[Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambitioner

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur bygger jag ett kompakt fullrange PA?

Inläggav paa » 2020-03-30 14:46

Kobbe skrev:Hej
Jag lästa i en Norsk tekniktidning(länk nedan) om ett Norskt företag som ska försöka leverera högpresterande horn system till PA användning. Jag tycker det är spännande när någon vågar så väldigt kul! När jag lästa specifikationen så blev jag väldigt imponerad... Toppar vet jag att det går att får till höga ljudtryck med horn, men bas ned till låga frekvenser i "rimligt" stora lådor fick mig intresserad för egen användning.
Med SPL 140 dB till 16 Hz i lådor på 1,5x1,5x0,6 meter så inser jag att jag antingen inte förstår fysiken bakom horn i basområdet eller att det är något annat här som jag inte vet om.
De använder inte delningsfilter eller DSP i dagen version men det ska komma enligt hemsidan.

Info om bassystemer
https://nnnn.no/devor/

Artikel i Norsk tekniks tidning.
https://www.tu.no/artikler/skal-erobre- ... ogi/487586
Går att köra en translate för de som inte gillar att läsa Norska

Ett av patenten: https://patents.google.com/patent/US895 ... mstad+horn
De har flera patent men detta såg mest relevant ut.

Kan någon förklara om det är något nytt här? Jag är som sagt intresserad inte för det kommersiella men för om jag kan bygga något liknande för privat användning.
När jag räknar på exponentiella horn som skall leverera ned till 16 Hz så blir det sjukt stora.
Vad har jag missat? Patenten jag hittar visar inget nytt magiskt så jag vill bara förstå fysiken bakom detta.

Mvh
Johan

Det huvudsakliga i patentet är väl att den bakre kammaren inte är helt sluten, utan är byggd av ett resistivt dämpmaterial.
Det påminner ju om de cardioidhögtalare av lådmodell som har resistiva öppningar på sidorna, vilket påverkar spridningen så att mer av ljudtrycket går framåt och mindre bakåt. Detta är ju känt sedan mycket länge för slutna lådor och basreflexlådor, jämför med Altec's patent från 1970-talets början: https://patentimages.storage.googleapis ... 722616.pdf
En sådan implementation i hornhögtalare har jag dock inte sett förut.
Förutom att det påverkar strålningsmönstret kan den resistiva kaviteten även göra att bakre kammaren kan göras mindre utan att driverns resonansfrekvens och Q-värde blir för högt för horndrivningen.
Jag ser dock inget i patentet från NNNN som för övrigt skulle förklara någon utökad utsträckning av ljudtrycket mot lägre frekvenser, tvärtom skriver man att expansionen följer den vanliga exponentialkurvan.
Men bashornen är väl inte direkt små trots allt, det mindre är på en halv kubikmeter och det större på 1.35 kubikmeter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kobbe
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-09-07
Ort: Stockholm

Re: Hur bygger jag ett kompakt fullrange PA?

Inläggav Kobbe » 2020-03-31 16:59

Hej
Tack för svar paa! Ja det med resistivt dämpmaterial bakom ger kanske en stor fördel vid lägre frekvenser. Får lite lust att testa själv lite men som sagt så när jag räknar så blir tratten så stor vi så låga frekvenser så jag får inte ihop det.
Enig i att de är stora ja, men oavsett så är 140dB till 16Hz imponerande. Det blir många eq'ade slutna lådor för att närma sig det ljudtrycket. Eller väldigt stora bf lådor...

//Kobbe
Lyssnar via: FLAC/Spotify->Denon 2805->NAD 208->pi60s+bs60->dålig akustik->mina gamla öron

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Hur bygger jag ett kompakt fullrange PA?

Inläggav Imbecillen » 2020-05-08 19:06

Update..

Har köpt ett par SICA 15 F 4 CP element, ser mycket lovande ut. Dessvärre var en skadad i frakten, får se om det löser sig med fraktbolaget eller företaget jag köpte av, det märks.
Dessa är tänkta att användas till kick-lådor. Närmre bestämt denna söta box:
83097520_2670913082974738_6896475299819552768_o.jpg
83097520_2670913082974738_6896475299819552768_o.jpg (326.86 KiB) Visad 11233 gånger


89265135_2776039522462093_1030833030538723328_o.jpg
89265135_2776039522462093_1030833030538723328_o.jpg (180.67 KiB) Visad 11233 gånger



Har ändrat upplägg lite och tänkt in mer dynamik i setupen. En kicklåda avlastar antingen sub eller topp beroende på vart man delar frekvenserna. Dessa subbar klarar upp emot 200hz så min tanke från början var att dela högt om inte topparna pallade ned till 80hz, men det är ju bättre att låta sub ta allt under 80 och toppar allt över 200-ish. Resultatet blir mycket extra kick för techno också, där 100-140hz är väldigt viktigt. Blir det för klent med sub kan jag enkelt komplettera med fler lådor. Är dock rätt övertygad om att detta räcker för mina applikationer. :D
Anteckning 2020-05-08 183700.png
Anteckning 2020-05-08 183700.png (131.34 KiB) Visad 11233 gånger


Bilder på elementen jag fick hem, väldigt bristfällig paketering från fabrik. Inte konstigt om kartongen går sönder när 15kg fri vikt flyger runt.. Frigolit någon?
1.jpg
1.jpg (1.68 MiB) Visad 11233 gånger


Men fin kvalité!
6.jpg
6.jpg (1.76 MiB) Visad 11233 gånger


Kon och upphängning är rejält. 10mm xmax och 750wRMS bör räcka gott till kick.
4.jpg
4.jpg (1.81 MiB) Visad 11233 gånger


Spindel..
7.jpg
7.jpg (1.57 MiB) Visad 11233 gånger



Ang. diskant till topparna tittar jag på olika alternativ. Det kanske blir horn till slut iaf. Återstår att se!

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Hur bygger jag ett kompakt fullrange PA?

Inläggav Imbecillen » 2020-05-11 23:18

Funderar på midbasar och har två alternativ. Budgetval som det troligen blir, samt en dyrare för att jämföra mest för skojs skull. Kan ni övertala mig att på något sätt välja den dyrare? Finns det några fördelar som väger upp 2000kr extra per element? Finns yttterligare ett alternativ som är Lavoce wan102.50 för 1000kr/st, men dessa får rätt exakt likadana kurvor som Fane 10-300. Alla bryter upp mellan 2-3khz och kommer delas vid 200hz samt 1.6khz.

Fane Sovereign 10-300, går att köpa för 800kr/st. Simulerat till sitt max på 300w rms:
Fane_10-300.png
Fane_10-300.png (75.41 KiB) Visad 11157 gånger


Faital Pro 10fh520, går loss på 2800kr/st. Simulerat till sitt max på 600w rms:
Faital_10hf520.png
Faital_10hf520.png (65.96 KiB) Visad 11157 gånger


Några input?

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Hur bygger jag ett kompakt fullrange PA?

Inläggav Imbecillen » 2020-05-13 15:18

Hämtade ut fyra stycken 1" drivers till topparna idag. Vill verkligen tacka Kurt på http://www.audioequipment.se/ . Grymt fin service! När ett av de första paketen med 15" basarna var skadat kompenserade han en rimlig summa istället för att jag skulle behöva skicka tillbaks ett tungt paket med en bas som blivit kantstött. För min del gör det inget om estetiken är lite påverkad sålänge funktionen är densamma. Känns bara onödigt att ett fungerande element ska gå till spillo..

Datablad på elementet, tänkte dela vid 1.6khz mot 10" basarna. De ser ut att ha en bra kompromiss mellan låg delningsfrekvens och hög maxfrekvens utan att behöva komplettera med en supertweeter, och kommer nog kunna leverera en rätt fin kurva med DSP-justering trots att det egentligen är ett budget-element.
http://www.loudspeakerdatabase.com/SICA ... 44-640POLY
3_2.jpg
3_2.jpg (553.26 KiB) Visad 11117 gånger

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Hur bygger jag ett kompakt fullrange PA?

Inläggav Imbecillen » 2020-06-23 09:59

Bygget fortskrider sakta men säkert. Eftersom säsongen är helt inställd vad gäller sammankomster ändå så siktar jag på nästa säsong och att långsamt bygga något bra istället. 8)

Beställt hem 3 skivor 13 lagers 18mm B/BB plywood, WBP-limmade så de tål en del fukt vilket är bra om de ska stå utomhus ibland. Fick ett bra pris genom det lokala snickeriet. Jag räknade på att bygga kick-lådorna först, därför beställdes bara 3 skivor. Så här i efterhand borde jag beställt 4 skivor och börjat med subbarna istället, hade haft mer användning av ljudsystemet under tiden det byggs då. Men det blir spännande att se hur djupt kick-lådorna kan spela. Finns säkert en del bas i dessa också med lite EQ för myslyssning!

Köpte mig även en sänksåg, tvingar och sågskena. Har dessutom renoverat en liten snickeriyta på landet, ser fram emot att få bygga under semestern!

Med dessa skönheter kommer jag inte vilja ytbehandla mer än med lack eller olja. Klassisk dub-style!
plywood.jpg
plywood.jpg (1.73 MiB) Visad 10920 gånger


Hittade 4st Fane Sovereign 10-300 Pro begagnade men oanvända. Perfekt för topparna. Tänkte mig inte pro-modellen först men det skiljer i princip ingenting i T/S-parametrarna. I övrigt är det alukorg istället för stål så det är väl positivt, gillar formen rent estetiskt också.

10-300.jpg
10-300.jpg (1.48 MiB) Visad 10920 gånger


Som delningsfilter kommer jag börja med att använda en Dayton Audio DSP-408 som jag införskaffat. Medföljer en bra bluetooth-app som gör att man kan styra alla parametrar genom telefonen från lyssningsposition. https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... gKXn_D_BwE

Slutsteg blir ett par LABgruppen-kopior FP20000Q eller liknande. Bör leverera tillräckligt med kräm. :)

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Hur bygger jag ett kompakt fullrange PA?

Inläggav Chopha » 2020-07-04 10:18

Härligt att se att det framåt för dig med!

Hur kommer det sig att du gör dina C-2D bredare? Är det för att passa bättre mot subbarna under?
Blir det så kallade Type C basar i botten?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Hur bygger jag ett kompakt fullrange PA?

Inläggav Imbecillen » 2020-07-06 11:22

Chopha skrev:Härligt att se att det framåt för dig med!

Hur kommer det sig att du gör dina C-2D bredare? Är det för att passa bättre mot subbarna under?
Blir det så kallade Type C basar i botten?


Ja sakta men säkert. Jag bygger i "zen-takt" för att vara klar till nästa säsong och istället satsa på bra material och tänka igenom allt så det inte blir slarv. Eftersom jag använder rätt dyrt material nu vill jag inte göra mer fel än jag redan hunnit göra. Otroligt lätt att såga på fel sida om biten man vill ha ut, behöver ju tänka, räkna och mäta allt tre gånger för att vara säker på snitten. :lol:

Har hur som helst kapat och fräst allt nu, tror det tog totalt tre dagar. Så sjukt många snitt och moment för dessa lådor. En del av tiden har gått åt att fundera på effektivisering och lära mig använda verktygen på ett smart sätt. Det blev t.ex stor skillnad när jag köpte rätt tvingar till sågskenorna för sänksågen! Nästa gång ska jag försöka CNC-fräsa alla bitar på det lokala Makerspacet istället.

Jag gör mina lådor 660mm breda istället för 600mm för att jag vill anpassa baslådorna efter topparna jag ska bygga. Kanske borde gjort tvärtom egentligen, men topparna har verkligen inga marginaler om jag inte ska gå ner från 10" till 8" istället. Valde denna väg då baslådorna var rätt enkla att bredda till skillnad från att smalna av topparna.

Det blir en delad C-2E 2x15" som botten. Alltså som singel 15". Pratade med Mathew på High Order Quarterwave Society om att bygga senaste Golden Formula istället men dom lådorna är gigantiska i jämförelse. Jag gillar den relativt lilla formfaktorn jag har hittat nu, en fin balans.

Färdigsågat med Julas billiga sänksåg. Förvånandsvärt välfungerande. Bytte bara till en 44t klinga av lite bättre kvalité. Toleranserna och funktionerna är ju inte jämförbara med Festool som kostar 6000kr mer och som jag kör på jobbet, men för ett budgetbygge duger det gott och landar allt som oftast inom halvmillimetern vilket ändå är godkänt!
IMG_8489.JPG
IMG_8489.JPG (1.96 MiB) Visad 10806 gånger


Inpassning av elementet
IMG_8487.JPG
IMG_8487.JPG (1.76 MiB) Visad 10806 gånger


Låst islagsmutter, verkar vettigt eftersom man inte kommer åt dessa när lådan väl är limmad.
IMG_8490.JPG
IMG_8490.JPG (1.7 MiB) Visad 10806 gånger


Fick bygga en jigg/bottenplatta på Biltemas överhandsfräs för att kunna göra 45mm hål. Detta var ett snabbt test så resultatet är lite grovt. På slutresultatet blev det däremot toppen! Är det något jag investerar i framöver så är det en bättre fräs och finare stål. Denna kombo vibrerar något fruktansvärt och varvtalsreglaget gav upp efter tio minuter! :cry:
IMG_8511.JPG
IMG_8511.JPG (1.79 MiB) Visad 10806 gånger


Testade att lägga ut bitarna för att se toleranser och vilken ordning jag ska bygga i.
IMG_8521.JPG
IMG_8521.JPG (1.79 MiB) Visad 10806 gånger


Fräst av alla kanter som kan skapa onödig turbulens.
IMG_8528.JPG
IMG_8528.JPG (1.83 MiB) Visad 10806 gånger

#ORDNUNG är det ända som gäller när man har liten yta och behöver ha koll på sina saker. Antalet bitar i den här konstruktionen gör det svårt att hålla reda på. Har fått märka upp allt med namn och mått för att ha koll.
IMG_8526.JPG
IMG_8526.JPG (1.92 MiB) Visad 10806 gånger


Nu återstår "bara" ihopsättning. Det tar sin tid också märkte jag. Det svåra är att hålla i saker och få allt rakt, men efter Chopha's tips om 90 graders hörntvingar blev allt lättare. :D

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hur bygger jag ett kompakt fullrange PA?

Inläggav Michael » 2020-07-10 00:41

Ett tips vid fräsning av hål... Fräs bara 3-5mm djupt. Sedan såga med sticksåg, några/flera millimeter mindre (se upp så inte bladet lutar). Avsluta med en kantfräs (en sådan som har ett kullager längst ut).

//Michael

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Hur bygger jag ett kompakt fullrange PA?

Inläggav Imbecillen » 2020-07-10 14:33

Michael skrev:Ett tips vid fräsning av hål... Fräs bara 3-5mm djupt. Sedan såga med sticksåg, några/flera millimeter mindre (se upp så inte bladet lutar). Avsluta med en kantfräs (en sådan som har ett kullager längst ut).

//Michael


Ett mycket bra tips! Jag märkte att precisionen var större vid första varvet jag dessutom körde lite långsammare, som jag också bara gjorde 3-5mm djupt för att få en fin kant utan flisor. Jag måste shoppa några kantfräs-stål bara. De verkar ovärderliga. Och en kant/multi-fräs för den delen. Den här överhandsfräsen blir att montera i ett bord, kommer inte vilja köra med den handhållen något mer. Har fortfarande domningar i händerna två dagar senare.. :lol:

Så här ser det ut nu förresten. Ihopsättning tog tid för denna låda, mycket mer komplicerat och noga än jag kunnat ana faktiskt, speciellt när man vill slippa att skruvhål syns överallt. Har fått hyvla av alla kortsidor på inre lådan innan sista sidostycken åkte på för att få bra tangering. Reminder till nästa gång: såga upp allt i stor justersåg eller CNC, inte värt att hålla på med sänksåg! Förstår inte heller hur en pocket hole jigg hade kunnat få osynliga skruvhål på denna låda. Jag körde till slut bara på och försökte få alla skruvhål på utsidan och ha insidorna rena och snygga. Kanske att jag täcker utsidorna senare för att slippa se skruvskallarna. Nu är det bara att bygga en låda till... :P

IMG_8533.JPG
IMG_8533.JPG (1.87 MiB) Visad 10739 gånger


IMG_8534.JPG
IMG_8534.JPG (1.52 MiB) Visad 10739 gånger


IMG_8536.JPG
IMG_8536.JPG (1.7 MiB) Visad 10739 gånger


IMG_8561.jpg
IMG_8561.jpg (1.73 MiB) Visad 10739 gånger


IMG_8566.JPG
IMG_8566.JPG (1.63 MiB) Visad 10739 gånger


IMG_8565.JPG
IMG_8565.JPG (1.48 MiB) Visad 10739 gånger
Överväger hur mycket av detta som faktiskt behövs. Lådan är extremt stabil redan. Inväntar svar från de som designat för att se om det har någon påverkan på ljudet. Kan eventuellt ha att göra med högresonans-lådorna på sidorna. Om det bara är stagning kommer jag nog skippa åtminstone stora biten. Känns som overkill av rang!

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur bygger jag ett kompakt fullrange PA?

Inläggav Tell » 2020-07-10 14:52

Jävligt sexigt hantverkande!

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Hur bygger jag ett kompakt fullrange PA?

Inläggav Grahnbarr » 2020-07-10 15:00

Kul bygge!
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Hur bygger jag ett kompakt fullrange PA?

Inläggav Imbecillen » 2020-07-13 07:53

Tell skrev:Jävligt sexigt hantverkande!


Haha, härligt att det njuts. Jag själv gillar byggbilder väldigt mycket så jag passar på att strö i tråden ;)

Grahnbarr skrev:Kul bygge!


Tackar!

Fick klart första lådan igår och provspelade. Jag är inget annat än otroligt imponerad av ljudtrycket, det var bokstavligen det första som slog mig. Testade 70 respektive 300hz 24db filter och matade med ett slutsteg som står pall för 1200w bryggat. På nivåer utan direkt konustlag gav det ändå illamående-känsla pga trycket. :lol: Ser väldigt mycket fram emot att finlira inställningar med det här systemet. Ska skaffa en mätmikrofon så snart som möjligt för att ha lite koll på utvecklingen. Blir väldigt kul att experimentera med dämpmaterial i helmholtz-kammarna också, samt spela utomhus för att se hur det låter.

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Hur bygger jag ett kompakt fullrange PA?

Inläggav Imbecillen » 2020-07-15 07:49

Hittade en intressant mjukvara på Diyaudio.com som ger möjlighet att beräkna horn på ett enkelt sätt. Finns säkert några här på forumet som testat eller använder det.

https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... -ath4.html

Var tvungen att göra ett par renderingar för att se hur det skulle se ut. De är inte BEM-simulerade ännu, men de är nog inte helt feldesignade till synes. Ska bli intressant att utvärdera om det är något man borde satsa på :)

Render1.png
Render1.png (1.11 MiB) Visad 10659 gånger


Render2.1.png
Render2.1.png (1.03 MiB) Visad 10659 gånger

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Chopha » 2020-07-23 16:28

Ser jättefint ut!
När jag ser ditt bygge ångrar jag verkligen att vi inte köpte dyrare plywood. Mest för att ha en trevligare snickringsupplevelse, men också lite feelgood över resultatets utseende. Dina lådor räcker ju att bara oljas in! (Var det planen?)
Jag har fått spackla livet ur mina, typ... :D

Fick du något svar från Andrew angående stagen i mynningen?
Jag har monterat de större bitarna på sidorna för att få tjockare gods runtom öppningen, men inte de fyra små.

Roligt att höra dina första lyssningsintryck iom att vi bygger samma modell och med likadana element. Blir ännu mer pepp nu :mrgreen:
Snygga renderingar! Vad är det för midbandhorn som du har ritat in ovanför C-2D:n?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Squarewave
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2014-10-07

[Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambitioner

Inläggav Squarewave » 2020-07-29 10:25

Chopha skrev:Ser jättefint ut!
När jag ser ditt bygge ångrar jag verkligen att vi inte köpte dyrare plywood. Mest för att ha en trevligare snickringsupplevelse, men också lite feelgood över resultatets utseende. Dina lådor räcker ju att bara oljas in! (Var det planen?)
Jag har fått spackla livet ur mina, typ... :D

Fick du något svar från Andrew angående stagen i mynningen?
Jag har monterat de större bitarna på sidorna för att få tjockare gods runtom öppningen, men inte de fyra små.

Roligt att höra dina första lyssningsintryck iom att vi bygger samma modell och med likadana element. Blir ännu mer pepp nu :mrgreen:
Snygga renderingar! Vad är det för midbandhorn som du har ritat in ovanför C-2D:n?
Tackar! Ja av erfarenhet är det inte värt att snåla med material, det kommer igen på hållbarhet och arbetstid, i utbyte får man en fin produkt. Men det är ju vad man prioriterar, ibland får man snåla på hobbyprojektet och i gengäld lägga lite extra tid :)

Planen är att lacka med matt båtlack eller så. Hållbart mot fukt och går lätt att måla över med annan färg med tiden. Olja blir svårt att lacka över. Älskar klassiska dub-style soundsystems i rå plywood så jag tror det fungerar bra.

Alla stag i mynningen är till för stabilitet endast, behövs således inte alls för resonanslådornas funktion. Däremot kan det vara bra för att sänka självresonansen i lådan något. Jag gör mätningar utan nu och ska göra mätning efteråt med stag för att se om skillnaden är märkbar.

Mid-boxen är HOQWS’s 1x12” Paraflex (german style) modellen. Mest för att testa utseendet. Ska tillsammans med en medlem i gruppen försöka konvertera den till 1x10”. Kanske blir dessa som mid istället för Seeburg-kopiorna, passar bättre om man vill ha ett saftigt horn ovanpå. :)




På tal om mätning köpte jag en begagnad Umik-1 och testade igår. Mätte upp alla element i free air för att jämföra med graferna, ser ut att stämma bra. Någon som vet hur man kan mäta upp 1w eller 2.83v rms från slutsteget? Är det helt sonika bara mäta upp en 2.83v signal med multimeter?

Här är ett första mätresultat på 75db, 70cm ifrån lådan utan någon dämpning i resonans-kammarna. Resultatet känns bra i en första anblick, ska göra ny mätning på 1w 1m och se om det gör skillnad för dynamiken. Resultatet blev +-7db mellan 70-400hz. Josh Mullins som konstruerat Helmholtz-kammarna till dessa lådor sa att de brukar sikta på +-10db för Paraflex-serien så det är redan inom det spannet.

Bild

Gjorde även en 20-20khz mätning för sakens skull, kul att se vad lådan levererar. Stirra er inte blinda på SPL som sagt. Smoothing är applicerat på kurvorna.
Bild

Här en bild på test av mikrofon och Fane 10-300 element. Kommande mätningar blir på 1m avstånd.
Bild

Bild

Stag med frästa kanter. Hur kul får man ha egentligen??
Bild

Har även köpt ett par JBL 2370a horn som ska användas tills jag byggt eller hittar något bättre. Det är något tills vidare iaf! Blir intressant att mäta in dessa med mina Sica-drivers.

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2020-07-30 23:56

Dagen har ägnats åt att djupdyka i mätning och DSP. Delvis av kicklådan jag fått ihop i väntan på att bygga nästa och delvis av nya hornen.

Hålbilden på hornen matchade inte med mina drivers, kommer få 3D-printa ett par konverterings-distanser. För att göra en första mätning av hornen använde jag tvingar för att hålla ihop allt provisoriskt.

Bild

Mitt första försök med att nå 2.83V rms för att mäta på standarden 1w och 1m. Insåg ganska snart att jag aldrig kommer stå ut med ljudnivån under mätning så hornen mättes upp till 75db nivå på rosa brus istället. SPL och känslighet får mätas upp senare utomhus och med hörselskydd, om det ens är nödvändigt. Känsligheten enligt datablad på bara driver är ju 109db, sen tillkommer hornets ökning. Hörselskador kan man få av mindre. Insåg också att multimetern är alldeles för dålig för denna typ av mätning.

Bild

Mätresultat horisontellt 0, 45, 60 och 90 grader. 75db rosa brus. 1/12 octave smoothing. Ingen EQ. Hornet har spridningen 90x40grader. Ett par pucklar och en dip, ser ut att gå att rädda med DSP utan större bekymmer. Ser också ut att ha en naturlig bra falloff. Även om hornen är provisoriska ser det ut som de kan få stanna ett tag.

Bild

Över till C-2D kicklåda. Denna gång med målet att faktiskt mäta på 2.83v, vilket var lättare att stå ut med när det handlar om 40-500hz. Använde mitt digitala oscilloskop istället som jag kom på visar Vrms värde. Satte 60hz sinus och 2.83Vrms - landade på 116db SPL känslighet. Huga! Att trycka i ytterligare 700w i denna låda lär låta. :D

Bild

Bild

Efter att i REW ha matat ut tio band i EQn och justerat dessa till att vara så nära +-1db som möjligt matade jag in siffrorna i min DSP. Efter ca tio mätningar och några manuella justeringar kunde jag landa här. Byter således 10db mot en platt frekvenskurva. Lådan är då inte ens stoppad med dämpmaterial så det ska bli intressant att mäta om med detta i och även integrerat med resten av systemet. Kan tänkas att kurvorna kommer ändra sig en hel del på vägen.
Bild

Original med estimerad fasskiftning.
Bild

EQad kurva med estimerad fas.
Bild

Just fasen är något jag kommer djupdyka i härnäst och lära mig mer om. Blir nog ett arbete att hitta bra delningfrekvenser och möta upp fasförskjutningarna med varandra.

Om någon har input av något slag mottages det tacksamt. Det här med mätning och DSP är inte min starka sida så jag har säkert gjort ett par tankevurpor på vägen.

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2020-08-11 09:04

Tyckte nog att de hornen jag redan köpt var lite små och delas en aning högt, så det fick bli ett par till. Ligger ett 15” element bredvid till höger. 8)

Renkus-Heinz CBH-500 med 2” D.A.S K-8 driver. Verkar ha en fin kurva från 500-20000hz. Får se om man behöver komplettera med supertweeter eller inte.


Bild

Bild

Perfekt bredd till systemet jag jobbar på! Omlackering väntar...
Bild

Kan man kolla självresonansen i hornen på något sätt? Alltså själva aluminiumhornen.

Spela sinusvåg bredvid och vänta på att resonans ska infinna sig? Eller räcker det att knacka på hornet och kolla med en frekvensmätare?

Skulle vara intressant att veta vart hornen börjar svänga för att se till att dela över den frekvensen. Det kanske är en helt meningslös åtgärd/tanke men vore intressant att utforska. Sänker man självresonansen genom att montera hornet i låda/baffel? Många klistrar typ bitumenplattor på baksidan om hornen har jag sett, kanske en vettig åtgärd om man vill dela lägre än självresonansen.

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2020-08-13 09:19

Efter att ha testat nya stora hornen upplevde jag mycket "honk", de lät helt enkelt extremt mycket som just horn. Började därför nyfiket mäta upp dessa och testa med EQ samt experimentera med skum i hornet. Mer om dessa tankar och mätningar går att läsa här:
viewtopic.php?f=10&t=70654

Resultatet blev följande till en början. Röd kurva utan EQ. Grön med EQ. Båda uppmätta på 75dB nivå rosa brus.
Bild

Hur mycket brusgolvet höjs pga vad som blir ca 15-18dB extra gain med EQ blir intressant. Har inget tillräckligt bra slutsteg för att testa detta ännu. Hoppas också jag får ut tillräckligt med SPL med denna metod, annars får jag komplettera med 1" hornet ovanpå.

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2020-11-07 01:38

Det händer saker trots covid och många övertidstimmar på jobbet... :D

Ny rendering, slutmålet börjar närma sig designmässigt. Någon typ av galler ska till också..
Bengalo_soundsystem.jpg
Bengalo_soundsystem.jpg (1.88 MiB) Visad 9559 gånger


Ny Paraflex-mid, designad för 10" element. De tre hålen i mellanväggen ska flyttats bakåt så mycket som möjligt, i övrigt är den färdig för produktion. Material ska beställas inom kort.
3holes_2.png
3holes_2.png (188.53 KiB) Visad 9559 gånger


Första lådan mer eller mindre klar. Tätad, handtag på, kanter frästa. Saknas bara en säkerhetslösning för att spänna ihop alla lådor samt ytfinish i form av matt transparent lack. Låda nummer två är 90% klar.
IMG_9059.jpg
IMG_9059.jpg (1.63 MiB) Visad 9559 gånger


Closeup..
IMG_9214.jpg
IMG_9214.jpg (1.45 MiB) Visad 9559 gånger


Service av D.A.S K-8
IMG_9377.jpg
IMG_9377.jpg (1.85 MiB) Visad 9559 gånger


Nya terminaler, omlackering blir nog nästa steg.
IMG_9496.jpg
IMG_9496.jpg (1.75 MiB) Visad 9559 gånger


Nya membran, behöver göra nya papperspackningar, sen är det dags för montering och mätning. Mycket spännande!
IMG_9378 copy.jpg
IMG_9378 copy.jpg (1.55 MiB) Visad 9559 gånger


Har även köpt ett Synq Digit 3k6, klass D slutsteg. Det hade en trasig PWM modul och en mycket dåligt servad ribbon-kabel som jag bytte ut. Nu verkar det fungera. Är tänkt att vara till kick-lådorna. 2x1080w 8ohm.
IMG_9632 copy.jpg
IMG_9632 copy.jpg (1.51 MiB) Visad 9559 gånger


I min jakt på information och delar till slutsteget fick jag hjälp av en kille i Finland som erbjöd ett oanvänt men trasigt slutsteg av samma modell till kaffepeng. Det var någonting om orimliga mängder DC volt i 20hz rakt in i maskineriet... :roll: Transistorer och rectifier-dioder är kortslutna på höger förstärkarmodul, samt kortsluten PSU, blir lagom DIY i vinter att få fart på detta steg också. Perfekt till mid-lådorna.
IMG_9631 copy.jpg
IMG_9631 copy.jpg (1.79 MiB) Visad 9559 gånger


Har även hunnit med att tillverka speakon-kablage, 10m längder. 4x2.5mm2 till sub och kick, samt 4x1.5mm2 till mid och diskant. Bilder på detta nästa gång!



På att-göra-listan står följande:
- Ritningar och cutsheets till mids
- Ritningar och cutsheets till subwoofers
- Beställa plywood och subwoofer-element
- Bestämma modell av slutsteg till subwoofers
- Beställa slutsteg till diskanter och subwoofers
- Mäta in diskantmembranen
- Snickra ihop lådor samt ytbehandla allt
- Låsfunktion till lådorna
- Grill med mönster till lådorna
- Justerbar fästanordning till hornen
- Fylla 8h SKB-case med slutsteg och el/speakon-kontakter
- Tillverkning av speakon-kablage, hälften klart
- Montering och injustering av DSP
- Skaffa nytt förråd och bygga rullplattor :lol:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav I-or » 2020-11-09 16:09

Kobbe skrev:Hej
Jag lästa i en Norsk tekniktidning(länk nedan) om ett Norskt företag som ska försöka leverera högpresterande horn system till PA användning. Jag tycker det är spännande när någon vågar så väldigt kul! När jag lästa specifikationen så blev jag väldigt imponerad... Toppar vet jag att det går att får till höga ljudtryck med horn, men bas ned till låga frekvenser i "rimligt" stora lådor fick mig intresserad för egen användning.
Med SPL 140 dB till 16 Hz i lådor på 1,5x1,5x0,6 meter så inser jag att jag antingen inte förstår fysiken bakom horn i basområdet eller att det är något annat här som jag inte vet om.
De använder inte delningsfilter eller DSP i dagen version men det ska komma enligt hemsidan.

Info om bassystemer
https://nnnn.no/devor/

Artikel i Norsk tekniks tidning.
https://www.tu.no/artikler/skal-erobre- ... ogi/487586
Går att köra en translate för de som inte gillar att läsa Norska

Ett av patenten: https://patents.google.com/patent/US895 ... mstad+horn
De har flera patent men detta såg mest relevant ut.

Kan någon förklara om det är något nytt här? Jag är som sagt intresserad inte för det kommersiella men för om jag kan bygga något liknande för privat användning.
När jag räknar på exponentiella horn som skall leverera ned till 16 Hz så blir det sjukt stora.
Vad har jag missat? Patenten jag hittar visar inget nytt magiskt så jag vill bara förstå fysiken bakom detta.

Mvh
Johan


Jag har läst många otroliga patentansökningar inom akustikområdet, men denna tillhör de värsta exemplen och förstärks ytterligare av alla ofysikaliska påståenden från företaget. En resistivt dämpad kavitet ned till 16 Hz? Visst, om du använder metervis av fibröst material. En gränsfrekvens om 16 Hz i halvrymd? Visst, om du gör öppningsarean ca 20 m2 eller så. Riktverkan ned till 16 Hz? Visst, om du gör öppningsarean större än 40 m2 eller så. Ingenting av detta är förstås fallet här.

Kul projekt för övrigt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav MacBruce » 2020-11-09 20:01

I-or skrev:
Kobbe skrev:[...]


Jag har läst många otroliga patentansökningar inom akustikområdet, men denna tillhör de värsta exemplen och förstärks ytterligare av alla ofysikaliska påståenden från företaget. En resistivt dämpad kavitet ned till 16 Hz? Visst, om du använder metervis av fibröst material. En gränsfrekvens om 16 Hz i halvrymd? Visst, om du gör öppningsarean ca 20 m2 eller så. Riktverkan ned till 16 Hz? Visst, om du gör öppningsarean större än 40 m2 eller så. Ingenting av detta är förstås fallet här.

Kul projekt för övrigt.


Under 80-talet "konsultade" jag lite åt Almi, när det gällde att granska bidrag för patentansökningar inom HiFi-området. Övervägande delen av sådana ansökningar gällde horn, där "uppfinnaren" uppenbarligen inte hade läst någonting av tillgänglig litteratur inom området...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

944_Driver
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2019-04-13

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav 944_Driver » 2020-11-10 12:18

Jag bara kollar på bilderna och imponeras :D

// Magnus

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2021-02-28 22:08

Efter ett litet uppehåll är det dags igen! :D

Jag har bytt membran på mina stora kompressionsdrivers och mätt fram nya EQ inställningar. Bråkar fortfarande en del med distorsion, ringningar och är inte helt nöjd än. Hoppas kunna råda bot på det med ytterligare DSP-arbete och bitumenplattor på baksidan om hornen för att få bort eventuella självresonanser.

I övrigt dags att göra cut-sheets för midlådorna. Denna gång kanske det blir CNC-beställt material istället för att snabba på processen.

Så här såg skillnaden ut på nya VS gamla membran. Ökade ca 10db mellan 10-20k.
gamla vs nya membran.jpg
gamla vs nya membran.jpg (137.81 KiB) Visad 9057 gånger


Jag har också förstått att det inte är en platt frekvenskurva jag är ute efter, snarare en loudness/Fletcher Munson-kurva. Efter att ha grottat ner mig en aning i REW lade jag in min "target house curve" och lät REW räkna fram en lämplig EQ på 10 band, sedan justerade jag DSPn efter datan. Med ytterligare manuell justering blev resultatet som nedan. Mjuk grön kurva är house target, brun är EQad och röd är bypassed. Kurvorna är justerade i offset för att kunna jämföras enklare så ignorera SPL-nivåer.
100phons, loudness EQ and original.jpg
100phons, loudness EQ and original.jpg (151.42 KiB) Visad 9057 gånger


Resultatet? STOR skillnad i hur man upplever hornen. Mycket av det jobbiga försvann, men en del distorsion finns kvar. Detta framförallt mellan 1-2k, och det kanske kan förklaras av att det finns 4 fasvridningar just där? Jag vet inte, kanske någon av er kan se vad det beror på? Nedan är distorsionsmätning samt estimerad fas efter EQ.
distortion manuell EQ loudness curve.jpg
distortion manuell EQ loudness curve.jpg (178.38 KiB) Visad 9057 gånger


EQ manuell loudness curve with phase.jpg
EQ manuell loudness curve with phase.jpg (147.59 KiB) Visad 9057 gånger


Skickar även med dagens meme, som en påminnelse om varför saker tar tid ibland... :roll:
155814612_1915643178590596_4158493897547032234_o.jpg
155814612_1915643178590596_4158493897547032234_o.jpg (131.09 KiB) Visad 9057 gånger

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2021-05-31 16:19

Dags för uppdatering, det går långsamt men framåt. :lol:

Jag har skaffat fler slutsteg, ett gäng Crown CTS 600 med inbyggd DSP och styrning via wifi. Smidigt som bara den! Ett av DSP-korten hade en komponent som utsatts för våld, vilket medfört att kopparbanorna slitits av. Ett desperat försök till att lösa detta gjordes med en ful-lödning som ändå verkar funka. Det får lira tills det inte går längre, är inte i jättestort behov av DSP modulerna trots allt.
DSP.jpg
DSP.jpg (1.21 MiB) Visad 8588 gånger


Efter att ha klurat ett tag satte jag ihop ett tillfälligt rack för en enklare setup av ljudsystemet, främst för att kunna njuta tills jag byggt baslådorna. Kommer tillfälligt köra fullrange med kick-lådorna och 2" hornen tills baslådor och middar finns. Låter ändå förvånandsvärt bra med lite EQ! I ordningen: signalsplitter/mixer, Synq substeg (hamnade högst upp för att synas bättre), Crown till hornen, samt ett bryggat Crown till varje kick.
Slutsteg framsida.jpg
Slutsteg framsida.jpg (1.54 MiB) Visad 8588 gånger


Baksida med sladdhantering osv. Wifi-router för DSP styrning av Crown-stegen, samt en Dayton 408 DSP för tillfällig styrning av kommande sublådor och grov "main EQ" när man t.ex byter lokal. Denna kommer bytas till något rackmonterat istället.
Slutsteg baksida.jpg
Slutsteg baksida.jpg (1.61 MiB) Visad 8588 gånger


Kicklådorna ytbehandlade och sladd dragen.
Kickbin.jpg
Kickbin.jpg (1.49 MiB) Visad 8588 gånger


Klar för provspelning och justering av DSP utomhus.
Kickbin ytbehandlad.jpg
Kickbin ytbehandlad.jpg (1.53 MiB) Visad 8588 gånger


Test av fullrange med inmätning och justering av DSP/EQ, samt premiär i sommarsolen! Jazz, soul, funk, dub och techno låter mycket trevligt. Kommer kunna spela det mesta när hela setupen är klar och jag är nu glad att jag inte satsade på något mindre. Att redan kunna ana slutresultatet gör mig väldigt peppad på att fortsätta bygga.
Fullrange.jpg
Fullrange.jpg (1.69 MiB) Visad 8588 gånger


Njutstund! 8)
Bengalo.jpg
Bengalo.jpg (1.44 MiB) Visad 8588 gånger


Efter njutstund blir det produktion. Denna gång kommer troligtvis sub-lådorna CNC-fräsas för att öka på hastigheten något. Jobbar med designen för att få till snygga stag och en bra lucka i botten, tror det börjar likna ett slutresultat. Någon som har input på designen? Kan man göra luckan effektivare på något sätt?
Lowfi front.jpg
Lowfi front.jpg (55.91 KiB) Visad 8588 gånger


Lowfi skeleton.jpg
Lowfi skeleton.jpg (69.55 KiB) Visad 8588 gånger


Principen för pockets, smidigt när man ska sätta ihop allt!
Lowfi pockets.jpg
Lowfi pockets.jpg (50.33 KiB) Visad 8588 gånger

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Maarten » 2021-05-31 16:30

Vilka fina bilder och kul bygge!! :) :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav shifts » 2021-05-31 16:49

Riktigt kul, helt missa denna tråd. Får man fråga vad det typiska användningsområdet kommer vara? För privat bruk eller roliga tillställingar som skogsrejv?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Chopha » 2021-05-31 20:56

Midbasarna blev verkligen kanonsnygga! Tänkte du bygga subbashornen i samma råa finish?
...och att kunna CNC-fräsa bitarna till ett sånt där pussel är ju nästan fusk ju! :)

Luckan ser ut som en god idé, gillar spalten i kabinettet som luckan kan skjutas in i.
Jag tror att det hade sett ballt ut om hålen fortsatte ner två till på stagen i mynningen och ökade i storlek. Kanske så att det sista hålet bara är en båge.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2021-07-09 23:54

Maarten skrev:Vilka fina bilder och kul bygge!! :) :)


Härligt att det uppskattas :)

shifts skrev:Riktigt kul, helt missa denna tråd. Får man fråga vad det typiska användningsområdet kommer vara? För privat bruk eller roliga tillställingar som skogsrejv?


Främst för mindre fester, systemet är designat för upp till 50 personer är tanken. Kanske hyra ut det om intresse finns, med mål att gå plus minus noll i slutändan i så fall. Men ja, allt ifrån njut-HIFI utomhus när man är själv i trädgården till skogsrejv och andra roliga kalas! :)

Chopha skrev:Midbasarna blev verkligen kanonsnygga! Tänkte du bygga subbashornen i samma råa finish?
...och att kunna CNC-fräsa bitarna till ett sånt där pussel är ju nästan fusk ju! :)

Luckan ser ut som en god idé, gillar spalten i kabinettet som luckan kan skjutas in i.
Jag tror att det hade sett ballt ut om hålen fortsatte ner två till på stagen i mynningen och ökade i storlek. Kanske så att det sista hålet bara är en båge.


Tack! Japp, hela systemet är tanken, lackad plyfa med svarta detaljer. Bra tips, jag testade faktiskt men landade inte riktigt i något jag gillade. Designen kvarstår än så länge, kanske får några nya idéer under semestern... 8)


UPPDATERING:
Jag fick ha premiär på midsommar med ett mindre gäng som samlades med allt för mycket latent dans i benen (ca 15 pers). Blev riktigt lyckat! Körde kick+horn fullrange och det lät helt ok även om mer botten hade varit trevligt. Ska slänga ihop ett par Cubo 15 med ett par överblivna element under semestern mest för skojs skull. De får stötta subfrekvenserna tills jag fått CNC-körning på de tänka Paraflex-subbarna.

Riggen till midsommar var rolig att experimentera med. Jag hängde hornen från taket för att få bättre öronhöjd och de kopplade med baslådorna oväntat bra. Det lät inte separerat eller konstigt på något sätt vilket jag ändå misstänkte att det kunde göra. Självklart hade en mid och en sub gjort susen, men det blev ändå oväntat bra! Vi hade ett par Bose-arrays som backup men det behövdes aldrig, de fick agera scenmonitorer istället.

Bild från kvällen med ambient liveakt och senare DJ's som spelade små grodorna i hemmasnickrad elektronisk trap-version. Oväntad premiär ändå. Äntligen är det dekadenta 20-talet här!
Midsommar.jpg
Midsommar.jpg (1.65 MiB) Visad 8290 gånger


På tal om monitorer så behövs det också. Har designat ihop en slitsportad låda på 8 liter med en 6.5" coaxial, avstämd till 80hz. 65-20k (-6db) med 115dB max SPL. Hoppas designen duger för medhörning i de flesta situationer, kanske kompletteras med sub om nödvändigt. Elementet är ett budgetelement med rätt fina parametrar, P.audio SN6-150CX.
Render 1.jpg
Render 1.jpg (1.69 MiB) Visad 8290 gånger


Med en storlek på 23x23x23cm håller den ett litet format. Renderade här en bild för storleksreferens till resten av systemet.
Render 2.jpg
Render 2.jpg (1.81 MiB) Visad 8290 gånger


15mm björk-plywood i monitorerna, resten 18mm.
Render 3.jpg
Render 3.jpg (1.86 MiB) Visad 8290 gånger


För den som är intresserad ser frekvenskurvan ut så här när man mäter fullrange utomhus just nu, på kick+horn. 75db rosa brus som utgångspunkt. Har inget delningsfilter nedåt, den rullar av från 80hz av sig själv. Delar mellan 4-600hz och målbilden är en phon-kurva (loudness) på 100db, för det är nog snittet på den volymen som kommer spelas med detta system.
Kick+top fullrange_open_air.jpg
Kick+top fullrange_open_air.jpg (89.88 KiB) Visad 8290 gånger



Så nu är semestern räddad. Cubo 15, monitorer och laga det sista Synq 3K6 slutsteget! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2021-07-10 11:57

Middarna är moddade och klara för produktion också. 8) En intressant lösning med håltagning i hornsidorna för att koppla ihop fram och baksida bättre och ge finare spridning har jobbats fram av "HOQWS". Tror detta är version 3 jag är inne på nu av den här lådan. Utvecklingen verkar vara konstant i den gruppen, man hinner inte ens bygga lådorna innan det kommer nya mods... Har justerat ytterligare efter mina behov. Något bredare låda ger möjlighet till bredare spridningsvinkel, en större öppning för elementet gör att det kan spela högre i frekvenserna och jag hoppas kunna dela runt 1600hz med lite tur för att kunna använda ett mindre HF-horn vid enklare riggning. Kräver nog fasplugg men jag börjar här och sedan mäter mig fram.

Screenshot 2021-07-10 at 11.47.52.png
Screenshot 2021-07-10 at 11.47.52.png (961.8 KiB) Visad 8273 gånger


Screenshot 2021-07-10 at 11.48.31.png
Screenshot 2021-07-10 at 11.48.31.png (1.21 MiB) Visad 8273 gånger


Här är också den tillfälliga Cubo 15, moddad till 660mm bredd istället för 620mm för att matcha resten av stacken. Extra extended version. Bör väl låta lite bas iaf?

Screenshot 2021-07-10 at 12.53.27.png
Screenshot 2021-07-10 at 12.53.27.png (653.98 KiB) Visad 8269 gånger


Screenshot 2021-07-10 at 12.54.03.png
Screenshot 2021-07-10 at 12.54.03.png (1.03 MiB) Visad 8269 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster