Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Seas CD22RN4X skulle jag hellre rekommendera.
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=461
Finns en byggtråd på det. Fast då med L22RN4X
viewtopic.php?f=3&t=36647&hilit=L22RN4X%2FP
Jag är dock lite allergisk mot fasplugg på baselement. Elementen har i princip samma T/S så det går lika bra med den förra.
Perfector skrev:Om du ska ha det bästa så är nog denna bättre
https://www.monacor.se/produkter/8/vnr/102370/
Resonans 25 Hz och mycket trevlig.
Lådan är helt ok.
Mina aviga reflexberäkningar är att hålet skall vara lite större än vad som behövs för att slippa blåsljud vid kraftiga pådrag.
Samt att man belastar elementet istället för att stämma vid en viss frekvens.
Elementet rör sig mindre och tål mer effekt.
Yttermått element delat Pi gånger 2.36 ger det du behöver.
Alternativt att du leker med hålborr och ökar på hålet till du slipper blåsljudet.
Därefter 2 i varandra skjutbara rör.
Kör lägsta frekvens elementet klarar enligt fabrik och dra rören tills elementet stannar eller rör sig så lite som möjligt.
Då är belastningen absolut och trots att konen rör sig lite så ligger trycket kvar i rummet.
Jag byggde under drygt 10 år alla högtalare till Monacors utställningar och har fått godkänt av Danmarks svar på Stig Carlsson.
Hoppas du har en trevlig stund med lekstugan.
Kraniet skrev:Seas CD22RN4X skulle jag hellre rekommendera.
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=461
Finns en byggtråd på det. Fast då med L22RN4X
viewtopic.php?f=3&t=36647&hilit=L22RN4X%2FP
Jag är dock lite allergisk mot fasplugg på baselement. Elementen har i princip samma T/S så det går lika bra med den förra.
Bjorn_ skrev:Perfector skrev:Om du ska ha det bästa så är nog denna bättre
https://www.monacor.se/produkter/8/vnr/102370/
Resonans 25 Hz och mycket trevlig.
Lådan är helt ok.
Mina aviga reflexberäkningar är att hålet skall vara lite större än vad som behövs för att slippa blåsljud vid kraftiga pådrag.
Samt att man belastar elementet istället för att stämma vid en viss frekvens.
Elementet rör sig mindre och tål mer effekt.
Yttermått element delat Pi gånger 2.36 ger det du behöver.
Alternativt att du leker med hålborr och ökar på hålet till du slipper blåsljudet.
Därefter 2 i varandra skjutbara rör.
Kör lägsta frekvens elementet klarar enligt fabrik och dra rören tills elementet stannar eller rör sig så lite som möjligt.
Då är belastningen absolut och trots att konen rör sig lite så ligger trycket kvar i rummet.
Jag byggde under drygt 10 år alla högtalare till Monacors utställningar och har fått godkänt av Danmarks svar på Stig Carlsson.
Hoppas du har en trevlig stund med lekstugan.
Intressant metod! Skall bli kul att labba med BR. Elementet simulerar riktigt najs i 47 liter.
när jag kollar databladet hittar jag "Frequency range f3-4,500 Hz" -vad är den undre frekvensen då?
Kalejdokom skrev:Snurrigt - ni verkar syfta på olika element. Jag tror att Björn menar det element som Perfector föreslog (SPH-200KE).
Menar Perfector att f3 är samma sak som fs?
RogerGustavsson skrev:Oavsett vad Perfector kallar det, man väljer en avstämning. "Belastar" gör den vid vald avstämning, dvs. där konen rör sig minst och porten ger sitt bidrag.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Oavsett vad Perfector kallar det, man väljer en avstämning. "Belastar" gör den vid vald avstämning, dvs. där konen rör sig minst och porten ger sitt bidrag.
Exakt, och då tål den mer effekt utan att fladdra som en jamohögtalare
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Oavsett vad Perfector kallar det, man väljer en avstämning. "Belastar" gör den vid vald avstämning, dvs. där konen rör sig minst och porten ger sitt bidrag.
Exakt, och då tål den mer effekt utan att fladdra som en jamohögtalare
Nja, du måste du ligga just runt avstämningsfrekvensen. Över eller under fås ingen hjälp. Under är kritiskt då konen är dåligt dämpad där och fladder lätt uppstår.
RogerGustavsson skrev:Det förvånar mig om du nu hållit på med ljud så länge att du aldrig upplevt konfladder pga. av ljud under avstämningen!
Michael skrev:f3 är där nivån sjunkit 3dB. Var det är beror på lådan. ...för högtalaren! Om du har högtalaren i ett rum, så kommer även rummet att påverka (vid dessa låga frekvenser).
Hmm, har ingen nämnt Basta! ännu i denna tråd
//Michael
Bjorn_ skrev:Michael skrev:f3 är där nivån sjunkit 3dB. Var det är beror på lådan. ...för högtalaren! Om du har högtalaren i ett rum, så kommer även rummet att påverka (vid dessa låga frekvenser).
Hmm, har ingen nämnt Basta! ännu i denna tråd
//Michael
Misstänkte att det var på det viset (f3). Många tillverkare skriver ändå ut range, och eftersom metodiken beskriven av perfector baserades på att man känner till lägsta frekvens så tyckte jag det var intressant att veta.
Basta har jag kört förr, men det var några datorer sedan, så det blir väl att uppdatera. Testade med speaker-box lite på telefonen och den funkar väl sådär. Man måste dessutom betala för att få spara mer än ett projekt
Då lägger jag hellre pengarna på en ny bastalicens...
Spontant så simulerar monacorelementet lite snyggare, men seas man man få ner lite djupare. Jag har dock inga som helst ambitioner att få denna låda att gräva djupt... det är en 8:a
Därför blir Xmax och annat inte lika intressant. Det skall vara vara ett stöd till min OA5 mono-setup.
Bjorn_ skrev:Då lägger jag hellre pengarna på en ny bastalicens...
Kalejdokom skrev:Bjorn_ skrev:Då lägger jag hellre pengarna på en ny bastalicens...
Svante har lagt ner supporten på Basta!, som nu är freeware:
Basta! is discontionued and thus unsupported, however it is now considered as freeware.
Use the serial number D4E5-EEA9-A5CE-8BD0 to get it started.
Bjorn_ skrev:Brummade det från traforna eller högtalaren, eller båda?
Bjorn_ skrev:Hur ska jag tänka kring BR-rör? 50mm diameter får jag 5,7m/s och 69mm får jag 3m/s. Har förstått att det är långt ifrån någon gräns (under 10m/s), men är något att föredra?
Bjorn_ skrev:Det får bli 69mm. Hittar jag några i varandra skjutbara rör i den storleken så kan det ju vara kul att testa lite, men har ej hittat det än så länge. Får väl leta i något byggvaruhus...
Bjorn_ skrev:alltså, det finns ju dessa:
https://www.conrad.se/p/monacor-mbr-70-basreflexror-utdragbar-inre-diameter66-mm-1331997?gclid=CjwKCAiAzJLzBRAZEiwAmZb0anhb8C2M7PbaBeseC9lJhXbKWP9YRrasWaDEdS_ihsY9AI55qr7vRhoC890QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&vat=true
Men de har ju inga trattar...
Bjorn_ skrev:Någon som jobbat med kopparplåt? Jag tänkte göra en apparatlåda i just det. Har en design i huvudet som jag tror blir snyggt. Min fundering gäller tjocklek. Har hittat från 0,5 till 2 mm. Eftersom det har ett respektabelt kilopris så är det inte till att beställa en massa provbitar
Räcker det med 1mm tro? Den skall ju helst inte skramla itu...
MagnusÖstberg skrev:Jag rekommenderar med trattar på basreflexröret.
Gör det något längre än du räknat på. Det är väldigt mycket lättare att korta ett rör än tvärtom.
Bjorn_ skrev:Råkade få en lite större säkringshållare än vad jag hade tänkt (många produkter på elfa).
Men den funkar nog ändå. Vad skall jag ha för värde på säkringen?
2A Trög tänkte jag. Alltså på inkommande fas
Bjorn_ skrev:Jaha, du tänker så
Tror inte jag kommer maxa uttaget, men det märker jag väl i så fall
Bjorn_ skrev:Ok, efter att ha läst igenom en massa uppfattningar och tyckande på diverse forum hittade jag till slut denna:
https://electrical-engineering-portal.com/overcurrent-protection-transformer-nec-450-3
Om jag uppfattat det korrekt bör primären säkras med 110-125% av nominell effekt.
Kalejdokom skrev:I en basreflex bör man ha fritt luftrum mellan baksidan av baselementet och porten. Det ser inte ut att bli optimalt som du skissat. Kan du inte bara dämpa runt om längs alla väggar och hålla insidan öppen/fri från dämp? Om du använder "vanlig" väggisolering, typ Isover, ska du inte behöva något tyg som skydd inne i lådan.
Kalejdokom skrev:I en basreflex bör man ha fritt luftrum mellan baksidan av baselementet och porten. Det ser inte ut att bli optimalt som du skissat. Kan du inte bara dämpa runt om längs alla väggar och hålla insidan öppen/fri från dämp? Om du använder "vanlig" väggisolering, typ Isover, ska du inte behöva något tyg som skydd inne i lådan.
RogerGustavsson skrev:Kalejdokom skrev:I en basreflex bör man ha fritt luftrum mellan baksidan av baselementet och porten. Det ser inte ut att bli optimalt som du skissat. Kan du inte bara dämpa runt om längs alla väggar och hålla insidan öppen/fri från dämp? Om du använder "vanlig" väggisolering, typ Isover, ska du inte behöva något tyg som skydd inne i lådan.
Är det verkligen alltid fallet? Kommer jag ihåg rätt var det inte mycket fri luft mellan baselementen och porten i pK, bara en liten spalt på sin höjd. Ino piP har också inte helt fritt för luftströmmen, men det är mera fritt fram till porten. Hade båda samtidigt och pK kunde spela lite längre ner i basen.
Perfector skrev:Jag ser fram eot dina intryck av Moacorbasen.
Har du beräknat rör efter avstämning eller belastning?
Om du räknar på belastning kan eventuellt röret behöva kortas om du når "krismax" avseende lådvolym.
Då blir sannolikt röret kortare, kollas enklast med 2 i varandra skjutbara rör och en ton runt Fs där röret skall röra sig så lite som möjligt vid lite mer volym
Bjorn_ skrev:Perfector skrev:Jag ser fram eot dina intryck av Moacorbasen.
Har du beräknat rör efter avstämning eller belastning?
Om du räknar på belastning kan eventuellt röret behöva kortas om du når "krismax" avseende lådvolym.
Då blir sannolikt röret kortare, kollas enklast med 2 i varandra skjutbara rör och en ton runt Fs där röret skall röra sig så lite som möjligt vid lite mer volym
Jag tänkte göra både och. Det blev ett skjutbart rör. Enligt beräkningar så skall röret vara 22,X nånting långt. Fast i och med att den går mot golvet så skall det säkert vara ännu kortare. Sen kommer det säkert skilja om jag har porten bak (längst in mot väggen) eller fram. Det sistnämnda tänker jag kanske är onödigt att justera för.
Mest rimligt är väl att ha porten bak...
Skall bara hitta på någon bra rigg så att jag kan se elementet samtidigt som jag kan justera röret. Kanske en stor plexiglasskiva som högtalaren kan stå på. Med ett litet hål för ståltråd som sedan kan kopplas till det skjutbara röret in i högtalaren...
Perfector skrev:Du behöver inte kompensera för röret mot golvet.
Fundera lite på den här.
Rörets omkrets x höjd över golvet
Dela det med rörets area och se om du kan få samma värde.
Test med annan låda och element visade att elementet då inte visste var lådan slutade och rummet började utan fick hela rummet som resonanskammare.
Det låter konstigt med funkade så bra att 4" i en platt låda på 18 liter spelade så att soffan i tv-rummet skakade under filmen jordbävningen.
Med 7" bas blev det ännu bättre.
Hur många liter är lådan invändigt?
Ligger den runt 40-45 liter behöver du inte ändra rörets längd om du räknar innermått x 2.36 för absolut längd.
Är lådan mycket större blir röret kortare och mindre än Ca: 22 liter så blir röret längre för att behålla belastningen.
Hur det blir om man istället stämmer röret till en viss frekvens har jag aldrig kollat då jag inte räknat så
Perfector skrev:Med 66 mm rör innerdiameter blir röret enligt mitt sätt 155,76 mm långt, och med 47 liter borde det bli korrekt belastning så att basen inte fladdrar vid kraftig bas.
Skulle det gör det (lådan är då för stor för beräkningen) så får du kolla med en signal som jag angav ovan och dra röret i längd tills minsta möjliga rörelse blir kvar.
Bjorn_ skrev:Spackla och slipa. Det tråkigaste som finns...
Kalejdokom skrev:Bjorn_ skrev:Spackla och slipa. Det tråkigaste som finns...
Ännu tråkigare är väl att VARJE dag reta sig på att man slarvade med underarbetet. Jämfört med att EN eller några dagar ha tråkigt.
Så brukar jag tänka när något är tråkigt.
Bjorn_ skrev:Kanske... jag var hungrig när jag kopplade och det är ju aldrig bra
Fast jag mätte upp dem till 50K i min-läge, vredet max motsols. 0 Ohm=Max medsols. Jag har inte jordat dem ännu, för det inte riktigt klart med plåtar men det spelar ju mindre roll.
Insignal på pin 1 och utsignal på pin 2 (wipern), jord på 3...
Enligt databladet på förstärkaren skall det vara 50-pottar
Kalejdokom skrev: På bilden har man också jordat kontaktchassit (4) men det brukar vara överkurs.
darkg skrev:Um, jag tycker att det tvärtom ser väldigt icke-balanserat ut i bild A.
Kalejdokom skrev:@darkg: det var ju det jag menade, att det blev obalanserat genom att koppla ihop minus och signaljord. Nu vet vi ju egentligen inte om signalen är balanserad eller obalanserad bakom kontakten, men att kopplingen i alla fall ger en obalanserad signal till ingången på förstärkaren.
Så bra att det verkar falla på plats!
Edit: ser ut på bilden som att du inte använder skärmade signalkablar. Man bör använda skärmad kabel med skärmen jordad för att minimera brum.
Bjorn_ skrev:Fixade en egen jordpunkt, men de blev inte så bra. Kan inte hetsa upp temperaturen tillräckligt för att tennet skall få bra kontakt. Vad göra?
Snurra upp lite RK (sån man drar i elrör) och löda på (och kasta nuvarande bricka)
Bara göra den jättemycket mindre?
Andra tips?
Bjorn_ skrev:Fixade en egen jordpunkt, men de blev inte så bra. Kan inte hetsa upp temperaturen tillräckligt för att tennet skall få bra kontakt. Vad göra?
smile skrev:Snyggt byggt!
Ang. Kopparbrickan.
Kanske går det att borra hål i den som passar de trådar du ska löda fast?
Har du provat att använda extra flussmedel eller tex lödvatten/lödpasta?
Det kan bildas oxidskikt på koppar som ibland gör det lurigt att få fäste med tennet.
Bill50x skrev:Använd en riktig lödkolv och inte en tunn lödpenna. De tunna lödspetsarna innehåller så liten energi att de snabbt svalnar när man löder lite tyngre grejor. Och som någon ovan skrev, använd lite extra lödpasta. Företnna gärna tråden innan du sticker den genom hålet och se till att ha lite extra tenn på lödspetsen så får du direkt bra kontakt med kopparen.
/ B
Eri skrev:Ang. jordningen. Varför inte montera ringkabelskor på kablarna i stället och sen stapla dem på en skruv med lagom diameter.
Bjorn_ skrev: Tack för tipsen, har du ett exempel på lämplig lödkolv för tyngre arbete?
Finns ju massor...
Maccis skrev:Kan du inte montera en extern antenn?
Bjorn_ skrev:Försöker förstå vad en underavstämning skulle kunna ge för positiv effekt. Allt beror väl på, som vanligt. Om vi låtsas att jag haft en låda på 55 liter istället, så hade kurvan blivit något i stil med den svarta kurvan nedan. I sådana fall hade en underavstämning kunnat vara på plats (röd kurva), tänker jag rätt då?
Har för övrigt kört på 30,25Hz avstämning senaste dygnet. Osäker på om jag hör någon skillnad. Har dock skruvat ner effekten något på subben, så lite kanske det gör på sig.
Perfector skrev:Bjorn_ skrev:Försöker förstå vad en underavstämning skulle kunna ge för positiv effekt. Allt beror väl på, som vanligt. Om vi låtsas att jag haft en låda på 55 liter istället, så hade kurvan blivit något i stil med den svarta kurvan nedan. I sådana fall hade en underavstämning kunnat vara på plats (röd kurva), tänker jag rätt då?
Har för övrigt kört på 30,25Hz avstämning senaste dygnet. Osäker på om jag hör någon skillnad. Har dock skruvat ner effekten något på subben, så lite kanske det gör på sig.
Den understa kurvan i svart är ju exakt vad jag brukar försöka få fram när jag bygger högtalare.
Då får man en inbyggd loudness som gör att basen låter mer i balans vid låga volymer.
Griff skrev:Perfector skrev:Bjorn_ skrev:Försöker förstå vad en underavstämning skulle kunna ge för positiv effekt. Allt beror väl på, som vanligt. Om vi låtsas att jag haft en låda på 55 liter istället, så hade kurvan blivit något i stil med den svarta kurvan nedan. I sådana fall hade en underavstämning kunnat vara på plats (röd kurva), tänker jag rätt då?
Har för övrigt kört på 30,25Hz avstämning senaste dygnet. Osäker på om jag hör någon skillnad. Har dock skruvat ner effekten något på subben, så lite kanske det gör på sig.
Den understa kurvan i svart är ju exakt vad jag brukar försöka få fram när jag bygger högtalare.
Då får man en inbyggd loudness som gör att basen låter mer i balans vid låga volymer.
En nyfiken fråga Perfector: Innebär det att dina högtalare bara används då du spelar vid svag volym?
Byter du högtalare om/när du spelar starkare? Eller använder du tonkontroll för att minska basen?
Perfector skrev:Griff skrev:En nyfiken fråga Perfector: Innebär det att dina högtalare bara används då du spelar vid svag volym?
Byter du högtalare om/när du spelar starkare? Eller använder du tonkontroll för att minska basen?
Nejdå.
Men om du tänker dig magnetens storlek i förhållande till konytan så blir magneten allt större med mindre element.
Det gör att energin inte ligger i proportion till volymen i alla element.
När man höjer så kommer mellan och diskantelement att hinna ikapp med min tankevurpa som grund.
Dessutom mäter man Eller i alla fall mätte man oktavsvepet mellan 200 och 2000 Hz på en bas, vilket gör att den sjunker under 200 Hz (om man inte gjort någon förändring på hur man mäter) baselementets känslighet.
Då planar kurvan ut och jag behöver inte fundera på DSP eller andra efterkonstruktioner för att få ljudet i balans.
Nu kommer giljotinbataljonen i högsta hugg men det har alltid fungerat klockrent och ingen har någonsin sagt att jag byggt bullriga högtalare.
Perfector skrev: När man höjer så kommer mellan och diskantelement att hinna ikapp med min tankevurpa som grund.
Perfector skrev:Den understa kurvan i svart är ju exakt vad jag brukar försöka få fram när jag bygger högtalare.
Då får man en inbyggd loudness som gör att basen låter mer i balans vid låga volymer.
Griff skrev:Perfector skrev:Griff skrev:En nyfiken fråga Perfector: Innebär det att dina högtalare bara används då du spelar vid svag volym?
Byter du högtalare om/när du spelar starkare? Eller använder du tonkontroll för att minska basen?
Nejdå.
Men om du tänker dig magnetens storlek i förhållande till konytan så blir magneten allt större med mindre element.
Det gör att energin inte ligger i proportion till volymen i alla element.
När man höjer så kommer mellan och diskantelement att hinna ikapp med min tankevurpa som grund.
Dessutom mäter man Eller i alla fall mätte man oktavsvepet mellan 200 och 2000 Hz på en bas, vilket gör att den sjunker under 200 Hz (om man inte gjort någon förändring på hur man mäter) baselementets känslighet.
Då planar kurvan ut och jag behöver inte fundera på DSP eller andra efterkonstruktioner för att få ljudet i balans.
Nu kommer giljotinbataljonen i högsta hugg men det har alltid fungerat klockrent och ingen har någonsin sagt att jag byggt bullriga högtalare.
Då innebär det alltså att i stort sett alla andra högtalare är felkonstruerade, eller så är det helt enkelt som du själv skriver: en tankevurpaPerfector skrev: När man höjer så kommer mellan och diskantelement att hinna ikapp med min tankevurpa som grund.
Bjorn_ skrev:Det jag skall testa nu är vid vilken frekvens jag har minst konrörelse så som röret är just nu, vilket är 165mm. Troligtvis är det inte 30,25Hz
Bjorn_ skrev:I väntan på nytt basrör fick jag idag gjort den överlägset bästa justeringen. Subben flyttades ut i mitten på kortsidan av rummet(3/7 in på kortsidan för att vara exakt), och OA5:an fick flytta in i hörnet. Basen stramades upp ordentligt och mycket "bummel" försvann. Min naturliga resonanskammare, dvs hallen, dämpades också något vilket sammantaget bidrog till en bättre ljudbild.
Mellanregister och diskant trivs mycket bättre i hörnet och nu har jag bra återgivning i större delen av nedervåningen. Min personliga preferens är allt annat än neutral, jag gillar t ex B&W:s överdrivna mellanregister från deras FST-element som många är allergiska mot. Med ny placering ligger jag fortfarande inte i närheten av detta, jag skulle kalla nuvarande återgivning mer neutral än vad jag föredrar i ett system. Att dela en OA5 med sub var generellt sett också en bra idé. Just nu är det andra ordningens filter. Har testat många men detta får nog stanna. Ganska flackt filter. Subben delar jag brant på 80. Kan vara att det funkar med ett flackare filter nu med ny placering, men troligen inte.
Så, utan att vara alltför självgod så kan jag i alla fall säga att det är det bästa system som funnits i vårt hem på bra länge. Sett ur perspektivet "trådlös wifihögtalare" så är det DET bästa jag hört. Sen är det svårt att hitta något motsvarande kommersiellt, så det är ingen rättvis jämförelse. Sjukt nöjd i alla fall.
Nattlorden skrev:Udda formfaktor på TV:n
darkg skrev:Nattlorden skrev:Udda formfaktor på TV:n
Äsch så fånigt, du ser väl att det är en kremeringsugn!
Både snyggt och praktiskt.
Bjorn_ skrev:darkg skrev:Nattlorden skrev:Udda formfaktor på TV:n
Äsch så fånigt, du ser väl att det är en kremeringsugn!
Både snyggt och praktiskt.
Exakt, vi brukar grilla djurlik i den
darkg skrev:Bjorn_ skrev:darkg skrev:
Äsch så fånigt, du ser väl att det är en kremeringsugn!
Både snyggt och praktiskt.
Exakt, vi brukar grilla djurlik i den
Jojo, en och annan svärmor försvinner nog också kan jag tänka, din rackare.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster