OA51.N byggsats utan instruktioner

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav niclas_f » 2020-02-23 19:19

Köpte en byggsats som ska bli ett par OA51.N. Fick allt i delar. Allt utom fyllningen.
Jag har tidigare byggt ett par Fukdist så jag är inte helt nybörjare på att bygga högtalare.

Lådorna verkar vara original, men som har passerat minst en person som modifierat lite. Hålen för dämpplattornas montering är pluggade. Lådornas faner är nedslipad, klar för behandling. Rören som följde med är gjorda i aluminium (25cm) med väl tilltagen fläns. Inuti lådan är det bitvis klätt med tunn bitumenmatta.

Nu har jag lite frågor.
1. Vad ska jag ha för fyllning?
1.1 inre kammaren. Vilken typ och hur mycket fyllning ska det vara? Hur ska den placeras?
1.2 främre kammaren. Jag vet att det bakom bashögtalaren ska vara en ullmatta formad som en skål, men resten då? Materialet är väl samma som i inre kammaren, men hur ska det placeras?
3. Skulle det vara OK att flytta basreflexportens mynning till motstående gavel?
4. Filterkomponenterna är lyx-varianten och därför blir filtret väldigt skrymmande. Är det någon som har byggt lyxvarianten och har en bild på hur placeringen gjorts för att få plats? Placering av komponenter och placering av hela delningsfiltret i högtalaren frågar jag efter.
Har skissat upp filtrets komponenter och flyttat runt dom i Fusion 360, men det blir ändå inte riktigt bra.
Borde jag dela upp filtret i en LP- och en HP-del kanske? Då blir det lättare att placera ut.

Screenshot 2020-02-23 at 17.57.54.png
lyxfiltret
Screenshot 2020-02-23 at 17.57.54.png (513.17 KiB) Visad 5937 gånger

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3665
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav juanth » 2020-02-23 20:33

All info finns i den här tråden, mestadels i de första sidorna. viewtopic.php?f=17&t=68496&start=390
Det finns beskrivet hur du byter rör och om dämpmaterial osv.
Med lyxfilter så är ett alternativ att ha det utvändigt i någon fin låda men det går nog att klämma in.

Ang. Rör till basreflex så har jag för mig att de ska vara 32x6cm (men kolla i tråden)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3665
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav juanth » 2020-02-23 20:39

Ang dämpplattor så gör du bäst i att bygga ett par elefantöron istället. De små i original har tycker jag mycket begränsad funktion. Nästan ingen alls.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3665
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav juanth » 2020-02-23 23:17

Alla bilder som kompletterar den här texten finns i förstainlägget i tråden jag hänvisade till förut.

avr7000 skrev:26 personer har hittils visat intresse för OA51.N genom att sätta in 500 kr till Cancerfonden i Anders Naqrefs minne och därefter fått filterkonstruktionen.

Kul!

update: 26 personer - 13000 kr till Cancerfond/Anders

Historien....

Anders hittade ett baselement som han sa skulle funka riktigt bra i den lilla OA51 lådan...

Anders hade ett bolag som hette Acoustic Landscape (där jag och Jonas var med på ett hörn), tanken var att göra en kommersiell grymmingversion av OA51.
Detta baselement och en diskant i waveguide, specialdesignad dämppanel etc.etc.

Nu gick det ju som det gick och Anders hann bli riktigt sjuk i cancer innan vi hann göra verklighet av detta,..
Anders gick bort och alla grejer blev liggande i min källare.

Efter två år bestämde jag mig för att göra nåt av det.

Jag jobbar lite för mycket med annat så jag tog hjälp av Magnus2 och en annan kompis, Hector.
Ett projekt på 1.5 år startade innan vi var nöjda med hur det lät.
-Det är otroligt hur nåt kan mäta så bra men ändå inte låta som det skall.....

Baselementet är alltså:
https://www.hifikit.se/wf182bd03.html
Wavecor Balanced Drive WF182BD03

Diskantelement:
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... dc-c000-4/

Till slut blev det dock riktigt bra!

Platta för att montera diskant (för att täcka orginalhål på orginallåda) finns att köpa via PM.


En annan kompis, Kristian, byggde ett par och kommentarer nedan är Kristians kommentarer och tips om hur man skall få ihop sina OA51.N.

"
Ombyggnad OA-51 originallåda till OA-51.N
Inkl. ext. filter och byte av internkablage.

(Införskaffa element, basreflexrör, filterkomponenter, terminaler, kablage mm.)

Bygg ihop filtret.

Kapa nya basreflexrör till rätt längd (32cm).
(Måla dem ev. svarta invändigt.)

Sy ihop ”skål” av ullfilt.

(Min kommentar, Kristian fick för smala bitar av mig och satte ihop dem, köper man filtbitar av Larsen får man i rätt mått)

Demontera befintliga element.

Plocka ur dämpmaterial och filter.

OmExtFilt: Demontera kablage från högtalarterminaler.

Såga av original basreflexrör ca 5cm från yttre mynning. Fläk/skala bort lager för lager från insidan av den kvarvarande stumpen.
När pappröret är helt borta, slipa ned den ca 2mm tjocka kanten ytterst runt hålet i lådans vägg så att det nya basreflexröret kan föras in utifrån.
(Jag använde slippapper lindat runt en limpatron för att få en lämplig radie.)
Prova då och då med det nya basreflexröret så att du inte slipar för mycket.

Denna variant är den som jag använt:

https://www.staples.se/papptub-60x455mm ... 20413.html

Arbeta bort material på båda sidor av hålet för diskantelementet för att göra plats för de nya diskanternas anslutningsterminaler.

Borra nya hål för den annorlunda hålbilden för det nya baselementet. (Plugga gärna igen de gamla hålen med t.ex. vässade tändstickor som doppas i trälim och knackas in i hålen och därefter kapas.)

(Min kommentar här.... det har på OA51 funnits två varianter på placering av basens skruvar, från början satt det en skruv rakt upp och senare var det vridet. Om man har en skruv rakt upp måste men ju vrida om man skall kunna montera diskanten utan att kapa dess frontplatta som annars sticker in en bit i distansringen.)

OmExtFilt: Slå ut de gamla terminalerna från insidan av lådan med hjälp av en stång eller ett rör av lämplig längd och diameter.
Borra hål för ytterligare två terminaler bredvid de befintliga.
Löd eller anslut med kabelskor nytt internkablage på terminalerna.
För in respektive kabel i rätt hål och tryck i respektive terminal. Täta gärna med lämpligt lim.
Jag använde enkardelig 0,75mm2 kablage (som delvis träddes igenom dämpmaterialet) i den inre kammaren och kunde då forma internkablaget så att det tryckte undan dämpmaterialet i den inre kammaren från den del där basreflexröret mynnar inne i högtalaren. (Man får peta dämpmaterialet på plats och forma kablaget med lämpligt tillhygge som förs in genom hålen i mellanväggen.
OmExtFiltSlut

Limma det nya basreflexröret på plats med vanligt trälim.

OmIntFilt: Montera filter på lämplig plats.

Montera platta för gamla hål/ny diskant. Obs täta mot högtalarlådan.

Anslut (löd eller med kabelskor) den nya diskanten och och montera denna i plattan.
(Diskanten har förmonterad tätning.)

Uppdaterat angående dämpmaterial

Montera tillbaka dämpmaterial i främre kammaren enligt följande.
Två hela bitar staplas ovanför basreflexröret (som i originalutförandet).
En bit delas på längden som den skiktar sig i två lika tjocka delar. Ena halvan kortas något för att få plats mellan mellanvägg och sidovägg och placeras sedan under baseflexröret.
Andra halvan av denna bit ställs på högkant mot mellanväggen så att de båda hålen i mellanväggen närmast baffeln täcks. Denna bit anpassas i sin övre del till lådans form.
En hel bit, något kortad för att få plats mellan mellanvägg och sidovägg läggs på lådans botten mellan basreflexröret och baffeln.
Placera ”skålen” av ullfilt så att den hamnar bakom baselementet.



Montera tätningslist mellan baselementets distansring och högtalarlådans baffel. Anslut och montera baselementet (som har inbyggd tätning). Detta görs lättast med högtalaren liggande så att baffeln är vågrät.

(Anpassa och montera diskanthyllan)


Jag slog ut de gamla terminalerna för att jag ville ha båda plusterminalerna närmast väggen.
För logikens skull går de övre till diskanten och den nedre till basen.

Inkoppling och montering av diskant bör ske e f t e r att de två bitarna dämpmaterial placerats uppe på basreflexröret.


Bilderna nedan var inte tagna för att göra en "instruktion". Det är bara en samling bilder Kristian tog för egen del under arbetet med att modda...

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

"


Larsen kan sälja plastringar (om man inte vill kapa i sina orginal) och de filtbitar (OA52 filt) som behövs.

Edit 190115:
Plåten man ser på bilderna under diskant är en plåt vi tillverkade för att ha som "adapter" och montera en nya diskanten i hålen från den gamla 80-talsdiskanten.


LTAS mätning i lyssningsposition

[ Bild ]




Stefan
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav niclas_f » 2020-02-24 00:41

Tack för att du försöker hjälpa mig, men tyvärr så har jag redan läst tråden och inte fått svar.

Jag har alltså inte originalfyllningen alls. Den följde inte med. Därför, när det står "stapla två hela bitar..." så vet jag inte vad det är. Eller har jag missat hur stor en hel bit är och vad den är gjort av?

När det gäller filtret så blir det så stort att jag skulle uppskatta att se hur någon annan gjort. Att det går, det vet jag, men hur gör man det snyggt?
Om det inte är någon som kan ge detaljer, så löser jag det själv så klart. Troligen genom att dela på HP och LP.

Rör har jag redan. De är förvisso för korta, men jag har redan skrivit ut nya förlängare i PLA-plast.
Frågan var: Skulle det vara OK att byta sida på rörmynningen? som det är på OA61 tänker jag?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav avr7000 » 2020-02-24 01:24

Nej du kan inte byta sida på rör...
OA51 har en kammare bakom element med mycket dämpning och en mellanvägg som tillsammans skapar ett strömningsmotstånd. Mynning på port sitter på andra sidan detta strömmningsmotstånd.

Jag antar att OA61 har ett böjt rör som går som ett "U" eller kanske räcker det med ett "L".

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3665
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav juanth » 2020-02-24 01:54

Det är glasull ca 15 kg/m3
Elefantöra/absorbent 80 kg/m3 (markskiva)
Jag kan se om jag har bilder på dämpmaterialets bitar/storlekar. Återkommer.

Från OA51 FAQ:

IngOehman skrev:15 kg/m^3 glasull motsvarar ungefär 25 kg/m^3 stenull.

Det har varit den lättare glasullen i alla Stigs högtalare jag kan erinra mig ha sett insidan av. Inte stenull (såsom t ex rockwoll).


Vh, iö
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav Lennart » 2020-02-24 03:18

Håller med niclas f att placering och utförande av dämpmaterial är svår att förstå. Tänk om någon som har 100% koll på detta kunde göra en eller ett par skisser om hur det ska utföras mm.

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav Kraniet » 2020-02-24 09:45

OA-61 är byggd lite annorlunda så att röret kunde flyttas

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Den största skillnaden (och stora fördelen) är att det tillåter en optimalt utformad absorbent till OA-61. Den behöver inte naggas i kanten för att ge plats för portens luftströmning. En annan fördel är att ljudtrycket från baselementet i mellanregistret inte nämnvärt sätter fart på orgelpipsresonansen i OA-61, som den gör på OA-51.


Vh, iö


:D Jag gissar att inloppet i basreflexröret i OA-61 hamnar på ett tryckmin för orgelpipsresonansen i OA-61.

Mvh
Peter

Njae, tillräckligt nära. Men det viktigaste är faktiskt att det finns en mellanvägg således att portens inre mynning inte ens sitter i samma kabinetthalva som baselementet. Det bildar ett LP-filter på vägen mellan bas och port.


Vh, iö
Mvh
Magnus

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav niclas_f » 2020-02-24 17:11

Nu har jag skissat lite mer.
Lågpassfiltret får måtten 130x100mm och placeras på bakre väggen i främre kammaren.
Screenshot 2020-02-24 at 15.56.50.png
Lågpassfilter-lyxlyx
Screenshot 2020-02-24 at 15.56.50.png (468.52 KiB) Visad 5710 gånger


Högpassfiltret får måtten 140x80mm och placeras på botten i främre kammaren.
Screenshot 2020-02-24 at 15.57.22.png
Högpassfilter-lyxlyx
Screenshot 2020-02-24 at 15.57.22.png (455.53 KiB) Visad 5710 gånger


En översiktsbild. Programmet visar inga krockar så det borde gå in ganska enkelt.
Screenshot 2020-02-24 at 15.53.59.png
Placeringsförslag
Screenshot 2020-02-24 at 15.53.59.png (503.36 KiB) Visad 5710 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-24 19:05

Är det verkligen lämpligt att låta delningsfiltret ta så mycket av den tillgängliga innervolymen? Jag hade placerat filtret utanför lådan, ger även möjlighet att ändra på det om det inte har blivit optimalt.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav niclas_f » 2020-02-24 19:52

Tycker inte jag heller. Säljer gärna lyxvarianten så att jag kan köpa en annan variant som är rimlig att ha på insidan.

C9874683-316C-45D1-8335-FD69000FDEF3.jpeg
Fina komponenter.
C9874683-316C-45D1-8335-FD69000FDEF3.jpeg (107.06 KiB) Visad 5663 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav petersteindl » 2020-02-24 21:36

Filtret tar kanske ½ liter. Vad gör det?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3665
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav juanth » 2020-02-24 22:33

Nej behåll lyxfiltret. Om du ska ha ett utvändigt filter så är det för att det är lättåtkomligt, volymen det tar jämfört med enklare filter lär inte påverka nämnvärt. Jag tycker du löst det bra med lågpass på väggen.

Filtret är nog mer tungt än stort.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-25 09:13

petersteindl skrev:Filtret tar kanske ½ liter. Vad gör det?


Det vet jag inte men med tanke på hur noga det tycks vara med vilken dämpning och var och hur den ska sitta är det kanske inte helt oviktig men volymändringar av lådan?

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav niclas_f » 2020-02-25 11:36

Ni som kanske har byggt flera egna högtalare samt spenderat tid i Basta (eller liknande program) och/eller har laborerat med olika dämpning, har säkert en känsla för vad det gör för skillnad med olika dämpning och om volymen skiljer sig +-10%. Inte jag.
Jag som inte har den känslan kan, 1. fråga om råd här, 2. börja jobba med Basta för att få en känsla, 3. börja laborera med olika dämpning.
Eftersom jag hellre spenderar tid på bygget så tänkte jag börja med alternativ 1.

Nu har jag hittat vad jag söker gällande dämpningen här på forumet. För OA51 gäller 6 stycken Isover glasull 10x10x26cm. 2 i inre kammaren och 4 i yttre. Blindtest har visat att Fårullsskålen gör varken till eller från, så den kan man hoppa över.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=20120
4.1 Dämpmaterialet i lådan
Som jag förstått det har man 6 bitar á 10x10x26cm per högtalare. 2 läggs i
den inre kammaren och 4 i den yttre (där elementen sitter). Isoleringen i den
yttre blir ganska komprimerad mao, medan den inre kammaren inte blir mer
än halvfylld.
100mm av den lagom fluffiga isover varianten är nog det som stämmer bäst med orginalet.

Två remsor ska ligga raklånga över basreflexröret, ända upp i taket. Två remsor ska ligga såhär: ( ) direkt bakom baselementet. Därmed är yttre kammaren ganska proppfull.
Inre kammaren ska vara klädd mot sidoväggen och baffelns baksida.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3665
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav juanth » 2020-02-25 12:43

Om lyxfiltret är 0,5 liter större än med det vanliga så handlar det om 1/32 del av volymen, drygt 3% vilket inte är mycket. Absolut inga 10% alltså. Nu vet jag inte om 0,5 liter stämmer men det verkar högst rimligt.

Var har du sett/hört/läst att fårullsfilten inte gör någon nytta?
Jag har svårt att tänka mig att AVR7000 mfl skulle ha med den om den inte gör nytta. Vill man bygga OA51.N så ingår den.

Bra att du hittade beskrivning gällande dämpmaterialet.
Kolla i byggtråden för .N så de sitter likadant i .N
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav niclas_f » 2020-02-29 10:05

Är det någon som har papprör till OA51.N över?
Eller var kan man köpa rör i älvsjö-trakten? Finns det bra alternativ till papprör?

Igår skrev jag ut stödformar för att laga de befintliga hålen så att nya hålet blir anpassat till OA51.N-diskanten.
Formen sätts i bakifrån så att jag kan spackla i håligheterna vid sidan med kemiskt trä. När kemiska träet stelnat ska stödformen tas bort.Tanken är sedan att diskanterna ska sitta som en smäck. Det är oerhört praktiskt med en 3d-skrivare :)

Skruvhålen ska pluggas igen med tändstickor och lim.

IMG_1172.jpg
stödform
IMG_1172.jpg (1.4 MiB) Visad 5381 gånger


Någon som känner igen sina gamla högtalarlådor förresten? Killen jag köpte av hade bara förvarat kitet sedan han köpte det.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav lemmts » 2020-02-29 12:04

Du har PM

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav niclas_f » 2020-02-29 16:12

Tack @lemmts

Nu har jag lagt på kemiskt trä och tagit bort stödformen. Jag kommer att vänta i ett dygn innan jag börjar slipa och forma.
Kemiskt trä applicerat.
IMG_1173.jpg
kemiskt trä applicerat mellan träet och stödformen.
IMG_1173.jpg (1.67 MiB) Visad 5318 gånger


Stödformen borttagen.
IMG_1174.jpg
Stödformen borttagen.
IMG_1174.jpg (1.59 MiB) Visad 5318 gånger

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav niclas_f » 2020-03-23 09:06

Nu har jag kommit lite längre. Allt som ska spacklas och lagas på lådorna börjar bli klart. Jag har dels använt en 3D-printad plugg som fyller ut det mesta av hålet. Resten har jag fyllt i med Biltemas träspackel (Ek) och sedan slipat.
Efter slipningen har jag använt en vass pryl som jag ristat in ådringen i träet med.
IMG_1297.jpg
IMG_1297.jpg (1.66 MiB) Visad 5024 gånger

IMG_1296.jpg
IMG_1296.jpg (1.69 MiB) Visad 5024 gånger


Det är fortsatt oklart vad jag ska ha för behandling av lådorna. Troligen blir det svart färg av något slag. En täckande färg behövs eftersom annars kommer det spacklade att sticka ut utseendemässigt.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav Kristian » 2020-03-25 09:34

Grymt jobbat!

Du får slita för dina .N, men det är det värt! :)

/K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3665
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav juanth » 2020-03-25 10:02

Snart är det dags för det bästa i processen niclas_f :D



Beroende på takhöjd och storlek på rum och sitthöjd vill jag rekommendera att du provar lite olika höjd innan du bestämmer dig och borrar/monterar. En bra utgångspunkt är att om du sitter på lyssningsplats så ser du lite lite av högtalarens översida.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav Kraniet » 2020-03-25 16:55

Kan vara smart att inte hänga högtalarna på väggen utan att ha en hylla som de ligger på så man kan använda SD-fötter.

Jag har ju vägghängda högtalare men jag har insett att jag borde gjort så att de står på en hylla istället.

Fördelen är att det blir mindre vibrationer in i väggen. I mitt fall är väggen dessutom ganska tunn och vibrerar mycket så jag misstänker jag har mycket oönskade resonanser från den..
Mvh
Magnus

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav niclas_f » 2020-03-25 18:19

Kommer nog inte att hänga dom på väggen. Om jag gör det är det nog inga problem då väggen är av tegel.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav Maccis » 2020-03-25 21:27

Glöm inte "elefantörat", skivan som skall absorbera reflex.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav niclas_f » 2020-03-26 23:01

Filtermodulerna är monterade men inte lödda.
Sakta men säkert blir det ett par högtalare.
Saknar dämpmaterial och säkerhetsuttag som terminaler. Annars har jag det mesta för att slutföra. Även elefantöron.

2D173E22-78B3-41B1-AC3C-077DDDDFA623.jpeg
Finfilter lyx
2D173E22-78B3-41B1-AC3C-077DDDDFA623.jpeg (875.81 KiB) Visad 4706 gånger

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav niclas_f » 2020-03-28 12:05

Jag älskar min 3D-skrivare. Nu i samband med högtalarbygget har jag haft så mycket nytta av den.
Här är ytterligare två exempel.
1. När jag skulle såga till papprören så att det blev ett vinkelrätt och rent snitt, Caddade jag snabbt upp en muff som jag trädde på röret och sågade längsmed. Sågen är en såg utan skränkta tänder.
Screenshot 2020-03-28 at 10.40.38.png
cad
Screenshot 2020-03-28 at 10.40.38.png (278.61 KiB) Visad 4649 gånger

IMG_5456.jpg
perfekt snitt
IMG_5456.jpg (574.75 KiB) Visad 4649 gånger


2. Induktanserna behöver stöd för att dels sitta stadigt utan att vibrera, samt stor anläggningsyta så att man inte klämmer spolen.
IMG_5457.jpg
mellanlägg
IMG_5457.jpg (219.74 KiB) Visad 4649 gånger

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2012-05-13

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav gflar » 2020-03-28 13:33

Snyggt! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav petersteindl » 2020-03-28 18:28

niclas_f skrev:Filtermodulerna är monterade men inte lödda.
Sakta men säkert blir det ett par högtalare.
Saknar dämpmaterial och säkerhetsuttag som terminaler. Annars har jag det mesta för att slutföra. Även elefantöron.

2D173E22-78B3-41B1-AC3C-077DDDDFA623.jpeg


Niclas_f, varför vrider du spolarna så där i förhållande till varandra? Är det för att de skall få plats? Är det för att du vill att deras ömsesidiga magnetfält på grund av induktiv överföring skall minimeras? Om så, så har du vridit den lilla spolen fel. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster