Nu byggs det absorbenter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
odysse
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-03-01
Ort: luleå

Nu byggs det absorbenter

Inläggav odysse » 2019-11-24 18:18

Nu har jag lessnat på att stapla dynor och kuddar efter väggarna och har börjat bygga "riktiga" absorbenter ,

dom första gjorda jag av ngn slags akustikplatta , limmade ihop två och fällde in en träregel och 45mm mineralull på varje sida och stoppade in dom i ett 100 x 70 cm
kuddfodral från jysk , fick kapa isär och skruva ihop den inne i kuddfodralet för att få in den då öppningen inte är på kortsidan .dom hamnade hängade i taket där jag har första refelexen . hänger bara på en punkt så jag vinklade till dom med lite skumgummi mellan kudden och taket ..
Bilagor
tak.jpg
tak.jpg (39.25 KiB) Visad 2686 gånger
eco.jpg
eco.jpg (38.89 KiB) Visad 2686 gånger

Användarvisningsbild
odysse
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-03-01
Ort: luleå

Re: Nu byggs det absorbenter

Inläggav odysse » 2019-11-24 18:42

den andra modellen är av markisoleringsskiva 1200 x 600 100mm tjock , jag fräste in en regel (som jag sett tips på här tidigare) och även framsidan fick sig några spår , jag har plastat fast en regel och styvat upp baksidan med polyesterplast och ska klä den med högtalartyg bak och på sidorna , på framsidan sätter jag biltemas dämpmatta då den är billig och 3 st passar fint då måtten är 600 x 400 . bygger 4 st till att börja med och två ska sitta vid första reflexen på väggarna och dom andra tänkte jag laborera lite med .

- första reflexen från motsatta sidan ?
- vilket register dämpar man bakom högtalarna förutom basen ?

tacksam för synpunkter ...
Bilagor
panel.jpg
panel.jpg (50.45 KiB) Visad 2677 gånger
fräs.jpg
fräs.jpg (55.82 KiB) Visad 2677 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nu byggs det absorbenter

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-24 19:57

odysse skrev: vilket register dämpar man bakom högtalarna förutom basen ?


Basen dämpar man inte med sådana absorbenter! Det är registret över basen som dämpas.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nu byggs det absorbenter

Inläggav Tangband » 2019-11-24 20:38

Frågan : - vilket register dämpar man bakom högtalarna förutom basen ?

Typ dämpa över 100 Hz , har jag för mig ha läst är vettigt. Men inte under 100 Hz .

Det sker en konstruktiv interferens, en peak pga avståndet högtalare - framvägg . Det sker även en dipp lägre ned i registret.
Du kan enkelt räkna ut vid vilken frekvens konstruktiv och destruktiv interferens kommer att ske . Mäta avstånden från elementen till framväggen. Ljud färdas 343 m/s i rumstemperatur.

Här finns en bra tråd om tjocklek på dämpning : viewtopic.php?f=9&t=61385

Fundering : kanske du bara behöver dämpa ned till rummets schröderfrekvens ? Det beror ju på vad du vill uppnå.

Såhär kan det se ut pga avståndet högtalare/framvägg:

Användarvisningsbild
odysse
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-03-01
Ort: luleå

Re: Nu byggs det absorbenter

Inläggav odysse » 2019-11-24 21:51

RogerGustavsson skrev:
odysse skrev: vilket register dämpar man bakom högtalarna förutom basen ?


Basen dämpar man inte med sådana absorbenter! Det är registret över basen som dämpas.


det hade jag faktiskt koll på , men jag kanske skrev så att det inte märktes :)

jag har 80 cm till bakvägg , det blev 430 hz när jag nu körde det i en calculator , faktist precis där det var en en peek på 5-7 db när jag höll på att mäta idag
och en dipp vid 360 hz , schröderfrekvens är rummets ... resonansfrekvens ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nu byggs det absorbenter

Inläggav Tangband » 2019-11-24 22:37

odysse skrev:
RogerGustavsson skrev:
odysse skrev: vilket register dämpar man bakom högtalarna förutom basen ?


Basen dämpar man inte med sådana absorbenter! Det är registret över basen som dämpas.


det hade jag faktiskt koll på , men jag kanske skrev så att det inte märktes :)

jag har 80 cm till bakvägg , det blev 430 hz när jag nu körde det i en calculator , faktist precis där det var en en peek på 5-7 db när jag höll på att mäta idag
och en dipp vid 360 hz , schröderfrekvens är rummets ... resonansfrekvens ?


Alla rum kan delas in i minst två frekvensområden där ljudet beter sig på olika sätt. I de lägre regionerna kommer rumsresonanser, moder, att dominera och man tittar där på ljudet som vågmönster. Våglängderna matchar här rummets dimensioner. I de övre regionerna kan man titta på ljudet som strålar. Här dominerar istället reflexer . Denna gräns med de olika beteendena är schröderfrekvensen.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Nu byggs det absorbenter

Inläggav Tarzan » 2019-11-24 22:40

Du får utsläckningen som blir om man har en vägg bakom högtalarna genom att ta ljudhastigheten delat med fyra gånger avståndet till väggen bakom.

80cm från baselement till vägg : 344/(4*0,8) = 107,5 Hz.

Schröderfrekvensen är den frekvens i ett rum under vilken man kan urskilja enskilda resonanser. Ett större rum får en lägre Schröderfrekvens och ett mindre rum en högre.

Användarvisningsbild
odysse
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-03-01
Ort: luleå

Re: Nu byggs det absorbenter

Inläggav odysse » 2019-11-26 19:03

ok tackar !

det är 60 cm till väggen på sidan -händer det samma sak mot den ? , baksidan pekar nästan in i hörnet som dom står nu .

nu är första panelen klar , det blev inte riktigt lika snyggt som jag förväntade mig , var jobbigt och klä runt hörnen då dom är för mjuka för att skära tyget som man gör med baslådor . sen så matchade mönstret på skumfronten inte riktigt . det ser nog bättre ut om man fäller in dom i en ram .
Bilagor
DSC_00061.jpg
DSC_00061.jpg (295.34 KiB) Visad 2436 gånger

Användarvisningsbild
odysse
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-03-01
Ort: luleå

Re: Nu byggs det absorbenter

Inläggav odysse » 2020-02-21 07:44

Nu är det andra paret klara, jag tycker dom blev snyggare med 30x30 pyramidskumfoam..
Är det någon som har design på en basstrap för hörn?
Bilagor
_20200221_062751.JPG
_20200221_062751.JPG (1.02 MiB) Visad 2153 gånger

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Nu byggs det absorbenter

Inläggav Morgan » 2020-02-21 13:39

odysse skrev: Är det någon som har design på en basstrap för hörn?


En enkel och smidig lösning är att använda Isover "rörskålsisolering" av vanlig glasfiber, ca 45cm i diameter. Limma ihop med vanligt trälim och sätt lock (av träskiva) för båda ändar. Svep in hela klabbet i täckjacksfoder och ett snyggt (eller diskret svart) tyg. Placera från golv till tak i rummets fyra hörn.

"Tubetraps" kallas dessa, om man skulle vilja köpa avancerade och dyra varianter från tillverkare i USA. Jag har dock bara erfarenhet av DIY-varianten, och de har fungerat bra i de fyra rum jag använt dem i.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
odysse
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-03-01
Ort: luleå

Re: Nu byggs det absorbenter

Inläggav odysse » 2020-02-23 12:01

Tackar! Den modellen hade jag faktiskt missat,
- är det en fördel att dom är tomma inuti ?
Vet ngn hur rören står sig mot en mera traditionell modell där man har stablat isolering i hörnet ?


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kurben, oa51 och 8 gäster