Beyma 10BR60 v2

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-10 12:25

Tangband skrev:Välkommen till forumet :) .
Du behöver nog dela betydligt lägre i frekvens än 300 Hz om du har separata baslådor till topparna, som står på olika ställen en bit ifrån.
Dina Mirschlådor bör pluggas i rören om de spelar med subbasar, om mirsch-lådorna är basreflexkonstruktioner.

Det är en djungel, men ett äventyr :)


Tackar!

Mirschlådorna är slutna.
Måste fundera mer kring hz men får se vad det blir för lösning med drivning på basen.

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-11 10:47

RSG skrev:Ny information :)
Du vet åtminstone nu att baslådorna troligtvis inte kommer att hamna under dina Mirsh.
Ger Lite mer att fundera över

Mer information
Din stärkaren medger att du i framtiden i "pre out" kopplar in ett aktivt filter ( kanske minidsp), från det filtret får du en fördelning till topparna (OM 3-28) som skall in i "Main in" på din stärkare, och en fördelning som skall till ett externt slutsteg och vidare till dina basar.
Detta är väldigt bra och ökar möjligheterna att få till ett resultat som ger ett långvarigt bra resultat!!!
Fråga inte hur jag vet :wink: men,,, finns inga genvägar till det perfekta ljudet 8)
Pengarna har en förmåga att börja rulla när man väl sätter igång...
Sen om du hänger kvar på forumet så kommer du att upptäcka att hur medlemmars definition av "det perfekta ljudet" spretar tämligen stor här på Faktiskt :mrgreen:

Den där foamkanten ser väl fräsch och fin ut, liiiite svårt att se på bilden bara :wink:
Var det du som renoverade högtalarna?

/Johan


Det här kanske ser lite dumt ut men det visar ju om jag har fattat eller inte...
Bilagor
20200111_093401.jpg
20200111_093401.jpg (495.33 KiB) Visad 3895 gånger

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav RSG » 2020-01-11 10:57

Helt korrekt.

"Tumme upp"

Men jag kan inte låta bli att tycka,,, att man målar in sig i ett hörn med en modul med både filter och steg i samma...
Det jag menar är att framtida uppgraderingar blir mer omfattande om man tex vill prova ett annat slutsteg, eller ett annat filter...
Med separata delar så blir det mer flexibelt, tycker jag...
Och du skall inte bara bygga en baslåda , du skall bygga minst två.
Varför, nu hinner jag inte leta länk men all information om det finns på detta forum.

Måste dra/Johan

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-11 11:18

RSG skrev:Helt korrekt.

"Tumme upp"

Men jag kan inte låta bli att tycka,,, att man målar in sig i ett hörn med en modul med både filter och steg i samma...
Det jag menar är att framtida uppgraderingar blir mer omfattande om man tex vill prova ett annat slutsteg, eller ett annat filter...
Med separata delar så blir det mer flexibelt, tycker jag...
Och du skall inte bara bygga en baslåda , du skall bygga minst två.
Varför, nu hinner jag inte leta länk men all information om det finns på detta forum.

Måste dra/Johan


Ok, tack för bra förklaringar!

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav RSG » 2020-01-11 14:37

För tänk om du hittar ett riktigt snyggt vintage slutsteg (Technic ?) som du vill använda!!!
Dåååå är det tråkigt om filter/slutsteg sitter ihop...

/Johan

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-11 18:06

RSG skrev:För tänk om du hittar ett riktigt snyggt vintage slutsteg (Technic ?) som du vill använda!!!
Dåååå är det tråkigt om filter/slutsteg sitter ihop...

/Johan


Det är verkligen sant det du säger! Med en sån uppsättning (Dsp och slutsteg) så känns det som att jag kan ta hifivärlden med storm!

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-11 18:14

Har jag tänkt rätt angående Minidsp? Om jag tex bygger basar (kopplade i slutsteg via dsp), då behöver jag inte ha nått delningsfilter alls mellan element och kabelterminalerna i baslådorna?

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav RSG » 2020-01-11 18:48

JohanSpaara89 skrev:Har jag tänkt rätt angående Minidsp? Om jag tex bygger basar (kopplade i slutsteg via dsp), då behöver jag inte ha nått delningsfilter alls mellan element och kabelterminalerna i baslådorna?


Stämmer, delningen mellan toppar och basar sker i MiniDSP.
Vet inte hur det ser för tillfället men dessa finns med ojämna mellanrum att köpa begagnade.

/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-11 19:39

Men RSG, vem har talat om filter och slutsteg i samma enhet och endast en subbas? Det är ju en separat MiniDSP och slutsteg och två baslådor på bilden! Precis som det ska va, ju! :wink:

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav RSG » 2020-01-11 19:43

JohanSpaara89 skrev:
RSG skrev:Ny information :)
Du vet åtminstone nu att baslådorna troligtvis inte kommer att hamna under dina Mirsh.
Ger Lite mer att fundera över

Mer information
Din stärkaren medger att du i framtiden i "pre out" kopplar in ett aktivt filter ( kanske minidsp), från det filtret får du en fördelning till topparna (OM 3-28) som skall in i "Main in" på din stärkare, och en fördelning som skall till ett externt slutsteg och vidare till dina basar.
Detta är väldigt bra och ökar möjligheterna att få till ett resultat som ger ett långvarigt bra resultat!!!
Fråga inte hur jag vet :wink: men,,, finns inga genvägar till det perfekta ljudet 8)
Pengarna har en förmåga att börja rulla när man väl sätter igång...
Sen om du hänger kvar på forumet så kommer du att upptäcka att hur medlemmars definition av "det perfekta ljudet" spretar tämligen stor här på Faktiskt :mrgreen:

Den där foamkanten ser väl fräsch och fin ut, liiiite svårt att se på bilden bara :wink:
Var det du som renoverade högtalarna?

/Johan


Ja det var väldigt bra att du tipsade om höjden, jag får tacka!

Med min pre out och main in så borde jag kunna koppla ett sådant steg: DAYTON AUDIO SPA250? Kan jag koppla dsp via slutseget då? (Det kanske är det du har förklarat)
Dsp verkar ju vara ett bra verktyg för att få till ljudet så bra som möjligt vad jag förstår.
Börjar nästan fundera på endast en baslåda nu när högtalarna inte ska stå på lådorna.

Angående foamkanten så var det så svårt att få ner den i 2mb (borde ha tagit en bild från längre håll)
Elementen är renoverade hos Åden i Umeå när jag bodde där.

I blått.
:wink: /Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-11 20:54

Ok, jag tyckte att jag hade läst tråden noga... NOT :oops:
Men då är vi ändå överens om att det är en bra idé att koppla som på bilden. :)

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-16 10:19

Såg detta på youtube angående passivt filter eller minidsp: https://youtu.be/vXQ_RYOF2b0

Han pratar om delay men det finns det ju på minidsp 2x4hd. Men jag tycker det var intressant och bra förklaring kring hz.
Men 2x4hd kanske inte fanns när han släppte videon?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-16 13:01

Lyssna igen (från ca 7:30 minuter) - där beskriver han hur han lägger in delay i MiniDSP för att fixa problemet. Sedan nämner han om att det finns ANDRA filter som inte har ställbar delay och att det är ett problem. Men MiniDSP har alltså den funktionen, även "gamla" modeller.

Jag har tittat mycket på hans klipp och lärt mig mycket, men här tycker jag att han är för ytlig. Det är ju klart att det inte blir bra om man bara ställer in delningsfrekvens i ett digitalt filter. Man måste ju tillämpa inställningarna så att det blir bra - och kan ersätta ett passivt filter. Annars håller jag med, att ett bra passivt filter förmodligen är bäst i en "vanlig" tvåvägare. Vid delning mot aktiva subbar är saken dock helt annorlunda!

Edit: jag använder själv 2x4HD som delning mot basarna i mina frontsystem och har fått till en utmärkt fungerande delning.

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-16 14:47

Kalejdokom skrev:Lyssna igen (från ca 7:30 minuter) - där beskriver han hur han lägger in delay i MiniDSP för att fixa problemet. Sedan nämner han om att det finns ANDRA filter som inte har ställbar delay och att det är ett problem. Men MiniDSP har alltså den funktionen, även "gamla" modeller.

Jag har tittat mycket på hans klipp och lärt mig mycket, men här tycker jag att han är för ytlig. Det är ju klart att det inte blir bra om man bara ställer in delningsfrekvens i ett digitalt filter. Man måste ju tillämpa inställningarna så att det blir bra - och kan ersätta ett passivt filter. Annars håller jag med, att ett bra passivt filter förmodligen är bäst i en "vanlig" tvåvägare. Vid delning mot aktiva subbar är saken dock helt annorlunda!

Edit: jag använder själv 2x4HD som delning mot basarna i mina frontsystem och har fått till en utmärkt fungerande delning.


Sant! Nu när jag lyssnade igen...
Det kommer bli väldigt spännande när jag har alla komponeneter för att börja ställa in ljudet!
Är det lätt att skada högtalarelementen om man ställer in minidspn fel?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-16 18:11

Nej, då får du göra väldigt mycket fel! Med MiniDSP kan du göra ändringar online, medans du lyssnar, så det går att justera lite i taget om man är orolig.
Men annars är det, som alltid, volymkontrollen som är din drulleförsäkring. Man börjar alltid på låg nivå och ser så att allt beter sig som förväntat.

Det är egentligen bara när man använder aktiva delningsfilter till diskanter som det finns risk att paja diskanterna om man av misstag ställer in filtret så att basfrekvenserna skickas till diskanten, men den risken finns inte när man kopplat som du skissat, mellan toppar och basmoduler.

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-18 13:19

Hur starkt slutsteg bör jag ha för att driva baslådorna? Räcker det med 70-80w?

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav RSG » 2020-01-18 14:28

JohanSpaara89 skrev:Hur starkt slutsteg bör jag ha för att driva baslådorna? Räcker det med 70-80w?


Det räcker förmodligen beroende på vilka krav du har, men lite mer effekt skadar inte.

/Johan

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-18 14:36

RSG skrev:
JohanSpaara89 skrev:Hur starkt slutsteg bör jag ha för att driva baslådorna? Räcker det med 70-80w?


Det räcker förmodligen beroende på vilka krav du har, men lite mer effekt skadar inte.

/Johan


Ok, kanske ska satsa på ett steg mes 100-120w isället då jag inte hittat något steg än.. missade ett fint Technicssteg från samma årgång dock......

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav RSG » 2020-01-18 14:45

JohanSpaara89 skrev:
RSG skrev:
JohanSpaara89 skrev:Hur starkt slutsteg bör jag ha för att driva baslådorna? Räcker det med 70-80w?


Det räcker förmodligen beroende på vilka krav du har, men lite mer effekt skadar inte.

/Johan


Ok, kanske ska satsa på ett steg mes 100-120w isället då jag inte hittat något steg än.. missade ett fint Technicssteg från samma årgång dock......


Synd!!!
Bara att hoppas på att det dyker upp fler då.

/Johan

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-29 20:17

Ehhhhhh.....

Jag köpte två slutsteg: EV 7300 och ett steg levererar 250w.
Kommer jag spränga sls10 om jag kopplar ihop det?

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav RSG » 2020-01-29 20:46

JohanSpaara89 skrev:Ehhhhhh.....

Jag köpte två slutsteg: EV 7300 och ett steg levererar 250w.
Kommer jag spränga sls10 om jag kopplar ihop det?


Det beror väl på hur du använder volymkontrollen :D
Bara för att man har effekten så behöver man inte använda ALL tillgänglig effekt.

Har du hittat/köpt SLS10 ?
Har nämligen ett par stadiga lådor till dessa som används mest som arbetsbänk :oops: just nu...(kan ses i bytes/skänkes tråden)...
Inte särskilt vackra förnärvarande och ett extra hål i varje som behöver pluggas, men med lite omvårdnad så...
Kanske kan vara värt en resa till Västerås?

/Johan

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-30 11:58

RSG skrev:
JohanSpaara89 skrev:Ehhhhhh.....

Jag köpte två slutsteg: EV 7300 och ett steg levererar 250w.
Kommer jag spränga sls10 om jag kopplar ihop det?


Det beror väl på hur du använder volymkontrollen :D
Bara för att man har effekten så behöver man inte använda ALL tillgänglig effekt.

Har du hittat/köpt SLS10 ?
Har nämligen ett par stadiga lådor till dessa som används mest som arbetsbänk :oops: just nu...(kan ses i bytes/skänkes tråden)...
Inte särskilt vackra förnärvarande och ett extra hål i varje som behöver pluggas, men med lite omvårdnad så...
Kanske kan vara värt en resa till Västerås?

/Johan



Ja men det ska jag tänka på. Jag vore ju dum om jag inte tog erbjudandet. Har varken köpt minidsp eller högtalarelement än. Vilken sida är det "bäst" att köpa sls10or ifrån? Minidspn har jag sett på högtalarshoppen.se har jag för mig.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav RSG » 2020-01-30 13:03

Sound imports har skapligt pris och levererar, har inte haft några problem med dem.

https://www.soundimports.eu/en/sls-p830 ... LwEALw_wcB

Inte på lager just nu, men en vecka kan du kanske vänta?
Och dom har också MiniDSP.

Lådorna är det bara komma att hämta vi tillfälle, så kan du samtidigt få höra hur bra SLS10 fungerar i isobarik :wink:

Mvh Johan

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster