter 200mm, och längden var ca 180cm.
Tror jag hade igång 6 rör, med varierande dämpning i. Provade med olika placeringar i rummet, och fick någon mätbar skillnad.
Dock var resultatet för klent för att bli mer än bara ett experiment.
Jag tror att jag hade behövt betydligt fler rör, för att få till bra effekt.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28073
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: En fråga om kvartsvågsrör

Inläggav PerStromgren » 2019-08-06 19:09

De flesta kvartvågspipor (om det nu är en sådan) är böjda för att få plats i en låda.

Här finns mer info: http://www.quarter-wave.com/

PS. Eller är det något annat... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: En fråga om kvartsvågsrör

Inläggav paa » 2019-08-06 19:23

Jag gissar att det handlar om basabsorbenter. Dessa blir effektivast om öppningen är längst inne överst eller nederst i ett hörn i rummet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: En fråga om kvartsvågsrör

Inläggav jansch » 2019-08-06 19:40

Jag antar att du menar dämpning av en frekvens med hjälp av kvartvågspipa.

- Längden på röret bestämmer frekvensen men fysiska längden på röret kommer inte att vara = 1/4 våglängd utan lite kortare. Detta beror främst på att luftpelaren kommer att fortsätta en bit utanför röret. Någon helt korrekt formel finns inte men den påverkas av diametern/ytan på röret, förhållandet mellan längd och yta, rörets dämpning, om röret är runt eller t.ex kvadratiskt, mm. Googla t.ex på hur man kompenserar längden på basreflexportar.
- Rörets diameter eller yta (om röret inte är runt) avgör hur mycket röret kan dämpa generellt men det svåraste är att hitta rätt placering där röret ger bäst verkan. Hur stort /grovt rör man behöver (eller flera rör på verkas av rörets godhetstal (Q värde som i sin tur påverkas av föhållandet mellan diameter och läng, dämpning mm.)
Det är alltså väldigt komplext att ens försöka beräkna hur grova och hur många rör man behöver för en viss dämpning (dB) i ett specifikt rum.
- rörets mynning skall helt enkelt vara där noden borde uppstå. (hm... tänker jag rätt nu?)
- Röret kan krökas, även 180 grader eller vara t.ex. böjt i en ring men tappar lite Q värde. Dock i detta sammanhang marginellt om inte förhållande rördiameter/längd är litet. Jämför med en trumpet eller annat bleckblåsinstrument som är böjda i flera varv.

Detta ovan är ett översiktligt svar. Prova med rör som kan förlängas/ förkortas och börja med rör som är drygt 5% kortare än 1/4 våglängden.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28073
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: En fråga om kvartsvågsrör

Inläggav PerStromgren » 2019-08-06 19:42

paa skrev:Jag gissar att det handlar om basabsorbenter. Dessa blir effektivast om öppningen är längst inne överst eller nederst i ett hörn i rummet.


Jag var för snabb, sorry! :oops:
... tycker jag!

Per

Simna
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2019-08-05

Re: En fråga om kvartsvågsrör

Inläggav Simna » 2019-08-07 20:45

Jo, det rör sig om att försöka få bukt med ett par besvärliga bas-peakar på ca 45Hz och ca 127Hz (mätt med ett xtz kit). Jag hittade ett excel-ark på nätet, "Tubecalcorgelpipa" där man kan fylla i rummets dimensioner för att räkna ut var rummets noder finns. men jag begrep inte hur många rör det menas att man ska använda.
Jag har sett beskrivningar på hur man använder gjutrör av papp för att bygga kvartsrör, men jag hade tänkt att prova 160 mm avloppsrör. Verkar enklare att hantera, hållbarare och snyggare. Så om inte diametern har betydelse för vilken frekvens de tar så kan jag klämma in ganska många rör, bakom bokhyllor som står "framför hörn" (för att plocka bort hörnen så att säga) och ett gäng i ett tomt hörn. Om det finns en rimlig chans att detta skulle kunna fungera kan man ju prova med en fyra, fem rör först för att se om det ger någon effekt alls.
Eller är jag helt ute och cyklar...?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: En fråga om kvartsvågsrör

Inläggav NADifierad » 2019-08-07 20:52

Jag fick som sagt ringa effekt med 5-6 st 200 rör.
Men testa?
Det skiljer troligen från fall till fall, vad man får för resultat :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Simna
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2019-08-05

Re: En fråga om kvartsvågsrör

Inläggav Simna » 2019-08-07 20:58

Jag har ju sett beskrivningar på hur man har byggt med 300 mm gjutrör och det går ju några stycken 160 mm avloppsrör för att motsvara ett 300 mm rör. Men visst, är det ingen som säger att det är lönlöst har jag ett projekt att leka med :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: En fråga om kvartsvågsrör

Inläggav NADifierad » 2019-08-07 21:22

Bäst är kanske att börja se var i rummet du ska åtgärda problemen, och sedan bygga absorbenterna efter det?
Avr 7000 har en tråd om snygga hörnabsorbenter.
Och ska du bygga längs vägg, bakom tex en bokhylla, så får du mer effektiv yta på absorbenten om du inte låser dig vid just rör.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: En fråga om kvartsvågsrör

Inläggav jansch » 2019-08-07 22:08

NADifierad skrev:Bäst är kanske att börja se var i rummet du ska åtgärda problemen, och sedan bygga absorbenterna efter det?
Avr 7000 har en tråd om snygga hörnabsorbenter.
Och ska du bygga längs vägg, bakom tex en bokhylla, så får du mer effektiv yta på absorbenten om du inte låser dig vid just rör.


Om man har problem med specifika (väl definierade frekvenser) är det bra att använda något som bygger på resonans i stället för dämpning. Både kvartvågspipor och helmholzresonatorer har ( kan ha) ett högt Q - värde och är därför bättre lämpade att dämpa en enskild frekvens än en absorbent.
En absorbent bygge på att omsätta energi till värme i ett dämpmaterial (typ stenull) men kan bara göra det med luftrörelse, inte tryck. Detta medför att materialet måste vara placerat där molekylrörelsen är stor vilket betyder långt ifrån avgränsningsytan = 1/4 våglängd från vägg = 1/4 våglängd från nod vid stående våg.
Alltså.... att dämpa bastoner med absorbent kräver placering som tar stort utrymme i lyssningsrummet och blir väldigt bredbandig i dämpnngen,

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: En fråga om kvartsvågsrör

Inläggav NADifierad » 2019-08-07 22:14

Jag visste inte att det fanns en skillnad :D .
Vad jag menar är nog baserat på geometri. Dvs att om man inte låser sig vid rör, så kan man troligen få en större volym att jobba med, om man kan platsbygga ut efter tillgängligt utrymme.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster