Välja element, vad tittar man på?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

JW77

Välja element, vad tittar man på?

Inläggav JW77 » 2019-10-31 17:16

Hej !

Jag funderar på hur man väljer ut ett element till ett DIY projekt genom att titta på vilka data det har?
Skulle vilja ha konkreta tips på en grundläggande nivå typ ”välj element for dummies”.
Vilka frågor bör jag ställa mig och vilka värden ska jag titta på för att få en viss egenskap?

Mvh Jörgen

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Välja element, vad tittar man på?

Inläggav Bill50x » 2019-10-31 17:33

Just din fråga är jag inte kunnig nog att svara på, men det finns ju ett par relevanta frågor du bör ställa. Grundläggande är ju "vad får det kosta" men likaledes "vad vill du uppnå"? Det är en våldsam skillnad mellan att mangla 120 dB i ett rum på 100 m2 jmf med lite soft musik i sovrummet. Önskar du bygga en liten högtalare eller spelar storleken ingen roll? Får den vara krånglig att bygga eller är det en fyrkantig låda du far efter? Vad ska du driva den med, några hundra transistor-watt eller ett rörsteg på 8 W?

Kort sagt, du behöver göra en kravspec innan du börjar titta på parametrar/mätvärden.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-10-31 19:03

Ingen enkel fråga, faktiskt rätt komplex.

Ett tips är att läsa igenom högtalartävlingen här på forumet och projekten där, sedan läsa ”Loudspeaker Design Cookbook” av Vance Dickasson.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2019-10-31 19:07

Ett tips är att skaffa basta och simulera lådor med så många olika element du bara kan. Då får du efter ett tag lite känsla för vad olika kombinationer av elementparametrar kan passa i för lådor.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-31 19:38

Jag håller med alla föregående talare. Samtidigt minns man ju hur det började en gång i tiden, när man som tonåring tryckte näsan mot skyltfönstret till den lokala hifi-butiken - och drömde om ett par mumsiga högtalare. Mina första byggen var väl helt ovetenskapliga (som nu fast på en lägre nivå :oops: ), men det lät och det lät ibland ganska skapligt. Jag menar att man kanske inte måste lära sig all teori innan man sätter sågen i masoniten för första gången. Och då kan ju ett tips vara att utgå från en färdig byggsats och gå bakvägen - att ta reda på hur konstruktören tänkt och räknat. Göra en simulering med de element som ingår i byggsatsen och sedan gå vidare med egna konstruktioner när man lärt sig lite mer. Om du bor i Stockholmsområdet kan du ju besöka Hifi-Kit och lyssna på någon av dessa och sedan forska vidare hur de ingående elementen simulerar i respektive byggsats:

https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsatser.html

JW77

Inläggav JW77 » 2019-10-31 21:17

Tack för all input så långt, ska kolla upp era tips. :D
Jag har byggt en hel del och har alltid litat på diverse beräkningsprogram och med element som varit det bästa man fått tag på.
Min första låda var en baslåda med push-pull princip som specialarbete i plugget. Räknade den med Backes program, typ 24 år sedan.
Vidare mycket bilbyggen och byggen på skoj för att ha något att lyssna på när man mekat i garaget. Ett väldigt lyckat bygge blev med ett 4" DLS element i en oräknad liten låda på 10 liter med en bit gummislang som port... :lol:

I dagsläget har jag snart byggt färdigt en CNC maskin för hobbybruk. Är så jäkla sugen att börja bygga lite roliga högtalare med den.
Tänkte göra mitt bästa för att bygga något riktigt bra till min hemmabio. Därav börjar man fundera på element och önskan att inte bara köpa det bästa för vad man kan tänka sig att lägga på detta utan verkligen kunna göra en bra bedömning innan och kanske hitta något i högre prisklass men prisvärt. Kör B&W 6 serien i dagsläget och vill så klart bygga något som jag tycker låter bättre... :)
Oj det blev långt men ville förklara hur jag tänker. Vet att det blir komplicerat men det är ok...

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2019-11-01 12:24

Troelsgravesen exempelvis?

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... ojects.htm

eller

SB-acoustics hemsida?

Maarten

Inläggav Maarten » 2019-11-01 17:50

Här får du några tumregler, - att ta för var de är:

Indata kan t ex vara följande (där man ofta får prioritera mellan egenskaper):
* Ljudtrycksbehov
* Frekvensomfång
* Storlek och utseende
* Komplexitet avseende lösningar
* mm

Utifrån ovan har man då i viss mån begränsat avseende bla:
* Småsignalparametrar
* Känslighet (hör ihop med parametrar) och effekttålighet
* Frekvensegenskaper och spridning
* Distorsion
* mm

Fastna inte för "trender", utan läs på. Om du vill ha konkreta "element för dummie-tips" så hitta några väldesignade konstruktioner och se om det går att finna en röd tråd. Annars är ju mekanik en bra väg att gå.
Kom ihåg att väldigt mycket hänger på filtret och det är ofta inte helt enkelt att få till.
Senast redigerad av Maarten 2019-11-01 17:53, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-01 17:52

Bill50x skrev:
Kort sagt, du behöver göra en kravspec innan du börjar titta på parametrar/mätvärden.

/ B

:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2019-11-02 23:51

Även om man nu exaktvet vad man vill ha är det inte helt lätt att komma över relevant data om elementen.
Det behövs data som inte står i databladen bla olika distortionsmätningar vid olika volymer och tonkurvor i alla riktningar.
Speciellt olika distortionsmätningar är ju en helt vetenskap.
Så man får läsa runt lite och försöka hitta element som prövats och mäts på av andra med gott resultat och som kan tänkas passa i den tänkta kontruktionen.
Som hobbypulare så kan man ju inte bara shoppa runt och mäta tills man hittar rätt, det blir för dyrt.

Återgå till DIY-forum