Mindre uppdatering med viss omplanering i projektet. Iom uppöppnandet av samhället finns det nu lite mer incitament till att pusha projektet framåt. Men eftersom plywood gått upp i pris med 60-80% senaste året så avvaktar jag lite med bygget av baslådorna och midlådorna. Kanske att dessa får byggas i en sunkigare standard än B/BB trots allt. Dub style... Går väl åt 10-15 skivor 18mm, det blir en slant. Som det ser ut nu har tekniken varit billigare än skivmaterialet i det här projektet
Pengarna har istället fått gå till nytt slutsteg, monitorer och ny mixer så länge.
Slutsteget blev ett Camco Vortex 2.6 som ska kunna leverera mellan 2800-3100w i 4ohm tänkt till mina två subbasar som jag då kör mono. Synq-steget fick gå för att finansiera detta. Känns som en bra uppgradering då Camco-steget har en avancerad DSP med FIR och verkar riktigt driftsäkert. Zon-mixern får gå på sikt för något mer lättmanövrerat som i princip bara kommer fungera som volymkontroller och EQ till FOH. Två av Crown-stegen med DSP kommer få gå till medhörning via de nya monitorerna, 4x300w. De övriga två crown-stegen får gå till horn och mid i FOH. Ett nytt steg till kick-basarna står på inköpslistan.

- Camco_vortex_2.6_01.jpg (1.72 MiB) Visad 7132 gånger
Mixer blev en Rodec SM-300, som kommer funka perfekt som en kombination av DJ-mixer och stage-box/mixer. Den kommer sedan få en hemmabyggd DI-box för att balansera signalerna innan de går vidare till slutstegs-racket. För att vara från 1982 (40 år!) är den i näst intill perfekt skick. En ärgad säkring, en något svagt lysande VU-lampa och glapp i master-potentiometern. Efter mycket letande och sökande med ljus och lykta har jag fått tag på två original-potentiometrar till master och booth, samt en ny original on/off switch med hatt till. Kul att återställa allt till originalskick!

- Rodec_SM_300_01.jpg (1.57 MiB) Visad 7132 gånger

- Rodec_SM_300_02.jpg (1.3 MiB) Visad 7132 gånger

- Rodec_SM_300_03.jpg (1.52 MiB) Visad 7132 gånger

- Rodec_SM_300_04.jpg (209.21 KiB) Visad 7132 gånger
Till monitorerna har jag fått tag på ytterligare två D.A.S K-8 drivers och ett par Renkus Heinz CBH-820 horn, lillebror till de jag redan har som heter CBH-500. Mycket bättre medhörning än samma element och horn än ut till FOH kan man väl knappast få?

Fick även tag på några extra horn och ett par Renkus Heinz-drivers, vilket kanske går att ha som delay-fill-ins eller som en center-fill vid större events.
Passar på att bjuda på ett par renderingar till. En på hur jag tänker mig att hornen ska fästas i stackarna och en storleksreferens mellan monitorer och FOH.

- Bengalo_Soundsystem_horns.jpg (1.24 MiB) Visad 7132 gånger

- Bengalo_Soundsystem_01.jpg (1.02 MiB) Visad 7132 gånger