Frågor angående baslådor/steg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 07:14

Får man komma med tipset att testa att vända på den högra basmodulen så att porten hamnar längre från sidoväggen på den sidan, det kan vara ett test värt att göra för att se hur det påverkar resonansen mellan sidoväggarna :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav Beakungen » 2019-09-04 10:33

DVD-ai skrev:Får man komma med tipset att testa att vända på den högra basmodulen så att porten hamnar längre från sidoväggen på den sidan, det kan vara ett test värt att göra för att se hur det påverkar resonansen mellan sidoväggarna :)



Ahh bra tips! Det har jag inte ens tänkt på! Tack :D


Men sitter jag vid matbordet som jag har vid ytterkanten på den vänstra baslådan så är där rejält mkt mer djupbas. Men i kanten på soffan där man har typ toppen av baselementet mot sig är det betydligt mindre och då i mitten av soffan där jag mätt med antimode är det bra också (även om det saknas lite i jämförelse när de stod upp).

Så kan mycket väl göra stor skillnad att ha båda basportarna in mot tv-bänken istället!


Du som har bra erfarenhet av ljud. Tror du det är någon större skillnad på steg och steg när det gäller typ då mitt pa-steg och nackan? Frånsett att nackan troligtvis skruvar ur sig lite mer effekt. Tänker att det är riktigt jobbigt med antimodemätningen då hela lägenheten skramlar och man är lite orolig för grannar. Hade varit skönt att bara byta steg och köra på samma gamla mätning! :D

Sen tror jag visserligen jag måste göra ommätning om jag flyttar basportarna innåt och dessutom då göra ommätning om jag dämpar lådorna. Så kanske borde jag fixa allt först och sen mäta om igen. Så slipper jag göra flera mätningar :P

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 10:49

Beakungen skrev:
DVD-ai skrev:Får man komma med tipset att testa att vända på den högra basmodulen så att porten hamnar längre från sidoväggen på den sidan, det kan vara ett test värt att göra för att se hur det påverkar resonansen mellan sidoväggarna :)



Ahh bra tips! Det har jag inte ens tänkt på! Tack :D


Men sitter jag vid matbordet som jag har vid ytterkanten på den vänstra baslådan så är där rejält mkt mer djupbas. Men i kanten på soffan där man har typ toppen av baselementet mot sig är det betydligt mindre och då i mitten av soffan där jag mätt med antimode är det bra också (även om det saknas lite i jämförelse när de stod upp).

Så kan mycket väl göra stor skillnad att ha båda basportarna in mot tv-bänken istället!


Du som har bra erfarenhet av ljud. Tror du det är någon större skillnad på steg och steg när det gäller typ då mitt pa-steg och nackan? Frånsett att nackan troligtvis skruvar ur sig lite mer effekt. Tänker att det är riktigt jobbigt med antimodemätningen då hela lägenheten skramlar och man är lite orolig för grannar. Hade varit skönt att bara byta steg och köra på samma gamla mätning! :D

Sen tror jag visserligen jag måste göra ommätning om jag flyttar basportarna innåt och dessutom då göra ommätning om jag dämpar lådorna. Så kanske borde jag fixa allt först och sen mäta om igen. Så slipper jag göra flera mätningar :P


Att du vänder lådan bör påverka främst i det område där porten bidrar och det lär väll vara från någonstans 50Hz och ner som den kan förväntas påverka.
Då är det lämpligt att placera lådorna så att portarna hamnar fördelaktigt i förhållande till rummets väggar. :)
Nu vet jag inget om ditt rum så kanske är placeringen så bra som det blir redan nu med dessa två lådor, men det skadar inte att testa att vända på den högra lådan så att porten hamnar längre från sidoväggen.
Den vänstra lådan kan du ha så att porten är till vänster fortfarande (alltså gör inget med den) :)

På detta sätt så ser det ut som om portarna hamnar lite närmare 1/4 måttet på bredden av rummet, och då höger vägg är mjuk så kan man förvänta sig att det akustiska måttet på bredden i rummet är längre än fysiska dimensionerna och om inte vänster vägg är lika mjuk så kan man antagligen någon slags förskjutning av resonansens toppar och dalar åt det hållet där den mjuka väggen är.
Detta kan bidra till att dina portar hamnar än närmare det akustiska 1/4 måttet än vad det fysiska måttet ger sken av :)

Kanske blir det bättre, kanske inte, testa och lyssna :)
Bilderna gav mig bara anledning att komma med tipset att testa !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav Beakungen » 2019-09-11 22:37

Sådär ny uppdatering!


Pillar massor med det jag har hemma för att försöka få det mesta jag kan ur det jag äger :P


Iaf det som är gjort sen sist är att jag stoppade i madrass i lådorna (inte jättemkt men lite granna) och sen hade jag köpt fönsterlist så jag tätade runt element och plintar!

Sen ställde jag lådorna upp igen då jag ändå tyckte det lät bäst så. Flyttade tv-bänken lite mer åt vänster och på så vis kunde få monitorerna att lira rätt bra utan att störas av baslådorna.

Sen tog jag å satte sd-fötter under basarna och parallellkopplade dem på mitt nackasteg och mätte med antimode igen.

Detta blev en förbättring. Stor sådan tom. Ljudbilden blev rätt najs och basen blev så bra som den var i början. Dvs jag fick det där sista lilla under 15hz med rätt go nivå igen.



Meeeeeen så hände annat. Jag var väldigt nöjd. Det lät mkt bra men kanske inte alltid? Viss musik låter magiskt medan viss musik kanske lät lite avlägset? lite odynamiskt om man inte vred på rejält.

Funderingarna gick. Kan det vara att jag borde uppgradera och köra någon annan streaming enhet än Chormecast Audio som jag kör?!

Kanske har det att göra med att diskanterna som sitter på monitorerna inte har någon baffel runt sig? Kan det vara att diskanterna jag kör inte kanske når hela vägen upp till och över 20khz utan behöver hjälp från "superdiskant"?

Nu råkar jag ha ett par Stridbeck Tl6 ståendes som är renoverade och i mkt fint skick! Dessa vet jag låter bra men har lite avfärdat då jag kanske egentligen föredragit mina monitorer mer och Stridbecken är en fullregisterhögtalare och känns lite overkill till delning vid 80hz.

Iaf så flyttade jag ut mina Stridbeck och kopplade in dem. Nu kör jag mitt nacka till basarna så då fick pa-steget driva Stridbeck. De är trots allt en snäll last. Nu står de där och lirar med tunna enkla högtalarkablar och delade vid 80hz mot mina basar.

Ljudbilden är trevlig. Den mellanregistern (det som lät lite avlägset i monitorerna) jag saknade kommer fram mer. Låter ändå rätt trevligt! Dock rätt kallt och kanske lite tråkigt? Saknas mkt av värmen eller sötman jag har i mina monitorer!

Kan det vara pa-steget som är så uselt? Kan det vara i kombination av de dåliga kablarna också?


Men mest irriterande är att jag nog tycker basen är rätt mkt sämre när jag kör Stridbecken som toppar! Basen upplevs mer ojämn på något sätt. Vissa låtar välter soffan med bas och andra låter lite mjäkigt. Och den där mäktiga infran känns som den är lite maskerad?`Den finns där men man upplever inte den lika fysiskt som med monitorerna!

Innan bytet till Stridbeck så var basen mer jämn på något sätt!

Spelar verkligen det så stor roll vad man kör för toppar om man ändå delar vid 80hz?

Så slutkontentan av detta blev en massa nya frågor jag hoppas få hjälp med!

1. Hur bra/dålig är Chromecast Audio som streamingburk via optisk ut in i dacen i mitt försteg? Kör enbart spotify och har varit ganska nöjd med det förr. Men inbillar mig att spotify connect till chromecast audion kanske blivit sämre?

2. Jag har bara ställt diskanterna ovanpå mina monitorer (som synes på bild, originaldiskant är urkopplad) och sen inte lagt mer energi på det. Vinner jag något på att sätta en baffel eller typ träplatta eller dylikt som går hela vägen upp med samma bred som lådan under? Tar vissa toner i diskanten ut sig nu när det inte finns baffel kanske?

3. Vinner jag något tror ni på att lägga en 12dbs delning på originaldiskanterna och låta dem spela från typ 15-16khz och uppåt för att få/boosta sista toppdiskanten i monitorerna?

4. Jag vet sen tidigare att vissa kablar kan göra viss skillnad, och jag har tidigare fått erfara att vissa steg kan vara sämre än andra ljudmässigt (oftast inte vrålstora skillnader men de kan finnas där). Tror ni pa-steget kan vara ett dåligt alternativ till att driva Stridbecken med rent ljudmässigt och då ihop med mina tunna kablar? Eller påverkar det så lite så man kan bortse från det? Funderar på att koppla om så nacka driver Stridbeck och pa-steg till basarna.

5. Varför blev basen helt plötsligt så dålig med mina Stridbeck som toppar? Det enda jag gjorde var och vrida upp utnivån på subut på mitt försteg då Stridbeck med pa-steg var mer "lättdrivet" än mina aktiva monitorer (hopkok). Jag har kollat fasen eller jag satte Stridbeck som fullregister spelade en låt och bytte fas fram och tillbaka på försteget och stannade i den position som gav mest bas och satte sen på delningen på Stridbeck igen.

Mkt frågor och funderingar blir det! Är tacksam för all hjälp jag kan få :oops:

Slänger in lite bilder till

Bild


Bild

Bild

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav Beakungen » 2019-09-15 10:58

Var det för svåra frågor? :mrgreen:


Tänker med detta forums enorma kunskap borde man få riktigt bra svar :D


oavsett är jag en sådan person som har svårt att vänta så jag har provat runt lite (mest för att lära mig också)


Jag började med att koppla om så Stridbeck spelas med Nacka och subbar med pa-steg. Tog även väck de tunna kablarna och ersatte med de tjockare kablar jag har. Iom med att jag gjorde detta så kunde jag även vrida ner subbnivån på försteget då pasteget är bättre verkningsgrad än Nackan. Redan här blev det klart bättre. Mkt av det kyligare ljudet och dåliga ljudet försvann. Fortfarande låg nivå på allt så man får vrida rejält på försteget men ändå helt klart bättre. Verkar som mitt pa-steg kanske inte låter så bra fullregister.

Basen var dock fortfarande sådär så jag började fundera på mitt sätt att testa hur fasen ska vara med subbarna. Kanske funkar det inte så lätt att göra så? Så provade att köra en låt jag vet hur den ska låta i basen sen tidigare (med stridbeck delade vid 80hz) och provade fasen. Det visade sig att i det läget jag hade det så var det fel. Vände jag på den lät det helt plötsligt mkt bra!

Sen köpte jag en bluesound node 2 på hifiklubben (fick väldigt bra pris). Dels för att testa om det blir bättre ljud med den som streaming och dels för att då kan jag även köra min externa disk med musik i flac :)
När jag ändå var där köpte jag en kort rca att sätta mellan försteg och Nackan som driver då Stridbeck. De tidigare lakritssnörena jag använder satt väldigt löst i kontakterna så kunde bara peta lite på dem för att de skulle hoppa ur. Dessa nya kablar satt bra och rätt hårt så ingen dålig kontakt här inte.

Redan kablarna gjorde lite skillnad till. Men största skillnaden blev streamern. Nu är nivån rejält hög (kör optiskt så det borde inte göra skillnad tycker man) och ljudet mkt bättre (fortfarande spotifyconnect)! Nu börjar det verkligen trilla på plats :D

Så streamern var verkligen en välkommen uppgradering! Har haft min Chromecast länge och ändå varit nöjd men upplevt då att den på senare tid inte låtit perfekt. Har även märkt samma skillnad på min Hk Citation 500 i sovrummet (spotify connect via den inbyggda chromecasten i enheten). Tidigare var 2% av volymen lagom när man skulle sova nu får jag köra 5-6%. Tidigare var allt över 4% rätt högt nattetid.

Kanske har google gjort något som gjorde att det blev sämre? Vem vet.

Stridbecken är nu på alla punkter klart bättre än mina monitorer. Noterar på en hel del musik jag kört tidigare att artisten numera befinner sig i rummet och att det inte låter som denne är långt ifrån. Kanske blir det fasfel eller något när jag kör diskanterna som jag gör i monitorerna.



Tanken är nu att köpa ett nytt steg att driva basarna med. Mitt pa-steg indikerar clip vid lite högre volym och musik/film med rejäl infrabas och då nyttjar jag fortfarande rätt lite av slaglängden på basarna. Visst det är väldigt högt också men känner att jag nog vill ha något som begränsar mindre så jag har mer headroom!

Budget är 5-7 tusen som max. Gärna lite billigare om det är möjligt.

Är det bättre att köra dubbla steg så jag får 4 kanaler ? Dvs ett steg per bas och då 1kanal per talspole? Eller är det att föredra och ha ett stort steg?

Steget jag har idag har fläktar men de går igång på lite högre volymer så då hörs det knappt. Så gärna ett steg med liknande egenskaper :)

Har kikat lite på the t.amp TSA 4-1300 och the t.amp Proline 3000.

Dock har jag inte lyckats hitta någon info om hur mkt fläktarna låter i dessa steg. Sen har jag läst lite om att Tsa-steget kanske inte är så bra att driva basar med?

Vad tror ni hade varit en bra lösning? :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav AndersP » 2019-09-17 12:39

Ja då kan det knappast vara några 500 W i 8 Ohm i alla fall.

Den här har jag funderat på själv:
https://www.thomann.de/se/behringer_dcx2496_ultradrive_pro_lautsprechermanagement.htm
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-17 12:50

Det finns ju både bu och bä om den grunkan. Sökning på dcx2496 ger 785 träffar på vårt forum.
Själv är jag nöjd med den för subwoofer, men till fullfrekvens kan jag inte använda den (brusar och tendens till hörbar dist). Jag använder analoga ingångar. De som använt digitalt verkar nöjda.
DBX Driverack PA2 verkar vara ett säkrare kort.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav AndersP » 2019-09-17 13:24

Fullt möjligt. Apparaterna ska förstås endast kopplas in i basriggen. Det finns ju flera märken som du skriver. Anledningen till mitt behringerförslag är att jag har en BFD som jag är mycket nöjd med. Skillnaderna mellan märkena känner jag inte till, men grejen är ju att dom kan göra ALLT man kan tänkas behöva.
Själv är jag mycket skeptisk till att överlämna ansvaret för eq och shelf till en apparat med en processor stor som ett frimärke och en intelligensnivå jämförbar med morsans tvättmaskin. Nä, hos mig är det manuella inställningar, sinussvep och lyssning som gäller.
Senast redigerad av AndersP 2019-09-17 13:56, redigerad totalt 1 gång.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav Beakungen » 2019-09-17 13:32

AndersP skrev:Ja då kan det knappast vara några 500 W i 8 Ohm i alla fall.

Den här har jag funderat på själv:
https://www.thomann.de/se/behringer_dcx2496_ultradrive_pro_lautsprechermanagement.htm



Nä jag tror verkligen inte den lämnar det. Kan ju också vara att steget inte fungerar riktigt som det ska. Det är gammalt och i riktigt riktigt dåligt skick.


Funderar på om inte två st Behringer ep4000 skulle vara en bra lösning? Då har man runt 2500w 8ohm!

Fast kanske är det overkill. Man kan alltid börja med ett så klart och se hur det blir.

Har kikat lite på en sådan ultradrive också! Och då även pa2.

Det jag egentligen vill ha ut mer nu än mer effekt är något som kan lyfta basen något mer under 20hz än min antimode gör!

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav AndersP » 2019-09-17 13:55

Antimode kan inte lyfta basen under 20 Hz. Eller iaf mycket lite. DCX2496 och motsvarande kan allt. Dyra är dom inte heller till skillnad mot all dyr ormolja som säljs av hifibutikerna.
Vill du inte ha Behringer-steg finns ju t.amp 1400 och 2400.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-17 14:10

App, app... DCX2496 har inga inställningar under 20Hz om inte det är ändrat på senare modeller. Varken delning eller EQ kan ställas lägre än 20Hz på min DCX, som är några år gammal.
MiniDSP, som jag också använder är dock ställbar ner till 10 Hz för både EQ och delning. Annars kan DCX fixa det mesta :-) .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav Tangband » 2019-09-17 14:19

AndersP skrev:Fullt möjligt. Apparaterna ska förstås endast kopplas in i basriggen. Det finns ju flera märken som du skriver. Anledningen till mitt behringerförslag är att jag har en BFD som jag är mycket nöjd med. Skillnaderna mellan märkena känner jag inte till, men grejen är ju att dom kan göra ALLT man kan tänkas behöva.
Själv är jag mycket skeptisk till att överlämna ansvaret för eq och shelf till en apparat med en processor stor som ett frimärke och en intelligensnivå jämförbar med morsans tvättmaskin. Nä, hos mig är det manuella inställningar, sinussvep och lyssning som gäller.


Jag har Dbx driverack pa2. Handhavandet är helt outstanding- du kan sitta med smartphone eller läsplatta och styra alla ändringar i realtid på lyssningsplats, genom att koppla en liten router till kontakten på pa2. Och ja- jag har haft ett annat digitalfilter förut och skulle aldrig tänka på att gå tillbaka , pga handhavandet.
Vad det gäller ljudet har jag inget att klaga på heller från pa2 . Möjligen kan jag sakna en digital ingång, bara för att kunna testa.
Driverack Venu 360 har samma interface som pa 2 + digital ingång. Men den kostar det dubbla.
Jag gissar att både Behringer processorn och pa2 är kraftigt överlägsna antimode-apparaten på alla sätt, vad gäller inställningsmöjligheter.

Edit: med Dbx driverack pa2 är lägsta ingreppfrekvensen för olika filter eller Peq 16 Hz. Det innebär att man kan köra exempelvis LT på ett enkelt sätt. Du kan nämligen välja att köra ett högpassfilter till subbasarna vid valfri frekvens och branthet, tex 16 eller 18 Hz- eller köra helt utan sådant filter. Då går Dbx:en ned till 3 Hz . Så shelvingfunktionen har inga egentliga begränsningar nedåt i frekvens.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-17 15:12

De där planarelementen du kallar diskanter är ju egentligen återgivare för registret ca 500- 5000 Hz om man har lite högre krav på återgivningen. Det har en ful resonans runt 12 kHz och spridningen är inget vidare. Resonansen kan reducras avsevärt om man tar bort ena halvan av elementet. Då sjunker nivån med ca 6 dB men resonansen försvinner nästan helt. Det är fortfarande inget diskantelement då varken frekvensomfånget eller spridningen räcker.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav Beakungen » 2019-09-17 18:08

Intressant!

På antimoden jag har så är det ju bara trycka på två knappar så mäter den rummet med mic och korrigerar åt mig. Det enda jag kan egentligen påverka är lyfta antingen vid 35hz eller typ 25hz.


Dessa andra alternativ typ behringer å mini dsp kan rätt mkt mer inser jag.


Har de också möjlighet till att göra en mätning med förslag på korrigering och sen pillar man själv hur man vill ha det? Eller får man mäta själv och korrigera själv efter bästa förmåga? :)

Det senare är visserligen mer lärorikt men det första är rätt najs också!


Kan ju köra antimoden rakt dvs. Den kör en korrigering utan att lyfta något och då spelar den ner till 5hz rakt. Så rent teoretiskt skulle man kunna smyga in eq till då som fixar boosten? eller är det en dålig ide kanske? :oops:

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav Beakungen » 2019-09-17 18:13

RogerGustavsson skrev:De där planarelementen du kallar diskanter är ju egentligen återgivare för registret ca 500- 5000 Hz om man har lite högre krav på återgivningen. Det har en ful resonans runt 12 kHz och spridningen är inget vidare. Resonansen kan reducras avsevärt om man tar bort ena halvan av elementet. Då sjunker nivån med ca 6 dB men resonansen försvinner nästan helt. Det är fortfarande inget diskantelement då varken frekvensomfånget eller spridningen räcker.


Kör med notchfilter vid 12khz för att fixa det. Men som du säger verkar elementet inte vara riktigt gjort för det jag kör det som. Därför det låter skumt stundtals då. Aja nu används in de monitorerna mer. Var mest ett projekt att leka med :P Kanske återupptar jag det i framtiden. Kan ju alltid köra inbyggda diskanten ovanför 5khz om jag vill :D

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav NADifierad » 2019-09-17 21:24

Kalejdokom skrev:App, app... DCX2496 har inga inställningar under 20Hz om inte det är ändrat på senare modeller. Varken delning eller EQ kan ställas lägre än 20Hz på min DCX, som är några år gammal.
MiniDSP, som jag också använder är dock ställbar ner till 10 Hz för både EQ och delning. Annars kan DCX fixa det mesta :-) .

Om jag inte missminner mig, då det var länge sedan jag hade DXC2496, så gick det bra att lägga ett loshelf-filter som började vid 20Hz. På så sätt gick det att boosta under lägsta ingreppsfrekvens.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-17 22:06

Jovisst, den dör ju inte under 20Hz, men man kan ju inte ställa någon parameter lägre än 20Hz och man ser heller ingen kurva under 20Hz så man skjuter lite i blindo. Det går alltså heller inte att ställa ett HP-filter under 20Hz (som t.ex. Tangband nämner om med PA2).

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav Beakungen » 2019-09-18 00:18

Vad tror ni om minidsp dirac live?


Såg denna!

http://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-24


Hiss eller diss? Verkar vara likt antimode då? Fast troligtvis klart bättre?

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav AndersP » 2019-09-18 11:01

DCX2496 kan inte ställas lägre än 20 Hz, men filterverkan går djupare än så förstås. Själv tycker jag peq under 20 Hz har tveksamt värde, men har man stort rum så... Mitt längsta mått är 8 m och djupaste problemfrekvensen är 40 Hz.

En peq kan inte ersätta en LT på ett bra sätt. Till det behöver man ett shelf-filter. DCX och säkert också PA2 mfl har sådant där man väljer frekvens och amplitud. Branthet kan väljas 6 eller 12 dB/oct, men eftersom man kan lägga flera filter på varandra kan man göra nästan vad man önskar.

Har hört att Antimode inte funkar ihop med tex CR80, men vad det beror på vet jag inte.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

hummaan
Semesterfirare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2019-08-29

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav hummaan » 2019-09-18 11:24

Räcker inte 500W till så blir det kanske rätt varmt någon stans eller är det en halvmil mellan magneten och lindningen i stora högtalaren.
Lådans volym gilla jag!

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav AndersP » 2019-09-18 11:55

Beakungen skrev:Intressant!

På antimoden jag har så är det ju bara trycka på två knappar så mäter den rummet med mic och korrigerar åt mig. Det enda jag kan egentligen påverka är lyfta antingen vid 35hz eller typ 25hz.


Dessa andra alternativ typ behringer å mini dsp kan rätt mkt mer inser jag.


Har de också möjlighet till att göra en mätning med förslag på korrigering och sen pillar man själv hur man vill ha det? Eller får man mäta själv och korrigera själv efter bästa förmåga? :)

Det senare är visserligen mer lärorikt men det första är rätt najs också!


Kan ju köra antimoden rakt dvs. Den kör en korrigering utan att lyfta något och då spelar den ner till 5hz rakt. Så rent teoretiskt skulle man kunna smyga in eq till då som fixar boosten? eller är det en dålig ide kanske? :oops:

Jag rekommenderar att ställa apparaten manuellt. Å det starkaste!
Öronen är inga mikrofoner och hjärnan är ingen mikroprocessor.
DCX2496 har inbyggd mätfunktion och autojustering, men sånt därnt kan man inte lita på.
Med FBD finner jag att ljudet dör helt om jag ställer rak kurva tex. Man kan kapa topparna ca 1/2, men inte mer. Utsläckningarna kan man förstås inte höja, osv, osv.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav AndersP » 2019-09-18 12:12

hummaan skrev:Räcker inte 500W till så blir det kanske rätt varmt någon stans eller är det en halvmil mellan magneten och lindningen i stora högtalaren.
Lådans volym gilla jag!

+1
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav Tangband » 2019-09-18 15:37

AndersP skrev:DCX2496 kan inte ställas lägre än 20 Hz, men filterverkan går djupare än så förstås. Själv tycker jag peq under 20 Hz har tveksamt värde, men har man stort rum så... Mitt längsta mått är 8 m och djupaste problemfrekvensen är 40 Hz.

En peq kan inte ersätta en LT på ett bra sätt. Till det behöver man ett shelf-filter. DCX och säkert också PA2 mfl har sådant där man väljer frekvens och amplitud. Branthet kan väljas 6 eller 12 dB/oct, men eftersom man kan lägga flera filter på varandra kan man göra nästan vad man önskar.

Har hört att Antimode inte funkar ihop med tex CR80, men vad det beror på vet jag inte.


Ett måste vid shelving filter och LT är ställbart q- värde på filtret. Dbx pa2 har det och säkert även DCX.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav AndersP » 2019-09-18 16:18

Eller så lägger man en notch vid lite lägre (LP) eller lite högre (HP) frekvens än delningsfrekvensen för att få den funktionen. Allt är möjligt med dessa apparater.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav Beakungen » 2019-09-19 14:51

Så man kan man konstatera att skrota min antimode och köp antingen Behringer eller Dbx?


Kan ju vara kul att försöka leka sig fram. Har tidigare mätt lite med ett xtz-kitt och polaren har mätt med samma och korrigerat dock med en mini dsp.



Om man bortser från pengabiten. Vilken av Behringer eller dbx hade ni valt? Tänker att jag vill ha den bästa! Och ska man köpa tillhörande mätmick för respektive för att kunna mäta?


Har aldrig mätt "seriöst" tidigare så tänker vad för programvara behöver man? Eller ingår det när man köper enheterna? :)


Kanske vettigare att börja med detta innan man köper på sig stora slutsteg ? :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav AndersP » 2019-09-19 15:09

Jag har Behringer FBD, men skulle kanske rekommendera DBX pga det jag läst här.

Antimoden kan man säkert sälja istf skrotning eller spara om man upptäcker att man skruvar boort sig. Det är nämligen lätt gjort.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Frågor angående baslådor/steg

Inläggav NADifierad » 2019-09-19 17:50

Jag har förutom DCX även haft DBX Driverack PA. DBX känns betydligt mera välbyggda än Behringer.
Dock saknade jag Digitalt in på DBX´en.
DBX maskinen som Tangband har, verkar välutrustad och bra.
Numera har jag en Najda. Är osäker på om den fortfarande går att köpa, som annat än byggsats.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster