Hypex nc-400

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Hypex nc-400

Inläggav rajapruk » 2019-09-23 09:37

En liten förbättring du kan göra, som stegets designer rekommenderar, är att låta högtalarkablarna gå ut inåt mot varandra så att säga från skruvterminalerna på nc400. Då minskas "pickup loop". Alltså få mindre avstånd mellan ledarna.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hypex nc-400

Inläggav avr7000 » 2019-09-23 13:44

Det låter så bra att jag nu skall beställa två moduler till och bygga ett stereosteg med linjär nätdel och se vad det kan bli för skillnad med detta...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Hypex nc-400

Inläggav philipbtz » 2019-09-23 15:46

avr7000 skrev:Det låter så bra att jag nu skall beställa två moduler till och bygga ett stereosteg med linjär nätdel och se vad det kan bli för skillnad med detta...

Stefan


Jag hade kört på original-grejer rakt igenom då alla special-grejer andra tillverkare har försökt med har mätt sämre än originalet. nc400 monoblock i original-låda kopplat enligt intruktion är vad jag vet det mest optimala.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hypex nc-400

Inläggav avr7000 » 2019-09-23 16:03

Det andra har pillat med som inte varit bättre än original är ingångssteg.

En bra linjär nätdel är aldrig fel...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Hypex nc-400

Inläggav philipbtz » 2019-09-23 16:18

avr7000 skrev:Det andra har pillat med som inte varit bättre än original är ingångssteg.

En bra linjär nätdel är aldrig fel...


Kan säkert bli jättebra. Själv har jag för dålig kunskap i ämnet och antar därmed att det finns variabler i ekvationen jag inte förstår eller är medveten om.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hypex nc-400

Inläggav Tangband » 2019-09-23 19:05

avr7000 skrev:Det låter så bra att jag nu skall beställa två moduler till och bygga ett stereosteg med linjär nätdel och se vad det kan bli för skillnad med detta...

Stefan


Det är inte säkert att en linjär nätdel blir bättre. Många upplever att dynamiken blir bättre med en bra switchad. Men testa och skriv resultatet , det ör spännande 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hypex nc-400

Inläggav Nattlorden » 2019-09-23 19:12

Tangband skrev:
avr7000 skrev:Det låter så bra att jag nu skall beställa två moduler till och bygga ett stereosteg med linjär nätdel och se vad det kan bli för skillnad med detta...

Stefan


Det är inte säkert att en linjär nätdel blir bättre. Många upplever att dynamiken blir bättre med en bra switchad. Men testa och skriv resultatet , det är spännande 8)


Det beror säkert på vilken specifikation man kikar på... ligger man man på gränsen för den linjära är det en sak... har den linjära dubbla kapaciteten mot vad som behövs så är det en helt annan...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hypex nc-400

Inläggav avr7000 » 2019-09-23 20:07

Det blir i så fall denna trafo:

https://www.elfa.se/en/ring-core-transf ... track=true

Och rimlig mängd kondingar.

Sedan har jag redan en SMPS1200A400 som jag kan köra oxå.

https://www.diyclassd.com/product/smps1200a400/10

Man köper en kabelsats så kör man två Ncore400 på denna enda 1200W nätdel.

https://www.diyclassd.com/product/smps1 ... on-kit/117

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Hypex nc-400

Inläggav philipbtz » 2019-09-23 21:56

Alltså, personally I would not fuck with it :P

The SMPS600N400 is a high efficiency Safety Class 2 switch mode power supply specifically designed to be used in combination with our NC400 module. Key features include high efficiency over the entire load range, extremely small form factor, low weight and very low radiated and conducted EMI. The SMPS600 also features an upgraded over current protection which in case of temporary overload simply reduces the output voltage, only when the overload condition remains for a longer time the supply will enter hiccup mode until the overload condition disappears. This feature combined with large electrolytic buffer capacitors leads to the capability of delivering high dynamic headroom power to the connected amplifier. A new feature in this SMPS is the automatic input voltage selector which accommodates quasi universal mains capabilities. An auxiliary isolated supply to power possible user applications is also included. The supply is triggered for normal operation or latched off in case of a critical fault via in built-in actuators. The SMPS600N400 is optimized from the first phase of design to final implementation to realize the low EMI signature required of the most demanding audio applications.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hypex nc-400

Inläggav avr7000 » 2019-09-23 22:22

philipbtz skrev:Alltså, personally I would not fuck with it :P

The SMPS600N400 is a high efficiency Safety Class 2 switch mode power supply specifically designed to be used in combination with our NC400 module. Key features include high efficiency over the entire load range, extremely small form factor, low weight and very low radiated and conducted EMI. The SMPS600 also features an upgraded over current protection which in case of temporary overload simply reduces the output voltage, only when the overload condition remains for a longer time the supply will enter hiccup mode until the overload condition disappears. This feature combined with large electrolytic buffer capacitors leads to the capability of delivering high dynamic headroom power to the connected amplifier. A new feature in this SMPS is the automatic input voltage selector which accommodates quasi universal mains capabilities. An auxiliary isolated supply to power possible user applications is also included. The supply is triggered for normal operation or latched off in case of a critical fault via in built-in actuators. The SMPS600N400 is optimized from the first phase of design to final implementation to realize the low EMI signature required of the most demanding audio applications.


:D En bra skriven reklamtext från Hypex som beskriver hur man konstruerat en ingejörsmässigt sund nätdel som skall ha ett minimum av EMI (ett problem med switchad elektronik) och att den har skydd mot när den blir överbelastad av den förstärkarkrets den är designad att strömförsörja (sänker utspänningen om NC400 vill ha för mycket ström).

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Hypex nc-400

Inläggav philipbtz » 2019-09-23 23:31

Ja men alltså samtidigt lycka till att överlista dom. Det har ju typ ingen tillverkare förutom Benchmark lyckats med för x10 pengarna med mindre effekt. Men jag önskar dig helhjärtat lycka till och är ändå nyfiken på hur du finner att det låter :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hypex nc-400

Inläggav avr7000 » 2019-09-24 00:19

philipbtz skrev:Ja men alltså samtidigt lycka till att överlista dom. Det har ju typ ingen tillverkare förutom Benchmark lyckats med för x10 pengarna med mindre effekt. Men jag önskar dig helhjärtat lycka till och är ändå nyfiken på hur du finner att det låter :)



Det handlar inte om att överlista någon :)

För Hypex handlar det om affärsmannaskap och business plan...

Hypex lanserades tidigt 2000 tal som DIY moduler efter att Bruno dragit igång UcD teknologin.
Jag köpte själv förmodligen de första moderna i Sverige (har serienummer 31,32 och 51,52 på UcD180 och UcD400 moduler) 2003 eller så.

Modulerna fick snabbt väldigt gott rykte i DIY kretsar och Hypex kunde därefter utveckla verksamheten med OEM kunder för UcD tekniken.

När man sedan lanserade NCore teknologin "hedrade man sin historia" och tog fram en modell exlusivt för DIY marknaden, NC400 med tillhörande Switchad nätdel till ett pris som ställt i relation till prestanda inte är så avskräckande (typ 12000 SEK utan låda o kontakter).

Att ha ett koncept med två moduler och snap-in kontakter där man bara behöver löda yttre kontakter säkerställer att alla byggen blir bra och att detta bygger varumärket.

NCore fick ett lika bra eller bätte mottagande och vägen ligger öppen för nya och gamla OEM kunder.

Detta betyder inte att Hypex switchade nätdelar (kommersiellt prispressade?) inte går att slå för en enskild DIY byggare som inte bekymrar sig så mycket om priset på en linjär nätdel.
Om Hypex SMPS skulle vara det absout bästa sedan skivat bröd skulle ju alla förstärkare snart ha det då de säljer till vilken OEM som helst.
Det finns heller ingen absolut sanning i att class D skall ha SMPS som nätdel.

Micromega har t ex sålt integrerade försärkare och slutsteg baserade på Hypex UcD 400 (ingen OEM variant) med jättetrafo och kondingar.
- Ett medvetet val från deras designavdelning som absolut inte spar några pengar eller arbete.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hypex nc-400

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-24 07:41

Hur står sig Anaview och ICEpower mot Hypex? De två har ju modeller med inbyggda nätdelar där priset är något lägre än för Hypex så vitt jag kan förstå.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Hypex nc-400

Inläggav rajapruk » 2019-09-24 09:30

RogerGustavsson skrev:Hur står sig Anaview och ICEpower mot Hypex? De två har ju modeller med inbyggda nätdelar där priset är något lägre än för Hypex så vitt jag kan förstå.


Jag har inte sett någon bra jämförande test av detta tyvärr. Subjektiva jämförelser finns det med alla möjliga olika slutsatser.

Här är en test med någon icepower i som inte hänger med Hypex mätmässigt vad det verkar:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7964/

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hypex nc-400

Inläggav avr7000 » 2019-09-24 22:27

Subjektivt tycker jag att NC400 har lägre dist än IcePower1000ASP.

IcePower1000ASP har mer "slam" i den lägsta oktaven är NC400

Sujektivt tycker jag att NC400 har lägre dist än Standard UcD400 med Switchad Hypex SMPS1200/400
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Hypex nc-400

Inläggav radelius » 2019-10-03 13:47

Körde en battle med mina nc400 mot ett Audionet WATT igår. En rejäl skillnad i vikt och pris. Summa summarum var att ingen av ägarna gick hem besvikna. Med Audioneten som försteg switchade vi mellan det interna slutsteget och mitt nc400 spelandes via OA51.N
Resultat: vi kunde inte utse en vinnare!
Jag är nöjd:)

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 8 gäster