Härda spindel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Härda spindel

Inläggav Glockenmeister » 2019-09-05 19:13

Tjenare
Har nu lyckats hitta ett par Peerless L100WG basar till farfars gamla högtalare, de gamla basarna började låta konstigt för att spindeln säckat ihop på 2 ställen så att talspolen hamnade på sniskan och skrapade i magneten.
Har förstått att Peerless använde rätt så mjuka spindlar, detta är ett vanligt problem med Peerless baselement. Har kollat på Philips å Luxor-basar och de spindlarna är styvare.
Så frågan är om det går att på något sätt göra spindeln på dessa Peerless basar styvare, så att inte samma elände uppstår med de nya L100WG elementen. Utan att ljudet markant påverkas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Härda spindel

Inläggav Nattlorden » 2019-09-05 23:16

Ersättningselement vore nog bättre. Eller ta kontakt med (nuvarande ägare av) Peerless och fråga om hjälp. Att på något sätt coata spindeln själv och få något kontrollerat resultat av det låter i mitt tycke helt orimligt....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Härda spindel

Inläggav Glockenmeister » 2019-09-06 07:08

Vilka är det som har Peerless idag? Ersättningselement går helt bort då jag vill bevara högtalarna i deras ursprungliga form. Därför har jag letat som satan för att hitta ett likadant element, dom är rätt så ovanliga

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Härda spindel

Inläggav hifikg » 2019-09-06 07:23

Kan det här vara något?

https://www.ebay.com.au/itm/Peerless-L100WG-250mm-Diameter-Bass-Speaker-NEW-OLD-STOCK-/163784415309

Fast du får försöka fixa någon inföding som köper ut åt dig o skickar...
Sitter nöjd :)

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Härda spindel

Inläggav Kraniet » 2019-09-06 08:44

HiFi-kit renoverar väl element? Ta kontakt med dom
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Härda spindel

Inläggav Perfector » 2019-09-06 08:49

Du har ingen bild på elementet?
Här ser det ut att finnas 1 element om beteckningen på kartongen stämmer
https://www.tradera.com/item/302387/363 ... -tum-8-ohm
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Härda spindel

Inläggav jansch » 2019-09-06 10:30

Glockenmeister skrev:Tjenare
Har nu lyckats hitta ett par Peerless L100WG basar till farfars gamla högtalare, de gamla basarna började låta konstigt för att spindeln säckat ihop på 2 ställen så att talspolen hamnade på sniskan och skrapade i magneten.
Har förstått att Peerless använde rätt så mjuka spindlar, detta är ett vanligt problem med Peerless baselement. Har kollat på Philips å Luxor-basar och de spindlarna är styvare.
Så frågan är om det går att på något sätt göra spindeln på dessa Peerless basar styvare, så att inte samma elände uppstår med de nya L100WG elementen. Utan att ljudet markant påverkas


Du kan göra ett försök att "rikta" spindeln.
- lossa dustcap
- stoppa i chims
- se till att konen kläms fast av chimsen i rätt höjd ("x-centrering")
- vät spindeln med vatten och ev. lite T-sprit.(först bara vatten och om spindeln suger in vattnet är det ok)
- låt torka minst ett dygn

Har du tur kan det funka.

Att försöka styva spindeln med t.ex lack förstör högtalaren. Du ändrar bl.a. på resonansfrekvensen

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3635
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Härda spindel

Inläggav juanth » 2019-09-06 12:45

Att göra som jansch sa fast även lägga dem i frysen över natten (utan sprit/vatten) och sedan värma med en hårfön, försöka få metall i spindlarna att hitta tillbaka till sitt ursprungliga läge-metallminne. Jag har lyckats vid något tillfälle med basar till Sonab på det viset. Vet dock ej om det finns någon risk med den processen samt att det inte fungerat var gång.

Fast det ovanstående är ju inte i förebyggande syfte, endast om spindlarna är nedhängda.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Härda spindel

Inläggav jansch » 2019-09-06 23:06

juanth skrev:Att göra som jansch sa fast även lägga dem i frysen över natten (utan sprit/vatten) och sedan värma med en hårfön, försöka få metall i spindlarna att hitta tillbaka till sitt ursprungliga läge-metallminne. Jag har lyckats vid något tillfälle med basar till Sonab på det viset. Vet dock ej om det finns någon risk med den processen samt att det inte fungerat var gång.

Fast det ovanstående är ju inte i förebyggande syfte, endast om spindlarna är nedhängda.


Finns det normalt metall i spindlarna???

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Härda spindel

Inläggav Glockenmeister » 2019-09-07 21:41

Behöver inte rikta dom, det är som sagt likadana element jag köpt som turligt nog hade rak spindel. Så jag vill bara motverka att samma sak händer dom här med. Har kvar de gamla basarna så där funderar jag på att försöka mig på att byta spindeln i dom.
Har talat med Hifikit och de gör inga reparationer av spindeln
Hur får du in metall i spindeln utan att den blir för stel eller att du kortsluter något?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Härda spindel

Inläggav jansch » 2019-09-07 22:18

Glockenmeister - Om dom nya högtalarelementen fungerar bra så låt dom vara.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3635
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Härda spindel

Inläggav juanth » 2019-09-07 22:22

jansch skrev:
juanth skrev:Att göra som jansch sa fast även lägga dem i frysen över natten (utan sprit/vatten) och sedan värma med en hårfön, försöka få metall i spindlarna att hitta tillbaka till sitt ursprungliga läge-metallminne. Jag har lyckats vid något tillfälle med basar till Sonab på det viset. Vet dock ej om det finns någon risk med den processen samt att det inte fungerat var gång.

Fast det ovanstående är ju inte i förebyggande syfte, endast om spindlarna är nedhängda.


Finns det normalt metall i spindlarna???


Jag har fel i fallet om Sonab SC-165 ser jag nu, ingen metall i dessa. Det måste ha varit talspolen som justerades på något vis när jag lyckades med kyla/värme tricket. Jag spände upp hela konen i rätt läge eller något över genom att lägga under små träklossar eller var det nu var.
Jag har sett metall i något element iaf, i form av trådar/nät.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Härda spindel

Inläggav Glockenmeister » 2019-09-07 23:08

Ja men grejen är att de kan ju ha suttit monterade uppåt, som i en Carlsson. I de här högtalarna jag har så är basarna vertikalt monterade så då gissar jag att spolen har tyngts ner genom åren. Och det känns allt för sannolikt att det händer med de här nya basarna om ett tag... Men förhoppningsvis har jag fel
Ingen annan som reagerat på att Peerless har sladdrig spindel? Om man jämför med ex. Luxor, Philips eller Seas

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3635
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Härda spindel

Inläggav juanth » 2019-09-07 23:19

Jag har vid något tillfälle roterat högtalarelement som suttit vertikalt monterat, för att det slagit mig att de kan må bra av att låta tyngdlagen verka åt en ny riktning, tänka att det kanske kan förlänga livet för dem.
Vänd på dem om 5 år så får du säkert lite mer feelgood om inte annat. Jag har fö träffat på basar i Sonab som suttit där 40 år och som fortfarande haft raka spindlar, troligen spelar även hur frekvent de används in. mekanisk materialutmsttning.
Håller med jansch, spela på och oroa dig inte. De håller säkert många år, kanske 25-30
Senast redigerad av juanth 2019-09-08 00:16, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Härda spindel

Inläggav hifikg » 2019-09-07 23:33

juanth skrev:Vänd på dem om 5 år ...


Mäh... då måste han ju stå på huvve när han lyssnar!
Sitter nöjd :)

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Härda spindel

Inläggav Glockenmeister » 2019-09-07 23:48

Dom används hårt och frekvent, pumpar hardstyle med dom varje dag i snickeriet, rejält starkt för att överrösta maskinerna. Tror att nedhängningen kom när farfar hade dom, han spelade mest opera och annan mesig musik med dom, ofta rejält lågt

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3635
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Härda spindel

Inläggav juanth » 2019-09-08 00:18

Farfar visste hur han skulle få dem att hålla. :mrgreen:

Hifikg: Nu vänder vi blad.... :lol:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Härda spindel

Inläggav Glockenmeister » 2019-09-08 01:21

Tror att spolarna hänger ner sig mer om dom står stilla...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Härda spindel

Inläggav Perfector » 2019-09-08 08:46

Glockenmeister skrev:Behöver inte rikta dom, det är som sagt likadana element jag köpt som turligt nog hade rak spindel. Så jag vill bara motverka att samma sak händer dom här med. Har kvar de gamla basarna så där funderar jag på att försöka mig på att byta spindeln i dom.
Har talat med Hifikit och de gör inga reparationer av spindeln
Hur får du in metall i spindeln utan att den blir för stel eller att du kortsluter något?

Det går att plocka ur konen med gummikanten och spindeln, men det är ett jävla jobb.
Jag har plockat isär ett element från Gamma och gör nog aldrig om det igen.
Även om resultatet blev bra så var det för spännande att rikta spindeln så den blev riktig igen.
Peerless tidiga element hade en benägenhet att sagga i spindeln om den blev utsatt för fukt, även lite fukt gjorde att stärkelsematerialet löste upp sig.
Det kunde även damma av nästan helt när elementet fick några år på nacken. Har du nya element så är du nog trygg för många år framåt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Härda spindel

Inläggav jansch » 2019-09-08 15:29

Glockenmeister skrev:Ja men grejen är att de kan ju ha suttit monterade uppåt, som i en Carlsson. I de här högtalarna jag har så är basarna vertikalt monterade så då gissar jag att spolen har tyngts ner genom åren. Och det känns allt för sannolikt att det händer med de här nya basarna om ett tag... Men förhoppningsvis har jag fel
Ingen annan som reagerat på att Peerless har sladdrig spindel? Om man jämför med ex. Luxor, Philips eller Seas


Det är ett vanligt åldersfenomen på Sonab/Carlsson och allra mest på V1, OA4, OA5 och OA6 som innehåller Philips 9710M/M8/AM.
Versionen med ferritmagnet är svår att rätta tilldå den inte går att ta isär.

Även Sonabs 6,5 tummare hänger ner sig. Alla utom version med hästskomagnet brukar kunna räddas vid omkantning.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Härda spindel

Inläggav Glockenmeister » 2019-09-10 21:34

Aha så 9710 hänger ner sig med? Andra Philips element som jag sett har haft styvare spindlar som inte hänger ner sig, exempelvis AD8066
Men i Carlsson-fallet så hänger ju spolen och spindeln sig rakt ner, och inte åt sidan som vid vertikalt montage, vilket då gör att spolen skrapar i magneten
Men denna 6,5'' var väl gjord av Peerless, hette SC165 om jag inte minns fel. Men jag har fått för mig att just L100WG är ett ovanligt element, ingen Carlsson nyttjar den iaf. Och ingen annan högtalare jag sett heller...
Ska man ta isär magneten? Jag hade mer tänkt mig att ta bort hela konen som vid en omkoning, skära bort den gamla spindeln, limma dit en ny och sedan sätta tillbaka konen igen

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Härda spindel

Inläggav jansch » 2019-09-10 22:16

Glockenmeister skrev:Aha så 9710 hänger ner sig med? Andra Philips element som jag sett har haft styvare spindlar som inte hänger ner sig, exempelvis AD8066
Men i Carlsson-fallet så hänger ju spolen och spindeln sig rakt ner, och inte åt sidan som vid vertikalt montage, vilket då gör att spolen skrapar i magneten
Men denna 6,5'' var väl gjord av Peerless, hette SC165 om jag inte minns fel. Men jag har fått för mig att just L100WG är ett ovanligt element, ingen Carlsson nyttjar den iaf. Och ingen annan högtalare jag sett heller...
Ska man ta isär magneten? Jag hade mer tänkt mig att ta bort hela konen som vid en omkoning, skära bort den gamla spindeln, limma dit en ny och sedan sätta tillbaka konen igen



9710 med alnicomagnet har bara Xmax på 1,75mm. Alltså påverkas högtalaren mycket av en liten nedhängning, å adra sian går den att ta isär lätt och åtgärda.
Jo, Carlsson 6,5tummaren heter SC165 och med ett tillägg då den finns i flera "generationer" och små förändringar. Den första hade hästskomagnet och har en spindel som inte går att rätta till, är ofta bucklig.

På 9710 med alnico kan man separera korgen med membran och spole från magneten (du missförstod nog....)
På de flesta element och även på SC165 får man skära ur spindeln och tabort konen för att byta spindeln - som du skriver.
jag har dock aldrig hittat nån bra ersättningsspindel för SC165. Har nån annan hittat nån leverantör?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Härda spindel

Inläggav STDI » 2019-09-11 08:24

jansch skrev:...
jag har dock aldrig hittat nån bra ersättningsspindel för SC165. Har nån annan hittat nån leverantör?

På Tradera fanns för en tid sedan ett kit som skulle fungera efter lite modifiering. Var spindeln kom från framgår inte.
https://www.tradera.com/item/302387/363119798/kit-for-renovering-av-sonab-sc165-6-5-bashogtalare
Men det räcker ju inte att den passar. Det ska vara rätt styvhet också mm mm.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster