OA51.N byggsats utan instruktioner

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav niclas_f » 2020-02-23 19:19

Köpte en byggsats som ska bli ett par OA51.N. Fick allt i delar. Allt utom fyllningen.
Jag har tidigare byggt ett par Fukdist så jag är inte helt nybörjare på att bygga högtalare.

Lådorna verkar vara original, men som har passerat minst en person som modifierat lite. Hålen för dämpplattornas montering är pluggade. Lådornas faner är nedslipad, klar för behandling. Rören som följde med är gjorda i aluminium (25cm) med väl tilltagen fläns. Inuti lådan är det bitvis klätt med tunn bitumenmatta.

Nu har jag lite frågor.
1. Vad ska jag ha för fyllning?
1.1 inre kammaren. Vilken typ och hur mycket fyllning ska det vara? Hur ska den placeras?
1.2 främre kammaren. Jag vet att det bakom bashögtalaren ska vara en ullmatta formad som en skål, men resten då? Materialet är väl samma som i inre kammaren, men hur ska det placeras?
3. Skulle det vara OK att flytta basreflexportens mynning till motstående gavel?
4. Filterkomponenterna är lyx-varianten och därför blir filtret väldigt skrymmande. Är det någon som har byggt lyxvarianten och har en bild på hur placeringen gjorts för att få plats? Placering av komponenter och placering av hela delningsfiltret i högtalaren frågar jag efter.
Har skissat upp filtrets komponenter och flyttat runt dom i Fusion 360, men det blir ändå inte riktigt bra.
Borde jag dela upp filtret i en LP- och en HP-del kanske? Då blir det lättare att placera ut.

Screenshot 2020-02-23 at 17.57.54.png
lyxfiltret
Screenshot 2020-02-23 at 17.57.54.png (513.17 KiB) Visad 5937 gånger

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3665
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N byggsats utan instruktioner

Inläggav juanth » 2020-02-23 20:33

All info finns i den här tråden, mestadels i de första sidorna. viewtopic.php?f=17&t=68496&start=390