Moderator: Redaktörer
Prat skrev:................
Andra frågan handlade om att om man inte tänker utnyttja max kapacitet av ett element behöver ju lådan inte göras så stor. Hur simulerar man för ett mindre givet ljudtryck?
jansch skrev:Du har alltså en fjäderkonstant oavsett om du "belastar" fjädern lite eller mycket.
Tangband skrev:Linkwitz har dock visat att väldigt små lådor kräver MINDRE effekt vid lådans resonansfrekvens än större lådor. Och kräver MER effekt i lågbasen.
Prat skrev:Trodde att det var beroende på hur mycket luft som skulle flyttas...ungefär som om man hade gått ner i storlek på elementet så hade lådstorleken kunnat minskas.
gopnik skrev:Prat skrev:Trodde att det var beroende på hur mycket luft som skulle flyttas...ungefär som om man hade gått ner i storlek på elementet så hade lådstorleken kunnat minskas.
Det kan man nog typiskt göra. Minska lådvolymen om man byter till ett mindre element, alltså.
:Men om man har ett givet element är det snarare den undre gränsfrekvensen som hänger samman med lådstorleken än ljudtrycket.
Man kan, inom rimliga gränser, göra lådan rätt mycket mindre än om man optimerar för lägsta möjliga bas, genom att stämma av allt högre ju mindre lådan blir. Typiskt kan man faktiskt spela starkare ju mindre låda och högre avstämning man väljer, så länge avstämningen fortsatt är lägre än de lägsta signalerna som bär full styrka i programmaterialet. Det är här det blir en bedömningssport att välja avstämning. D
Prat skrev:Jo, jag ligger på 1% dist från luftfjädern enligt simulering, men då är väl disten högre från elementet? Tänkte att då luftfjädern är linjärare så skulle dist, iaf under f0, sänkas en aning med en något mindre låda. I vilket fall som helst är jag väldigt nöjd med mina subbar, men man undrar ju alltid om det hade gått att göra dem ännu bättre.
Tack och bock till alla för svar!
Prat skrev:Jo, jag hade missförstått att det handlade om en konstant. Jag har mest skummat över det hela.
Har läst här på forumet att en mindre låda ställer en del krav på parametrar. Linkwitz: "I like to use drivers with Qtc or Qb=Qz (when in a box) of less than 0.5. In that case equalization can be simply done with shelving filters. Also and probably more importantly, Qtc<0.5 means that the motor is very strong in how it controls the voice coil motion. Below driver resonance the compliances, spider and surround, dominate the linearity. Above resonance the moving mass of the driver dominates, which does not change with excursion. Working a driver below its mechanical resonance as done with a LT, extends the bass but may come with excessive distortion."
Då luftfjädern tydligen är linjärare än spider och surround och hindrar elementet från att bottna så förstår jag kravet på hög VAS. Om jag inte missförstått.
Jag antar att PEQ kan agera LT?
jansch skrev:1% dist längst ner i basen är "ingenting".....
DQ-20 skrev:Prat skrev:Jo, jag hade missförstått att det handlade om en konstant. Jag har mest skummat över det hela.
Har läst här på forumet att en mindre låda ställer en del krav på parametrar. Linkwitz: "I like to use drivers with Qtc or Qb=Qz (when in a box) of less than 0.5. In that case equalization can be simply done with shelving filters. Also and probably more importantly, Qtc<0.5 means that the motor is very strong in how it controls the voice coil motion. Below driver resonance the compliances, spider and surround, dominate the linearity. Above resonance the moving mass of the driver dominates, which does not change with excursion. Working a driver below its mechanical resonance as done with a LT, extends the bass but may come with excessive distortion."
Då luftfjädern tydligen är linjärare än spider och surround och hindrar elementet från att bottna så förstår jag kravet på hög VAS. Om jag inte missförstått.
Jag antar att PEQ kan agera LT?
Den text du citerar handlar inte om VAS utan om Qt. Om man går nedåt i frekvens passerar elementet genom tre områden: massastyrt (över Fs), EMK-kontrollerat (runt Fs) och fjädringsstyrt (under Fs). Du kan söka på "Auto-LT" (med kaninöron) på faktiskt.io för att hitta information om hur det fungerar och var man lägger knäpunkterna i filtret. Om man har ett motorstarkt element med lågt Q (i låda) behåller motorn EMK-kontroll över elementet över ett bredare frekvensintervall. Det är därför motorsvaga element är mer utlämnade åt den mekaniska upphängningen under resonansfrekvensen. Med "motorstarkt" avses "rejält motorstarkt" så att Q hamnar klart under 0,5 i låda. Stor VAS = flabbig upphängning, vilket är något som motorstarka PA-element sällan har.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster