[Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambitioner

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Imbecillen

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2021-07-14 23:54

Element till sublådorna inköpta. Blir nog bra detta! Lavoce WAN154.00, två stycken till att börja med. :D

Kvalitén för pengarna på dessa element är verkligen dunder! Bland den bättre tillverkningen jag sett på element. Specen är också fin!

15"
8ohm
FS 39hz
SPL 94.4dB
Xmax 11.9mm
Xmech 21.9mm
AES 1500w
Program 3000w
QTS 0.4
QES 0.42
VAS 82.5 liter
BL 25

http://www.lavocespeakers.com/lavoce/assets/datasheets/1562311887_LAVOCE_WAN154.00_15in_SUBWOOFER_C.a.pdf

Lavoce wan154.00_1.jpg
Lavoce wan154.00_1.jpg (1.29 MiB) Visad 465 gånger

Lavoce wan154.00.jpg
Lavoce wan154.00.jpg (1.03 MiB) Visad 465 gånger

Tell

Inläggav Tell » 2021-07-15 02:55

Ser saftigt o gött ut!

Maarten
fd markih

Inläggav Maarten » 2021-07-16 10:11

Ca 200 dollares för de 15-tummarna? Köpt var?

Berätta mer om dessa, finns de bara på papperet ännu?
På tal om monitorer så behövs det också. Har designat ihop en slitsportad låda på 8 liter med en 6.5" coaxial, avstämd till 80hz. 65-20k (-6db) med 115dB max SPL. Hoppas designen duger för medhörning i de flesta situationer, kanske kompletteras med sub om nödvändigt. Elementet är ett budgetelement med rätt fina parametrar, P.audio SN6-150CX.

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2021-07-17 15:20

Maarten skrev:Ca 200 dollares för de 15-tummarna? Köpt var?

Berätta mer om dessa, finns de bara på papperet ännu?
På tal om monitorer så behövs det också. Har designat ihop en slitsportad låda på 8 liter med en 6.5" coaxial, avstämd till 80hz. 65-20k (-6db) med 115dB max SPL. Hoppas designen duger för medhörning i de flesta situationer, kanske kompletteras med sub om nödvändigt. Elementet är ett budgetelement med rätt fina parametrar, P.audio SN6-150CX.

Om du menar Lavoce 15” elementen ligger dom på ca 3800kr/st i Sverige eftersom det är neodymium-magnet, kan gå att få hem från Tyskland/Italien/Frankrike för 3300kr kanske. Däremot finns i princip samma element fast med ferrit-magnet som då blir några kilo tyngre. Den kan man få hem för 2500kr ungefär. Jag hittade mina ny-begagnade så jag är mer än nöjd :)

Angående monitorerna är de inte byggda ännu. Bara beräknade i teori och konstruktionsritade. Eftersom jag plötsligt fick tag på sub-elementen blev prioriteringsordningen ändrad lite. Men tanken är att bygga och testa! Har du någon input eller vill du veta något?
Här kan man köpa elementen:
https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... -sn6-150cx

Maarten
fd markih

Inläggav Maarten » 2021-07-17 15:53

Ok, tack, det var Lavoce jag åsyftade.

Ang koaxialen, ingen koll alls på de elementen (P.Audio SN6-150CX). Priset var ju lågt! Såg att det fanns kurvor på frekvensrespons. Med filter och lite eq så går det nog att räta ut?
Som vanligt är jag även intresserad av distorsion då sådana mätningar säger rätt mycket om vad som går att uppnå. Jag har ingen erfarenhet av PA-element men kan tänka mig att just distorsion är nedprioriterat i förhållande till känslighet och effekttålighet.

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2021-07-17 16:07

Maarten skrev:Ok, tack, det var Lavoce jag åsyftade.

Ang koaxialen, ingen koll alls på de elementen (P.Audio SN6-150CX). Priset var ju lågt! Såg att det fanns kurvor på frekvensrespons. Med filter och lite eq så går det nog att räta ut?
Som vanligt är jag även intresserad av distorsion då sådana mätningar säger rätt mycket om vad som går att uppnå. Jag har ingen erfarenhet av PA-element men kan tänka mig att just distorsion är nedprioriterat i förhållande till känslighet och effekttålighet.

Precis! Som så ofta när det kommer till högtalare får man kompromissa någonstans. EQ är i princip alltid ett måste för att få saker att låta riktigt bra, speciellt när man adderar rummets effekter. Och inom PA är det oftast distorsion man får stå ut med. Många gånger kan jag dock tycka den tillför en trevlig färg till systemet :)

Jag kan gör en distorsionsmätning i fri luft när jag har köpt elementen men det dröjer nog ett par månader. Vad jag kan säga är att detta elementet fått bra omdöme när jag läst runt och det har en bra överlappning mellan banden vilket tydligen brukar vara en brist annars när det kommer till koaxialer. Oavsett vad man tycker att frekvenskurvan ska se ut som så är den någorlunda slät åtminstone. Inga större dippar eller toppar om man bortser från den vid 2k, vilket kanske ändå är delningsfrekvens. 5dB+- känns ändå helt ok på det stora hela för priset. Har ju sett betydligt dyrare element med sämre kurvor och specar. :D Blir spännande att testa helt enkelt!

Maarten
fd markih

Inläggav Maarten » 2021-07-17 19:03

Det låter lovande och jag ser fram emot när du börjar ta dig an denna del! :-)

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2021-08-05 09:22

Maarten skrev:Det låter lovande och jag ser fram emot när du börjar ta dig an denna del! :-)

Jag läste på ett forum om elementen och som du skrev är det hög distortion i dessa. Får se om det blir ett försök eller om jag satsar på något annat. Inte helt bestämt mig ännu!

Hur som helst har jag nu byggt ett par skydds-kretsar till mina 2" compression drivers. Kanske överdrivet med 10st 10w motstånd, men varför inte? De är så billiga och resultatet lär bli motstånd som inte brinner upp. Motstånden jämnar ut impedanskurvan och kondensatorerna ska agera högpassfilter från ca 380-500hz beroende på hur jag kopplar. Detta för att inte slutstegen ska smälla membranen när man startar upp och stänger av. Eller om mina aktiva filter vid något tillfälle glitchar eller ger upp.

Tweeter_protection.jpg
Tweeter_protection.jpg (1.97 MiB) Visad 297 gånger

Tweeter_protection_terminal.jpg
Tweeter_protection_terminal.jpg (1.17 MiB) Visad 297 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-08-05 16:52

Snygga filter!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2021-08-06 08:20

paa skrev:Snygga filter!

En får tacka! Filtren bör väl enligt de skolade monteras så nära högtalarna som möjligt för att inte påverka impedansen i onödan med långt kablage. Om det gör skillnad vet jag inte riktigt, får väl mäta mig fram. Vore smidigt att ha filtren i antingen en låda eller på någon typ av platta som går att ha vid slutstegs-caset annars! :)

Roade mig med att göra en flowchart häromdagen. Kändes bra för att få en överblick över möjliga sätt att koppla DSP osv. Man kan ju göra på rätt många sätt. Med denna lösning kan jag låta vem som helst styra volymen på stacken och monitorerna utan att behöva oroa mig. Jag kan sätta nivåer och låsa DSPn för att förhindra bränd utrustning. Framöver kommer DSPn bytas till en rackenhet med integrerad limiter vilket också ger mig balanserade signaler rakt igenom.

Flowchart_4.jpg
Flowchart_4.jpg (1.5 MiB) Visad 230 gånger

Föregående

Återgå till DIY-forum