Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav zartok » 2019-10-02 10:02

Jag tänkte att jag även skulle slänga upp min byggtråd här. Den finns även om minhembio (så det blir en del kopiering från den), men det är ju kul att nå lite fler med bygget.

Som vissa av er märkt så har jag legat nere med ljud i två års tid ungefär. Detta beror på ett flytt som kombinerat en svår boendemarknad med jobbfunderingar. Idag är allt sånt löst. Därför så kommer jag börja bygga på mitt slutgiltiga projekt: Ragnarök.

Som det ser ut i skrivande stund så har jag fått sponsring av BRL när det kommer till de utvalda elementen: Dayton Audio RSS460HO (18"). Jag har två färdiga lådor och har av en händelse fått tag i en lokal trämagiker som ska såga och fräsa de sista lådorna till mig i utbyte mot ett par högtalare som jag har.

Systemet kommer bestå av (minst) åtta st. 18" basar. Dessa kommer ligga i lådor som tomma ger ett Q på 0.644. I lådorna har jag lyxat till det och köpt... ja, 100 akustikpaneler med dämpskum. Ja, det är dyrare än det där hemska stenullet. Men jag vill VERKLIGEN inte jobba med stenull längre, så det blev den mycket bekväma (men aaaaningen dyrare) lösningen :D

Elemnten kommer att komma om ca fyra veckor. Lådorna är jag osäker på när de blir klara, men jag kan sätta ihop en låda redan idag om jag skulle ha tiden till det. Vilket jag inte har. Jag behöver även trälim. När det kommer till finishen så kommer jag faktiskt att göra något seriöst med det. Jag kommer att sprutmåla allt med en superfräsig sprutmackapär. Jag har även funderingar på att fanera sidorna, det skulle bli gudalikt. Vi får se om det blir något av det, det beror lite på min trämagiker också.

Vad finns det mer att säga? Säkert mycket. Varför valde jag de elementen? Jag har hört 15" och det ljudet har under åren växt på mig. Jag skulle ha kunnat göra på Ultimax igen, men det känns som att det är dags att testa något annat. RSS-elementen anser jag är väldigt trevliga, och eftersom jag lyssnar på typ 80dB som högst så kommer jag inte vara i behov av åtta stycken 18" Ultimax. Plus att de elementen behöver BETYDLIGT större lådor. Och den platsen har jag inte i min och sambons lilla två som vi bor i.

Jag ska försöka att även här lägga upp lite bilder, så ni vet att det är på gång. Eller kan jag göra det redan nu? Jo. Här en fondtapet som vi petat upp nyss i vardagsrummet.

Ett stort tack till

Samarbetspartners
Sponsorer: BRL Electronics
Bilagor
post-166163-0-48023600-1568178606_thumb.jpg
post-166163-0-48023600-1568178606_thumb.jpg (90.39 KiB) Visad 8098 gånger
Senast redigerad av zartok 2019-10-03 07:14, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Re: Zartok bygger Ragnarök (sponsrat av BRL Electronics)

Inläggav zartok » 2019-10-02 10:03

Målsättningen är att alla lådor ska se ut enligt följande bild
Bilagor
post-166163-0-18445300-1569049810_thumb.jpg
post-166163-0-18445300-1569049810_thumb.jpg (39.38 KiB) Visad 8099 gånger

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Zartok bygger Ragnarök (sponsrat av BRL Electronics)

Inläggav DVD-ai » 2019-10-02 11:44

Kul med en fet basrigg ! :D

Jag ser fram mot fortsättningen heja heja !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL Electron

Inläggav zartok » 2019-10-03 07:14

Man tackar. Jag känner att jag lärde mig mycket från bygget med Rudolphia och vet vad jag skulle vilja ändra. En viktig ändring är lådornas utformning, den är kraftigt förändrad. Jag tror även att litermåttet invändigt är en liten bit lägre än det jag hade i Ultimax, men Ultimaxen har den nackdelen att iaf simuleringar påvisar ganska högt Q i mindre lådor. Dessa element ser bättre ut i "mindre" lådor, vilket är en fördel. Att Q-värdet kommer vara .64 innan invändig dämpning är en stor fördel och en ännu större fördel är att jag inte är speciellt orolig för att Q blir högt; det går ju att korrigera med EQ. Jag har ju inte direkt ett stort behov för kapaciteten :)

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav Grahnbarr » 2019-10-03 07:48

Byggtrådar är alltid kul och speciellt galna byggtrådar :)
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav DVD-ai » 2019-10-03 10:17

Instämmer med föregående talare :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav paa » 2019-10-03 10:37

Blir säkert fint när det blir målat!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav Tell » 2019-10-03 12:32

Nog för att jag tycker det är ballt med massa och mycket bas, hög volym o med byggtrådar och allt, men jag måste ändå fråga; varför?
Jag menar, du skriver själv att du högst lyssnar vid 80dB och att ni har dåligt med plats i er tvåa, så vad ska du med åtta stycken artontummare till? Typ ett par åttor hade väl räckt o blivit över? :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3640
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav juanth » 2019-10-03 12:43

Tell skrev:Nog för att jag tycker det är ballt med massa och mycket bas, hög volym o med byggtrådar och allt, men jag måste ändå fråga; varför?
Jag menar, du skriver själv att du högst lyssnar vid 80dB och att ni har dåligt med plats i er tvåa, så vad ska du med åtta stycken artontummare till? Typ ett par åttor hade väl räckt o blivit över? :)


Vid 80dB eller lägre är, skulle jag säga vinsten stor med mycket membranyta för ett naturligt och oansträngt ljud.
Mängden element och storleken av ett system kan säkert av många uppfattas som vulgär och onödig men målet, tror jag, är ofta raka motsatsen till detta.
Senast redigerad av juanth 2019-10-03 13:14, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav zartok » 2019-10-03 12:46

En högst berättigad fråga. Det korta svaret på plats är att två tar nästan lika mycket plats då de ska stå på höjden. Sen blir det lite akustiska fördelar med fler element. Plus att det blir distfritt.

Varför 18" öht? Well, för att garantera att inte bottna om man skulle råka dra på. Att inte vara begränsad om det skulle falla på tanken att dra på lite mer. Typ... 90 :D

Nej, men mycket kanske är att jag ändå vill ha en stor rigg, det är lite kul att ha. Som att många vill ha fräsiga bilar kanske.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav Morgan » 2019-10-03 14:14

Efter att ha lyssnat en dryg halvtimma på nivåer som får hela rummet att skaka vänder man sig till personen intill och frågar: "Har du något emot att jag drar på lite volym?"

Den paffa blicken man får när personen inser att man är allvarlig är obetalbar. :)

Det är anledningen till att man "behöver" 8st 18-tummare. Själv har jag tyvärr bara haft nöjet att göra det med 8st kapabla 12-tummare, men det går ju att extrapolera. :mrgreen:
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav Tell » 2019-10-03 14:19

Pja, dom tar ju mer plats på höjden. Men förstår att det kan finnas akustiska fördelar och att det bli mindre dist. Tyckte det bara verkade lite konstigt när du skrev 80dB i en tvåa o sen ska ha mer o fler basar än vad det varit på skogsrejv jag varit på där dom spelar rätt duktigt högt. Men vill du prioritera det o tjejen är fine med det så är det klart du ska köra på! Jag lär spana in tråden lite då o då o bli lite avundsjuk medans jag lyssnar på mina två små piP-basar :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL Electron

Inläggav Morello » 2019-10-03 14:53

zartok skrev: det går ju att korrigera med EQ. Jag har ju inte direkt ett stort behov för kapaciteten :)


Nej, det går inte; den slutna lådans polpar (det är ett andra ordningens system) går inte att justera i den elektriska domänen. Däremot kan du införa ytterligare ytterligare poler (reella och/eller komplexa par) i den elektriska domänen i syfte att snygga till kurvan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL Electron

Inläggav zartok » 2019-10-03 15:17

Morello skrev:
zartok skrev: det går ju att korrigera med EQ. Jag har ju inte direkt ett stort behov för kapaciteten :)


Nej, det går inte; den slutna lådans polpar (det är ett andra ordningens system) går inte att justera i den elektriska domänen. Däremot kan du införa ytterligare ytterligare poler (reella och/eller komplexa par) i den elektriska domänen i syfte att snygga till kurvan.

Väldigt likt utfall. Det som krävs för att göra detta är i vilket fall som helst ett större dimensionerat system. Systemet jag planerat ut är absolut tillräckligt stort för mitt behov.

Tell: well, om vi pratar om Ino pip så gick de tillräckligt djupt för mig, men de klarade inte riktigt av volymen innan elementen bottnade i basiga låtar. However så är det ju en lite annan kapacitet i dem :D Men det finns inget att vara avundsjuk på, jag kommer exempelvis att sitta i ett helt vanligt vardagsrum utan möjligheter för akustiska förbättringar (annat än att smyga ner mer stoppning under soffan) så visst har jag fördel med stort bassystem när det är klart. Nackdelen är rummet, och det är ju som vi alla vet minst hälften av ljudet :D

Jag är lite extra nöjd med den höga känsligheten som systemet kommer ha. Jag brukar säga till de som undrar vad tusan jag ska driva det med att jag hade kunnat driva det med en potatis med tanke på känsligheten som blir av :D

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav zartok » 2019-10-07 07:46

Jag sitter och ritar lite på mått som jag ska använda. Problemet som jag har det är att jag har något fel i huvudet och får inte fram rätt bitar. Kan någon kanske använda sitt straighta huvud för att dubbelkolla mina mått.

Lådan ska vara 510 hög, 600 bred och 520 djup. Detta är i 19mm MDF och alla siffror är i mm.

Då får jag fram följande bitar:

600x510
Detta blir baffel och bakstycke, så två sådana per låda.
600x482
Detta är de breda sidorna som ska vara som blir tak och golv. Det ska väl bli längden på subben minus 2x19mm? Två såna per låda.
472x482
Detta ska vara "sidoväggarna", vilket är längden minus 2x19mm men också bredden minus 2x19mm pga att jag räknat att taket och golvet ska vara överlappande, right? Två såna per låda
562x472
Det här är stagningens mått, invändigt flaggstag. En sån per låda jag har räknat på.

Stämmer dessa mått? Jag kommer att lägga till lite speciell förstärkning i lådan efter väggarna också. Den förstärkningen behöver inte vara speciellt stark då jag inte spelar så högt, men vill ändå ha en del mer än ett flaggstag. Förstärkningen baseras på styvheten hos MDF'en och ska ligga längs med sidorna. Sen ska jag få ihop en stagning som fäster botten mot flaggan i mitten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav Nattlorden » 2019-10-07 09:43

Heja heja! Bas-stackar är trevligt. ...Får man rekommender racinggrönt?...

Med så fin överkapacitet går det ju att EQ:a upp extremlågbasen en hel del - Ingvars delningsfilter med Infra-tillsats rekommenderas med emfas!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7321
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-07 10:03

zartok skrev:Stämmer dessa mått?

Ja, lådans yttre sidor verkar stämma, men jag är osäker på vad ett flaggstag är, så jag passar på den (men måttet som du anger är ju lådans invändiga horisontella mått, så det kanske stämmer).

Edit: Så små lådor för 18 tums element hade jag nog byggt i lite stadigare skivor - det kan bli mycket höga inre krafter i dom lådorna!

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav zartok » 2019-10-07 10:57

Tack så mycket lorden! Tyvärr så har jag aldrig haft möjlighet att åka ner till Stockholm så jag kan inte ta del av Ingvars utbud. Jag har däremot en labgruppen IPD2400 som är rätt ok ur EQ som jag tänkte att jag eventuellt kör. Eller minidsp 10x10, den har jag kört med tidigare :)

Tack Kalejdokom för dubbelkollen!
Det jag tänkt göra är att förstärka invändigt med stag (flaggstag är ett stag som connectar alla sidor i basen med en ram som även har ett plus eller liknande i mitten, så att alla sidor sitter fast med varandra), Ett sätt att utöka styvheten i lådan är att jag ska förstärka med liggande pinnar runtom i lådan, det kommer göra så att det blir dubbel tjocklek på vissa ställen. Jag vill helst inte köra med mer än 19mm eftersom det blir så hemskt tungt :D Sen så spelar jag absolut inte så högt så att det blir så mycket kraft i lådorna. Har jag tänkt iaf :)

Jag är av sån smak att jag tycker att det gamla projektet bill et bull, fyra tior räckte och blev över, med råge, så mitt system kommer inte behöva tryckas på så mycket. Men en väldigt bra reflexion för de som faktiskt spelar över 80dB med sina system :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7321
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-07 12:41

Jag kastar väl egentligen sten i glashus - jag är själv på g med ett par (alldeles för) små slutna lådor med lillbrorsan till dina 18-tummare. Jag har två RSS265HO-4, som ju simulerar optimalt i löjligt små lådor. Hos mig hamnar dom i ca 16 liter styck 8O … Använder 21 mm plyfa med krysstag i botten. Återkommer inom kort i uppdaterad byggtråd.

Jag spelar heller inte på jordbävningsnivå, utan är mer ute efter en fyllig botten vid "normala" nivåer.

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav zartok » 2019-10-07 13:00

oj, det var verkligen inte stora lådor för såna element. Jag har lagt märke till att hela RSS-serien, oavsett storlek simulerar väldigt bra i förhållandevis små lådor. Mina ska enl parts express (där jag köpte två element ifrån) bli kritiskt dämpade (vilket jag tolkar som q0.5) om man sätter i fluff i lådorna med samma storlek som de jag har. Jag kan verkligen inte förstå varför det händer, men det finns nog en och annan person här som skulle kunna förklara detta på ett bra sätt. Oavsett parametrar så kommer ju ett element att skapa ett internt tryck när basen är sluten och tät.

Flaggstag tror jag är samma sak som krysstag! :D

Ja, det är ju den där fylligheten som jag också vill åt. Eftersom jag inte behöver kapaciteten så tänker jag att det inte kommer att behövas lådor som nog egentligen är bättre anpassade för elementet (jag vill ju få för mig att även fast elementet simulerar bra i typ 90 liter så skulle det säkert vara betydligt bättre i 120-130 liter-ish. Dock så är det väl lite ett val jag har valt att göra, att offra lite storlek mot att ha fler basar, tror att det passar mig rätt bra med tanke på att jag bor i en liten två (basarna ska ju trots allt staplas). Mina tidigare ultimax rörde sig aldrig när de spelade, så jag tror inte att dessa kommer göra det heller. Betydligt kortare slaglängd än ultimaxen, tål betydligt mindre effekt också, men jag har bilden av att dessa kanske blir lite lite bättre på transienter. Med tanke på att jag har ett mardrömsrum som jag inte på något sätt kan modifiera så behöver jag så bra förutsättningar som möjligt.

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav zartok » 2019-10-08 14:58

Terminaler, hur ska jag tänka tror ni? Tänker banan. Vill inte betala så mycket. Infällda terminaler?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav Nattlorden » 2019-10-08 20:18

zartok skrev:Terminaler, hur ska jag tänka tror ni? Tänker banan. Vill inte betala så mycket. Infällda terminaler?


Jag köpte från Hifikit som man stoppade genom borrhål.... utan "terminal"... Visst de sticker ut, men.... ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7321
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-08 22:18

Kan inte sponsorn skicka med terminaler...? :wink:

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav zartok » 2019-10-08 22:34

Tja, det kanske är värt att fråga om man kan få lite extra. BRL har varit schyssta. Elementen kommer att komma om några veckor :D

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav zartok » 2019-10-09 22:07

Det blir infällda runda anslutningar!

När kommer byggandet igång då? Well, min kapare ska dra fram material innan helgen så jag hoppas att det kommer bli lite limma de nu på lördag eller söndag :)

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav JonasW » 2019-10-11 06:43

zartok skrev:Terminaler, hur ska jag tänka tror ni? Tänker banan. Vill inte betala så mycket. Infällda terminaler?


Du ska ju driva dom med ett IDP 2400 eller annat PA-steg, eller hur?
Skulle aldrig fundera, Speakon-terminaler och kontakter. Du kommer förstå varför när du testat. ;)

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav zartok » 2019-10-11 07:57

Jag har ju haft speakon på ett tidigare bygge, problemet är att kontakten sticker ut för mycket. Dessa basar måste stå väldigt nära väggen eftersom det kommer vara typ 420 vägg till vägg. Allt måste bli så platseffektivt som möjligt för att kunna ha det i nuvarande vardagsrum.

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav JonasW » 2019-10-11 08:04

zartok skrev:Jag har ju haft speakon på ett tidigare bygge, problemet är att kontakten sticker ut för mycket. Dessa basar måste stå väldigt nära väggen eftersom det kommer vara typ 420 vägg till vägg. Allt måste bli så platseffektivt som möjligt för att kunna ha det i nuvarande vardagsrum.


https://nordiskmusik.se/produkt/neutrik ... 90-female/

En sån kan ju knappast bygga mycket mer än en vanlig banankontakt? I så fall är det ju bara klassiska skruvterminaler med skalad kabel som gäller.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav bomellberg » 2019-10-11 08:35

zartok skrev:Jag har ju haft speakon på ett tidigare bygge, problemet är att kontakten sticker ut för mycket. Dessa basar måste stå väldigt nära väggen eftersom det kommer vara typ 420 vägg till vägg. Allt måste bli så platseffektivt som möjligt för att kunna ha det i nuvarande vardagsrum.

Sätt dem på sidan då. :-)

Mina favvo-terminaler: viewtopic.php?p=1582563#p1582563

In action: viewtopic.php?p=1558223#p1558223

Banankontakter har diskuterats här: viewtopic.php?f=10&t=68365&p=2022410&hilit=banankontakter#p2022121
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav zartok » 2019-10-11 10:45

JonasW skrev:En sån kan ju knappast bygga mycket mer än en vanlig banankontakt? I så fall är det ju bara klassiska skruvterminaler med skalad kabel som gäller.


Det är infällda vinklade banankontakter som kan skruva fast kabel som är planen :)

Bo: jag hade det på mitt förra system (i sidan) men jag valt att tänka på det estetiska i det här bygget och pga det vill jag ha bakcentrerade kontakter. Banan. Fast det ska skruvas med sladd bara :)

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster