Atmos högtalare att placera på frontar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Atmos högtalare att placera på frontar?

Inläggav Thomas_A » 2019-08-06 21:26

Hej!

Har letat lite men inte hittat, har någon byggt en mindre DIY ATMOS högtalare som avses placeras på fronthögtalarna, för att låta ljudet studsa i taket? Hur ska en sådan liten högtalare helst konstrueras?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Atmos högtalare att placera på frontar?

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-06 22:05

Jag har själv haft dessa funderingar och tittat en del i butik och på nätet. Det verkar ju inte vara "rocket science" direkt. En liten (sluten) låda med ett eller flera element riktade uppåt/framåt med ca 10 graders lutning. Delningsfrekvensen verkar dock ligga rätt högt för dessa små högtalare (180Hz är vanligt):

https://www.google.com/search?q=atmos+e ... 60&bih=815

Om du har en Atmos-receiver och ett par mindre "bokhyllehögtalare" kan du ju testa att lägga dom ovanpå ett par vanliga fronthögtalare och testa dig fram.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Atmos högtalare att placera på frontar?

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-06 22:15

Här är ett klipp från en nätsida där man föreslår att fixa en egen lösning:

Procedure For Making Your Own Atmos Elevation Speaker:
1. Select a smallish bookshelf speaker that can easily fit on top of your front and/or rear surround speakers (choose something with similar output and frequency response capabilities above 200Hz as your other surround channels if possible).
2. Place the speaker (with the front baffle firing up towards the ceiling) on top of your front and/or rear speakers at 20 degrees using a door stop or foam wedge.
3. Connect the top firing speaker to the Atmos channel of your AV Receiver.
4. Set your AV Receiver HPF bass management for the Atmos channels between 150-200Hz.
5. Level match and time align.
6. Caution: Don't place an Atmos logo on the speaker to avoid a potential patent infringement lawsuit :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Atmos högtalare att placera på frontar?

Inläggav Thomas_A » 2019-08-06 23:08

Tack, jag funderar på att byta upp min Marantz receiver och även då kanske den med Atmos. Tänkte om högtalarna måste vara designade på nåt särskilt sätt för att riktverkan ska bli rätt. En liten bredbandare borde fungera men lådans form är det jag undrar mest över för bästa riktverkan. Ett par Onkyo kostar dock inte särskilt mycket.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Atmos högtalare att placera på frontar?

Inläggav Kraniet » 2019-08-11 18:58

En sån atmos-högtalare har en specielle tonkurva för att ljudet ska bli rätt. Det går säkert att använda vilken högtalare som helst men det blir kanske inte samma illusion av att ljudet kommer uppifrån.

Men det är ju inget "magiskt" med det bara man vet hur tonkurvan ska se ut.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Atmos högtalare att placera på frontar?

Inläggav Kraniet » 2019-08-12 08:55

Dolby employs Head Related Transfer Function (HRTF) post processing for the height channels incorporating Atmos elevation speakers. The HRTF helps trick your brain into thinking the sound is coming from an elevated position despite that the speakers are at about ear level. The graph below represents the EQ processing Dolby Atmos AV receivers and processors will be applying to Atmos elevation speakers. This curve in combination with the acoustical properties of your head and the spacing between your ears is what makes the magic work.

As with all HRTF-based processing, the effectiveness of the simulation will greatly depend on how closely matched your own HRTFs are with the generic model used. We also suspect there will be a fairly narrow sweet spot in which the elevation illusion would be most effective.

Dolby Atmos HRTF DSP

Dolby Atmos Equalization for Atmos Elevation Speakers (source AVS Forum)

The Dolby patent calls for a filter response with a rise at 7 kHz of 5 dB followed by a drop of 7 dB at 12 kHz. While the patent claims this can be done in the speaker via a crossover network or in the digital domain via DSP processing or a combination of both, the reality is it’s typically done digitally via DSP processing in the AV receiver. It’s quite difficult and expensive to achieve such a tight response like this in the analog domain. Moreover, it's NEVER a good idea to apply boost via a passive filter network. This should be done in the digital domain. Period.

Update 9/12/14: Recent feedback from our talks with Dolby at CEDIA suggests there is some element of the HRTF employed in Atmos Elevation speakers in the analog crossover. However, we don't suspect it matches the amplitude of the above graph especially since most of the Atmos Elevation speaker specs we've read indicate a frequency response of 150Hz to 18kHz +-3dB which can't be met with a swing of 12dB (+5dB at 7kHz and -7dB at 12kHz) from the HRTF graph. We will know more as we get samples in our labs for testing.

Update 10/29/14: After close examination of the Definitive Technology A60 Dolby Atmos speaker in conjunction with figure 14A from the Dolby patent, we have discovered that a Dolby Atmos speaker does in fact incorporate a complex 8-element crossover in attempt to create a +2dB bump at 7kHz followed by a -4dB notch at 12kHz. This crossover is a one design fits all solution with values set by Dolby so a driver with a very specific DCR must be selected in order to achieve the frequency response transfer function they are targeting in figure 14B of their patent.


Bild

https://www.audioholics.com/loudspeaker ... peakers-p2


Den röda kurvan nedan är på en "atmos enabled" högtalare.
Bild
https://www.soundandvision.com/content/ ... test-bench
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Atmos högtalare att placera på frontar?

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-12 10:30

Intressant information. Det låter som att man i alla fall inte kommer runt behovet av eq settings i receivern om man användet Atmos enabled speakers. Alltså måste man acceptera en viss närvaro av Audyssey (eller motsvarande).

Men hur är det med takplacerade Atmos-högtalare, kräver dom också en anpassad tonkurva?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Atmos högtalare att placera på frontar?

Inläggav philipbtz » 2019-08-12 12:16

Bättre och lättare att bara placera högtalarna på korrekt ställe i taket. Jag kör 7.1.2 med 3 a1:or parallell-kopplade per sida i taket och även med tre per kanal så faller dessa redan vid 110Hz ungefär så jag misstänker att sånna högtalare som placeras på frontarna behöver vara ganska kraftfulla för att fungera.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Atmos högtalare att placera på frontar?

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-12 12:47

Lätt att glida från ämnet, men en fundering gällande flera högtalare på samma Atmos-kanal. Borde det inte bli bättre att köra med 7.1.4* och bara använda en A1 per Atmos-kanal (istället för 2x3 st i 7.1.2)? Då nyttjar men ju panoreringen bättre.

*) Förutsatt att man har en receiver som stödjer fyra Atmos-kanaler.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Atmos högtalare att placera på frontar?

Inläggav Kraniet » 2019-08-12 13:32

De nämner ju i artikeln att Linkwitz hade en del invändningar mot Dolbys lösning

https://www.audioholics.com/loudspeaker ... olby-atmos
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Atmos högtalare att placera på frontar?

Inläggav philipbtz » 2019-08-12 16:13

Kalejdokom skrev:Lätt att glida från ämnet, men en fundering gällande flera högtalare på samma Atmos-kanal. Borde det inte bli bättre att köra med 7.1.4* och bara använda en A1 per Atmos-kanal (istället för 2x3 st i 7.1.2)? Då nyttjar men ju panoreringen bättre.

*) Förutsatt att man har en receiver som stödjer fyra Atmos-kanaler.


Då behöver jag ett till slutsteg då jag saknar två kanaler ;) Sedan vet jag inte vad som är bäst för jag är nästan helt säker på att jag hade spelat sönder a1:orna om det var en per kanal. Samt att jag då bara hade kunnat använda fyra utav sex högtalare. Då hade två blivit liggandes. Men det hade nog blivit något bättre i sweetspot på lagom volym. När resten av systemet är så otroligt kapabelt så vill jag inte sitta och vara orolig att något går sönder.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Atmos högtalare att placera på frontar?

Inläggav Kraniet » 2019-08-12 18:35

Om jag förstår Öhman rätt så gynnas alla surroundkanaler av multipla högtalare. Han har ju sagt något om hur de ska placeras också men jag förstod aldrig hur han menade :oops:

edit: denna tråden är det
viewtopic.php?f=20&t=58582
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Atmos högtalare att placera på frontar?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-13 11:40

philipbtz skrev:
Kalejdokom skrev:Lätt att glida från ämnet, men en fundering gällande flera högtalare på samma Atmos-kanal. Borde det inte bli bättre att köra med 7.1.4* och bara använda en A1 per Atmos-kanal (istället för 2x3 st i 7.1.2)? Då nyttjar men ju panoreringen bättre.

*) Förutsatt att man har en receiver som stödjer fyra Atmos-kanaler.


Då behöver jag ett till slutsteg då jag saknar två kanaler ;) Sedan vet jag inte vad som är bäst för jag är nästan helt säker på att jag hade spelat sönder a1:orna om det var en per kanal. Samt att jag då bara hade kunnat använda fyra utav sex högtalare. Då hade två blivit liggandes. Men det hade nog blivit något bättre i sweetspot på lagom volym. När resten av systemet är så otroligt kapabelt så vill jag inte sitta och vara orolig att något går sönder.


Du kan ställa in så att högpassfiltreringen sker lite högre upp i frekvens så skyddar det elementen mot söndermangling.
Allra oftast är det inte speciellt mycket ljud i takkanalerna har jag märkt. Det brukar vara mycket mycket mer i frontkanalerna.
Hittills kör jag själv med slutna MuPPsar i taket som liknar A1 i kapacitet, och de har överlevt bra. Det jag inte gillar är deras rätt dåliga spridningsegenskaper i diskantregistret.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Atmos högtalare att placera på frontar?

Inläggav philipbtz » 2019-08-13 11:51

Johan_Lindroos skrev:
philipbtz skrev:
Kalejdokom skrev:Lätt att glida från ämnet, men en fundering gällande flera högtalare på samma Atmos-kanal. Borde det inte bli bättre att köra med 7.1.4* och bara använda en A1 per Atmos-kanal (istället för 2x3 st i 7.1.2)? Då nyttjar men ju panoreringen bättre.

*) Förutsatt att man har en receiver som stödjer fyra Atmos-kanaler.


Då behöver jag ett till slutsteg då jag saknar två kanaler ;) Sedan vet jag inte vad som är bäst för jag är nästan helt säker på att jag hade spelat sönder a1:orna om det var en per kanal. Samt att jag då bara hade kunnat använda fyra utav sex högtalare. Då hade två blivit liggandes. Men det hade nog blivit något bättre i sweetspot på lagom volym. När resten av systemet är så otroligt kapabelt så vill jag inte sitta och vara orolig att något går sönder.


Du kan ställa in så att högpassfiltreringen sker lite högre upp i frekvens så skyddar det elementen mot söndermangling.
Allra oftast är det inte speciellt mycket ljud i takkanalerna har jag märkt. Det brukar vara mycket mycket mer i frontkanalerna.
Hittills kör jag själv med slutna MuPPsar i taket som liknar A1 i kapacitet, och de har överlevt bra. Det jag inte gillar är deras rätt dåliga spridningsegenskaper i diskantregistret.



Helt klart värt att testa i framtiden. Är lite kluven över ifall jag skall sälja min Emotiva XPA-2 Gen 2 eller hur jag skall göra men behöver två kanaler till för att testa det(ja jag kör mitt XPA-2 till takkanalerna vilket är ganska overkill..). Varför jag är skeptisk är för att jag tidigare hade en a1 per kanal i ett annat mindre rum där de agerade bakkanaler i en 7.1 setup och där hördes det dist men minns inte vad jag hade inställt för delning då, kanske 100Hz eller något sådant. Men har läst flera rapporter nu från folk som inte har problem med det så borde funka då antar jag.

Intressant att du också din upplevelse med MuPPsarna för jag har också hört dessa och upplevde samma sak. A1 är värt varenda krona.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster