OA5 blir AMP + SUB

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Griff » 2020-04-16 18:23

Perfector skrev:
Griff skrev:En nyfiken fråga Perfector: Innebär det att dina högtalare bara används då du spelar vid svag volym?
Byter du högtalare om/när du spelar starkare? Eller använder du tonkontroll för att minska basen?

Nejdå.
Men om du tänker dig magnetens storlek i förhållande till konytan så blir magneten allt större med mindre element.
Det gör att energin inte ligger i proportion till volymen i alla element.
När man höjer så kommer mellan och diskantelement att hinna ikapp med min tankevurpa som grund.
Dessutom mäter man Eller i alla fall mätte man oktavsvepet mellan 200 och 2000 Hz på en bas, vilket gör att den sjunker under 200 Hz (om man inte gjort någon förändring på hur man mäter) baselementets känslighet.
Då planar kurvan ut och jag behöver inte fundera på DSP eller andra efterkonstruktioner för att få ljudet i balans.
Nu kommer giljotinbataljonen i högsta hugg men det har alltid fungerat klockrent och ingen har någonsin sagt att jag byggt bullriga högtalare.


Då innebär det alltså att i stort sett alla andra högtalare är felkonstruerade, eller så är det helt enkelt som du själv skriver: en tankevurpa
Perfector skrev: När man höjer så kommer mellan och diskantelement att hinna ikapp med min tankevurpa som grund.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-04-16 18:35

Perfector skrev:Den understa kurvan i svart är ju exakt vad jag brukar försöka få fram när jag bygger högtalare.
Då får man en inbyggd loudness som gör att basen låter mer i balans vid låga volymer.


Det verkar ganska vanligt :)

När jag ändrade från 30 till 25 Hz i matning, för att okulärt, enklare se hur konen påverkades av olika avstämning så ändrade jag samtidigt förutsättningarna (avstämningsfrekvensen). Det tog ett tag innan jag fattade det. Det som jag kom till insikt om är att den teoretiska avstämningen på 26,39Hz i verkligheten kanske ligger närmre 25 Hz vilket är intressant i sig, även om det inte spelar så stor roll i detta fall. Jag använde en laserpekare för att uppskatta konrörelsen.

Det jag skall testa nu är vid vilken frekvens jag har minst konrörelse så som röret är just nu, vilket är 165mm. Troligtvis är det inte 30,25Hz :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Perfector » 2020-04-16 18:54

Griff skrev:
Perfector skrev:
Griff skrev:En nyfiken fråga Perfector: Innebär det att dina högtalare bara används då du spelar vid svag volym?
Byter du högtalare om/när du spelar starkare? Eller använder du tonkontroll för att minska basen?

Nejdå.
Men om du tänker dig magnetens storlek i förhållande till konytan så blir magneten allt större med mindre element.
Det gör att energin inte ligger i proportion till volymen i alla element.
När man höjer så kommer mellan och diskantelement att hinna ikapp med min tankevurpa som grund.
Dessutom mäter man Eller i alla fall mätte man oktavsvepet mellan 200 och 2000 Hz på en bas, vilket gör att den sjunker under 200 Hz (om man inte gjort någon förändring på hur man mäter) baselementets känslighet.
Då planar kurvan ut och jag behöver inte fundera på DSP eller andra efterkonstruktioner för att få ljudet i balans.
Nu kommer giljotinbataljonen i högsta hugg men det har alltid fungerat klockrent och ingen har någonsin sagt att jag byggt bullriga högtalare.


Då innebär det alltså att i stort sett alla andra högtalare är felkonstruerade, eller så är det helt enkelt som du själv skriver: en tankevurpa
Perfector skrev: När man höjer så kommer mellan och diskantelement att hinna ikapp med min tankevurpa som grund.

Jag kan bara svara för mig själv och varför jag började bygga högtalare.
Jag gör inga som helst bedömningar av andras arbete, därtill är jag inte kvalificerad.
Allting har ände, bananen den har två.
Apelsinen, den har ingen, men är glad ändå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-04-16 21:55

Bjorn_ skrev:Det jag skall testa nu är vid vilken frekvens jag har minst konrörelse så som röret är just nu, vilket är 165mm. Troligtvis är det inte 30,25Hz :)


165mm=31,6 isch...

Nu kanske man kan justera lådvolymen i basta och hamna nära

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-04-17 00:38

Slutsatser kring avstämning efter första basreflex-sub-bygget.

Fluff eller "Viso" påverkar

Trattar till röret är bra att ha

Lådvolymen påverkar mycket för korrekt avstämning, viktigt att vara noggrann med volym och räkna bort stag och annat

Rörlängden påverkade inte alls lika mycket (i mitt fall). Jag fick gå mellan två ytterligheter för att höra skillnad. Några millimeter fel är i mitt fall helt ohörbart, (säkert mätbart)

Hittade till slut (efter många test) en app som heter "Signal Generator" som var exakt nog för att testa med, den offrade jag 35 kronor på vilket får ses som en bra investering

Att "live" testa olika avstämning var kul. Känns dock som det är extremt svårt att få ett exakt mått baserat på detta. Jag var varken full, trött eller hungrig när jag testade, men det var hyfsat svårt att stämma av över sisådär en 27Hz med denna metod (för mig iaf). Ett ungefärligt värde kan man dock få fram. När jag testade "baklänges" genom att jämföra konrörelsen mot frekvensen så stämde det inte riktigt (25Hz matning motsvarade 26,04Hz givet samma rörlängd i Basta! - eller 30,25 mot 31,6). När jag justerar lådvolymen nedåt i Basta! kommer jag närmre sanningen. Inte helt och hållet, men en av mina parametrar är ju bara en okulär uppskattning, så det påverkar. Jag har inte heller räknat ut exakt lådvolym. Många potentiella fel alltså!

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda justerbar port igen för att kunna testa ordentligt. Det lutar åt att jag köper ett fast rör och kapar till rätt längd när jag är klar för denna gång. Då skulle det kunna se ut såhär (med justerad lådvolym, 43 liter och ett 69mm rör med trattar, avstämning 30Hz) f3 på 28,6:
Bilagor
final.JPG
final.JPG (177.3 KiB) Visad 2713 gånger

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-04-18 11:36

I väntan på nytt basrör fick jag idag gjort den överlägset bästa justeringen. Subben flyttades ut i mitten på kortsidan av rummet(3/7 in på kortsidan för att vara exakt), och OA5:an fick flytta in i hörnet. Basen stramades upp ordentligt och mycket "bummel" försvann. Min naturliga resonanskammare, dvs hallen, dämpades också något vilket sammantaget bidrog till en bättre ljudbild.
Mellanregister och diskant trivs mycket bättre i hörnet och nu har jag bra återgivning i större delen av nedervåningen. Min personliga preferens är allt annat än neutral, jag gillar t ex B&W:s överdrivna mellanregister från deras FST-element som många är allergiska mot. Med ny placering ligger jag fortfarande inte i närheten av detta, jag skulle kalla nuvarande återgivning mer neutral än vad jag föredrar i ett system. Att dela en OA5 med sub var generellt sett också en bra idé. Just nu är det andra ordningens filter. Har testat många men detta får nog stanna. Ganska flackt filter. Subben delar jag brant på 80. Kan vara att det funkar med ett flackare filter nu med ny placering, men troligen inte.

Så, utan att vara alltför självgod så kan jag i alla fall säga att det är det bästa system som funnits i vårt hem på bra länge. Sett ur perspektivet "trådlös wifihögtalare" så är det DET bästa jag hört. Sen är det svårt att hitta något motsvarande kommersiellt, så det är ingen rättvis jämförelse. Sjukt nöjd i alla fall.
Bilagor
762E607E-ED79-4A98-A62E-10345C3AA6DE.jpeg
762E607E-ED79-4A98-A62E-10345C3AA6DE.jpeg (64.21 KiB) Visad 2657 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Perfector » 2020-04-18 12:08

Bjorn_ skrev:I väntan på nytt basrör fick jag idag gjort den överlägset bästa justeringen. Subben flyttades ut i mitten på kortsidan av rummet(3/7 in på kortsidan för att vara exakt), och OA5:an fick flytta in i hörnet. Basen stramades upp ordentligt och mycket "bummel" försvann. Min naturliga resonanskammare, dvs hallen, dämpades också något vilket sammantaget bidrog till en bättre ljudbild.
Mellanregister och diskant trivs mycket bättre i hörnet och nu har jag bra återgivning i större delen av nedervåningen. Min personliga preferens är allt annat än neutral, jag gillar t ex B&W:s överdrivna mellanregister från deras FST-element som många är allergiska mot. Med ny placering ligger jag fortfarande inte i närheten av detta, jag skulle kalla nuvarande återgivning mer neutral än vad jag föredrar i ett system. Att dela en OA5 med sub var generellt sett också en bra idé. Just nu är det andra ordningens filter. Har testat många men detta får nog stanna. Ganska flackt filter. Subben delar jag brant på 80. Kan vara att det funkar med ett flackare filter nu med ny placering, men troligen inte.

Så, utan att vara alltför självgod så kan jag i alla fall säga att det är det bästa system som funnits i vårt hem på bra länge. Sett ur perspektivet "trådlös wifihögtalare" så är det DET bästa jag hört. Sen är det svårt att hitta något motsvarande kommersiellt, så det är ingen rättvis jämförelse. Sjukt nöjd i alla fall.

Stilren uppställning du fick till.
Det kan vara värt mycket att ögat åxå njuter när man lyssnar.
A+
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-04-19 00:24

Tack! Att det blev bra ljudmässigt var också najs :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Kalejdokom » 2020-04-19 18:54

Kul att det blev bra och ihop med dina OA5. Lite nyfiken, var står den andra OA5:an? Är det i motsatta hörnet och hur långt är det i så fall mellan högtalarna?
Jag har tidigare renoverat ett par OA5, som jag dock inte har kvar, men jag minns hur en enda OA5 kunde fylla hela rummet med välljud - lite smått magiskt.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-04-19 21:30

Det här är en Carlsson OA5 1.1-setup :lol:
(Dual mono)
Bilagor
F770F158-73CA-4013-8D7E-D7EA0FD4FA38.jpeg
F770F158-73CA-4013-8D7E-D7EA0FD4FA38.jpeg (48.89 KiB) Visad 2555 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Nattlorden » 2020-04-19 21:39

Udda formfaktor på TV:n 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Blandad byggtråd

Inläggav darkg » 2020-04-20 02:31

Nattlorden skrev:Udda formfaktor på TV:n 8)


Äsch så fånigt, du ser väl att det är en kremeringsugn!
Både snyggt och praktiskt.
Don’t just do something, sit there.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-04-20 08:33

darkg skrev:
Nattlorden skrev:Udda formfaktor på TV:n 8)


Äsch så fånigt, du ser väl att det är en kremeringsugn!
Både snyggt och praktiskt.



Exakt, vi brukar grilla djurlik i den :wink:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Blandad byggtråd

Inläggav darkg » 2020-04-20 11:35

Bjorn_ skrev:
darkg skrev:
Nattlorden skrev:Udda formfaktor på TV:n 8)


Äsch så fånigt, du ser väl att det är en kremeringsugn!
Både snyggt och praktiskt.



Exakt, vi brukar grilla djurlik i den :wink:


Jojo, en och annan svärmor försvinner nog också kan jag tänka, din rackare.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Perfector » 2020-04-20 13:08

darkg skrev:
Bjorn_ skrev:
darkg skrev:
Äsch så fånigt, du ser väl att det är en kremeringsugn!
Både snyggt och praktiskt.



Exakt, vi brukar grilla djurlik i den :wink:


Jojo, en och annan svärmor försvinner nog också kan jag tänka, din rackare.

Nejdå svärmor skjuter man.
"Det är spritens fel att slår era hustrur.
Det är spritens fel att ni låter era barn svälta.
Det är spritens fel att ni skjuter efter era svärmödrar.
OCH! Det är spritens fel att ni missar"
:mrgreen:
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 12 gäster