Stiliga som det brukar när det gäller den mannen.
Och nygammalt element i form av 8542-10

http://www.troelsgravesen.dk/Ekta-2D.htm
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Jepp aktiva dessutom så bara en knapptryckning så har man en annan filterordning. Så kan man byta fritt, oftare än man byter kalsonger?![]()
Stiliga som det brukar när det gäller den mannen.
Och nygammalt element i form av 8542-10
[ Bild ]
http://www.troelsgravesen.dk/Ekta-2D.htm
Above frequency response of left and right speaker from 1st, 2nd and 4th order filters, red, green and orange respectively.
For the other speaker blue, purple and light blue repectively.
SPL recorded with 6 dB difference for the two speakers.
What can be seen is that we have a frequency response of +/- 0.5 dB regardless of crossover topology, which give a good chance of comparing sonic qualities of the various filters.
Measurements were done at ½ meter distance with microphone between tweeter and midbass.
Above the slopes of 1st, 2nd and 4th order filters.
Kraniet skrev:Han har ju ändå fått till en väldigt bra likhet mellan de olika ordningarna. Åtminstone on-axis skiljer de mindre än +/- 0,5 dB
[ Bild ]Above frequency response of left and right speaker from 1st, 2nd and 4th order filters, red, green and orange respectively.
For the other speaker blue, purple and light blue repectively.
SPL recorded with 6 dB difference for the two speakers.
What can be seen is that we have a frequency response of +/- 0.5 dB regardless of crossover topology, which give a good chance of comparing sonic qualities of the various filters.
Measurements were done at ½ meter distance with microphone between tweeter and midbass.
[ Bild ]Above the slopes of 1st, 2nd and 4th order filters.
RogerGustavsson skrev:Var det inte något krux med DSP i Hypex-stegen? Någon hade i varje fall något negativt att säga om funktionen/handhavandet.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Var det inte något krux med DSP i Hypex-stegen? Någon hade i varje fall något negativt att säga om funktionen/handhavandet.
Det finns massvis med trådar på DIY forumet som visar att mjukvaran verkar ha en del buggar. Tyvärr
dewpo skrev:Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Var det inte något krux med DSP i Hypex-stegen? Någon hade i varje fall något negativt att säga om funktionen/handhavandet.
Det finns massvis med trådar på DIY forumet som visar att mjukvaran verkar ha en del buggar. Tyvärr
Jag hade mycket hellre använt en extern DSP och ->
https://www.apollonaudio.com/apollon-ncmp2272w-hypex-based-multichannel-class-d-amplifier/
Den finns även som trevägare ->
https://www.apollonaudio.com/apollon-ncmp4353w-hypex-based-multichannel-class-d-amplifier/
Men det är jag det
Tangband skrev:Det hade varit trevligt att lyssna på högtalarna. Jag skulle tippa att 4:e ordningens filter-alternativet ligger bra till för det som uppfattas som bäst. Men det är förstås ren spekulation.
Kraniet skrev:Tangband skrev:Det hade varit trevligt att lyssna på högtalarna. Jag skulle tippa att 4:e ordningens filter-alternativet ligger bra till för det som uppfattas som bäst. Men det är förstås ren spekulation.
Troels är ju väldigt konsekvent med att säga att 2a ord låter bäst. I de fall elementen medger en sådan delning alltså.
Morello skrev:Vad betyder "låter bäst" respektive "bäst ljud"?
Det går knappast att generalisera till att påstå att ett specifikt ordningstal ger "bäst ljud" - vad som fungerar bäst beror på konstruktionen i övrigt.
petersteindl skrev:I delning kring 2kHz har 2a ordningens filter gett bättre ljud än 4e ordningens filter då jag jämfört.
Morello skrev:"Vad är din definition på ”vad som fungerar bäst”?"
Den lösning som satisfierar en given kravspecifikation bäst.
rajapruk skrev:petersteindl skrev:I delning kring 2kHz har 2a ordningens filter gett bättre ljud än 4e ordningens filter då jag jämfört.
Beror det på annorlunda loober/spridning, eller på större total fasvridning över delningen, eller något annat? Vad tror (eller vet) du?
petersteindl skrev: Har man väl lyckats få fram en riktigt bra högtalare för stereofonisk återgivning så kan man därefter införa små tonkurvejusteringar som kan påverka ljudbild mer än den klangförändring som uppkommer med förändringen.
rajapruk skrev:petersteindl skrev: Har man väl lyckats få fram en riktigt bra högtalare för stereofonisk återgivning så kan man därefter införa små tonkurvejusteringar som kan påverka ljudbild mer än den klangförändring som uppkommer med förändringen.
Intressant. Kan du ge något litet exempel?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster