Vilka standardelement är Ino's element baserade på?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Vilka standardelement är Ino's element baserade på?

Inläggav MathiasJK » 2019-10-23 16:38

Hallå!

Jag har aldrig hört ett par Ino högtalare, men man läser nästan uteslutande enbart positiva saker om dessa skapelser. Även om elementen, som jag förstår det är baserade på element tillgängliga för DIY, eller som en gång var tillgängliga, men som sen är fortsatt utvecklade för att klara Ingvars höga krav och kanske lite speciella användningsområde, kan de la vara intressant att veta detta. Med reservationen då att man kanske inte ska köpa sig ett par standardelement och förvänta sig Ino Audio nivå på prestationen. Dessa Ino Audio element, ska som jag förstått det även vara tillgängliga för DIY, fast med lite mera restriktioner än tex Scan Speak, iallafall när det gäller tillgänglighet?

Dessa element väcker min nyfikenhet ganska så bra, så jag skulle gärna vilja veta mera om dom och även vilka element dom är baserade på.

Just nu tänker jag främst på mellanregister och diskanter, då skillnaden mellan elementen för basmodulerna har diskuterats rätt flitigt här tidigare.

Kan ni mer kunniga Inoiter och diyare berätta mer om elementen och kanske även lite vad som skiljer sig från standardelement en om den vetskapen finns? Även specifikationer på Ino elementen hade jag tyckt vart intressant att få reda på, om det är möjligt.

Vad jag funnit hittills, är att elementen i I6 ska vara baserade på Vifa D26NC55-06 och Vifa P17. Det ska tydligen vara ganska stor skillnad när det gäller P17 och motsvarande Ino, men hur mycket skiljer det sig när det gäller diskanten? Spontant så känns det som att skillnaden mellan diskantelementen kanske är mindre än mellan P17 och motsvarande Ino.

Jag har inte ens en aktuell version av manifestet, den senaste jag fått tag i är ifrån 2006 så jag vet inte ens vad för element som Ingvar använder för tillfället. Jag tar gärna emot en version av senaste manifest och prislista om det är någon som kan tänka sig att maila mig en.

Hur ser listan med tillgängliga Ino element, och I vilka högtalare sitter dessa element i?
En sådan lista kanske kan vara till användning här på forat, det med?

Intressent och viljan att veta mera om Ino elementen och deras egenskaper har funnits ett tag, men motivationen till denna tråden fick jag för ca 30 min sen då jag vart på jakt efter en diskant med liten faceplate och jag snubblade då över D26. Den är ju dock NLA numera, tråkigt nog då den verkar vara vida rekommenderad av högtalarbyggare. Ett par av dessa ska jag försöka jaga tag på ändå, även om det kanske inte blir helt lätt.

Rent generellt tycker jag det är tråkigt att Vifas element är NLA, då flertalet verkar ha presterat väldigt bra för sitt pris. Tråkigt att ett så brett sortiment bara försvann. Lite finns väl hos Thympany och SS, men de element man ser nämnas om och om igen verkar vara helt borta. Tyvärr är jag för ung för att ha hunnit lägga vantarna på några av dom, trots att jag knappast är fuktig bakom öronen.

Denna tråden tycker jag dock ska handla om Ino element och elementen dessa är baserade på mer specifikt. Flertalet verkar ju dock ha vart Vifa producerade.

Tack på förhand, JK.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vilka standardelement är Ino's element baserade på?

Inläggav shifts » 2019-10-23 17:14

Tråkigt svar kanske, men om du har ett manifest och prislista har du även ett telefonnummer till Ingvar. Han är garanterat bäst lämpad att svara på sådana frågor.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilka standardelement är Ino's element baserade på?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-10-23 18:23

I Manifestet finns viss information, i vilka högtalare från Ino som använder dem och vad de kostar. Någon direkt likhet med standardsortimentet från resp. tillverkare ska nog tas med en nypa salt. Bara för att de utseendemässigt liknar något annat behöver inte egenskaperna vara lika. Flera av de danska tillverkarna har sålt sina varumärken. Är väl endast Scan-Speak kvar? Norska Seas finns också och några Ino-element görs eller har gjorts av dem. Sedan har några franska elementtillverkare varit involverade men kanske inte lyckats alla gånger. Diskanterna till iP/iPs/piP/piPs var modifierade Audax. Gick inte verktygen till Ino-diskanterna på tippen när Audax gick upp i Harman? Ingvar är den som vet allt om sina element!

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Vilka standardelement är Ino's element baserade på?

Inläggav MathiasJK » 2019-10-23 19:15

Hmm. Misstänkte att ett sådant svar skulle komma.

Ja ja, det är som det är.

Det känns inte så värt (I andras tid) att ringa upp någon för att ställa lite frågor om element. Givetvis så fattar jag ju dock att han är den enda med alla svar. Men via läsandet av andra trådar om element han ligger bakom så verkar det knappast saknas kunskap om dom på detta format bland andra medlemmar.

Jag har som sagt inte något nyare manifest, så jag vet inte riktig vad som står där eller inte.

Skicka gärna till mjkronsellen at outlook.com om någon kan tänka sig göra det.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka standardelement är Ino's element baserade på?

Inläggav DVD-ai » 2019-10-24 10:28

Ja men tyvärr är det ju så att är man intresserad av att få sann och riktig information om den här saken så gör man ju bäst i att prata med Ingvar, det är inte så mycket information skriven om elementens parametrar på något håll.
Ej heller mätningar på deras olika beteenden i linjäritet, disst och spridning har jag funnit, ”men det låter bra” är min bedömning och även om jag inte litar blint på min hörsel så har den alltid tagit mig i riktning mot det jag uppskattar och föredrar så det är bra.

Jag rekommenderar verkligen att du pratar med Ingvar om dessa saker, han kan säkert redogöra för hur det ligger till i stora/övergripande drag utan att besväras.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vilka standardelement är Ino's element baserade på?

Inläggav Kraniet » 2019-10-24 13:56

Min erfarenhet är att det inte blir så mycket svar via telefon :)

Lite saker har ju dykt upp här och där.
Att det är P17 syns ju ganska tydligt, men det är ju kanske bara korgen och polstycken som är likt originalen. Basarna i pi60 liknar ju motsvarande från Vifa P21 på liknande sätt.
Tiotummarna W104 är väldigt lika Peerless SLS fast med en annan magnet och lite annorlunda utseende på talspolebobin och talspolen.

Ingvar använder ett egenutvecklat konmaterial för åttorna som är nån plast/papper/kolfiberblandning. Vet inte om detsamma gäller basen 6,5tummaren.
Åttatumsbasarna till LTS-högtalaren sas ha konmaterialet "capulp" i nån text. Även Seas-elementet som användes där hade en egen kon bla.

Oavsett hur det är så kan man nog lätt anta att alla detaljer är genomgånga och många är ju ändrade/optimerade. Lite står ju om detta i manifestet kring pi60. Det är konmaterial, konprofil, upphängning, mittpluppens utformning och materialval, spindel, titanbobin, limmer som används osv..

Det är helt enkelt ganska unikt element och har väldigt lite gemensamt med nåt element oavsett hur likt det är kosmetiskt.

Så jag vet inte vad det spelar för roll vilka element de liknar?

edit: det jag tycker är mer intressant är ju hur de faktiskt är byggda. Designkriterier, materialval, optimeringar osv hade varit extremt intressant att lyssna på/läsa om tycker jag :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilka standardelement är Ino's element baserade på?

Inläggav Nattlorden » 2019-10-24 15:44

Kraniet - du skrev ungefär vad jag funderade över om jag skulle skriva eller ej.

Om vi inte backar väldigt långt tillbaka i tiden, så har man ingen egentlig nytta av att ha koll på var vissa delar kommer ifrån - annat än rent akademiniskt dokumenterande syfte... för att de delar som byts ut har så stor påverkan att det inte finns någonting att försöka smyga sig till genom att försöka välja "originalet" istället för "Ino-modden". Med en helt annan talspole, på en helt annan bobbin, med en kon i annat material och med en annan kantupphängning så spelar det liksom noll roll att det finns ett (billigare) element som använder samma korg och magnet.... De har ingen teknisk eller ljudmässig korrelation.

( Däremot tycker jag själv det vore av akademiskt intresse vore intressant att veta: Korg från X, kon från Y, upphängning från Z.... osv.... men jag hade nog inte haft någon som helst användning av informationen..... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vilka standardelement är Ino's element baserade på?

Inläggav Kraniet » 2019-10-24 16:17

Nattlorden skrev:Kraniet - du skrev ungefär vad jag funderade över om jag skulle skriva eller ej.

Om vi inte backar väldigt långt tillbaka i tiden, så har man ingen egentlig nytta av att ha koll på var vissa delar kommer ifrån - annat än rent akademiniskt dokumenterande syfte... för att de delar som byts ut har så stor påverkan att det inte finns någonting att försöka smyga sig till genom att försöka välja "originalet" istället för "Ino-modden". Med en helt annan talspole, på en helt annan bobbin, med en kon i annat material och med en annan kantupphängning så spelar det liksom noll roll att det finns ett (billigare) element som använder samma korg och magnet.... De har ingen teknisk eller ljudmässig korrelation.

( Däremot tycker jag själv det vore av akademiskt intresse vore intressant att veta: Korg från X, kon från Y, upphängning från Z.... osv.... men jag hade nog inte haft någon som helst användning av informationen..... )


Det är ju än mer klurigt om man tänker på att ett annat lim för att limma talspolebobinen mot konen kan förändra frekvensgång, distorsion etc radikalt. Är det samma element ifall enbart det limmet ändrats?
Om allt behålls men gummiupphängningen byts ut, är det samma element? osv osv

Håller med om att nyttan av informationen vore av helt akademisk typ. Men väldigt intressant som sagt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilka standardelement är Ino's element baserade på?

Inläggav Nattlorden » 2019-10-24 17:59

Kraniet skrev:
Nattlorden skrev:Kraniet - du skrev ungefär vad jag funderade över om jag skulle skriva eller ej.

Om vi inte backar väldigt långt tillbaka i tiden, så har man ingen egentlig nytta av att ha koll på var vissa delar kommer ifrån - annat än rent akademiniskt dokumenterande syfte... för att de delar som byts ut har så stor påverkan att det inte finns någonting att försöka smyga sig till genom att försöka välja "originalet" istället för "Ino-modden". Med en helt annan talspole, på en helt annan bobbin, med en kon i annat material och med en annan kantupphängning så spelar det liksom noll roll att det finns ett (billigare) element som använder samma korg och magnet.... De har ingen teknisk eller ljudmässig korrelation.

( Däremot tycker jag själv det vore av akademiskt intresse vore intressant att veta: Korg från X, kon från Y, upphängning från Z.... osv.... men jag hade nog inte haft någon som helst användning av informationen..... )


Det är ju än mer klurigt om man tänker på att ett annat lim för att limma talspolebobinen mot konen kan förändra frekvensgång, distorsion etc radikalt. Är det samma element ifall enbart det limmet ändrats?
Om allt behålls men gummiupphängningen byts ut, är det samma element? osv osv

Håller med om att nyttan av informationen vore av helt akademisk typ. Men väldigt intressant som sagt.


Limtyper har jag inte funderat över... tagit för givet att när de satt sig är det ingen skillnad... men så kanske inte är fallet??
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vilka standardelement är Ino's element baserade på?

Inläggav Kraniet » 2019-10-25 09:12

Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:
Nattlorden skrev:Kraniet - du skrev ungefär vad jag funderade över om jag skulle skriva eller ej.

Om vi inte backar väldigt långt tillbaka i tiden, så har man ingen egentlig nytta av att ha koll på var vissa delar kommer ifrån - annat än rent akademiniskt dokumenterande syfte... för att de delar som byts ut har så stor påverkan att det inte finns någonting att försöka smyga sig till genom att försöka välja "originalet" istället för "Ino-modden". Med en helt annan talspole, på en helt annan bobbin, med en kon i annat material och med en annan kantupphängning så spelar det liksom noll roll att det finns ett (billigare) element som använder samma korg och magnet.... De har ingen teknisk eller ljudmässig korrelation.

( Däremot tycker jag själv det vore av akademiskt intresse vore intressant att veta: Korg från X, kon från Y, upphängning från Z.... osv.... men jag hade nog inte haft någon som helst användning av informationen..... )


Det är ju än mer klurigt om man tänker på att ett annat lim för att limma talspolebobinen mot konen kan förändra frekvensgång, distorsion etc radikalt. Är det samma element ifall enbart det limmet ändrats?
Om allt behålls men gummiupphängningen byts ut, är det samma element? osv osv

Håller med om att nyttan av informationen vore av helt akademisk typ. Men väldigt intressant som sagt.


Limtyper har jag inte funderat över... tagit för givet att när de satt sig är det ingen skillnad... men så kanske inte är fallet??


Jag är ju långt ifrån någon expert men som jag förstår det så har de olika elasticitet, hårdhet, fäster olika hårt på olika material, tål värme på olika sätt osv.
Mvh
Magnus


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster