Moderator: Redaktörer
RSG skrev:Kul!!!
Men vad e NOS![]()
![]()
![]()
/Johan
Kalejdokom skrev:LTS. Men har du även originalelement från 2001, eller skall de bestyckas med nya godsaker?
gopnik skrev:Visst fanns det väl en filtermod som skulle ge lite mer värmeregister, eller har jag drömt det?
Mer djupbas eller fylligare klang – valet är ditt
När m2 dimensionerades tänkte jag länge och väl på vilka egenskaper jag skulle ge högtalaren, och kom till sist fram till att den skulle ges möjligheten att anpassas till flera olika akustiska stödsituationer. Känsligheten blir ju så hög att det räcker och blir över ändå.
Därför har jag valt att ge den en känslighet som är 2 dB lägre än vad som är teoretiskt möjligt om den varit en så noggrann kopia som möjligt av m1 (och f1). Känsligheten har alltså lagts bara 4 dB över m1 och f1, vilket leder till att man kan välja att antingen låta klangen vara 2 dB ”extrafyllig” i mellanbasen. Detta kan vara en vettig dimensionering om högtalaren står mindre fritt än huvudhögtalarna, och därför drabbas av utsläckning från bakre väggens motfasreflexion i 100 Hz-området. (Vid lägre frekvenser kommer givetvis reflexen från bakre väggen att förstärka, men där har ju redan ljudet börjat ledas över till huvudhögtalarna.) Eller också kanske man inte behöver den 2 dB extra nivån. Isåfall kan man sätta igen den ena basreflexporten. Då sjunker avstämningsfrekvensen och högtalaren går djupare i basen. Lyssna och välj!
RogerGustavsson skrev:gopnik skrev:Visst fanns det väl en filtermod som skulle ge lite mer värmeregister, eller har jag drömt det?
Var det inte motsatsen? Att det var lite väl "varmt"? Lite beroende på placering. Vänta lite, skrevs så här:Mer djupbas eller fylligare klang – valet är ditt
När m2 dimensionerades tänkte jag länge och väl på vilka egenskaper jag skulle ge högtalaren, och kom till sist fram till att den skulle ges möjligheten att anpassas till flera olika akustiska stödsituationer. Känsligheten blir ju så hög att det räcker och blir över ändå.
Därför har jag valt att ge den en känslighet som är 2 dB lägre än vad som är teoretiskt möjligt om den varit en så noggrann kopia som möjligt av m1 (och f1). Känsligheten har alltså lagts bara 4 dB över m1 och f1, vilket leder till att man kan välja att antingen låta klangen vara 2 dB ”extrafyllig” i mellanbasen. Detta kan vara en vettig dimensionering om högtalaren står mindre fritt än huvudhögtalarna, och därför drabbas av utsläckning från bakre väggens motfasreflexion i 100 Hz-området. (Vid lägre frekvenser kommer givetvis reflexen från bakre väggen att förstärka, men där har ju redan ljudet börjat ledas över till huvudhögtalarna.) Eller också kanske man inte behöver den 2 dB extra nivån. Isåfall kan man sätta igen den ena basreflexporten. Då sjunker avstämningsfrekvensen och högtalaren går djupare i basen. Lyssna och välj!
RogerGustavsson skrev:gopnik skrev:Visst fanns det väl en filtermod som skulle ge lite mer värmeregister, eller har jag drömt det?
Var det inte motsatsen? Att det var lite väl "varmt"? Lite beroende på placering. Vänta lite, skrevs så här:
STDI skrev:Här är en tråd med diskussion kring modifiering. Det gäller kanske samma sak. I vilket fall som helst kommer dessa att byggas som standard. Ev ändring lämnas till ny ägare. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=28587&full=1
mohammad skrev:Nu har jag hittat det… det var i MoLT 3/2003 som Ingvar Öhman svarat på frågan och föreslagit ändringar i trevägarens filter för att ta bort störande resonanser. Ingvar föreslagit ”att byta stora spolen 9 mH till 12H och parallelkoppla 220uF med ytterligare 68 uf”, alternativt ”att i serie med 2mH och 300uF koppla ett motstånd om 1 – 4 ohm”
gopnik skrev:Trevligt! Hur hittade du det här kittet?![]()
Jag skulle nog höra med Ingvar om han inte har några lämpliga uppgraderingsbasar liggande. Som jag förstod det var de senare LTS-basarna likvärdiga med de gamla SEAS-tillverkade pP-basarna. I varje fall för några år sedan fanns det något par kvar.
MagnusÖstberg skrev:Det tar ett tag innan de låter som de skall.
MagnusÖstberg skrev:Det tar ett tag innan de låter som de skall.
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Det tar ett tag innan de låter som de skall.
Korrektamunde, cd-skivorna måste spelas in.
STDI skrev:Idag har vi flyttat till annat rum och lyssnat. Fortfarande är jag inte nöjd. Men högtalarna ska spelas in ett tag och sen lyssnar jag igen på plats. Och därefter jämförelse bl a med Larsen L8 hemma hos mig.
juanth skrev:STDI skrev:Idag har vi flyttat till annat rum och lyssnat. Fortfarande är jag inte nöjd. Men högtalarna ska spelas in ett tag och sen lyssnar jag igen på plats. Och därefter jämförelse bl a med Larsen L8 hemma hos mig.
Släng på en stor matta på golvet!
Du kommer bli mer nöjd då.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 241 gäster