Beyma 10BR60 v2

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-08 18:12

Hej.

Jag skulle vilja bygga två slutna baslådor som matchar mina om 3-28.
Jag fann dessa element på nätet (Beyma10br60v2) och tycker dom verkar trevliga. Men jag vet inte hur stora lådor jag måste bygga för att dom ska låta bra.. Jag har kollat runt på nätet och såg att en sluten låda till dessa element borde ligga på ca 50L. Det ska vara enkelt att räkna ut men jag får inte ihop det(eller förstår) hur man räknar ut med rätt Qvärde.
Vad jag förstår så är elementen ganska lättdrivna.
Förstärkaren jag har idag är en Technics su-3500.

Sen är det där med delningsfilter som jag inte har en susning om. Skulle behöva hjälp med ett passande delningsfilter med.

Jag är tacksam för alla tips och råd!

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Perfector » 2020-01-08 19:36

Först och främst.
Välkommen till oss.
Hoppas du ska trivas och stanna.
Sedan vore en bild på elementen trevligt så man kan få en uppfattning om vad du har.
Ibland säger en bild mer än ord.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav paa » 2020-01-08 19:56

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav AndersP » 2020-01-08 20:33

Kan va ett alldeles ut.ärkt element, men småsignalparametrarna och motordimensioneringen talar inte för det. Jag röstar för Scanspeak Discovery trots att det är dyrare.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Perfector » 2020-01-08 20:56

Har vi slutat att välkomna nya medlemmar i forumet nu?
Skäms på er.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Maccis » 2020-01-08 21:36

Hej o välkommen!

Alltid kul med nya medlemmar.

Hjälp med baslådorna överlåtar jag till andra.

Peerless SLS 10'or istället?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-08 21:48

Perfector skrev:Först och främst.
Välkommen till oss.
Hoppas du ska trivas och stanna.
Sedan vore en bild på elementen trevligt så man kan få en uppfattning om vad du har.
Ibland säger en bild mer än ord.


Tackar!
Jag får hänvisa till länken Paa visade.

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-08 21:52



Jo jag har stirrat mycket på den datan.
Har googlat mycket på alla värden och uträkningar men blir helt snurrig.

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-08 21:55

AndersP skrev:Kan va ett alldeles ut.ärkt element, men småsignalparametrarna och motordimensioneringen talar inte för det. Jag röstar för Scanspeak Discovery trots att det är dyrare.


Tack för tipset! Det elementet ser ut att ha 90-100hz som lägsta men jag kanske såg på fel sida. Är ute efter ett element som går ner så lågt som möjligt men ändå passar i en sluten konstruktion.

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-08 21:59

Maccis skrev:Hej o välkommen!

Alltid kul med nya medlemmar.

Hjälp med baslådorna överlåtar jag till andra.

Peerless SLS 10'or istället?


Tackar! Och tack för tipset. Det verkar vara ett bra element med mer xmas, vilket jag tror att det minskar lådvolymen samt passar bättre i sluten låda?

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Maccis » 2020-01-08 22:24

Tror att ca 40l skall räcka för SLS, sluten låda, mycket dämp.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav RSG » 2020-01-08 22:40

Sök på SLS10 här på forumet så lär du hitta en hel del att läsa :wink:

Och välkommen!

Men du får nog berätta lite mer hur du hade tänkt dig att integrera basarna med resterande system.
Tänkt delningsfrekvens tex?
Har tänkt dig att dela baslådorna mot dina 3-28 som "vanligt" vid 80 hz?
Har din (väldigt snygga) Technics pre out/Main in?
Frågar då det finns en hel del mer än bara att bygga ett par basar att fundera över.
Och medan du ändå är och läser/söker på forumet så passa på att läsa om MiniDSP, känns rent spontant som om det kommer att behövas.
Och standard frasen,,, ladda hem Basta från tolvan.com och börja leka med olika element/lådor för att börja få ett hum om saker och ting.

/Johan

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-09 11:15

Maccis skrev:Tror att ca 40l skall räcka för SLS, sluten låda, mycket dämp.


Ok, 40l blir ju faktiskt en bra storlek på lådan. Så det är viktigt med mycket dämp?

RSG skrev:Sök på SLS10 här på forumet så lär du hitta en hel del att läsa :wink:

Och välkommen!

Men du får nog berätta lite mer hur du hade tänkt dig att integrera basarna med resterande system.
Tänkt delningsfrekvens tex?
Har tänkt dig att dela baslådorna mot dina 3-28 som "vanligt" vid 80 hz?
Har din (väldigt snygga) Technics pre out/Main in?
Frågar då det finns en hel del mer än bara att bygga ett par basar att fundera över.
Och medan du ändå är och läser/söker på forumet så passa på att läsa om MiniDSP, känns rent spontant som om det kommer att behövas.
Och standard frasen,,, ladda hem Basta från tolvan.com och börja leka med olika element/lådor för att börja få ett hum om saker och ting.

/Johan


Tackar!
Min första tanke var att bygga två lådor så jag kan ställa mina om 3-28 på. Och att koppla in dom på högtalarutgångarna för att jag har fyra sammanlagt.
Alltså i min mening så enkelt som möjligt, därav att jag söker ett element som är såpass lättdrivet att min förstärkare klarar av högtalarna och baslådorna.
Jag är inte ute efter supermegabuller utan mer fyllighet som matchar mina högtalare (men ändå gå så lågt ner som möjligt).
Det kanske är omöjligt men det är därför jag vänder mig till er som förhoppningsvis har svar.
Sen exakt delningsfrekvens har jag inte funderat så mycket på måste jag erkänna.

Jag lägger ut en bild på baksidan av förstärkaren ikväll.

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Kraniet » 2020-01-09 12:04

Välkommen till forumet.
Förklara gärna vad det är du önskar få ut av ditt system. Vilken gränsfrekvens önskar du uppnå? Hur högt vill/behöver du kunna spela? Finns det begränsningar i hur stora lådorna får bli?

Vad är 3-28 för något?

Om de ska drivas passivt så gäller det att elementen har matchande känslighet.
Att dela bas vid en låg frekvens kräver spolar med väldigt höga värden. Det kan bli väldigt dyrt.
Det underlättar också om basen har en väl kontrollerad tonkurva eftersom du har lite sämre möjligheter att göra ingrepp i tonkurvan.

Ang gränsfrekvens, lådstorlek och känslighet så hänger dessa ihop på så vis att du kan få två men inte den tredje.
Dvs
Låg undre gränsfrekvens kräver stora lådor eller låg känslighet
Små lådor kommer ge begränsningar i undre gränsfrekvens eller känslighet
Hög känslighet kräver stora lådor eller högre undre gränsfrekvens.

Ett sätt att "komma runt" detta är med EQ. Men det kan ge begränsningar i högsta ljudtryck och /eller distorsion.
Sen är det ju också så att max ljudtryck i basområdet till väldigt stor dels bestäms av elementets förmåga att pumpa luft. Dvs konarea och (linjär)slaglängd
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Perfector » 2020-01-09 12:07

Kraniet skrev:Välkommen till forumet.
Förklara gärna vad det är du önskar få ut av ditt system. Vilken gränsfrekvens önskar du uppnå? Hur högt vill/behöver du kunna spela? Finns det begränsningar i hur stora lådorna får bli?

Vad är 3-28 för något?

Dessa.
om 3-28.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Perfector » 2020-01-09 12:11

Vågar jag sticka ut hakan och föreslå en dubbelkammare för basarna?
Låda 60 liter, alla rör lika långa.
En underbar basåtergivning.
Kan drivas antingen i stereo eller som en monolåda för båda kanalerna.
Delning under 300 Hz, annars börjar man höra varifrån basen kommer.
Dela 150 Hz kanske?
Bilagor
box_dubbelkammare.gif
box_dubbelkammare.gif (4.17 KiB) Visad 4287 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-09 12:53

Kraniet skrev:Välkommen till forumet.
Förklara gärna vad det är du önskar få ut av ditt system. Vilken gränsfrekvens önskar du uppnå? Hur högt vill/behöver du kunna spela? Finns det begränsningar i hur stora lådorna får bli?

Vad är 3-28 för något?


Om de ska drivas passivt så gäller det att elementen har matchande känslighet.
Att dela bas vid en låg frekvens kräver spolar med väldigt höga värden. Det kan bli väldigt dyrt.
Det underlättar också om basen har en väl kontrollerad tonkurva eftersom du har lite sämre möjligheter att göra ingrepp i tonkurvan.

Ang gränsfrekvens, lådstorlek och känslighet så hänger dessa ihop på så vis att du kan få två men inte den tredje.
Dvs
Låg undre gränsfrekvens kräver stora lådor eller låg känslighet
Små lådor kommer ge begränsningar i undre gränsfrekvens eller känslighet
Hög känslighet kräver stora lådor eller högre undre gränsfrekvens.

Ett sätt att "komma runt" detta är med EQ. Men det kan ge begränsningar i högsta ljudtryck och /eller distorsion.
Sen är det ju också så att max ljudtryck i basområdet till väldigt stor dels bestäms av elementets förmåga att pumpa luft. Dvs konarea och (linjär)slaglängd


Tackar!

Ursäkta om jag har varit otydlig. Mina högtalare är Mirsch om 3-28.
Min tanke har ju varit att bygga två baslådor så jag kan ställa mina Mirschhögtalare på baslådorna. Så lådorna vill jag ju såklart ha så små som möjligt men ljudet går före storleken såklart.
Sedan nämde RSG här på forumet om MiniDsp som verkar vara en bra manick. Den kanske skulle passa bra till mitt projekt?

Jag får försöka hitta en balans på lådvolym och frekvens det går ju inte att få allt.

Det jag vill få ut är väl helt enkelt lite mer tryck. Mellanregistret och diskanten spelar ju väldigt bra (basen med) men lite mera bas skulle vara trevligt och skulle nog kunna göra underverk.
Därav att jag funderar på slutna lådor men det är inte ett måste. Men min första tanke var just slutna för att det kanske matchar högtalarna bättre.

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Kraniet » 2020-01-09 13:19

Jag tror bästa resultatet nog är att bygga efter något känt,
Ett exempel kan vara att bygga ett par lådor enligt följande tråd:

viewtopic.php?t=36647
Mvh
Magnus

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-09 16:03

Kraniet skrev:Jag tror bästa resultatet nog är att bygga efter något känt,
Ett exempel kan vara att bygga ett par lådor enligt följande tråd:

viewtopic.php?t=36647


Ja det kan du nog ha rätt i. Tror du Beymaelementet skulle passa bra i en sådan låda?

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-09 16:07

Perfector skrev:Vågar jag sticka ut hakan och föreslå en dubbelkammare för basarna?
Låda 60 liter, alla rör lika långa.
En underbar basåtergivning.
Kan drivas antingen i stereo eller som en monolåda för båda kanalerna.
Delning under 300 Hz, annars börjar man höra varifrån basen kommer.
Dela 150 Hz kanske?


Baslådan ser väldigt fin ut och ger säkert bra basåtergivning.
Men efter som jag vill bygga två lådor med varsitt element så kommer jag nog inte köra på den lösningen.
Däremot en delning på 300hz borde vara väldigt bra egentligen då basen inte kickar in bara på djupaste delen? Vet inte alls vad den vanligaste delningen är faktiskt...

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Kraniet » 2020-01-09 16:31

JohanSpaara89 skrev:
Kraniet skrev:Jag tror bästa resultatet nog är att bygga efter något känt,
Ett exempel kan vara att bygga ett par lådor enligt följande tråd:

viewtopic.php?t=36647


Ja det kan du nog ha rätt i. Tror du Beymaelementet skulle passa bra i en sådan låda?


Tänkte att du bygger med det elementet som är i byggtråden. Annars blir det ju ingen känd konstruktion :)

En sån låda som beskrivs i tråden motsvarar i basområdet ca två Beyma i sluten volym. De kommer dessutom att ha en gränsfrekvens ca 1,5 oktav lägre än en sluten låda med Beyma-elementet.

Beyma ser ut att passa i 70 liter sluten volym. Med lådan fylld med dämpmaterial blir det ca 50-55 liter fysisk volym som behövs.
För basreflex ser det ut att behövas ca 130 liter fysisk volym för Beyma.

edit: Vill man inte använda L22RN4X/P Så går det att byta ut det mot CD22RN4X. De har nästan exakt samma parametrar.

http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=461
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav RSG » 2020-01-09 16:54

Funderar över om det är en bra ide att placera OM 3-28 på en baslåda då den är tänkt att stå på golvet, har du provat att ställa dem högre och gett det en lyssningsstund?

Är dina OM 3-28 renoverade?
Är foamkanten i upplösnings tillstånd så lär det läcka med basförlust som följd, eller är det gummikant?

I övrigt så läser jag i denna tråd https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=50631 att det skall vara en synnerligen väl ballanserad konstruktion, som kom på pallplats i denna "test".

Och där finns även ett litet tweak upptaget
https://www.faktiskt.io/phpBB3/memberlist.php?mode=viewprofile&u=2428

Inläggav zapanasta » 2013-03-22 18:15

Ett litet moddartips för 3-28,dämpa mellanregistren 3db :)

Gjort så med mina ock högtalarna blev i mina öron mkt behagligare att lyssna på,låter bättre om man slipper ett överbetonat mellanregister....

Ett motstånd på 1,2 ohm i serie ock ett på 10ohm parallellt,parallellmotståndet ska sitta närmast elementet av dom 2 :)

Slut citat...

Sen kanske det finns mer att se över, om de inte är renoverade så kan det kanske vara läge för en tråd i Vintage avdelningen.
/Johan

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-09 17:08

Kraniet skrev:
JohanSpaara89 skrev:
Kraniet skrev:Jag tror bästa resultatet nog är att bygga efter något känt,
Ett exempel kan vara att bygga ett par lådor enligt följande tråd:

viewtopic.php?t=36647


Ja det kan du nog ha rätt i. Tror du Beymaelementet skulle passa bra i en sådan låda?


Tänkte att du bygger med det elementet som är i byggtråden. Annars blir det ju ingen känd konstruktion :)

En sån låda som beskrivs i tråden motsvarar i basområdet ca två Beyma i sluten volym. De kommer dessutom att ha en gränsfrekvens ca 1,5 oktav lägre än en sluten låda med Beyma-elementet.

Beyma ser ut att passa i 70 liter sluten volym. Med lådan fylld med dämpmaterial blir det ca 50-55 liter fysisk volym som behövs.
För basreflex ser det ut att behövas ca 130 liter fysisk volym för Beyma.

edit: Vill man inte använda L22RN4X/P Så går det att byta ut det mot CD22RN4X. De har nästan exakt samma parametrar.

http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=461


Haha ja tänkte inte riktigt där med elementen men seas elementet verkar vara väldigt fint, och en bra lådkonstruktion i tråden. Tror du att min förstärkare skulle orka driva baslådorna med dom två högtalarutgångarna som är kvar?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-09 17:17

Det kan gå, men du behöver delningsfilter. Passivt delningsfilter som delar lågt kostar rätt mycket pengar och är inte så bra idé oftast. Aktivt delningsfilter fungerar bättre vid lågfrekventa delningar men du behöver då en extra stereoförstärkare.
//Johan Lindroos

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-09 17:19

RSG skrev:Funderar över om det är en bra ide att placera OM 3-28 på en baslåda då den är tänkt att stå på golvet, har du provat att ställa dem högre och gett det en lyssningsstund?

Är dina OM 3-28 renoverade?
Är foamkanten i upplösnings tillstånd så lär det läcka med basförlust som följd, eller är det gummikant?

I övrigt så läser jag i denna tråd https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=50631 att det skall vara en synnerligen väl ballanserad konstruktion, som kom på pallplats i denna "test".

Och där finns även ett litet tweak upptaget
https://www.faktiskt.io/phpBB3/memberlist.php?mode=viewprofile&u=2428

Inläggav zapanasta » 2013-03-22 18:15

Ett litet moddartips för 3-28,dämpa mellanregistren 3db :)

Gjort så med mina ock högtalarna blev i mina öron mkt behagligare att lyssna på,låter bättre om man slipper ett överbetonat mellanregister....

Ett motstånd på 1,2 ohm i serie ock ett på 10ohm parallellt,parallellmotståndet ska sitta närmast elementet av dom 2 :)

Slut citat...

Sen kanske det finns mer att se över, om de inte är renoverade så kan det kanske vara läge för en tråd i Vintage avdelningen.
/Johan


Har inte provat att ställa upp högtalarna, jag ska göra det ikväll. I värsta fall går det att ställa dom brevid.
Högtalarna är renoverade för 1-2år sen tror det är foamkant dock måste dubbelkolla när jag kommer hem.
Jag tycker ju om ljudet som det är nu men det skulle vara en bonus med baslådor och lite höftigt med hehe.

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-09 18:58

RSG skrev:Sök på SLS10 här på forumet så lär du hitta en hel del att läsa :wink:

Och välkommen!

Men du får nog berätta lite mer hur du hade tänkt dig att integrera basarna med resterande system.
Tänkt delningsfrekvens tex?
Har tänkt dig att dela baslådorna mot dina 3-28 som "vanligt" vid 80 hz?
Har din (väldigt snygga) Technics pre out/Main in?
Frågar då det finns en hel del mer än bara att bygga ett par basar att fundera över.
Och medan du ändå är och läser/söker på forumet så passa på att läsa om MiniDSP, känns rent spontant som om det kommer att behövas.
Och standard frasen,,, ladda hem Basta från tolvan.com och börja leka med olika element/lådor för att börja få ett hum om saker och ting.

/Johan


Här kommer bilder på baksidan av förstärkaren och på kanten
Bilagor
20200109_174804.jpg
20200109_174804.jpg (1.91 MiB) Visad 4224 gånger
20200109_174246.jpg
20200109_174246.jpg (1.07 MiB) Visad 4224 gånger

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-09 19:17

Provade att ställa upp högtalarna på varsinn stol precis.. konstaterade direkt att det inte blev bra..

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav RSG » 2020-01-09 22:40

Ny information :)
Du vet åtminstone nu att baslådorna troligtvis inte kommer att hamna under dina Mirsh.
Ger Lite mer att fundera över

Mer information
Din stärkaren medger att du i framtiden i "pre out" kopplar in ett aktivt filter ( kanske minidsp), från det filtret får du en fördelning till topparna (OM 3-28) som skall in i "Main in" på din stärkare, och en fördelning som skall till ett externt slutsteg och vidare till dina basar.
Detta är väldigt bra och ökar möjligheterna att få till ett resultat som ger ett långvarigt bra resultat!!!
Fråga inte hur jag vet :wink: men,,, finns inga genvägar till det perfekta ljudet 8)
Pengarna har en förmåga att börja rulla när man väl sätter igång...
Sen om du hänger kvar på forumet så kommer du att upptäcka att hur medlemmars definition av "det perfekta ljudet" spretar tämligen stor här på Faktiskt :mrgreen:

Den där foamkanten ser väl fräsch och fin ut, liiiite svårt att se på bilden bara :wink:
Var det du som renoverade högtalarna?

/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav Tangband » 2020-01-10 08:41

Välkommen till forumet :) .
Du behöver nog dela betydligt lägre i frekvens än 300 Hz om du har separata baslådor till topparna, som står på olika ställen en bit ifrån.
Dina Mirschlådor bör pluggas i rören om de spelar med subbasar, om mirsch-lådorna är basreflexkonstruktioner.

Det är en djungel, men ett äventyr :)

JohanSpaara89
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-01-08
Ort: Uppsala

Re: Beyma 10BR60 v2

Inläggav JohanSpaara89 » 2020-01-10 12:22

RSG skrev:Ny information :)
Du vet åtminstone nu att baslådorna troligtvis inte kommer att hamna under dina Mirsh.
Ger Lite mer att fundera över

Mer information
Din stärkaren medger att du i framtiden i "pre out" kopplar in ett aktivt filter ( kanske minidsp), från det filtret får du en fördelning till topparna (OM 3-28) som skall in i "Main in" på din stärkare, och en fördelning som skall till ett externt slutsteg och vidare till dina basar.
Detta är väldigt bra och ökar möjligheterna att få till ett resultat som ger ett långvarigt bra resultat!!!
Fråga inte hur jag vet :wink: men,,, finns inga genvägar till det perfekta ljudet 8)
Pengarna har en förmåga att börja rulla när man väl sätter igång...
Sen om du hänger kvar på forumet så kommer du att upptäcka att hur medlemmars definition av "det perfekta ljudet" spretar tämligen stor här på Faktiskt :mrgreen:

Den där foamkanten ser väl fräsch och fin ut, liiiite svårt att se på bilden bara :wink:
Var det du som renoverade högtalarna?

/Johan


Ja det var väldigt bra att du tipsade om höjden, jag får tacka!

Med min pre out och main in så borde jag kunna koppla ett sådant steg: DAYTON AUDIO SPA250? Kan jag koppla dsp via slutseget då? (Det kanske är det du har förklarat)
Dsp verkar ju vara ett bra verktyg för att få till ljudet så bra som möjligt vad jag förstår.
Börjar nästan fundera på endast en baslåda nu när högtalarna inte ska stå på lådorna.

Angående foamkanten så var det så svårt att få ner den i 2mb (borde ha tagit en bild från längre håll)
Elementen är renoverade hos Åden i Umeå när jag bodde där.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster