Renovera högtalarelement

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Hero
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-01-22

Renovera högtalarelement

Inläggav Hero » 2019-12-05 11:30

Hejsan!
Hur fixa upphängningen av högtalarkonen på gamla högtalarelement från Coral (Beta8) och Lowther (PM2)?

Upphängningen har åldrats och stelnat (Coral) alternativt lösts upp till småbitar (Lowther). Gäller såväl kanten som spider i båda fallen. I övrigt är dessa fina element i utomordentligt skick.

Problemet är att jag inte kan finna reservdelar dvs kanter eller spider. I fallet Coral så upphörde dom på 80-talet. Lowther har ändrat konstruktionen och erbjuder mig en modernisering av båda PM2 för... "-The total cost including Carriage therefore with Silver Voice Coil would be £940.00. The prices DO NOT include VAT." Det kostar att ligga på topp men utmanar en inbiten DIY-diggare.

Jag har goda erfarenheter från att renovera och återställa element men i detta fallet måste jag återställa befintliga textil för Coral till rätt fjäderkonstant (Cms) alternativt tillverka egna i skumplast.

Är det någon som har erfarenhet från att återställa textil alternativt göra egna skumkanter?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Renovera högtalarelement

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-05 12:45

Finns inget här som passar?
http://www.goodhifi.com/

Här finns till Lowther PM2.
https://lautsprecher-technik.com/Speake ... r-Kit.html

Var dålig sökfunktion på den sidan. Kanske finns det något för Coral också?

Hero
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-01-22

Re: Renovera högtalarelement

Inläggav Hero » 2019-12-05 14:29

Tack Roger,
Det verkar som om tyskar o holländare är oblyga när det gäller att prova sig fram. Skall undersöka noggrant ringen till PM2.

Hero
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-01-22

Re: Renovera högtalarelement

Inläggav Hero » 2019-12-14 12:54

Jag vände mig till Lowther och sim-sala-bim... jag får köpa alla mjukdelar till PM2 för 42£ med frakt :D . SOm grädde på moset så passar kanterna måttmässigt även Coral Beta 8. Denna konstruktion har förmodligen inspirerats av den från Lowther även om dom är olika i andra avseenden. Då konmassan är den samma samt resonansfrekvens så finns potential att det ändå kan bli riktigt bra i slutändan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Renovera högtalarelement

Inläggav paa » 2019-12-14 22:01

Spännande. Vilka menar du ger det bästa ljudet totalt sett av Beta 8 eĺler PM2 när dom fungerar som dom ska?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Hero
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-01-22

Re: Renovera högtalarelement

Inläggav Hero » 2019-12-15 00:02

För 40 år sedan byggde jag ett aktivt system med elektroniska filter där PM2 valdes som mellanregister. JBL 2205 utgjorde bas och 2405 diskant PM2 lät inget vidare i denna konstellation trots en mycket genomtänkt kabinett-konstruktion. Den höga verkningsgraden gör att frekvensgången är som ett sluttande plan upp mot höga frekvenser. Därför hamnade PM2 i garderoben istället för att sitta i ett horn. Det är nog det enda rätta för denna typ av element.

Coral Beta 8 har jag ännu ingen erfarenhet ifrån men bland entusiaster anses det vara ett utomordentligt bra element. Jag ser att det är mycket välbyggt med påkostade lösningar. Samtidigt är spider koppformad vilket är en källa till distorsion vid ökad amplitud. Ökad amplitud innebär dopplereffekt vid högre frekvenser och det är just vad man vill undvika antar jag.

När väl renoveringen är klar återkommer jag med lite mätdata och kanhända är det värt att bygga horn igen för att höra vad de går för.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster