Spaltabsorbent

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Spaltabsorbent

Inläggav danfra » 2019-12-08 13:11

Nu börjar det bli dags att färdigställa mitt ljudrum i källaren. Har putsat om väggarna bl a. Rummet har dimensionerna 7,38x3,80x2,08. Nu håller jag som bäst på och funderar på en basfälla. Egentligen har jag möjlighet till en flödesdämpande "vägg" men jag vill nyttja bakre delen av rummet till en spelhörna med tv-spel på en CRT TV och mina två arkadspel. Ett alternativ är då en spaltabsorbent i ett eller båda bakre hörnen. Nu behöver jag lite goda råd.
-Borde jag ha en eller två, dvs i båda hörnen, eller kan en bli tillräckligt bra?
-Måste de vara dikt an mot väggarna? Vill ha en liten luftspalt så det inte bildas fukt (det är en källare). Visst en av spalterna kan vara mot vägg men jag vill inte har isolering dikt an väggen.
-Byggtips önskas
-Skulle man kunna ha två som tar var sin frekvens?

Tänker en spaltabsorbent likt denna bild (Lånat från en gammal LTS-tidning. Hoppas det är ok.)
Bilagor
Idag - 1 av 1.jpeg
Idag - 1 av 1.jpeg (272.61 KiB) Visad 1426 gånger

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Spaltabsorbent

Inläggav RMA » 2019-12-11 11:15

Känner igen den där teckningen, ganska säker på att det är Öhman som ritat den.
Kan inte så mycket om ämnet men angående fukt så borde det inte vara några problem om man har samma avstånd från väggen till första plankan som avståndet mellan övriga plankor.
Avståndet mellan dom avgör väl frekvensen i kombination med dom övriga måtten.
Det bästa är att rådfråga Öhman direkt.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Spaltabsorbent

Inläggav Adhoc » 2019-12-11 13:44

Bra är att sträva efter att ha symmetri i rummet. Om man ska använda diverse program för att teoretiskt beräkna absorbtionen och få fram tjusiga diagramkurvor, brukar programmen förutsätta att det är avtätat mellan regel och vägg (bakstycke). Jag tejpade upp stora plastskynken på källarväggarna. Dom fick sitta i flera månader mellan höst och vår. Som tur var, verkar det inte vara problem för för mig i källaren då ingen kondens bildades på insidan av plasten, gjorde samma sak mot betonggolvet.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Spaltabsorbent

Inläggav RMA » 2019-12-11 19:45

Kanske går att bygga en bak och sidovägg i självaste absorbenten som är täta och sen ha lite luftspalt mot alla betong ytor?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Spaltabsorbent

Inläggav Belker » 2019-12-12 00:16

Spalterna i det här fallet har väl knappast någon helmholtzfunktion, de är bara där för att inte överdämpa högre frekvenser. Det finns mao ingen låda bakåt som behöver vara tät. I övrigt är det ju bara en stor absorbent och då gör det inget om det finns en luftspalt mot vägg. Det snarare skall vara det pga av daggpunktrisk mot innervägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spaltabsorbent

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-12 08:28

Hade inte philipbtz en sådan absorbent i sitt förra boende?

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Spaltabsorbent

Inläggav Tarzan » 2019-12-12 09:00

RogerGustavsson skrev:Hade inte philipbtz en sådan absorbent i sitt förra boende?

Jo det tror jag bestämt.

Men till TS, varför inte bygga en flödesdämpande vägg med en liten crt-spelhörna bakom?

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Spaltabsorbent

Inläggav RMA » 2019-12-12 16:44

Tarzan skrev:
RogerGustavsson skrev:Hade inte philipbtz en sådan absorbent i sitt förra boende?

Jo det tror jag bestämt.

Men till TS, varför inte bygga en flödesdämpande vägg med en liten crt-spelhörna bakom?

Precis så har jag, men ingen spelhörna då.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Spaltabsorbent

Inläggav danfra » 2019-12-14 20:06

Det är en helmholtz enligt IÖ som skrev artikeln.
Det lutar åt att sätta ngt platonliknande på väggarna alternativt vågar jag mig på att bara ha en luftspalt mellan isolering och vägg. Rumsdelande vägg är tyvärr inget alternativ. Utrymmet bakom blir alldeles för asocialt. Inga fönster dessutom.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster