Tl lådor något för dagens hifi och som subbaslåda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Tl lådor något för dagens hifi och som subbaslåda.

Inläggav Helmut » 2019-10-08 18:12

I min ungdom byggde jag en Tl låda efter en ritning i tidningen Radio television. Artikeln byggde på en avhandling som Stridbeck ? skrev som ett examensarbete. Tidningen publicerade inte måtten men Hifi kit i Stockholm fixade en ritning som jag använde till mitt bygge. Dessvärre visade det sig att måtten på ritningen inte riktigt verkade stämma om man använde 22 mm spånskiva och dubbla skivor i fram och baksidan.
Någon som har tillgång till avhandlingen och de rätta måtten. I överkanten står låddjupet 430 cm. Lägger man ihop måtten i underkanten 286 + 22 + 63 +44 blir det 415 mm. Byggde mina lådor med en löstagbar front så jag kunde testa med 4 st långslagiga 6,5 tumare Philips. 2 st 8 tumare Perless och 1 st tiotumare.
6,5 orna resulterade i en snabb bas med tryck
8 orna gick lite längre ner i basen. Gemensamt för båda storlekarna var att talspolen vid låga frekvenser hamnade utanför magnetfältet vilket resulterade i kraftiga smällar och att tygbrickan som styr talspolen lossade.
Testade även ett tiotums element av märket Philips tror att den hette något i stil med 10100 ett fornminne från RTV T-hornet. Fungerade bra ett tag men ljudtrycket sjönk och när jag lossade på dammskyddet var talspolen full med en svart klistrig massa. Lite mjukare bas.

Bild
Finns tydligen två olika skolor för hur mellanväggen ska placeras. Stridbeck ville inte ha parallella medans engelska och amerikansk konstruktörer vill ville ha parallella. Någon som har koll på vilket system man ska välja?

Bild
Har gott om plats i min hemmabio men är osäker på hur stor skillnad det är mellan olika lådor. Inga problem med att bygga en till låda och återanvända den gamla lådan som stått i garaget sedan 70 talet

Bild'
Med lite baslyft och en 500 watts förstärkare till varje låda ser det ut att bli bra tryck långt ner i basen.Problemet är bara att elementet kommer att bli obelastad under 20 Hz vilket kan resultera i att högtalaren går sönder.

Bild
Hittade även denna konstruktion. Lite tantvänlig när man kan gömma en stor del av lådan. Ett basfall på 10 db kanske är lite för mycket för en bas till hemmabion.
Annars verkar det som om det bara är basreflexer, långslagiga element och kraftiga förstärkare som gäller för dagens bashögtalare
Någon som har erfarenhet av Tl lådor och modernare högtalarelement?
Ps jag gillar Tl lådorna för dess tydliga bas.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Tl lådor något för dagens hifi och som subbaslåda.

Inläggav Eri » 2019-10-09 09:06

Helmut skrev:I min ungdom byggde jag en Tl låda efter en ritning i tidningen Radio television. Artikeln byggde på en avhandling som Stridbeck ? skrev som ett examensarbete. Tidningen publicerade inte måtten men Hifi kit i Stockholm fixade en ritning som jag använde till mitt bygge. Dessvärre visade det sig att måtten på ritningen inte riktigt verkade stämma om man använde 22 mm spånskiva och dubbla skivor i fram och baksidan.
Någon som har tillgång till avhandlingen och de rätta måtten. I överkanten står låddjupet 430 cm. Lägger man ihop måtten i underkanten 286 + 22 + 63 +44 blir det 415 mm. Byggde mina lådor med en löstagbar front så jag kunde testa med 4 st långslagiga 6,5 tumare Philips. 2 st 8 tumare Perless och 1 st tiotumare.
6,5 orna resulterade i en snabb bas med tryck
8 orna gick lite längre ner i basen. Gemensamt för båda storlekarna var att talspolen vid låga frekvenser hamnade utanför magnetfältet vilket resulterade i kraftiga smällar och att tygbrickan som styr talspolen lossade.
Testade även ett tiotums element av märket Philips tror att den hette något i stil med 10100 ett fornminne från RTV T-hornet. Fungerade bra ett tag men ljudtrycket sjönk och när jag lossade på dammskyddet var talspolen full med en svart klistrig massa. Lite mjukare bas.

[ Bild ]
Finns tydligen två olika skolor för hur mellanväggen ska placeras. Stridbeck ville inte ha parallella medans engelska och amerikansk konstruktörer vill ville ha parallella. Någon som har koll på vilket system man ska välja?

[ Bild ]
Har gott om plats i min hemmabio men är osäker på hur stor skillnad det är mellan olika lådor. Inga problem med att bygga en till låda och återanvända den gamla lådan som stått i garaget sedan 70 talet

[ Bild ] '
Med lite baslyft och en 500 watts förstärkare till varje låda ser det ut att bli bra tryck långt ner i basen.Problemet är bara att elementet kommer att bli obelastad under 20 Hz vilket kan resultera i att högtalaren går sönder.

[ Bild ]
Hittade även denna konstruktion. Lite tantvänlig när man kan gömma en stor del av lådan. Ett basfall på 10 db kanske är lite för mycket för en bas till hemmabion.
Annars verkar det som om det bara är basreflexer, långslagiga element och kraftiga förstärkare som gäller för dagens bashögtalare
Någon som har erfarenhet av Tl lådor och modernare högtalarelement?
Ps jag gillar Tl lådorna för dess tydliga bas.


Ritningen du fått är en kopia från Sven Tyrlands examensarbete. ( Det är alltså inte Jan Stridbeck som däremot hade nära kontakt med Sven och sålde byggsatser som byggde på Svens examensarbete ). Det verkar finnas ett fel i måttangivelsen på ritningen, nämligen måttet 286 mm i botten. Det skall vara 328 mm enligt mina beräkningar. Viktigt är också att lådväggarna är 19 mm.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Tl lådor något för dagens hifi och som subbaslåda.

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-09 13:09

Lådan är väl dessutom konstruerad för KEF B139 och då är det nog inte bara att byta till random andra element hur som helst. TL/kvartsvågspipor är rätt så knivigt att förstå sig på. Jag ägnade mycket tid åt att läsa på om detta i våras, men gav upp mina försök att få till något.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tl lådor något för dagens hifi och som subbaslåda.

Inläggav Perfector » 2019-10-09 13:11

IMF Monitor hade ju B139 som baselement och sades vara som att flyga.
Lite bilder som kanske, kanske kan vara till hjälp.
https://www.google.se/search?q=imf+moni ... 0619077064
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Tl lådor något för dagens hifi och som subbaslåda.

Inläggav Helmut » 2019-10-09 22:23

Kalejdokom skrev:Lådan är väl dessutom konstruerad för KEF B139 och då är det nog inte bara att byta till random andra element hur som helst. TL/kvartsvågspipor är rätt så knivigt att förstå sig på. Jag ägnade mycket tid åt att läsa på om detta i våras, men gav upp mina försök att få till något.


I vissa artiklar har författaren skrivit att lådornas mått inte är så kritiska. När jag laborerade med min låda utomhus på plan mark verkar det som om det går bra att byta mellan flera element som hade ett qts värde på ca. 0,37 om man skulle använda lådan som subbas. Över 90 Hz blev det lite mer kritiskt och man fick konstiga frekvenskurvor. När jag mätte frekvenskurvan mellan 20 - 100 hz testade jag även olika storlekar på öppningen. Dessvärre har jag inte kvar dokumenten från mätningarna. Inomhus var det hopplöst att mäta upp frekvenskurvorna för olika element eftersom rummet påverkade frekvenskurvorna. Helt klart bästa och trevligaste basen fick man om man placerade subbasen i rummet bredvid lyssningsrummet. Typ i sovrummet om man satt och lyssnade i finrummet.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tl lådor något för dagens hifi och som subbaslåda.

Inläggav Kraniet » 2019-10-21 08:47

Varför vill man bygga såna lådor? tycker det verkar mest krångligt.

Varför inte bara bygga en basreflexlåda?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tl lådor något för dagens hifi och som subbaslåda.

Inläggav Perfector » 2019-10-21 09:55

Kraniet skrev:Varför vill man bygga såna lådor? tycker det verkar mest krångligt.

Varför inte bara bygga en basreflexlåda?

Nå'nting om tycke och smak kanske?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tl lådor något för dagens hifi och som subbaslåda.

Inläggav Kraniet » 2019-10-21 13:41

Perfector skrev:
Kraniet skrev:Varför vill man bygga såna lådor? tycker det verkar mest krångligt.

Varför inte bara bygga en basreflexlåda?

Nå'nting om tycke och smak kanske?


Självfallet kan/ska man ju göra som man vill.
Tänker bara på mätningen från audioxpress och hur kurvan väldigt mycket ser ut som en dämpad basreflexavstämning.
Så om det är egenskaperna man vill åt så finns det ju en enklare väg att gå.
Samtidigt är det ju kanske värt att påpeka att den sortens avstämning inte är särskilt effektiv.
Men verkningsgrad är ju inte heller något nödvändigt om man inte vill.
Mvh
Magnus


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dompan och 8 gäster