Köpa tjänst för att designa basreflex.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Magnusjohansson » 2019-09-18 13:52

Jag är sugen på att bygga två basar med var sitt Scan-Speak Revelator 13" i basreflex. Jag kan lite grunder men saknar kunskap som krävs för att kunna göra något bra själv. Lådan får gärna vara stor för en 13" (vilket kommer krävas få jag vill kunna spela lågt). Jag vill bygga själv för att det är roligt samt för att kunna finjustera avstämningen lite efter rummet genom att justera portlängden.

Är det någon här eller någon som känner någon man kunde köpa en sådan tjänst av?
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Fostex » 2019-09-18 15:01

Jag tror alldeles säkert att det finns någon här som vill hjälpa dig med simulering och ett förslag. Vilket av Revelator-elementen är det du ställt in dig på? Har du några bestämda ljudtryckskrav, eller är det viktiga att den spelar så lågt i basen som möjligt, givet att du offrar max-SPL? Hur låga frekvenser vill du kunna återge, eller vad är "djup bas" för just dina behov?

Simulerar gärna fram ett förslag själv, men då jag inte har så mycket praktisk erfarenhet av att bygga efter mina simuleringar, så får du nog ett mer kompetent svar av någon annan. :)

Förresten, en till fråga. Har du bestämt dig för de elementen för att du äger ett par, eller är det av andra skäl något krav på just dem? Kan tänka mig att det kan finnas fler bra alternativ, t.ex. Scan Speak Discovery, SB Acoustics 12"are etc.
Mycket kul - lite tid

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Magnusjohansson » 2019-09-18 15:31

Fostex skrev:Jag tror alldeles säkert att det finns någon här som vill hjälpa dig med simulering och ett förslag. Vilket av Revelator-elementen är det du ställt in dig på? Har du några bestämda ljudtryckskrav, eller är det viktiga att den spelar så lågt i basen som möjligt, givet att du offrar max-SPL? Hur låga frekvenser vill du kunna återge, eller vad är "djup bas" för just dina behov?

Simulerar gärna fram ett förslag själv, men då jag inte har så mycket praktisk erfarenhet av att bygga efter mina simuleringar, så får du nog ett mer kompetent svar av någon annan. :)

Förresten, en till fråga. Har du bestämt dig för de elementen för att du äger ett par, eller är det av andra skäl något krav på just dem? Kan tänka mig att det kan finnas fler bra alternativ, t.ex. Scan Speak Discovery, SB Acoustics 12"are etc.


Eftersom jag vet det är mycket jobb att bygga lådor så vill jag bygga med ett element som är riktigt bra. Och Revelator tycks alla vara ganska överens om att dom är riktigt bra. När jag gör mina amatörsimuleringar i basta så tycker jag att det element som heter 32W/4878T00 verkar få bäst respons i en basreflex runt 140L, men det som heter 32W/8878T01 har hälften så lång X-max vilket borde antyda att detta är mer anpassat för basreflex eller?. Det är ju här man seriöst börjar tveka på sig själv.
Fan av Ino audio och DIY..

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Magnusjohansson » 2019-09-18 15:36

På deras hemsida ser jag nu det finns ytterligare ett som heter 11 på slutet typ 32W/8878T11.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-18 18:28

Revelator är fantastiska element (jag har flera varianter).
Dock är det nog inte tänkt att de skall användas som rena subbasar. Ett av 13-tummarna har dock +/-14 mm Xmax och det kanske lämpar sig som subwoofer.

Här kan man få en hint om vilka element Scan-speak själva betraktar som subwooferelement:
https://www.scan-speak.dk/products/prod-subwoofer/

Discovery 12-tum liknar ju Peerless XLS och det är ett riktigt trevlig subbaselement (och betydligt billigare än de Revelator du tittar på).

Edit: Troels Gravesen har ju byggt med många Scanspeak-element, bl.a. 13-tummarna i detta bygge:
http://www.troelsgravesen.dk/Ellipticor-3.htm

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Magnusjohansson » 2019-09-18 19:20

Kalejdokom skrev:Revelator är fantastiska element (jag har flera varianter).
Dock är det nog inte tänkt att de skall användas som rena subbasar. Ett av 13-tummarna har dock +/-14 mm Xmax och det kanske lämpar sig som subwoofer.

Här kan man få en hint om vilka element Scan-speak själva betraktar som subwooferelement:
https://www.scan-speak.dk/products/prod-subwoofer/

Discovery 12-tum liknar ju Peerless XLS och det är ett riktigt trevlig subbaselement (och betydligt billigare än de Revelator du tittar på).

Edit: Troels Gravesen har ju byggt med många Scanspeak-element, bl.a. 13-tummarna i detta bygge:
http://www.troelsgravesen.dk/Ellipticor-3.htm


Tack för input. Men ok då det elementet som slutar på 00 som dom klassar som subwoofer. Och då är det fullt logiskt att detta element också ser klart bäst ut i mina simuleringar.
Fan av Ino audio och DIY..

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Kraniet » 2019-09-19 09:48

Får man fråga om vad syftet är?
Ser att du har Ino-grejor. Varför inte köpa Y-basar istället?

Eller är det att du vill testa att bygga själv? Varför börja med så dyra element i sånt fall?
Mvh
Magnus

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Magnusjohansson » 2019-09-19 10:21

Kraniet skrev:Får man fråga om vad syftet är?
Ser att du har Ino-grejor. Varför inte köpa Y-basar istället?

Eller är det att du vill testa att bygga själv? Varför börja med så dyra element i sånt fall?


Är väll för att man är naiv och tror man skall lyckas. Varför då inte bygga med ett bra element :)

Jo, var sugen på att se om man kunde lyckas bygga något eget som kunde bli bra. Jag inser samtidigt att det är väldigt svårt, men har ändå lite svårt att släppa tanken. Har byggt högtalare historiskt, och gillar det. Problemet är att idag har jag så pass bra grejer redan och höga krav att det troligen är väldigt svårt att få en slutprodukt som jag skulle blir nöjd med. Det är lite tråkigt på det sättet. jag kan absolut köpa Y-2. Finns inget hinder varken ekonomiskt eller annat.

Börjar dock fundera lite mer i banorna kring att köra slutet med något stor element typ TD18H+. Tror chansen att lyckas ökar dramatiskt.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9633
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-19 11:38

Släpp tanken, är mitt råd.

Om du tycker det är kul att bygga själv kan du ju göra det även med Ino-element om du så önskar.

I tillägg till detta är de föreslagna Scan Speak-elementen ovan av 4 ohmsvarianter , vilket gör det besvärligt om du vill koppla in dem i större antal. Du behöver då skaffa fler kanaler med förstärkeri än du kanske tänkte dig från början. Element som har högre impedans kan i lyckliga omständigheter kopplas tre stycken parallellt till en förstärkarkanal. Så du bör alltså kalkylera in även förstärkeri i totalkalkylen.

Något annat som sällan framgår ur datablad är hur elementen distar, liksom skrap och små blåsljud som plötsligt dyker upp när ljudtrycket överstiger någon viss nivå. Sådant kan vara väldigt dåligt hos många element vilket alltså inte framgår ur datablad.

Risken jag vill meddela är att det i slutänden kan bli dyrare än du tror om du vill åstadkomma något som är överdjävligt bra.

Lyckan att ha åstadkommit något eget brukar bara vara en viss begränsad till, tills man retar sig på någon väsentlighet som brukar lyckas uppträda. :wink: Sedan blir det kostsamt att byta.
//Johan Lindroos

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Kraniet » 2019-09-19 13:44

Ja jag skulle nog hellre köpa ino-basar då och försöka designa en låda till dom. Skiter det sig så är det ju bara beställa ritningar från Öhman.
Ino-basarna är ju billigare än Revelator och minst lika bra (förmodligen bättre)
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Kraniet » 2019-09-20 08:35

Vi dödar all bygglädje :D

Nej men vad jag tänker är att börja med ett billigare element om det är att lära dig bygga baslådor du vill.

Tror många här började med dyra element och gjorde halvdana byggen bara för att år senare inse att tiden och pengarna hade varit bättre spenderade på att experimentera med billiga komponenter först och lära sig hur det hänger ihop, och sen bygga med bättre grejor.
Det bästa baselementet i världen väger inte upp en dåligt designad låda.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-20 11:35

En joker i leken är ju Dayton Audio. Dom har flera intressanta element till bra pris. BRL har ofta kampanj, t.ex. den här:
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... ho-44.html

Jag har själv två slutna subbar med RSS265HO-4 och de är verkligen jättebra.

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Magnusjohansson » 2019-09-20 11:57

Kalejdokom skrev:En joker i leken är ju Dayton Audio. Dom har flera intressanta element till bra pris. BRL har ofta kampanj, t.ex. den här:
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... ho-44.html

Jag har själv två slutna subbar med RSS265HO-4 och de är verkligen jättebra.


OK. När jag tänker Dayton så ser jag en finnig tonåring framför mig med en hammare samt en skev och aningen fuktig spånplatta, som precis påbörjat sitt första totalt huvudlösa basbygge :mrgreen:

Men efter lite googling så är det nog inte hela sanningen. jag skall undersöka lite mer. Har precis köpt ett Crown 2502 med en hel del effekt. Så bygga slutet kan funka.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-20 12:20

Du menar så här: 8)

Bild

Det var länge sedan jag var finnig tonåring, men en hastigt tillyxad testlåda kan man väl slänga ihop av en fuktskadad spånskiva (eller MDF/Plyfa)…
Men du kan vara lugn - denna skall snart ersättas av en ny låda med ett lite mer tilltalande yttre. Eller kanske inte, vid närmare eftertanke. Allt skall ändå döljas bakom en tygfront, integrerad i bokhyllan. :)

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Magnusjohansson » 2019-09-20 12:43

Kraniet skrev:Vi dödar all bygglädje :D

Nej men vad jag tänker är att börja med ett billigare element om det är att lära dig bygga baslådor du vill.

Tror många här började med dyra element och gjorde halvdana byggen bara för att år senare inse att tiden och pengarna hade varit bättre spenderade på att experimentera med billiga komponenter först och lära sig hur det hänger ihop, och sen bygga med bättre grejor.
Det bästa baselementet i världen väger inte upp en dåligt designad låda.


Ja lite byggglädjedödande är det. Men det är ju sanningen, så finns inte mycket att säga om det.
Fan av Ino audio och DIY..

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Magnusjohansson » 2019-09-20 12:52

Kalejdokom skrev:Du menar så här: 8)

[ Bild ]

Det var länge sedan jag var finnig tonåring, men en hastigt tillyxad testlåda kan man väl slänga ihop av en fuktskadad spånskiva (eller MDF/Plyfa)…
Men du kan vara lugn - denna skall snart ersättas av en ny låda med ett lite mer tilltalande yttre. Eller kanske inte, vid närmare eftertanke. Allt skall ändå döljas bakom en tygfront, integrerad i bokhyllan. :)


Ja, där ser man. Jag hade alltså helt rätt i min förutfattade mening om Dayton 8O Näda, jag förstår vad du menar det blir säkert bra när det blir klart. Blir lite inspirerad av att testa bygga slutet igen. Har gjort dem med Ino 10" gamla elementet för ett par år sedan. Men när jag insåg hur mycket EQ jag behövde och hur fort X-max uppstod så sålde jag det projektet. har ett litet dedikerat rum där jag även kör film. Och det sätter ju helt andra krav på SPL i lågbasen.

Hur många Vb är den där på?
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Kalejdokom » 2019-09-20 12:58

Den lådan är på 30 liter. Elementet simulerar löjligt liten sluten låda med ett q=0,7 i knappa 10 liter. Vb på elementet har jag inte i huvudet. Det är RSS265HO-4. Jag kör med ett shelving LP-filter på +3dB från 50Hz. Visst svänger det ordentligt vid effektfulla filmsekvenser men xmax är rätt så generöst.

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Magnusjohansson » 2019-09-20 12:59

Kraniet skrev:Ja jag skulle nog hellre köpa ino-basar då och försöka designa en låda till dom. Skiter det sig så är det ju bara beställa ritningar från Öhman.
Ino-basarna är ju billigare än Revelator och minst lika bra (förmodligen bättre)


Ino's 12" kostar nog över 7000st idag tror jag. Men jag förstår resonemanget.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Fostex » 2019-09-20 13:14

Magnusjohansson skrev:Börjar dock fundera lite mer i banorna kring att köra slutet med något stor element typ TD18H+. Tror chansen att lyckas ökar dramatiskt.


Jag har lyssnat på en trevlig Ino-setup hemma hos Rille här på forumet, bestående av fyra stycken Dayton Audio RSS390HF-4. Något jag ser som ett väldigt prisvärt alternativ till t.ex. Infra Y. Det bygget beskrivs här: viewtopic.php?f=3&t=63629
Mycket kul - lite tid

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Magnusjohansson » 2019-09-20 16:28

Fostex skrev:
Magnusjohansson skrev:Börjar dock fundera lite mer i banorna kring att köra slutet med något stor element typ TD18H+. Tror chansen att lyckas ökar dramatiskt.


Jag har lyssnat på en trevlig Ino-setup hemma hos Rille här på forumet, bestående av fyra stycken Dayton Audio RSS390HF-4. Något jag ser som ett väldigt prisvärt alternativ till t.ex. Infra Y. Det bygget beskrivs här: viewtopic.php?f=3&t=63629

Ok. det var intressant.

Om jag nu vill testa bygga basreflex trots allt så tycker jag Dayton Audio RSS315HFA-8 ser ganska bra ut i ungefär 100L med lite fyllning, tunad till 21Hz. Portarna blir dock ganska långa typ 550mm x 69mm x 3st. OM det är ett problem eller inte är oklart. Kunskapen tar slut där :( :P
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-09-20 16:29

Fostex skrev:
Magnusjohansson skrev:Börjar dock fundera lite mer i banorna kring att köra slutet med något stor element typ TD18H+. Tror chansen att lyckas ökar dramatiskt.


Jag har lyssnat på en trevlig Ino-setup hemma hos Rille här på forumet, bestående av fyra stycken Dayton Audio RSS390HF-4. Något jag ser som ett väldigt prisvärt alternativ till t.ex. Infra Y. Det bygget beskrivs här: viewtopic.php?f=3&t=63629


Mycket bra förslag.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Magnusjohansson » 2019-09-23 11:23

Om det nu blir något bygge alls så får det bli en sluten lösning. Som jag har det idag i mitt rum så är bästa placering av basar som funkar bäst (har testat väldigt mycket) i främre hörnen med framsidan på basarna riktade in mot väggen (hörnen). Vilket betyder att behovet av flera basar än två inte finns. Så jag vill gärna bara bygga två av rent praktiska skäl. Efter att ha lekt runt lite mer i Basta (för övrigt fantastiskt bra mjukvara) så kan man konstatera att jag i så fall måste bygga med 18" eller större för att inte få mindre SPL än vad jag har idag med X-4. Detta är delvis baserat på kvalificerade gissningar då jag jämför med en px låda med likvärdigt element i likande låda tunad till 25Hz vilket X basarna efter en kontroll verkar vara.

Och då tycker jag inte alternativen för vad som faktiskt finns att köpa är ganska liten. De är typ Dayton 18" den som inte är Ultra max. Samt några till.

Jag har dock fastnat lite för denna http://www.loudspeakerdatabase.com/MONACOR/SPH-450TC Stor konarea och lite mindre x-max vilket nog är att föredra. I en 120L låda med 80% fyllning så ger den ett Q på runt 0,52. Synpunkter mottages gärna.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav paa » 2019-09-23 11:51

Ska du bygga sluten subwoofer så rekommenderar jag att kolla på följande två trådar, där står bland mycket annat vilka egenskaper att element bör ha för att passa en sådan applikation:
viewtopic.php?p=723769
viewtopic.php?p=717905
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Köpa tjänst för att designa basreflex.

Inläggav Magnusjohansson » 2019-09-23 15:00

paa skrev:Ska du bygga sluten subwoofer så rekommenderar jag att kolla på följande två trådar, där står bland mycket annat vilka egenskaper att element bör ha för att passa en sådan applikation:
viewtopic.php?p=723769
viewtopic.php?p=717905


Ja, borde passa ganska bra då. Men lågt FS och QTS samt relativt stor SD och X-max.
http://www.loudspeakerdatabase.com/MONACOR/SPH-450TC
Fan av Ino audio och DIY..


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster